Zpravodajství

Proti kůrovci se v církevních lesích bojuje růžencem i svěcenou vodou z vrtulníku.

Jak již informovala většina českých médií, v mnohých lesích v České republice se nepěkně rozmnožil kůrovec. Mainstreamová média však zamlčela fakt, že většinu postižených lesů netvoří ani lesy ve vlastnictví Lesů ČR, ani lesy soukromé, nýbrž ty církevní. Podle některých věřících je to jakási nefér odplata za restituce. Pan Jan z Pošumaví k tomu říká: „Kůrovec je sémě ďáblovo. Je to jeho odplata za to, že velká část zdejších lesů byla navrácena církvi. A nezdaněně.“

Přední církevní hodnostáři se snažili kůrovcové kalamitě předejít a použili k tomu nejen modliteb. Paní Jana z Jesenicka organizuje již druhým měsícem živé společenství nazvané Růžencem proti kůrovci. „Náš pan farář obeslal děkanát s prosbou o modlitbu proti kůrovci. Místní lesy mám moc ráda. V létě sem chodím na borůvky a houby a v zimě se tu ráda projedu na běžkách. Proto jsem na výzvu k modlitbě ochotně reagovala a spolu s dalšími farnicemi se tak scházíme jednou týdně a modlíme se k Panně Marii na tento úmysl,“ vysvětluje paní Jana.

To na Velkomeziříčsku přistoupili k jiné strategii. „Uspořádali jsme pouť na místní kopec a modlili jsme se za vydatný déšť, který je proti kůrovci velmi účinný. Naše prosby byly vyslyšeny, skutečně zapršelo, ale jednalo se spíše o zahradnický deštík, který sice svědčí farní zahrádce, ale proti kůrovci se ukázal jako naprosto neefektivní,“ vysvětluje děkan velkomeziříčské farnosti. „Někteří farníci dokonce navrhovali, abychom na zem rozprostřeli ornáty a zatancovali kolem nich divoký tanec podobný tomu, jenž tancují afričtí šamané a jehož účelem je opět přivolání deště. Na to jsme ale s kaplanem nepřistoupili. Tohle už je dle mého soudu za hranicí ekumeny,“ vysvětluje děkan. „Nicméně jsem svolil k tomu, aby se na mších jako doprovod začala používat dešťová hůl,“ dodává smířlivě.
Z kůrovce je nešťastný i rožnovský farář Kamil Obr. „Minulý rok jsme dokončili opravu několika kapliček a několika místností na faře. Všechno ve dřevě. Kdybych byl býval věděl, že cena dřeva půjde kvůli kůrovci dolů, byl bych býval počkal a tak ušetřil,“ smutně vysvětluje.

Na nastalou situaci možná překvapivě reaguje švédský gigant prodávající nábytek, Ikea. Tisková mluvčí pro ČR, Zdeňka Pecková, to vysvětluje následovně: „Naše firma dlouhodobě propaguje udržitelný chov lososů. Letos k němu chceme přidat i podporu udržitelného chovu kůrovce. Protože jsme si vědomi, že kůrovec je na chov náročnější zvířátko, které dokáže napáchat nemalé škody, rozhodli jsme se pro refundaci postiženým subjektům. Z církevních lesů vykoupíme dřevo za cenu, jaká byla před kůrovcovou kalamitou. To bude použito na výrobu speciální limitované sady křížů Ÿnrri určených pro interiér.“

Kůrovcová kalamita je předmětem debat i mezi biskupy. „Uvažovali jsme, že bychom nejpostiženější místa kropili svěcenou vodou z vrtulníku, ovšem toto opatření se na základě předběžných propočtů ukázalo jako ne právě nejhospodárnější,“ říká Tomáš Holub, biskup plzeňský. „Věřící tak v nejbližších dnech mohou očekávat pastýřský list s výčtem možných způsobů, jak lze proti kůrovci bojovat,“ dodává.

 

219 komentářů: „Proti kůrovci se v církevních lesích bojuje růžencem i svěcenou vodou z vrtulníku.

  • Kardinál Dominik Duka údajně domluvil s (po)hlavou státu Milošem Zemanem, že se církevními lesy bude procházet se speciální kadidelnicí, v níž budou po částech páleny rudé trenýrky a bude při tom nesen portrét prezidenta. Kůrovec by se měl kouřem přiotrávit, onoho portrétu vyděsit a dobrovolně prchnout za hranice.

    Reagovat
  • Kůrovec je TREST za to, že se ve farnostech málo modlí!
    Vlastně to platí i pro diecéze. Můžu pro toto tvrzení podat nepřímý důkaz:

    Brněnská diecéze nedostala v restitucích skoro žádné lesy (ostatně oproti většině diecézí – nejen lesy) a to proto, že Bůh ví, že se tady nemodlí skoro vůbec. Bohu je jasné, že kdyby lesy dostala, musel by je kůrovcem nechat sežrat celé.
    A protože Bůh tak krutý k těm stromům (které za nic nemůžou) být nechce, zařídil to tak, že prakticky žádné lesy z restituce nekáply.

    Reagovat
    • Zato v brněnské diecézi (oproti většině diecézí) funguje Fond na podporu kněží a pastorace. Brněnská diecéze má smůlu, že dostala v restitucích minimum majetku a že se s ní žádné bohaté diecéze dělit nebudou, a tak zřídila fond, kam dobrovolně povinně přispívají všechny farnosti.
      Možná, že je dobře, že církevních lesů je na Jižní Moravě minimum, ono stačí, když zde přichází takové pohromy, jako je sucho (nedostatek kvalitních švestek na slivovici), či kroupy ve vinicích. 😉

      Reagovat
  • Existuje svatý patron pro boj proti kůrovci? Jestli ne, měl by kardinál Duka požádat v Římě o jmenování vhodného patrona…

    Reagovat
    • Patronem zvířátek a ochránců přírody je sv. František z Assisi 🙂 Jestli je i ochráncem Strany Zelených, o tom se nikde nepíše 🙂

      Reagovat
      • Tak to teda Františkovi nezávidím! Bude se muset rozhodnout, jestli se bude přimlouvat za zvířátka (kůrovce) nebo za ochránce přírody ( modlící se bojovníky s kůrovcem).
        Možná by chtělo jiného patrona, který by měl pod palcem jen ty bojovníky. Napadá mě třeba archanděl Michael. Pakliže je kůrovec – lýkožrout sémě ďáblovo, je Michael ten nejpovolanější. 😀

        Reagovat
    • Já bych navrhoval jako patronku proti kůrovci svatou Barboru. Ta je mimo jiné patronkou dělostřelců. Na kůrovce by se mělo jít nekompromisně a tvrdě.

      Reagovat
        • U nás rostou hřiby „praváci“ – jsou mňam mňam. 🙂

          Reagovat
          • No jo, to jsou ti, co u nich někdy naprší.
            Jednou jsme takhle přijeli se známými z dovolené na Šumavě a přivezli dvě krabice hříbků – v době, kdy u nás bylo děsný sucho a v lese ani prašivka. U auta jsme si je začali dělit a za chvíli se začala dělat fronta – lidi si mysleli, že je prodáváme. 😀

            Reagovat
      • No právě! … Kde lesy zničí kůrovec se bude pěstovat řepka olejka. A až se dovezou zavlažovací technologie z Izraele, dojde i na ty okurky. …

        Reagovat
    • Jeden z nejlepších článků na tisíckráte.cz , včetně komentářů.
      To že se návštěvník chrámu, přežívajíci mši vedle varhan zove „kůrovec“, jsem věděl od 5xDr. Maxe Kašparů, ale že jsem „podkůrovec“, to mě pobavilo.

      Reagovat
      • Perfekt! A jsme znova u pátera Jiřího Reinsberga… A toho, jak chodil po Týnském chrámu a kropil sv. vodou. (Obzvláště „chrámový sbor“ odkud prý vycházelo vždy nejvíce „drbů“.)

        Reagovat
  • Teď jde o to, proti jakému kůrovci (nebo kůrovcům) bojovat. U nás se pod pojmem „kůrovec“ rozumí člověk, který liturgii zásadně tráví na kůru, ale na nic nehraje a nezpívá. Zřejmě mu vyhovuje separé od společenství „těch dole“. Jeden, dva, tři kůrovci nevadí a my, co hrajeme a zpíváme, je považujeme za místní kostelní „folklór“. Ale když se přemnoží a obsadí kůr při slavné liturgii, kdy se provozuje figurálka, jsou s nimi někdy dost velké problémy, protože nechápou, že je potřeba, aby zpěváci viděli na dirigenta a trumpetisté aby měli vizuální kontakt s tympánistou a tak dále… Pro své pasívní sezení si naprosto neomylně vybírají ta nejméně vhodná místa. A když se na dveřích objeví cedulka „Dnes vstup dovolen jen hudebníkům a zpěvákům“, považují to za porušení Listiny základních práv a svobod a dávají okázale najevo, jak je jim ukřivděno…
    Občas se však u nás provozuje chorální mše, kdy schola nezpívá z kůru, ale je po straně u kněžiště. Zajímavé je, že když se zpívá chorál, zeje kůr prázdnotou a po kůrovcích jako by se slehla zem…
    Což takhle zkusit bojovat proti kůrovci (kůrovcům) zpěvem chorálu?

    Reagovat
    • Radku, kůrovec – člověk trávící liturgii na kůru, to je geniální!!!

      Reagovat
    • 😀 😀 PALEC NAHORU!! 😀 Geniální dvojznačnost kůrovce.
      Kůrovci jsou zřejmě všude! V mé rodné farnosti varhanice dobře věděla, jak na ně: poslala ke spodním dveřím zdatného kytaristu se širokými rameny i širokým úsměvem. Ten nepustil nahoru nikoho mimo zpěváků a muzikantů. My nikdy nevěděli, co zabralo – jestli úsměv či ramena – jestli po dobrém či po zlém. No a následně dveře zamkl.
      A tak se z kůrovců v ten den stali podkůrovci. 🙂

      Reagovat
      • Aha, konečně mě došel název presbyteriáni – to jsou ti, kteří tráví mši v presbytáři,

        Reagovat
    • Radku, myslím, že nejhorší kůrovci jsou ti, kteří přijdou do kostela jednou v roce – na Štědrý večer – a nahrnou se na kůr, kde obtěžují chrámový sbor. 🙁

      Reagovat
      • Když obtěžují, to je ještě dobré! Horší, kdyby chtěli zpívat! 😀

        Reagovat
        • Doslova strašlivý zážitek podobného druhu mám z loretánské věže. Jistou neděli mě mezi Černínským palácem a Loretou potkal jistý nejmenovaný VIP, který mě dobře zná, takže jsem se nemohl zapřít. Zastavil mě a koktavě-blekotavým způsobem mi sdělil, že má narozeniny a jestli prý mu mohu udělat radost. Netuše nic zlého a v dobré víře mít s oním VIP slušné vztahy, jsem kývl. Onen VIP projevil přání podívat se ke zvonům Lorety. No – s chůzí měl již trochu problémy a já jen trnul hrůzou, aby mi ve věži nespadl ze „schodožebříku“, protože to by byl fakt „VIP průšvih“. Cesta vzhůru proběhla bez problémů a zdálo se, že vše je v pohodě. Jenže – právě odbila celá hodina a zvonohra začala hrát onu mariánskou píseň. A toho VIP člověka nenapadlo nic lepšího, než se postavit ve věži na průčelí a do oken Černínského paláce začít halekat ožraleckým stylem příšerně nahlas a příšerně falešně „Tisíckráte póóózdravujem tééébééé, ó matííííčkóó, Krííísta Ježišééééééé!!“ Nojo, ale dál on neuměl text, takže pak ve stajném stylu a dynamice vydával skřeky jako „láááá-lááá“ , nááá -nááá“ a podobně. Fascinovaní turisté nevěřili svým očím a uším a mně bylo jasné, co bude následovat, až se setkám se správcem Lorety, který byl jako naschvál v neděli přítomen… No, „držková“ to byla pořádná… A nepomohlo ani to, když jsem mu řekl, kdo byl onen VIP. Jen suše odpověděl: „Tím hůř!!!“

          Reagovat
          • a) Nestěžujte si.

            b) To právě byla POINTA toho, s čím přišel tehdy kamarád: „O Velikonocích (v Týnském chrámu) chrámová schola stála DOLE vpředu chrámu. A protože nejvíce „pomluv a drbů“ pocházelo vždy právě od jich, si páter Reinsberg na ně (březové košťátko ve svěcené vodě) extra NAMOČIL.“
            _______________________________
            Čistě technicky: Nemá-li rozum „kůrovec“ je DOBŘE, když ho má (duchovní) správce.

            Reagovat
            • a) Nestěžuji si. Stěžování a konstatování není totéž. Zřejmě ten rozdíl necítíte.
              b) Souvislost ??? Pokud vím, tak P. Reinsberg v Loretě nepůsobil a v době, kdy působil v Týně, tak Loreta byla státním objektem okupovaným Muzeem Hl. m. Prahy. Zase brambory a jahody…
              c) Připouštím, že nejsem tak geniální, abych dokázal předem odhadnout chování každého, kdo vstoupí na kůr nebo na věž. Pokud vy jste takto disponován, máte jistě velkou výhodu… Správce Lorety není duchovní, ale světský zaměstnanec. Za „mé“ éra se jich tu vystřídalo více. A stejně tak měl jeden rozumu více a jiný zase o něco méně… 🙂 (Jsme přeci všichni LIDÉ)
              Divím se, že jste si nerýpl otázkou, o jakého VIP šlo. Asi správně tušíte, že v té době na ministerstvu zahraničí nikdo z těch, o koho byste se s chutí otřel, nebyl… 🙂 Prozradím pouze stranickou příslušnost – „topkař“ jak Brno 🙂 (nejen mezi „bolševiky“ mám známé)… 😀
              Rejpete opravdu jak „pako fialové“… 😀 Vy nechcete začít sám u SEBE??

              Reagovat
              • Ne, nechci. Zpívám pouze „v sebeobraně“.
                Na Loretu mně za tímto účelem nedostanete.
                Tečka.

                Reagovat
                  • Ne, ne, Lído. S Vámi tak možná někam na skleničku, ale zpívat po mně nechtějte.
                    (Jednou jedenkrát jsem se nechal přesvědčit kdysi na Smíchově od milé kostelnice, abych zazpíval žalm. Po první sloce jsem ho raději DOČETL. …)

                    Reagovat
                  • Jó, o lecčems to vypovídá. Upřímným zájemcům se samozřejmě snažím vyhovět a jsem i velkorysejší, co se týče „filtrace“ (jak píšu v odpovědi p. Hajnému). Když mám o někom pochybnosti, tak jsem „papežštější než papež“ a vždy najdu důvod, proč je návštěva věže nemožná (třeba v tom, že zatím nemáme schody označené žlutočernými pruhy, jak nařizuje EU)… 🙁 🙂

                    Reagovat
                • Nemějte strach, zájemce o návštěvu loretánské věže od té doby velmi bedlivě filtruji. V součinnosti s normami EU požaduje náš šéf před výstupem na věž dokonce podpis pod prohlášení, že návštěvník tento výstup podniká na vlastní nebezpečí. Znám totiž případ úrazu, k němuž došlo ve věži jiného kostela a problémy měla farnost, která dotyčného údajně neproškolila, co se bezpečnosti týče a neoznačila schody žlutočernými pruhy… 🙁
                  Otázka zněla ve smyslu „začít sám u SEBE“ tak, jak jste toto téma rozjel již pod předešlým článkem. Že by paměť?

                  Mimochodem – to, že zpíváte pouze „v sebeobraně“ není vůbec nic k chlubení. Ještě v první polovině 20. století byla nehudebnost seminaristy brána jako reálná možná překážka svěcení. A jestli se stydíte zpívat, tak je to politováníhodné, protože hudebnost byla jedním z atributů našeho národa.

                  Reagovat
    • JO. Tihleti kůrovci jsou v každé farnosti. Já mám přesně jednoho takového doma.

      Reagovat
    • Nemusí, ale svěcená voda ho stejně pobryndá, takže posvěcený vlastně bude.

      Problém je v tom, že plzeňského biskupa je to nehospodárné – zřejmě mají drahou vodu. Možná by ale mohli rozprašovat posvěcenou Plzeň. 😀 Kůrovec by se ožral a nechal stromy na pokoji. Asi by se přestal i množit. 😀

      Reagovat
        • Karle, Karle, je to s Tebou špatný! Jakmile se slovně otřu o alkohol (pojďme se napít….posvěcená Plzeň…) okamžitě reaguješ. Nejdřív mě hned sice potěší Tvoji smajlíkové, ale vzápětí na mě padne starost o Tebe, a v duchu doufám, že je za tím jen Tvoje jméno, a ne zhoubná závislost. 😉

          Reagovat
          • Lído, neměj vůbec strach…nejsem na pivu závislý, a jsou dokonce dny, kdy na něj nemám ani chuť 😀 oproti dřívějšku, kdy sem na něj měl chuť pořád….tak nějak ji postupně ztrácím 😀
            Takže v pohodě 😀 Ale ten nápad je super…posvěcená plzeň 😀

            Reagovat
        • V nejmenované firmě z Pardubic se místo „svěcená voda“ říkalo „živá voda“.
          ______________________
          Slyším prvně, že s „kůrovci“ církev bojuje. …

          Reagovat
  • Tady v článku je zmíněna Ikea, kde si nábytek kupují zejména sociálně slabší spoluobčané. Vzpomínám si na jednoho známého, který si odtamtud koupil levnou kuchyň. Zanedlouho po koupi musel dotahovat nekvalitní kování, postupem času mu začala praskat i nekvalitní tenká dřevotříska, takže asi po 5 letech ten shit vyhodil, plácl se přes kapsu a nechal si udělat kvalitní kuchyň na zakázku
    Pokud bude Ikea vykupovat kůrovcové dřevo a dělat z něj kříže zn. Ÿnrri, tak to asi nedopadne moc dobře. Nejprve následkem chvění odpadne soška ukřižovaného Krista, poté se kříž rozklíží a nakonec kříž spadne i z háčku. 🙁

    Reagovat
  • Zcela nesprávně se zde bojuje proti kůrovci. Ten pojem je mi neznám. Pokud jde o přemnožení jistého brouka, pak je to nepochybně:

    Lýkožrout smrkový

    Vědecká klasifikace
    Říše
    živočichové (Animalia)
    Kmen
    členovci (Arthropoda)
    Třída
    hmyz (Insecta)
    Řád
    brouci (Coleoptera)
    Nadčeleď
    Curculionoidea
    Čeleď
    nosatcovití (Curculionidae)
    Podčeleď
    kůrovci (Scolytinae)
    (dříve Scolytidae)
    Tribus
    Ipini
    Rod
    lýkožrout (Ips)
    Binomické jméno
    Ips typographus
    (Linnaeus, 1758)
    Lýkožrout smrkový (Ips typographus)

    Z neznalosti zřejmě prýští neúčinnost výkropu a modliteb. Možná lze usoudit na urážku Ducha svatého. Jedině Boží Milosrdenství umí tento nedostatek napravit a Duch se pak přimlouvá vzdechy
    jak my neumíme. A kalamita může přejít jako v Bavorském lese bez zásahu. Doporučoval bych ušetřit za vrtulník se svěcenou vodou a věnovat tyto restituční prostředky na smysluplnější výdaje. Na příklad na obnovu vozového parku diecézí auty Škoda Suberb, případně Mercedes, aby byl stav financování církve všem na očích. Některé návrhy na prodej již zakoupených aut této třídy jsou nevhodné a dají se vykládat pokrytectvím, jak ukazovat chudobu církve.

    Reagovat
    • „…a Duch se pak přimlouvá vzdechy..“ – a velmi pravděpodobně při tom obrací oči v sloup nad naší nevědomostí stran lýkožrouta a nad troufalostí některých stran Mercedesů. 😉

      Reagovat
    • Ve Vašem příspěvku jasně čtu: Podčeleď kůrovci (Scolytinae)(dříve Scolytidae). Takže byste pojem kůrovec mohl znát.

      Reagovat
      • Což o to, ale slyšel jsem, že prý mnohem horší je jakási „bachyně mniška“ (jak jsem koupil, tak posílám dál)… 😀

        Reagovat
        • A prý ve státních lesích se chová docela slušně. Jen v těch církevních se cítí jako doma. 😀

          Reagovat
          • Nato, jak málo lidí zde diskutuje (max.10?) je hodno obdivu, kolik jich vzkazuje, že to zde čte.

            Reagovat
        • Co je to za nesmysl? Vždyť to nemá žádnou souvislost 🙂

          Reagovat
          • Souvislost vidím právě v té svěcené VODĚ. Otec Jiří Reinsberg si nikdy nenechal ujít příležitost, aby po kostele – který měl rád – šel průvodem a svěcenou vodou přítomné kropil. Bylo v tom až takové „svaté šibalství“. …

            Kyblíček a březové košťátko… Po jednech Velikonocích přišel kamarád, který tam chodil ministrovat s tím, že ten rok byl u Týna na svátky pan nuncius. Tomu se březové košťátko tak moc zalíbilo, že mu došla voda už v půlce kostela. …

            Reagovat
          • Karle, vyplývá mi z toho jediné: do březového košťátka se dal kůrovec.

            Reagovat
          • Souvislost nehledejme… 😀 Nechtějme neuskutečnitelné…

            Reagovat
            • Když svěcená voda nepomůže, tak ale ani neuškodí. Klidně se s ní pokřižujte a NEBOJTE se jí jako „čert kříže“. (Možná totiž právě proto pocházelo „vše zlé“ z kůru, neb na kůr málokdy svěcená voda dostříkla…)

              Reagovat
  • V těch lesích je to asi opravdu vážné. Vůbec – brouci a dřevo – to je ožehavé téma, viz kostelní mobiliáře (pro mě aktuální varhany) a červotoč. Kromě radiace na to byly docela slušné různé modifikace lignofixu a solakrylu. Jezdil jsem pro to do mělnické Stachemy a bral jsem velká balení. Jenže vloni mi bylo řečeno, že ten typ lignofixu, který jsem odebíral, končí, neboť EU jej zakázala vyrábět (asi proto, abychom byli nuceni odebírat dražší, ale za to méně účinné přípravky ze zahraničí). Naštěstí mi onen pán s úsměvem sdělil hlubokou pravdu o tom, že „kráva zajíce nedoběhne“ a že řešení (tuzemské) už mají vymyšlené. Mám se zeptat letos (ale zatím mám zásoby z minula tak jsem se ještě neptal)…

    Reagovat
    • Tak o tom rychle napište, aby jim stihli zakázat i to, co se ještě nezačalo vyrábět. … (!)
      🙂 🙂 🙂

      Reagovat
      • Kráva zajíce nedoběhne 🙂 . To je podobné jako třeba s tím povinným nocováním kamioňáků mimo vozidlo a jiné podobné nesmysly, jejichž dodržování je pitomostí už jen z podstaty. Kamioňáci mají totiž zakázáno přespávat „v kabině vozidla“ (důvodem je prý „bezpečnost“). Skutečným důvodem je však samozřejmě zvýšení tržeb hoteliérům, jejichž lobby tento nesmysl pomáhala prosadit. Takže oni nepřespávají „v kabině vozidla“, ale hodí si karimatku do nákladního prostoru a zavřou se, takže vozidlo vypadá jako opuštěné. Frajeři v létě i bivakují a nikdo na ně v podstatě nemůže (protože nespí „v kabině vozidla“)… Věřím tomu, že kdyby někdo ty nesmyslné zhovadilosti byrokratů sepsal, musel by to být světový bestseller. A ty samoúčelné zákazy určitých výrobků sem patří také. Bohužel, některé zákazy pak mohou skutečně být opodstatněné, jenže díky těm ostatním evidentním nesmyslům pak nejsou brány vážně – takže něco jako „kálení do vlastního hnízda“…

        Reagovat
        • Kůrovec = „zajíc“ ???
          _____________
          BLBÁ asociace…
          (+ neomalenost).

          Reagovat
          • 😀 😀 😀 – to není z mé hlavy. Takže nejsem pouze já jediný neomalenec na světě… Můžete se zamyslet, zda se cítíte být zajícem nebo tím druhým tvorem… Kůrovce (brouka) nechejme stranou… 😀

            Reagovat
          • A nebo můžete začít sám u SEBE! Představte si ten úžasný výjev: Funící kráva maže po poli, kde právě sklidili řepku, od kopyt se jí práší jak od kombajnu a před ní peláší dvojnásobnou rychlostí zajíc neustále zvyšující náskok! Naopak – asociace jako hrom! Toto podobenství lze aplikovat na ledacos! (I na věčné rejpaly, kterým ta argumentace díky překombinovaným jinotajům a NEsouvislostem občas skutečně značně pokulhává…) 😀
            Nerejpejte!

            DĚKUJI! 😀 😀 😀 😀 😀

            Reagovat
            • Podkůrovec i kůrovec – bojí se otce Reinsberga. 🙂
              A že se vztekali, že???
              _____________________________
              Poslouchají: to vůbec není špatné to košťátko se svěcenou vodou!

              Reagovat
              • Otce Reinsberga jsem se nikdy nebál a vždy jsem si jej velmi vážil a měl k němu důvěru. O to víc mi vadí, jak nyní soustavně berete jeho jméno do úst nadarmo… (fakt je, že ono přikázání se týká „jen“ Boha a P. Reinsberg byl také „jen“ člověk (třebas svatý, jak píšete)…

                Na někoho platí voda i obyčejná – jenže pořádně ledová…

                Reagovat
                • Člověk s ROZUMEM překoná strach i ze studené vody. Viz např. P.Tomáš Halík. Bát se studené vody by těžko doplaval s Pavlíkem pro „Matyldu“. Modlitba smysl má. Byl jsem tam, když se tehdy v přímluvách modlili při nedělní večerní mši za šťastný návrat otce Tomáše a pak jsem tu pointu o modlitbě, která „funguje“ slyšel z první ruky po jeho návratu přímo od něho.
                  ______________________
                  P.Reinsberg opakovaně mluvil o „vyhnání zlého ducha“ MODLITBOU a postem.

                  Reagovat
  • Dobrý POSTŘEH. …
    Si už i 1000xte.cz všiml, že se přemnožil „kůrovec“.
    🙂

    Reagovat
    • Jistě. Hajný se má o les starat. A když se mu tam kůrovec přemnoží, tak má konat. Následky se však řeší hůře než prevence. A pokud lesmistr nepochopí, jak prevenci provádět, musí občas s kalamitou počítat 🙂 .

      Reagovat
      • Proto právě chodil páter Jiří Reinsberg po Týnském chrámu a kropil vše, „co šlo“. Koupit přímý „zásah“ hned po namočení to byla koupel. … 🙂

        Ale jak říkal kdysi ten můj kamarád: Páter Reinsberg byl proti panu nunciovi „hadr“. Tomu (panu nunciovi) došla voda, už v půlce kostela. …

        Reagovat
        • Znáte i jiného kněze než P. Reinsberga?

          Ohledně vody – jakékoliv, svěcené i nesvěcené – vím pouze jednu věc. Pro „kůrovce“ je užitečná, ale vždy před žehnáním varhan informovaní varhaníci a organologové prosí kněze, ať to s vykrápěním žehnaného nástroje moc nepřehání. Přímý zásah vodou (jakoukoliv) nedělá dobře cíno-olověné slitině, z níž jsou vyrobené prospektové píšťaly a každá ulpělá kapka na povrchu znamená velmi obtížně odstranitelnou skvrnu, takže varhanní píšťaly jsou pak kropenaté jak po neštovicích. Když už vykrápět žehnané varhany, tak mířit pokud možno na dřevěné části nebo vůbec nejlépe na „kůrovce“… Kdo nikdy neleštil zakapané cínové píšťaly varhan, tak neví, jaká je to „lahůdka“ a makačka (zbytečná – stačí kropit dřevo a ne cín)…

          Reagovat
          • BINGO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            Konečně Vám to došlo a začínáte už i Vy sám sebe nazývat „kůrovcem“.
            A za bé: SMYSLEM svěcené vody není „umývání“ varhan, ale její aplikace (posvěcení) na živé bytosti (tj. na konkrétní lidi).

            Reagovat
            • Aha, takže tradiční „svěcení“ (správněji žehnání) kostelů, kaplí, zvonů, oltářů a liturgických předmětů obecně jako takových je podle vás mimo… Zase jste chytřejší než všichni ostatní.
              BINGO!!!
              Nemějte obavy, vaše pitomé invektivy chápu od samého začátku… Akorát že patřím mezi kůrovce aktivní, nikoliv mezi ty, kteří se chodí na kůr zašívat, aby nemuseli dole provozovat „liturgickou gymnastiku“ (vstávat a klekat), jak to nazval P. Reinsberg…

              Reagovat
              • Dle Can. 1217 § 2 C. I. C. kostely, zvláště katedrální a farní, mají být správněji slavnostně svěceny než jen žehnány.

                Reagovat
            • A mimochodem – na otázky je slušností odpovídat. Neptal jsem se vás na to, zda jsem pochopil vaše nekonečné nejapné rejpání, ale na to, zda znáte jiné ŽIVÉ kněze kromě zesnulého P. Reinsberga, od nichž lze také mnoho získat. Zřejmě tedy neznáte a žijete jen ze vzpomínek a minulosti, což je přesně to, co jste mi již před delším časem vytýkal.

              Reagovat
              • Ve vší úctě žijeme z lásky Pána Boha. Kněží nám tento ZDROJ pouze mohou zprostředkovat, ale nejsou sami zdrojem. Zdrojem Lásky je Pán Bůh.

                Reagovat
                • Hmmm, taky odpověď (viz „Desatero P. Badala…). 🙂

                  Reagovat
                  • Desatero K.Marxe, desatero V.I.Lenina, desatero dobrého „revolucionáře“ – štěkne po nich dnes pes? Neštěkne. …

                    DESATERO které přinesl Mojžíš je LEPŠÍ. 🙂

                    Reagovat
        • Mimochodem – jak jsem už napsal, P. Reinsberga jsem si vždy velmi vážil a jeho památku chovám v úctě. O to víc mě zaráží vaše neustálé odkazování, jako kdybyste jiného kněze – plnohodnotně vysvěceného prostředníka JK – nepoznal. Již před delším časem jste mi právě Vy napsal, že máme žít přítomností, nikoliv minulostí či vzpomínkami. Ač je v současnosti ŽIVÝCH kněží méně, než bychom si přáli, přeci jen jsou. Vás podobně jako P. Reinsberg žádný ze současných živých kněží – prostředníků JK – neinspiruje? Myslím, že pokud to tak je, je to docela škoda. Já znám několik kněží, za nimiž mi stojí za to jezdit i stovky kilometrů…

          Reagovat
          • Sám si odpovídáte a předem vše víte. … (Na odpověď NEČEKÁTE.) Jména, která bych napsal by Vás stejně o ničem nepřesvědčila.
            _______________________
            Před Pána Boha beztak přijdete SÁM za SEBE, nikoliv za toho či onoho kněze.

            Reagovat
      • Toto částečně platívalo dříve. Ale dnes se výrazně oteplilo. Smrk – původně horský strom to nesnese a zahyne. S výjimkou některých horkých oblastí přijdeme o jehličnaté lesy. Ty u nás tvoří většinu. Žádný hajný (ani Hajný) s tím neudělá vůbec nic. V zemích, kde chod věcí neovlivňovalo učení vrchního klimatologa Klause, včas poslechli varování vědců a přistoupili k přestavbám porostů. Pod naředěný smrk podsazovali listnáče. Až smrky uhynou, lesy jim zůstanou. Nám zůstanou oči pro pláč. Naši lidé si totiž vůbec neuvědomují strašný dosah těchto změn na budoucí život v naší zemi.

        Reagovat
        • Les stejně smrdí, když jsem tam byl (z donucení) před lety naposled, narazil jsem do stromu a spadla mi na hlavu šiška. Dva pitomé jehličnany mi stíní zahrádku a dělají bordel jehličím.
          Navíc, k čemu dřevo, když je lepší plast a kovy.
          Takže, až tady lesy nebudou, všichni si oddechneme!

          A stejně se neotepluje, Klaus měl a má vždycky pravdu. Vždyť je profesor a exprezident, tak to musí vědět.

          Reagovat
          • S tím „neoteplováním“ to je otázka. Proč tedy TAJÍ LEDOVCE ???

            Chápu, že žijeme v české kotlině a chrání nás hory a aby začalo „neodtékat Labe“ ještě dlouho nehrozí, ale přeci jen. Klimatické změny jsou dnes už realita.
            ___________________
            https://hajny.blog.respekt.cz/taji

            Reagovat
            • Dokážete odkázat také na jiný blog než na ten váš? 😀

              Reagovat
            • Proč tají ledovce? Protože je stále více „teplých lidí“…. 😀

              Reagovat
              • …což by samo o sobě nejspíš tolik nevadilo, kdyby se nestávali privilegovanou společenskou vrstvou. Nic proti nim nemám a jejich nelehký úděl jsem schopen pochopit. Znepokojuje mě ale jedna věc – tím, jak se pohybuji mezi mládeží, tak se leccos dovídám (možná i věci, které bych vědět snad ani nechtěl).
                1) Je velmi nízké procento těch, kteří alespoň jednou neokusili drogy (byť třeba „jen“ takzvané měkké).
                2) Díky dostupnosti všeho možného i nemožného (nejen na IT) mladí v podstatě experimentují i při hledání vlastní sexuální orientace, takže je běžné, že při sexuálních radovánkách to zkouší každý s každým (tedy nejen hetero) a mezi studenty jsem už zaznamenal případy, kdy chlapec „okusil“ sice partnerku, ale o něco později tvrdil, že „s klukem se mu to líbí víc“ (a naopak též). Na nějaký „staromilský přežitek“ předmanželské zdrženlivosti (tedy reflexe „tradiční“ hodnoty) ani pomyšlení, natož přijetí faktu, že to není pouhá již neaktuální přežitá konvence „puritánské minulosti“.
                3) Právě zde se rodí takzvaný „genderismus“… Copak ryzí a Bohem požehnaná manželská sexualita není krásná??
                Takže co? Asi „jen“ modlit se, aby Bůh tento svět při zdravém rozumu zachovati ráčil…

                Reagovat
                  • Jezuita Petr Kolář říkal svého času v Praze, že když se učil na báňském učilišti v Ostravě měli tam „BABU ESTÉBAČKU“, která je všechny znala lépe, než oni sami sebe.
                    ____________
                    Laciné závěry nedělejte. Spíše je to o náplni času, zda je smysluplně naplněn, nebo je jen na hlouposti. Já např. si vůbec nemohu stěžovat na Svazarm. Když jsem byl v osmičce a pak na učňáku, byl to tam v klubu docela smysluplně využitý čas. …

                    Reagovat
                    • Souvislost mezi Vaší aktivitou ve Svazarmu a tím výše napsaným??

                  • Zcela prostá: Vše je o lidech + zájmová aktivita může vyplnit prostor, který by měl člověk na „experimenty“ neužitečného typu.
                    _________
                    Na učňáku nás kdysi odvedli „povinně“ na film Pavučina. (Na tehdejší dobu dost reálný.) A pak jsem ještě kdysi potkal naživo feťáka týden před jeho smrtí. Dost drsná zkušenost. Na světě jsou mnohem užitečnější a krásnější věci, než jsou drogy.

                    Reagovat
          • Profesora Klause vnímám podobně. V mnoha ohledech s ním absolutně nesouhlasím a byly časy, kdy jsem utíkal od televize, když se na obrazovce objevil, protože jsem nechtěl být vulgární. Ale v jistém procentu některé jeho názory sdílím…

            Reagovat
            • Pán Bůh se Vás ovšem jednou v Nebi nezeptá, co Prof. Klaus (ten půjde „sám za sebe“), ale co VY?

              Reagovat
      • V současné době se dá udělat jediné – ovlivnit způsob těžby v už mrtvých oblastech tak, by ony plochy byly zalesnitelné, případně na vybraných místech napomoci, nebo spíše „nebránit“ přírodě k přirozené obnově. Jenže narážíme na zájmy kořistnických – babišovských firem, tak se děje pravý opak, a to bychom byli zase u politiky, potažmo u vrchního mstitele nad vlastní zemi, kterému se zde od některých diskutujících dostává mohutné podpory.

        Reagovat
        • Všechno, co jste napsal, je pravda. Ovšem bylo by dobré podívat se, přes jaké hranice a kam jezdí ty kamióny s návěsy plné čerstvě pokácených stromů… Zrovna nedávno jsem jel na návštěvu do kláštera ve Schlägelu, což je na rakouské straně od hranic blíž než do Českého Krumlova u nás. Mám naučenou cestu přes Horní Planou, Zvonkovou a Ulrichsberg. Problém je, že silnička je na šířku náklaďáku, dva vedle sebe už se nevejdou. A když se to tam naštosuje, nemáte šanci a je to na hodinu (hodiny). Příčina? Samé kamiony se dřevem (naším) – ven jezdí plné, zpět prázdné. Takže to musí být výhodné i pro ty za čárou… 🙁

          Reagovat
            • Otázkou je do čí „kapsy“.

              V podstatě tím jen potvrzujete argument Petra Jílka výše.

              Reagovat
              • No jasně! Drancování republiky začalo už úspěšným „rozprodejem“ a vytunelováním všeho konkurenceschopného a funkčního, co u nás bylo (sklárny, cukrovary, oděvní průmysl, atd…). Kdypak to jen začalo?…. Nějaké desetiletí to už bude, že ano…

                Reagovat
                • A vůbec… Bylo tehdy už Euro nebo ještě ne…? (?)

                  Reagovat
                  • To jako, že EURO je špatně proto, že „kůrovec“ na něm nezbohatne tolik, co na československé kačce? …
                    ________________
                    Pozadí privatizace popsal svého čase ekonom Tomáš Ježek (Budování kapitalismu v Čechách).

                    Reagovat
                    • Samozřejmě! 😀
                      Pane Hajný, když chci opravdu vydělat, tak jedu na měsíc v létě hrát na zvonohry do Holandska. Holanďané českou hudbu berou mnohem více než u nás, zvláště lidové písně (moravské táhnou nejvíc)… Eura pak samozřejmě ihned po návratu směním za kačky! 😀 Praktikuji to již několik let a nemá to chybu!
                      Měl jsem seriózní nabídky na trvalou práci – jenže mně jde o něco jiného… Moje místo je TADY.
                      Nevím, zda to dokážete pochopit (asi je to na vás moc vysoká filozofie a „matematika“).

                    • Samozřejmě. Když pracujete v zaměstnání, kde vám málo platí, je odjezd do ciziny jedinou možností jak na chod své vlastní domácnosti našetřit.

                      Otázkou je, zda by práce i doma v Čechách neměla být placena tak, aby člověk mohl důstojně žít. …

                    • Jo, na tomto se shodneme. Nikomu však nehodlám vysvětlovat pohnutky, které mě vždy vedou k návratu, byť by mi přijetí trvalého angažmá v Holandsku nejspíš vyřešilo vše zásadní, co se materiálního zajištění týče. Ale prostě a jednoduše – NECHCI. (Asi jsem hloupý „vlastenec“ – ale vždy mě blaží, jak je česká hudba právě tam přijímána).

                    • Napsal jste: „Otázkou je, zda by práce i doma v Čechách neměla být placena tak, aby člověk mohl důstojně žít. …“
                      No jistě! Něco je tedy špatně! Ale kde je chyba a kdo je za ni odpovědný?? Komunisti? Církev? Oligarchové? Moskevští „prognosťáci“? Zednáři? 😀

                    • Podle mne by se stačilo DOHODNOUT a normálně se střídat. Takhle se v kostele dostane ke slovu „kytara“ pouze tehdy, když jste Vy odjel do ciziny „vydělávat“.

          • K tomu vývozu dřeva. Mocně se u nás vyváželo i za socíku, v příhraničí se prodával les Němcům i na stojato. Naše konkurenční výrobky zřejmě nestačily krýt potřebu deviz…Více mne ale štve současný dovoz. My k nám z východu dovážíme 3 MILIONY kubíků dřeva ročně! Což dále sráží cenu, čímž těžce trpí nejvíce drobní vlastníci. Já nyní musel nechat pomlátit do paliva kubíky kvalitní hmoty, z nenadálé nahodilky, neboť okolní pily jsou zahlceny, a na soupravu, která by to vyvezla za hranice toho bylo málo, a brouk nečeká. Kdyby byly ceny slušné, vlastníkovi by po prodeji zbyly peníze na kvalitní zalesňování. Takto tam mnohý napere opět smrk, který ale v teplých oblastech brzo odumře, jen aby tam alespoň něco bylo, on přijde nejlevněji, neb se nemusí na rozdíl od listnáče oplotit. My totiž k vůli mocnému mysliveckému loby máme zemi plnou zvěře, místy si připadáte jako na safari..

            Reagovat
        • Kdyby to nebyl Babiš, tak by to byl Bakala… Rozdíl??

          Reagovat
          • Rozdíl je pouze v tom, že kůrovec se uhlí nenažere.
            Dřevo a církevní lesy – tak jistě něco „kápne“.

            Reagovat
            • Nejsem správcem církevních lesů, takže mi do toho nic není…
              Jako mi není nic do čachrů s byty OKD…

              Reagovat
              • Správcem lesů – „aktivní“ kůrovec. Nějaký jiný VTIP?

                Reagovat
                • Já se starám o „lesy“ varhanních píšťal, to vy se pletete! 😀

                  Reagovat
                  • Starám, nestarám – jste „kůrovec“. A basta.
                    🙂

                    Reagovat
                    • Tak jo… A jsem na to hrdý! 😀

            • Stále čekám na odpověď, zda znáte také jiného kněze než P. Reinsberga… 😀
              A nedám pokoj, dokud se jí nedočkám! 😀

              Reagovat
              • Proč bych neznal? Na demagogické dotazy nemá smysl odpovídat.
                ____________________
                Msgr.Jiří Reinsberg zemřel v roce 2004. Od té doby jsem již mnohokrát v kostele byl a samozřejmě tam mši sloužili kněží. A tak jich znám mnoho.

                „Lustrovat“ je zde veřejně nemám potřebu. Děkuji za vaše pochopení.

                Reagovat
  • Už jste četli „Desatero liberálního demokrata“ od P. Badala? Pěkné – zvláště poučné pro jistého M.H.:

    1. Chcete-li diskutovat, nikdy nedefinujte pojmy, se kterými budete operovat, vždy mluvte jen o svých dojmech a pocitech, dojmologie je nový vědní obor.

    2. Pokud byste už museli užít nějaký známý pojem, vyprázdněte jeho obsah a naplňte něčím jiným, tím dokonale zmatete protivníka.

    3. Pohrdejte bližními, jste přece elita, které prostý člověk ani nemůže rozumět.

    4. Vždy stůjte na straně menšiny, protože ta má vždy pravdu.

    5. Ostatně každý má svou pravdu, nikdy se nevztahujte k absolutnu, vše je třeba relativizovat.

    6. Diskutujte jen o podružných tématech, přistupujte k nim ideologicky, ne logicky.

    7. Tradice jsou jen zajímavost, folklor, který patří do skanzenu, vše nové je lepší než to staré, vše je třeba modernizovat.

    8. Při volbách nepřijímejte rozhodnutí většiny, je třeba volby opakovat, dokud nezvítězí vaše strana, a pokud to nejde, zpochybňujte výsledky, mluvte o rozdělení společnosti a prosazujte svoji pravdu všemi prostředky.

    9. Buďte proti cenzuře, ale podporujte dohled nejen nad tím, co lidé veřejně hlásají, ale i nad tím, co si myslí v soukromí, jen tak jim zajistíte ráj na zemi, když ne jim, tak sobě určitě.

    10. Podílejte se na koordinaci mediální i politické masáže klanů, které v této zemi vládnou jako marxisté, maoisté či reformní komunisté už desetiletí a s úspěchem předávají štafetu vládnutí svým dětem a vnoučatům.

    😀 😀 😀 😀 😀

    Reagovat
    • Poněkud IRONICKÝ text. … Kdosi zajímavě řekl/napsal o „ironii“ v manželství: jakkoli se na začátku vztahu může zdát, že ironie vaše manželství povzbuzuje a vnáší do vztahu nové podněty, s postupem času manželský vztah spíše jen ničí. …

      Reagovat
      • Ale velmi výstižný! Vás bych hlavně decentně upozornil na body 1 a 2… 😀 😀 😀

        Reagovat
        • Což vůbec není třeba!

          Už v době revoluce (strašně dávno) jsem učinil zkušenost, že se „svědkem Jehovovým“ se diskutovat nedá. … A nakonec jsem asi ve 2 hodiny ráno zjistil, že na lidi tohoto typu platí pouze 2 věci. A) Matematika a B) Duch Svatý. …

          ZCELA stejnou zkušenost mám s Vámi. Chci-li se s Vámi domluvit je třeba se STRIKTNĚ držet tématu a neodbíhat „jinam“. Jinými slovy: Nedělejte ze svého problému problém můj. DĚKUJI.

          Reagovat
          • Pane Hajný, striktně se držet tématu? Vy to téma ale dokážete tak obratně rozšířit, že to nikdo nechápe 😀

            Reagovat
            • Ano. přesně!

              Smyslem textu o „kalamitě kůrovce“ nebylo a není pouhé zveřejnění informace o „přemnožení kůrovce“. Daleko důležitější je POTŘEBA odkázat na DUCHOVNÍ život (zvláště před časem dovolených a prázdnin) + připomenout nám všem, že KAŽDÝ les potřebuje „hajného“. …

              Díky!

              Reagovat
              • Leč, není hajný jako „hajný“ nebo Hajný… 😀

                Reagovat
                • Samozřejmě. Protože, není „kůrovec“ jako kůrovec.
                  ________________________
                  Nicméně asi už toho opravdu muselo či musí být DOST, když provozovatelům/autorům serveru tisickrate.cz stálo za to na (přemnožení) „kůrovce“ reagovat.

                  Reagovat
                    • Znáte to s tím Pánem Bohem:
                      „Kdo se směje naposled, ten se směje nejlíp.“
                      ____________
                      Pán Bůh má lidi RÁD.

                  • Ať dělám, co dělám, žádné uvozovky v nadpisu nevidím…

                    Reagovat
                    • „Správně vidíme jen srdcem“ (Antonio Exupéry)
                      _________________________
                      To jste snad kůrovec „jenom jako“ (???)

  • Pro M.H.:
    RR napsal: „A vůbec… Bylo tehdy už Euro nebo ještě ne…? (?)“
    MH odpověděl: „To jako, že EURO je špatně proto, že „kůrovec“ na něm nezbohatne tolik, co na československé kačce? …“

    Nádherná ukázka argumentace „liberálního demokrata“ – viz výše! 😀
    Stačí dát dohromady kontext, v jakém byla položena otázka a jak na ni bylo „odpovězeno“ ! 😀
    Nemá chybu!!!!! BINGO!!!

    Reagovat
    • „No jasně! Drancování republiky začalo už úspěšným „rozprodejem“ a vytunelováním všeho konkurenceschopného a funkčního, …“

      Pochopil jsem vaše slova jako IRONII, jaké to za toho socialismu bylo FAJN. Budiž. Že ale už nebyl schopen fungování? Že by už tehdy bylo více zajíců než zelíčka? Že by se už tehdy přemnožil „kůrovec“?

      Reagovat
      • Ale vždyť ve Svazarmu to taky bylo fajn (alespoň to tvrdíte)! A celá moje generace dokonce za socíku vystudovala, není-liž pravda (vy možná také?). A o „socialistické“ matičce konzervatoři já nemohu říci slova špatného (jo, byli tam SOUDRUZI, ale ty každý znal a věděl, jak na ně – nutno přiznat, že z deseti takových opravdu ŠKODILI maximálně dva). To na AMU už to bylo výrazně horší (i to byl důvod, proč jsem po dvouleté pauze v podobě základní vojenské služby přešel na JAMU do Brna).

        Dobrá – dejme tedy tomu, že socík nebyl schopen fungování a že ta předsmrtná agónie byla docela dlouhá. Ovšem rád bych, kdybyste mi třeba právě vy objasnil, jak a co se po roce 1989 stalo s naší objektivně konkurenceschopnou produkcí mající tehdy vysoké renomé i v „kapitalistické“ cizině.
        Něco se nejspíš udělalo špatně… Ale co? Vysvětlíte mi to? Nechci od vás číst fráze převzaté z mainstreamu, ale třeba i objasnění imanentních souvislostí a vazeb právě na Euro.
        Tak do toho, prosím…

        Reagovat
        • Ptáte se s podtextem, že odpověď znáte. Nevidím smysl v tom, přesvědčovat Vás. … Prostě se to tak sešlo. Nebýt radiokroužku, chodil bych třeba do fotbalu. Však na základce jsem byl „postrach“. Běhal jsem jako jediný v pohorkách a coby „obrana“ jsem byl „vyhlášený“. 🙂 🙂 🙂

          Reagovat
          • Ano, prostě „se to“ (ono všechno) tak nějak sešlo… 🙂

            Reagovat
            • Nic není „samo od sebe“. Nicméně za vše lze DĚKOVAT Pánu Bohu.
              ______________________
              + daleko více máte ze života, když se k možnostem a „výzvám“, které život přináší stavíte čelem, než když budete pouze vše „brzdit“ a vzdorovat. Pán Bůh má lidi rád. Nemá smysl, se života bát. …

              Reagovat
              • Bylo by něco k tématu, pane Hajný? Života se bát jistě nemá smysl (nevím, proč tam píšete čárku, ale o to nejde). Pokud brzdíte a vzdorujete VY, je to VÁŠ problém. Nedělejte ze svého problému problém můj.
                DĚKUJI.

                Reagovat
                • Nemějte péči. Já nevzdoruji a nebrzdím – TO NENÍ MŮJ STYL. NAOPAK! Život šéfa mojí ženy jsem svého času zachránil tím, že jsem brzdy okamžitě zavřel. …

                  Reagovat
              • Děkovat Bohu? To je přeci samozřejmé… Stejně tak je ale důležité vždy dodávat „buď vůle Tvá“, pokud se nám něco zdá nepochopitelné. To se samozřejmě týká i oblastí správy věcí veřejných a pro někoho to nemusí znamenat NEsnažit se věci pochopit a řešit…

                Reagovat
                • Přesto jste stejně nevysvětlil CO KONKRÉTNĚ vám vadilo/vadí na tom, že se to „tak sešlo“ a já chodil v 80.tých letech minulého století chodil „do Svazarmu“.

                  Reagovat
                  • Držte se tématu, pak odpovím… 😀 Nebo jestli trpíte rétorickou nedostatečností, které se říká „ztráta vazby“, tak se poraďte s někým, kdo je v rétorice cvičený. Vraťte se o několik odstavců zpět, pak možná pochopíte, o co opravdu jde. Do „vašeho“ Svazarmu mi je asi tolik co vám může být do „mojí“ konzervatoře… Vidím, že kromě latiny neměla z gymnazijních osnov vymizet cvičení v rétorice. (Byť asi máte školu jiného typu)…
                    A ještě k tomu přemnožení „kůrovce“ – zkuste to také s tím růžencem… 😀

                    Reagovat
                    • Dobrá. Leč – v úvodním článku bylo něco o Medugorje, nebo je to nějaké další nové téma? Tam taky řádí v lesích kůrovec?

  • „Věřící tak v nejbližších dnech mohou očekávat pastýřský list s výčtem možných způsobů, jak lze proti kůrovci bojovat,“ …
    ________________
    Aneb rady, jak v době dovolených duchovně pookřát a vzdát se zajetých kolejí (varhanního) stereotypu. …

    Reagovat
    • U slova kůrovec jste zapomněl na uvozovky. Takto to má jiný význam, než byste si přál a v podstatě to reflektuje původní smysl a obsah článku, jakož i oné věty v závěru 😀
      ——
      Hluboký omyl. Právě o prázdninách je činnost varhaníků nejzajímavější, protože tím, jak se střídají na dovolených a vzájemně se zastupují, tak se dostanou i do kostelů a společenství, kam normálně nepřijdou.
      Je to ostatně podobné jako u kněží, ti občas také uvítají narušení běžného (kněžského) stereotypu…

      Reagovat
      • Nezapomněl. V kontextu zde jde o člověka „z kůru“. I z pohledu „kůrovce“ (tj. vás) jsou prázdniny zajímavé. Myslel jsem však pohled NEJEN očima „kůrovce“.
        ___________
        Bojovat není dobrá strategie. Spíše užitečnější je SPOLUPRÁCE. …

        Reagovat
        • Výrok č. 1: „Věřící tak v nejbližších dnech mohou očekávat pastýřský list s výčtem možných způsobů, jak lze proti kůrovci bojovat,“ …

          Výrok č. 2: „Bojovat není dobrá strategie. Spíše užitečnější je SPOLUPRÁCE. …“

          Tak tedy co??

          Reagovat
          • Nijak to není v rozporu.
            Viz výrok č.3: „vyplývá mi z toho jediné: do březového košťátka se dal kůrovec.“
            ____________________
            Tj. v té první větě jde spíše o význam „se bránit“.
            A ten je dokonce i Biblický. (Viz slova samotného JK.)

            Reagovat
  • Zda opravdu budou naši biskupové reagovat na přílišné „autoritářství“ v naší církvi a na přemnožení „kůrovců“ všeho druhu, je otázka. V každém případě alespoň příslib (slibem nezarmoutíš) je podstatně lidštější, než přístup státu ve Vrběticích, kde brouci žerou dřevo „nastojato“ a stát POUZE dohlíží na to, aby se s tím NESMĚLO „něco dělat“. …

    Reagovat
    • To je skutečně otázka. Jinak s tím autoritářstvím v církvi bych to tak dramaticky neviděl – vše je o lidech, tedy záleží na každém konkrétním knězi a společenství kolem něho. „Bůh vysoko, biskup daleko“ – občas slýchám tento žertovný výrok z úst samotných kněží, když dojde k nějaké méně „standardní“ situaci. Do interních záležitostí farností se nepletu, řeším jen to, co se týče zvonů a varhan – ale i tady platí někdy to, že co je v místě A dobré a směřující k pozitivní u výsledku, může být v místě B o 10 km dále úplně špatné a kontraproduktivní.
      K Vrběticím se nevyjadřuji, vím o tom jen to, co se psalo v médiích – tedy vím, že nic nevím…

      Reagovat
      • Oprava: vypadlo mi písmeno „m“ – samozřejmě má být „směřující k pozitivnímu výsledku“.

        Reagovat
        • Stran „autoritářství“ jsem tentokráte nemyslel duchovní. (Myšleno to bylo obecně, včetně vás „hudebníků“.) Biskup Karel Otčenášek říkával: v podstatných věcech jednota, v nepodstatných věcech svoboda, nad vším však LÁSKA.

          V tomto smyslu (dát prostor každému) je pěkné, jak jim to funguje např. v Taize:
          http://taize.fr/IMG/mp3/taize_podcast_2018-06-27.mp3

          Reagovat
  • Dobrá. Jak chcete dosáhnout jednoty ve věcech PODSTATNÝCH, je-li společenství právě v PODSTATNÝCH věcech názorově rozpolcené? (Neplatí to jen o společenství farním, ale třeba i o rodině, kde jsou komplikované vztahy, nebo o státu a podobně). A jak stanovit hranici, kdy má být problém počítán mezi věci ještě (už) podstatné nebo už (ještě) nepodstatné? A kde je hranice mezi autoritářstvím nutným k udržení funkce společenství a despotismem?
    K této otázce mě vede životní zkušenost. Vyrůstal jsem v rodině, kde se otci zásadně neodporovalo a přes to, co řekl on, prostě a jednoduše „nejel vlak“. Přesto na otce nevzpomínám ani trochu ve zlém, a to ani v případech, kdy objektivně „uletěl“. Jsem mu za tuto výchovu naopak velmi vděčný a v mnoha životních situacích jsem to ocenil. Z toho vyvozuji, že ve společnosti MUSÍ fungovat autorita a čím má společnost větší sklony k volnomyšlenkářství a anarchii, tím musí být více nekompromisní. A dovoluji si na základě vlastní rodinné zkušenosti tvrdit, že v rozporu s LÁSKOU to vůbec není!

    Reagovat
    • Jednoty ve věcech podstatných chci dosáhnout na základě PRAVDY.

      (Vaše životní zkušenost Vás ovlivnila a vy ji dále reprodukujete a přenášíte i do zdejších diskusí. Pozitivní na vaší zkušenosti vnímám to, že připouštíte, že ani váš otec, potažmo vy sám, jste NEMĚL vždy PRAVDU.)

      Reagovat
      • Tak tu pravdu definujte, nikoliv však nekonečným omíláním frází o JK. Poznal jste vy JK natolik niterně, osobně a SPRÁVNĚ, abyste dokázal PRAVDU definovat?

        Reagovat
        • Pravdu definoval/definuje Bůh, potažmo my tím, jak život žijeme. Nemůžete pravdu „popsat“, uchopit a „definovat“ jako nějakého „zajíce v kleci“.

          Pravda JE. My ji pouze odkrýváme a POZNÁVÁME. Jsme její součástí, ale ona nás přesahuje. Vnímáme ji každý vždy jen nepatrnou část. Teprve až v Nebi uvidíte PRAVDU plně. Do té doby je naše poznání pravdy omezené a jenom částečné. (Viz už slova sv. apoštola Pavla.)

          Reagovat
      • Nerozumíte mi, a zase utíkáte do nic neříkajících obecných frází. Příklady ze života:
        1) Manželovi nevadí dřez plný špinavého nádobí, protože to považuje za NEPODSTATNÉ. Manželce to však vadí, protože to považuje za PODSTATNÉ. Kde je PRAVDA?
        2) Jeden věřící nepovažuje za PODSTATNÉ chodit ke svátosti smíření častěji než 1x za půl roku, jiný věřící naopak považuje za PODSTATNÉ chodit každý týden. Kde je PRAVDA?
        3) Snoubenec by se rád se snoubenkou pomiloval ještě před svatbou, protože předmanželskou zdrženlivost považuje za NEPODSTATNOU, snoubenka však naopak trvá na tom, že sex je přípustný až po svatbě a považuje to za PODSTATNÉ. Kde je PRAVDA?
        A tak dále, a tak dále…
        Můj otec, stejně jako já, samozřejmě NEMĚL vždy pravdu, ale život s ním byl úžasnou školou POKORY (nikoliv jen keců o pokoře)… Už „jen“ to pro mě má cenu zlata, což vy asi nejste schopen pochopit.

        Reagovat
        • Již samo tvrzení: „což vy asi nejste schopen pochopit.“ Je samo o sobě úžasným VZOREM „pokory“. 🙂
          _______________
          Smyslem není dokázat, že pan prezident, pan ředitel, pan učitel, či rodič má vždy „pravdu“. Daleko důležitější je naučit dítě žít tak, aby si neublížil a sám život zvládl a zvládal. …

          Reagovat
          • Jasně, podle toho s jakou PÝCHOU tady všechny poučujete, tak vy to zvládáte (nebo jste zvládal) na výbornou! Gratuluji! 😀 😀 😀

            Reagovat
            • O vaší práci na biskupství, o tom že jste učitel a o vaší hře na varhany zde opakovaně píšete Vy. … Já např. o radarech jsem zde nenapsal téměř nic. Myslím, že si a) my dva nemáme co vyčítat a že b) byste i VY „okopávání kotníků“ už mohl nechat. …

              Ježíš Kristus byl také (z vašeho pohledu) PYŠNÝ ???

              Reagovat
              • Nebyl. Proti nám měl tu výhodu, že byl Syn Boží. Ale i kdyby byl, tak si to mohl dovolit 😀

                Reagovat
                • Není LOGICKÉ, že u JK vám svědectví o JEHO víře nevadilo/nevadí u kohokoliv jiného ano. (Předpokládám, že žít v době JK iritoval by Vás ještě podstatně více, než dnes jistý „Myslivec“.)
                  _____________________
                  Stran toho, že JK byl „Syn Boží“ – nejsem teolog, i tak však tuším, že sám JK považoval lidi za své „bratry“ a „sestry“ a v tomto smyslu slova jsme Božími „Syny“ i my dnes. (Ve smyslu „děti Boží“.)

                  Jednota „v RŮZNOSTI“. …

                  Reagovat
          • Neodpověděl jste na nastíněné tři vzorové situace (ad 1, 2 a 3). Nevíte si rady? Vždyť je to ze života!

            Reagovat
            • Neexistují „vzorové situace“. Existuje KONKRÉTNÍ život. …

              Já osobně „horu nádobí“ rád nemám. (Spor beztak bývá pouze o to kdo a kdy nádobí umyje. Pokud např. Vy i vaše žena máte sklon k LENOSTI, může být řešením myčka.) Ke svátosti smíření (s Bohem) je užitečné chodit, když to potřebujete. Někdy to může být třeba i po 3 dnech. Když jsem byl na Novém Zealandu, za celý rok jsem byl u zpovědi tuším že pouze 2x (možná 3x).

              (Ten 3 bod předpokládám, už máte vyřešený a nepotřebujete „radit“. Pakliže vám něco vyčítá vaše SVĚDOMÍ, obraťte se s tím na kněze. Já Vám rozřešení nedám.)

              Reagovat
              • Nemohu Posoudit, na Novém Zélandu jsem nebyl. Ale zato jsem byl i v Novém Bydžově, by dokonce i v Nové Pace! 😀 . A v Novém Strašecí jste byl?? 😀

                Reagovat
        • Nevyhýbejte se ODPOVĚDI!! Ta obecná omáčka kolem nikoho nezajímá! Jasně a pregnantně na situace 1, 2 a 3!!

          Reagovat
          • S rodiči jsem to nikdy až tolik neřešil. Oni řešil vztah svůj, já si své rodiče (svoji maminku) nebral. Každý člověk je ORIGINÁL a jiný. Snad máte pravdu. Minimálně v jednom případě o mne přestala fajn holka jevit zájem poté, co jsem se s ní před svatbou „nepomiloval“.
            ___________________________
            Neberete si „předpis“, ale konkrétního člověka. Když na to přijde, sama „církev“ prohlásí vaše manželství za „neplatné“, když bude jeden z partnerů žít ve svém světě a např. „neopustí svého rodiče“.

            Reagovat
            • Přemýšlím, jaký kanonický důvod neplatnosti je „žití ve svém světě“ …

              Reagovat
              • OK, omlouvám se, pokud jsem to „zveličil“. Katolická „metodika“ vychází z věty Evangelia: „Proto opustí muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti dva jedno tělo.“ (Mt 19,5) http://www.biblenet.cz/b/Matt/19

                V případě, když jeden z manželů svého rodiče neopustí (tj. žije se svým rodičem místo se svým partnerem/manželem) je (resp. může být) toto církví ŘK chápáno jako legitimní důvod pro „zneplatnění“ manželství. … Alespoň takto to bylo komunikováno tím, kdo se dlouhodobě manželskou tematikou a přípravou snoubenců na svátost manželství zabývá. Osobně nemám důvod tomu nevěřit, jakkoliv si myslím, že každý člověk je originál a samo „právo“ má sloužit lidem, ne lidé „právu“. …

                Reagovat
                • Ale jo, v extrémních případech by v podstatě z uvedených důvodů mohlo být manželství rozloučeno coby non consummatum, pokud by z uvedených důvodů v něm nedošlo k souloži (Can. 1142); mohlo by být neplatné, pokud by z uvedených důvodů nebyli soulože schopní (1084§1), nebo pokud by někdo natolik „žil ve svém světě“, že by tam byl nedostatek souhlasu ve smyslu některého z případů uváděných v Can. 1095-1096. Moje reakce byla jen rychlou reakcí při bleskovém srovnání „žít ve svém světě a např. „neopustí svého rodiče“.“ s kanonickými důvody neplatnosti nebo rozloučení manželství.
                  Samotné porušení „Proto opustí muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti dva jedno tělo.“ (Mt 19,5) ve smyslu, jestli se on biblicky stěhuje do její rodiny, nebo ona nebiblicky do jeho rodiny, nebo snad mají na to se osamostatnit, se za vadu nepovažuje … pardon, i v bibli jsou vzory, kdy ona opouští otce i matku a připojuje se ke svému muži.

                  Reagovat
  • Pan biskup Karel Otčenášek mluvil o JEDNOTĚ v RŮZNOSTI.
    _____________
    Volně mi to připomnělo když za mnou před 7 lety přišel člověk z Ománu a řekl mi o přestávce: „Máme stejného Boha“. Zamyslel jsem se a řekl: „Ano, pouze mu každý jinak rozumíme“. (Mám-li poznání Boha, coby bytosti, která nás lidi miluje, lze těžko za víru v toho samého Boha schovávat ubližování druhým. Mám-li poznání Boha, který dal lidem svobodu, lze těžko za víru v Boha schovávat autoritářství a nedopřát druhým, učinit svou vlastní zkušenost atd. … Miluje-li Bůh mne, stejně mám milovat i já.)

    Reagovat
    • Takže veškeré regulativy církve, co se morálky týče (konec konců i Desatero), jsou ubližováním druhým, omezováním svobody a nedopřáváním učinit vlastní zkušenost. Jinak – Prostě a jednoduše – to dítě se o ta kamna spálit MUSÍ, a rodiče mu v tom nemají bránit… Hmmmm 😀 A když se bez rozhlédnutí vřítí na frekventovanou silnici za míčem, tak mají také nečinně přihlížet, protože Anděl strážný se z Boží vůle postará… 🙁

      Reagovat
      • DESATERO nedal lidem Mojžíš, ale Bůh. … Že řídit se Desaterem a dodržovat morálku je „ubližování lidem“, jste řekl Vy (Radek Rejšek) ne já.
        _________________________
        Bůh lidem Desatero dal. + Součástí životní zkušenosti je i POZNÁNÍ, že řídit se svým SVĚDOMÍM, se člověku (dlouhodobě) spíše vyplatí, než nevyplatí.

        Reagovat
        • Ahááááááááá! 😀 Ále to jste napsal už nejméně 22x ! 😀 😀 😀 No – do 77 chybí ještě 55… 😀

          Reagovat
          • Nejde o „literu“. Jde o ZKUŠENOST. (Někdo si to přečte jednou, jiný ani po 1000kráte zkušenost neučiní a nezažije.) Je to individuální.

            Reagovat
              • Do smrti času dost.
                ________________
                A když ani do smrti, v Nebi to uzříme „tváří v tvář“.

                Reagovat
  • Pane Rejšek já se divím vaší trpělivosti, že jste s tím Hajným pořád ochoten diskutovat. Vždyť on vidí jenom sebe a vůbec si nevšiml, že se mu v lese rozmnožil kůrovec.

    Reagovat
    • Asi to bude tím, že se soustředil na „kůrovce“ a kůrovec jako takový jej tolik nezajímá. 🙂

      Reagovat
      • Upřímně vzato NEZAJÍMÁ …

        (Jednak proto, že nejsem „psychopat“, jednak proto, že do Nebe jde každý sám za sebe. Bůh se Vás jednou nezeptá co já nebo co Tomáš Halík, ale co Vy.)
        __________________

        Už jste četl „Odpusť Natašo“ ???

        Reagovat
        • Proč bych četl nějakou Natašu? Od toho, abych si udělal pořádek ve svém svědomí a duchovních záležitostech mám zpovědníka a Písmo. Zase pořád dokola! 😀

          Reagovat
          • Upřímně vzato, ani samo Písmo, ani zpovědník neudělá „PRÁCI“ za vás. Jistý díl vaší „zúčastněnosti“ (aby to fungovalo) tam být musí. Čímž se právě liší VÍRA (postoj AKTIVNÍ zúčastněnosti) od ideologie (coby množiny „idejí“/myšlenek).

            Reagovat
        • A jen malé připomenutí:
          1) Manželovi nevadí dřez plný špinavého nádobí, protože to považuje za NEPODSTATNÉ. Manželce to však vadí, protože to považuje za PODSTATNÉ. Kde je PRAVDA?
          2) Jeden věřící nepovažuje za PODSTATNÉ chodit ke svátosti smíření častěji než 1x za půl roku, jiný věřící naopak považuje za PODSTATNÉ chodit každý týden. Kde je PRAVDA?
          3) Snoubenec by se rád se snoubenkou pomiloval ještě před svatbou, protože předmanželskou zdrženlivost považuje za NEPODSTATNOU, snoubenka však naopak trvá na tom, že sex je přípustný až po svatbě a považuje to za PODSTATNÉ. Kde je PRAVDA?
          A tak dále, a tak dále…
          Prosím konkrétně (nikoliv obecně) k jednotlivým bodům, co se týče JEDNOTY v PODSTATNÝCH věcech. Neboť z takových a tisíců podobných situací se skládá náš každodenní život.

          Reagovat
          • A jak jste tedy tu vaši „VLASTNÍ BRANKU“ vyřešil ???
            _________________
            Předpokládám, že jste se pomiloval před svatbou, nádobí u Rejšků myje manželka (protože ji to vadí) a ke zpovědi chodíte 1x za rok (po Velikonocích – během svátků hrajete), resp. k přijímání nechodíte vůbec a tudíž nemáte potřebu smíření „řešit“.

            Reagovat
            • Jaká vlastní branka? Nikde není ani puntík o tom, že se to týká mě nebo mých blízkých. Fabulujete jako hodně špatný autor růžové knihovny. Tyto modelové situace prožívá mnoho lidí. Není to jen v rodině, ale třeba i nesoulad se šéfy v zaměstnání (aby bylo jasno, tak tento problém já nemám – abyste zase nefabuloval jako totální mimoň, s prominutím). Stále odmítáte přistoupit na diskusi o problému PODSTATNÉ – NEPODSTATNÉ. Já bych třeba považoval za podstatné, kdybyste konečně uznal, že ani vy se JK nemůžete rovnat, tudíž vaše neustálé poučování je nehorázným projevem duchovní pýchy, na který nelze reagovat smírně.
              Takže okopáváte kotníky vy mně, nikoliv já vám!

              Reagovat
              • Aha. V tom případě nebylo naším smyslem „hledání Pravdy“, ale pokoření druhého. To pak NEMÁ SMYSL s Vámi diskutovat. Nikdy jsem neměl úmysl se „rovnat Kristu“. Nemám co uznávat. Nekonfliktnímu člověku to muselo být jasné.
                ___________________
                Stran PODSTATNÉHO (a to už naposled a „jen“ z mého osobního pohledu): Církev mluví o tzv. „hlavních hříších“. Vaše příklady, jsou jen „příklady“. U toho nádobí (např.) není „pravda“ ani to, ani to. Je-li podstatou LENOST, nevyřeší to ani MYČKA. To se jen přesune KDO má špinavé nádobí do myčky dát a čisté uklidit.

                Reagovat
                • Vy jste „nekonfliktní“ podobně jako já kůrovcem bez uvozovek! 😀
                  ——-
                  No konečně! Hlavní hříchy! Tak to řeknu rovnou… Jenže – i tady platí „jednota v různosti“?

                  Reagovat
                  • OK. Byl tam přelep. Ne nebylo naším, ale nebylo vaším.

                    Reagovat
    • Kůrovec se nerozmnožil mně, ale Pánu Bohu. … To čistě technicky.
      ________________________________________
      Stále to vypadá, že jsou zde lidé, kteří mají potřebu BOJOVAT s Pánem Bohem a dokazovat MU, že jsou „chytřejší než Pán Bůh“ a „papežštější než papež“. …

      Reagovat
      • Vy jste Bůh????

        Já nemám potřebu bojovat s Pánem Bohem, ale s pyšným individuem, které sice tvrdí, že není Bohem, ale neustále mentoruje a poučuje, jako by si spletl životní role (a on si je asi opravdu spletl). Za PODSTATNÝ úspěch bych považoval Vaše uznání, že to tady s tím poučováním skutečně přeháníte a že i druzí možná občas MAJÍ PRAVDU, nejen pouze a jedině vy! Pak vám možná přestanu ty kotníky okopávat.

        Vy bojujete s Bohem!!

        Reagovat
        • Nemám pocit, že bojuji proti Bohu. Naopak. Má-li mně někdo rád, nemám důvod proti Němu bojovat. Stran „poučování“ nemáme si my dva co vyčítat. Nehledě na to, že OPAKOVANĚ tvrdím, že NIKDO (včetně mně) NENÍ „majitelem Pravdy“. (Nepodsouvejte mi, co jsem NIKDY neřekl).

          Reagovat
            • Se PLETETE. Držím ZRCADLO. Tím, koho v zrcadle vidíte, nejsem já, nýbrž VY.

              Reagovat
              • No vidíte – a co když to samé řeknu já vám?? 😀

                Reagovat
              • Jo, ale taky jde o to, zda to má být zrcadlo zpovědní anebo z pohádky o Sněhurce! V prvním případě by to byla pýcha (vaše), v případě druhém by se pak nedalo mluvit o snaze uznat svoji vlastní „neomylnost“ 😀 Nebo to má být zrcadlo z petřínského labyrintu? To už by byla vůbec bžunda! 😀

                Reagovat
                • vy jste služebníkem Krista, ne Kristus služebníkem vaším. …
                  _____________________
                  ANEB: „Osvoboď nás PRAVDOU, obnov tvář země.“

                  Reagovat
                  • … a tak mi také zlomíte prst… 😀
                    —-
                    VY jste PRAVDA… 😀

                    …pověz mi, mé milé ZRCADLO… 😀

                    Reagovat
                    • Spletl jste si „obsazení“. Prst byl zlomen MNĚ, nikoliv že já ho dotyčnému zlomil. NEFABULUJTE. http://hajny.webpark.cz/biskupum.html
                      ________________________
                      Nicméně FAKT nevím, proč stále máte potřebu toho pana kanovníka (a jeho kaplana) zde připomínat. Já prst nikomu nezlomil a ani Vám nic lámat nehodlám. …

                    • Nyní také vážně: Já se s kněžími a vysvěcenými osobami do žádných sporů nikdy nepouštím a pouštět se nebudu. Svěcení pro mě představuje autoritu, kterou jsem povinen respektovat, a to třeba i přes niterný nesouhlas. Pokud v čemkoliv s jakýmkoliv knězem nesouhlasím, nejdu do střetu, ale prostě a jednoduše vyhledám jiného. Aby bylo jasno – nevyhledávám kněze podle toho, jak mi „vyhovuje“ nebo „nevyhovuje“, ale může jít třeba o rozdílnost názorů ve věcech péče o varhany a zvony, což je můj referát, přičemž ne každý kněz či administrátor může sdílet mé názory a mnou navrhovaná řešení. Pokud nejde o fatální záležitosti (třeba ohrožující existenci oné věci), snažím se názor protějšku respektovat. Jestliže ale jde o věci zásadní (třeba neochota dostatečně zajistit zvonici před vykradením a podobně), pak to řeším přes autoritu subordinace… Nutno dodat, že tento postup, za dobu, co jsem v diecézi činný, jsem použil pouze jednou…

                    • To já ani jednou. Žádný kněz NENÍ mým podřízeným. Neumím intrikovat a ani nikdo z biskupů mne „neposlouchá“. Doufat mohu pouze v lidské svědomí…

                  • Jsem služebníkem Krista, nikoliv Kristus služebníkem mým. Přesně tak. Což ale také znamená – že bych neměl být služebníkem vaším v tom smyslu, že si vy na mně (a ostatních diskutujících) budete sám sobě dokazovat jakousi duchovní „převahu“, sečtělost nebo „vyzrálost“, či jak to ještě dále nazvat.

                    Reagovat
                    • Vážně řečeno: začali jsme slovy o JEDNOTĚ. Nemám potřebu si na Vás ani na nikom jiném cokoli dokazovat. Maximálně se můžeme vzájemně „doplňovat“. Nic víc, nic méně. Chcete mít Krista pouze sám pro sebe?
                      ________________________
                      JEDNOTA v různosti. Mně NEVADÍTE. Ani vy, ani nikdo jiný zde. V Nebi je místa pro VŠECHNY dost.

                    • V tomto se shodneme. Děkuji a přeji vše dobré.

  • K tématu měl asi nejvíce co říci Petr Jílek:

    „… dnes se výrazně oteplilo. … V zemích, kde chod věcí neovlivňovalo učení vrchního klimatologa Klause, včas poslechli varování vědců a přistoupili k přestavbám porostů. Pod naředěný smrk podsazovali listnáče. Až smrky uhynou, lesy jim zůstanou.

    … V současné době se dá udělat jediné – ovlivnit způsob těžby v už mrtvých oblastech tak, by ony plochy byly zalesnitelné, … Jenže narážíme na zájmy kořistnických – babišovských firem, tak se děje pravý opak.

    …Více mne ale štve současný dovoz. My k nám z východu dovážíme 3 MILIONY kubíků dřeva ročně! Což dále sráží cenu, čímž těžce trpí nejvíce drobní vlastníci. … Kdyby byly ceny slušné, vlastníkovi by po prodeji zbyly peníze na kvalitní zalesňování. Takto tam mnohý napere opět smrk, který ale v teplých oblastech brzo odumře, jen aby tam alespoň něco bylo, on přijde nejlevněji, neb se nemusí na rozdíl od listnáče oplotit.“
    ________________________
    Pak je otázkou, zda odvolání ředitele Lesů ČR panem premiérem (v demisi) Babišem není už jen pověstné „zametání stop“. …

    Reagovat
    • Ano, zdá se, že Petr Jílek je z branže, což je dobře.

      Reagovat
  • Zajímavý dokument běžel na ČT2 dnes. Srovnání lesa, kde nebylo káceno. Odumřelé stromy dělají stín. Mezi mrtvými stromy rostou nové – mladé. Vytěžená holina naproti tomu byla podstatně pustější. …

    Reagovat

Napsat komentář: Radek Rejšek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *