PublicistikaZpravodajství

Tvrdá kázání na začátku postní doby vyděsila věřící

Včerejším dnem věřícím začala čtyřicetidenní postní doba. Čas vnitřního obrácení a pokání, během kterého se mají křesťané rozejít se hříchem a upnout svou pozornost ke Zmrtvýchvstání, však vzbudil v mnohých z nich obavy.

„Musel jsem být v práci, šel jsem proto na mši až navečer. Náš kněz však byl úplně bez sebe. Při kázání pořád jen vykřikoval ,Jste prach! Jste pouhý prach´,“ řekl farník z Kobylí. Na podobná kázání si nestěžuje sám. „Farář nám řekl, že nejdůležitější je půst od jídla. Nejprve je prý potřeba omezit maso, vysvětlil, že dát si stejk s hranolkama nebo řízek se v postu nehodí. Potom mluvil o sladkostech. Během dvaceti minut vyjmenoval snad všechna jídla, která znám. Mám strach, že letos půst nezvládnu,“ uvádí smutně farnice z Líšně.

Redakce Tisíckráte zjistila, že náročnost kněží na popelec souvisí s časem mše. Čím později totiž začíná, tím přísnější kněží jsou. „Náš pan farář dokonce kázání přeskočil úplně, řekl jen, že se přesuneme k chlebu a vínu, protože to je podstata dnešní liturgie,“ vysvětlil návštěvník brněnských Jezuitů, kde mše začínala až v devět večer.

Nejen kázání však byla na hladovou středu (jak se tomuto dni lidově říká) děsivá. Újmu vykazovala také řada hudebních doprovodů. „Sbor zpíval falešně, měl jsem pocit, že začínají kruciáty, ne půst. Hladový muzikant je ten nejhorší muzikant,“ vysvětlil Ondřej Valenta, první varhaník Vyšehradské kapituly. Náladě během odpoledních mší nepřidal ani fakt, že své postní předsevzetí podle Českého statistického úřadu již první den porušilo 34 % věřících. Necelá polovina z nich pak dodává, že už v předsevzetí pokračovat nebude.

Běžnou liturgii naopak na popelec zažili účastníci ranních mší. „Mše byla příjemná jako každý jiný den, po ní jsme se ještě sešli na faře ke společné snídani. Otec Václav nám vysvětlil, že po mši už jíst můžeme,“ uzavírá farnice z Letohradu.

89 komentářů: „Tvrdá kázání na začátku postní doby vyděsila věřící

  • Půst se dneska flinká. Ostatně i český statický úřed to dokázal (viz článek). A to si osobně myslím, že 34% těch, kteří jej porušili, není pravda. Český, Moravský i Slezský člověk ze sebe dělá lepšího než je.
    Pravda bude tak na 75%
    Proto je takové tvrdé kázání málo účinné. Věřící se otřepe a za pár dní zapomene.

    K lepšímu připomínání – je postní doba – by pomohlo např. používání připálených hostií, nebo jejich sypání popelem.

    Reagovat
    • P. Jiří Reinsberg na příkladu své vlastní zkušenosti říkal, že v pátek mu vuřty vždy nejvíc voní. Věděl o čem mluví, protože po polední mši u sv. Havla chodíval na Můstek do metra hned kolem masny. … 🙂

      Co není prožité, není přesvědčivé (mluvit o tom).

      Reagovat
    • Nechte prosím už ty „svaté hostie“ být.
      Nezaslouží si to ani Kristus, ani „hostie“.

      Dík (!)

      M.H.

      Reagovat
        • Ále, ále, … ! Z předchozích diskusních příspěvků jsem nabyl dojmu, jaký je Hajný odpůrce cenzůry, zvláště té církevní ( http://hajny.webpark.cz/biskupum.html ). A najednou by rád za druhé rozhodoval, co vtipné je a co ne, co psát vhodné je a co ne.
          Přesně ve smyslu „co je tvoje, to je moje, ale co je moje, po tom ti nic není“.
          Inu RUDÁ DEMOKRACIE se vrací.

          Hajný, vzpomeň si na středu, čiň pokání a věř evangeliu. Uvidíš, uleví se ti.

          Reagovat
            • Jen jestli to nepřepískl 🙂 . Taková dehydratace po 12 hodinách není žádná sranda.
              Ve středověku si vkládali asketi kamínky do bot, přemáhali tím své ego a chodili tak.
              Dalo by se i nedýchat?

              Reagovat
              • To nevím, přiznám se bez mučení že se postím toliko tak, jak Církev svatá přikazuje. Žádné experimenty neprovádím. Je ale možné, že někdo zde, kdo už je poněkud „v jiné dimenzi“ než já, bude vědět……:-)

                Reagovat
                • Někdo se postí, že se nemyje. To je pak ale spíše postěno jeho okolí.

                  Reagovat
    • Měl bych toto řešení: Jelikož ke sv. přijímání nejde každý, zatímco pro popelec si jdou všichni, tož jako k lepšímu připomínání bych popel aplikoval místo na čelo do úst. ?

      Reagovat
      • Mám lepší řešení: Držet se JEŽÍŠE Krista. … 🙂

        „Vzal chléb, vzdal díky“ atd. …
        a „vezměte a jezte z toho VŠICHNI“.

        Např. takto: https://www.youtube.com/watch?v=C15KCOChZnc
        ____________

        To proto, že v Evangeliu je i tato pěkná věta: „nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život“ (Jan 6, 53).

        … Když lidé život v sobě mají, není Kristus přítomen ???

        Reagovat
          • Otázkou je, zda máte jiný „zdroj“ ? … Už zde bylo, že je i on (ďábel), Bohem stvořený tvor (ve smyslu Boha podmnožinou) a v tomto smyslu i on, Boha zná.

            Papež František hovoří o vztahu k Bibli jako „k mobilu“ (mít stále u sebe, starat se o ni, číst v ní). Znát a citovat = INFORMACE. … Pro žití VZTAHU (s Bohem) než znát a mluvit „o“ Bohu je dobré mluvit „S“ Bohem (ve smyslu se modlit).

            Reagovat
    • Vážený Hilarie!
      Váš návrh má hluboký smysl. Ortodoxní své hostie během půstů nazývají „podpelmeně“, tedy je připravují ve žhavém popeli. Tudíž plní Váš postulát jak ohledně připálení, tak popela.
      Vzhledem k rychlému oživení pravoslaví po rozpadu CCCP lze „podpelmeně“ považovat za jeden z jeho startupů.
      Nabízí se směr, jak náš národ obrátit ku Cestě Pravé.

      Reagovat
    • Že se dneska půst flinká, na to nepotřebujeme ČSÚ, to úplně stačí projít se po ulicích. Jediné, koho je možno pochválit za pravé nefalšované dodržování půstu jsou naše modelky a kandidátky na různé soutěže krásy. Díky těmto poctivě se postícím se ale zase ta statistická čísla trochu zlepšují…..

      Reagovat
  • Spíš se obávám, že „věřící“ než kázání vyděsila diskuse pod texty „tisickrate.cz“, prozatím bez cenzury (i s linky „jinam“). 🙂
    ___________

    Když tedy už všichni tak tvrdili, že „to nejde“, jsem nejedl celou středu nejen rohlíky, ale nenapil se ani vody. Na večerní námitku ve středu, že po půlnoci „vyluxuji ledničku“ 🙂 jsem se přemohl a vydržel až do snídaně dnes.

    Nejhorší na tom je, že člověk má stereotypy – typu, když nevím co, tak se napiji vody (šťávy) nebo kousnu do chleba. Když člověk nejí ani nepije celý den, musel jsem se s tím poprat v tom smyslu, že jsem si musel najít jinou aktivitu.

    Zajímavá zkušenost. Můžete také vyzkoušet… 🙂 Za pár týdnů je další „postní den“.

    JDE TO. … 🙂 🙂 🙂

    Reagovat
    • Inu jde leccos, že… Škoda jen, že jsme včera v evangeliu slyšeli, že místo vytrubování svých dobrých skutků je máme činit ve skrytu komůrky…

      Reagovat
      • Nevidím jediný důvod, proč vytrubovat skutky zlé by smysl mít mělo a ty dobré nikoliv.

        Odkaz na to, že za šíření LÁSKY jste placen nebyl bezdůvodný. Čistě technicky proto, že jde „pouze“ o vaši věrohodnost.

        Díky. MH.

        Reagovat
        • Nikdo neříkal, že vytrubovat zlé skutky má smysl…. 🙂

          Reagovat
              • Ne vždy však víme, co dobré je a co není. V tomto smyslu slova má smysl se o našich zkušenostech bavit a je sdílet.

                Reagovat
                • No to možná jo, ale nemá cenu se o nich bavit tady. Pokud tím nechcete říct, že tady ten humor je špatný, a že ste tady proto, abychom my ostatní pochopili, že činíme špatně.

                  Reagovat
                  • „Vše napomáhá k dobrému těm, kdo milují Boha“. V tomto smyslu slova lze spolu hovořit klidně i zde. …

                    Reagovat
  • Děsivá kázání nikoho nevyděsí. Relativismus všeho zná národ dobře již ze slavného opilého kázání feldkuráta Katze v nesmrtelném podání Miloše Kopeckého.

    Kdyby opravdu mělo být kázání účinné, muselo by se propojit softwerově arcibiskupství s ministerstvem financí. Každou pochoutku koupenou v postní době by EET naprášila na ministerstvo a dále na arcibiskupství. Poté by byli veřejně čteni před kázáním přestupníci.
    Kdyby byli zatvrzelí, byli by (samozřejmě s bolestí nad otráveným údem Matky církve) předáni světské spravedlnosti k potrestání.
    Neděsme se, že by se vrátily inkviziční mučírny a hranice. Jen by ministerstvo financí krátilo daňové zvýhodnění přestupníků či jim na určitou dobu pozastavilo důchod.

    Výhody:
    1/ Stát by si snížil mandatorní výdaje.
    2/ Potrestaní by se museli chtě nechtě postit, protože by jim prostředky nestačily ani na slevy z řetězců.

    Reagovat
    • SORRY. Myslel jsem, že odkazy na „Kel(l)naro GESTAPO“ již stačily a bylo jich už více jak dos. Pakliže ne, fajn. Můžeme sqěle pokračovat:

      http://hajny.webpark.cz/biskupum.html

      (Pro nechápavé – na rozdíl od „vtipů“ zde, to bohužel byla realita. … 🙁 )

      Reagovat
      • Tak ten odkaz je opravdový „kameňák“.
        Možná by stálo za to nechat lékaře zkontrolovat, zda vnímáte realitu reálně.

        Reagovat
      • Máš jako vždy pravdu „dost bylo těchto hajných odkazů“.

        Jako fór je to dobrý, ale při tolikerém opakování už je to nuda.

        Je-li to dle tvé bujné fantazie „realita“, pak se jako „nechápavý“ přiznám, že ti z toho nevěřím ani písmeno. V normální situaci bych si nejdřív vyslechl verzi druhé strany, která zdá se, je v početní i intelektuální převaze. Ale nejsem soudce.

        Ostatně tyto stránky jsou nadepsány „Se non è vero, è ben trovato“.

        Znovu ti doporučuji : vzpomeň si na středu, čiň pokání a věř evangeliu. Uvidíš, uleví se ti.

        Reagovat
        • Hajný má promyšlenou taktiku nenuceného vnucování svého pohledu. Pozor na to 🙂 pak by to nemusela už být sranda.

          Reagovat
          • No nevím, neřekl bych, že Ježíš Kristus lámal malíčky lidem, aby je o LÁSCE Boha Otce přesvědčil. … Stejně tak to „vyvádění“ z kostela (sv. Havla) , či slova „intelektuálů“ o špatném „držení ruky“. … 🙂
            _________

            Víte co bylo/je na celé té „komedii“ nejlepší??? Když církevní „gestapo“ mne vedlo s vykroucenýma rukama za zády, trval jsem na tom, že před svatostánkem je třeba pokleknout). … No a oni – světe div se, se přidali. Takže jsme se spolu s „vyhazovači“ otočili čelem ke svatostánku a alespoň takto se Kristu POKLONILI. Tj. ti „zbožní muži“ měli více úcty ke Kristu, než „kněz“, který chce Krista nahrazovat „popelem“.

            Reagovat
            • To ne, a tomu se ani nesmějeme, všiml ste si? 🙂

              Reagovat
    • Pozastavit důchod může být problém, protože popeleční a velkopáteční půst újmy je omezen věkem 60 let. Jedině, že by se hranice půstu začala posouvat podobně, jako odchod do důchodu.

      Reagovat
      • Já to nechtěl původně napsat naplno, ale pozastavení důchodu by bylo řešením i bez posouvání hranice půstu. Kdo má v ČR nejvyšší důchody?
        Ozbrojené složky.
        Kdy chodí vojáci, celníci a policisté do důchodu?
        Mnohem dříve než my.
        Tudíž i kdyby mezi nimi bylo jen malé procento praktikujících katolíků, pozastavením jejich důchodů v případě přestoupení přísného půstu by příjem státní kasy byl nezanedbatelný, do hranice půstu v 60 letech jim chybí mnoho let.

        A malý fór o postech pro radost z dob, kdy mezi námi před WW II žili ještě Židé:
        1. křesťanská služka: „Ty sloužíš u Židů, jaké to je?“
        2. křesťanská služka: „Normální, jen jsem si dlouho zvykala na ty podivnosti.“
        1. křesťanská služka: „Jaké?“
        2. křesťanská služka: „V sobotu kouří na záchodě a o Roš Hašana tam i jedí!“

        Reagovat
  • Také jsem to zažil. Poklidná mše o Popeleční středě v centru Prahy, kam si odskočili úředníci místo oběda (od 12:15, modří už vědí). A pak se ozvalo od ambonu: „Někteří si myslí, že půst je, když si dají místo 15 cigaret denně jen 14. Nebo místo 6 kafí 5. Ale ne!!“ (šum v lavicích, diskuse, jestli nastane smlouvání jako před Sodomou – na tu mimochodem v kázání také došlo). Ale dopadlo to „dobře“, otec „jen“ požadoval místo avizované silné újmy „pouze“ pozitivní činy …

    Reagovat
  • U nás to dopadlo dobře. Faráře na večerní mši bolely zuby, tak měl kázání jáhen. Ten se zřejmě celý den vzorně postil, takže už mu „došla šťáva“, a tak kázání bylo jako pohádka na dobrou noc. Velice se mu vydařilo, protože babičky, které jindy pospíchají na autobus, poklidně pochrupovaly v lavici ještě, když kostelník zamykal. 🙂

    Reagovat
  • Informace z článku nemohu potvrdit. V našem kostele (začátek mše v sedm večer) nejen že farář nebyl při kázání nijak drsný , dokonce ani nebyla plně využita tradiční k pokání pobízející metoda přehřátých vyhřívaných podsedáků. (Stačí trochu přitopit a nevěřili byste, jak ochotně si věřící klekají a stoupají.) I když kdo ví, možná šlo jen o technickou závadu. 🙂

    Reagovat
    • Asi si koselník myslel, že ovečky budou mít pokání, když je nechá sedět na studeném. A ono je to naopak. Nechal se napálit.
      I když za sebe si myslím, že je lepší mít horký zadek než horkou hlavu.

      Reagovat
      • Sedět na studeném jako pokání není nejlepší nápad. Co hrozí, psát nebudu, aby horká hlava neodvedla diskusi jinam.

        Pokat by se mělo jistě i více, než žádá Církev svatá. Chce to ale fištróna, aby to ve výsledku nevedlo k sebepoškozování. A člověk, když chce, dokáže si na sebe vymyslet, … jéje!
        Pokouším se též … , ale konkrétně zde neuvedu nic. Dost na tom, že se ztrapňuji před svým Otcem v Nebesích. … Jó nemá to s námi jednoduché ….. 🙂

        Reagovat
        • Podstatou postu (aby fungoval) je jeho dobrovolnost. Stavět „církev“ do pozice vynucovatele změny jednání lidí – viz „církev žádá“ (a zde nemám na mysli ani tak V.Kel(l)nara, jako to myslím OBECNĚ) je NESMYSL. …
          _____

          Ztrapňovat se před Bohem ?
          Nemyslel snad na vás ON a nevěděl o vás ON vše ještě dříve, než jste se narodil?

          Reagovat
          • Ufff! … Kamsi to sice míří, Bohu díky ne tam, čeho jsem se obával.
            Dnes bylo u nás nádherné počasí. A těch plachťáků !!!

            Reagovat
            • Pán zapomněl na čepici? Pozor na sluníčko! + dodržovat pitný režim!

              Reagovat
      • Když on je právě nenechal ani studené. Normálně hřály, rozehřívaly se čím dál více, ale chvíli před okamžikem, kdy by většina sedících začala vzývat všechny svaté, ať už skončí kázání a může se vstávat k vyznání víry, teplota najednout klesla.
        Proto myslím, že to mohla být technická závada.

        Reagovat
  • „Hladový muzikant je ten nejhorší muzikant,“ vysvětlil Ondřej Valenta…“
    U nás se říká, že nejhorší ze všeho jsou hladový chlapi. – No, a když ten hladový muzikant je ke všemu i hladový chlap – no to potom musí být úplná katastrofa!

    Reagovat
    • Tuším že Dr.Koukolík mluvil kdysi v Meteoru o tom, že lidé, kteří v určitých fázích svého života hladověli, se paradoxně dožívají vysokého věku. V tomto smyslu slova hladovění není nutně nezdravá věc. …

      Reagovat
  • Nevím, koho pan Hajný myslel tím „knězem“ v uvozovkách, který chce Krista nahrazovat „popelem“. Pokud tím myslel mne, tak to považuji za nehoráznost ba drzost. Nejsem kněz v uvozovkách, ale kněz skutečný. A Krista nenahrazuji popelem – pan Hajný tu míchá popelec a sv. přijímání dohromady.

    Jestliže někdo stále nechápe poslání těchto stránek, je mi ho líto. Jestliže však někdo útočí na mou kněžskou identitu, nemám slov. Sorry jako…

    Reagovat
    • Příteli, uklidněte se !!! …

      ANO. Myslel jsem Vás a to PROTO, že váš „humor“ z odkazu Ježíše Krista není pro změnu sympatický mně. …

      JK: „VEZMĚTE a jezte z něho VŠICHNI. … To čiňte na moji PAMÁTKU.“

      P. Jan Špaček (2.3.2017 at 18:37): „Jelikož ke sv. přijímání nejde každý, zatímco pro popelec si jdou všichni, tož jako k lepšímu připomínání bych popel aplikoval místo na čelo do úst. ? “

      A pro (Vaše) pochopení:
      Vaše „kněžská identita“ plyne z odkazu Ježíše Krista, nikoliv Kristus z vaší „kněžské identity“. …

      Ve vší úctě. MH.

      Reagovat
      • Tak mne napadá – existuje vůbec někdo, kdo vám sympatický je???

        Reagovat
        • Magdo, prosím, neměňte smysl. Nenapsal jsem, že mi je „nesympatický pan farář Špaček“. Mluvil jsem „pouze“ o humoru z odkazu JK. … Tj. celé to bylo ve smysl slov: „hřích odmítejte, hříšníka milujte“. Děkuji i Vám. MH.

          Reagovat
        • Já sem mu sympatický. Že pane Hajný? A prosím o odpověď bez odkazů. Prst sem vám nezlomil.

          Reagovat
    • Pan Hajný celkově tak nějak míchá všechno dohromady – asi jako když pejsek s kočičkou vařili dort. I ten výsledný efekt je tak nějak tentýž….

      Reagovat
      • Co na to říct?
        Bolí-li vás břicho, nemusela jste to (jako ten „zlý pes“ z pohádky Karla Čapka) jíst/číst. Věda je dávat věci do souvislostí. To říkal už Prof.Jurák – http://hajny.blog.respekt.cz/v-cem-mel-pravdu-hus/
        __________
        Všemu šlo PŘEDEJÍT, nebýt slov o „špatném držení ruky“ a „potřebě“ (kněží?) trápit druhé.

        Reagovat
  • Není třeba mne uklidňovat, tož jako su úplně klidný. Jen mám pocit, že díky panu Hajnému se celá tato skvělá stránka posunula kamsi, kam zajisté nikdo z nás nechtěl. Myslím, že si to Felix Kulpa a další normální přispěvatelé nezaslouží… A to je škoda.

    Víc k tomu nemám co dodat. Žijte tu blaze.

    Howgh.

    Reagovat
    • Ale, ale pane faráři!
      Přece se nebudete horšit na celé stránky Tisíckráte jen kvůli tomu, že se do nich vetřel v diskusích troll (= trotl Hajný). V každých jiných ostřílených diskusích platí, že na bláboly trolla SE NEREAGUJE. Kdo na ně reaguje, posiluje trolla v jeho paranoidních žvástech. TO PLATÍ PRO VŠECHNY, KDO NA TROLLA REAGUJÍ.
      Mně se od Vás líbí záznamy z neznalosti překroucených textů, opravdu jsem se při Vašem popisu bavil. Přece se kvůli trollovi Hajnému tyto stránky nezhroutí, bylo by škoda tak vtipných přispěvatelů, namátkou Magda, Rill, Hilarius a Vy.
      Stačí málo: OPAKUJI – TROLLA ZÁSADNĚ IGNOROVAT!
      Dejte si dobrého panáčka jako šláftruňk a rychle koukněte do breviáře, co musíte do půlnoci odmodlit. Ono se to srovná a za pár dnů se kydům trolla jen zasmějeme. Vyčadí sám, když ho VŠICHNI BUDEME IGNOROVAT.
      Omlouvám se za velká písmena proti internetové etiketě, považoval jsem info za důležité a neuměl jsem lépe zdůraznit.
      Zdravím!
      🙂

      Reagovat
    • Souhlasím s Vámi pane Špačku – ale dle rady spoludiskutérů níže, nereagujme na trolla. Ale Vy nás neopouštějte, byla by to pro nás ostatní škoda. A myslím, že jako je možné vykázat rušitele z kostela, má tuto možnost i Felix Kulpa – vykázat trolla z diskuzí. 🙂

      Reagovat
  • Souhlasím s Vámi P. Špačku – ve všem!
    V sousední farnosti mají jednu nešťastnici s podobnou „diagnózou“.
    Neumí sice pracovat s počítačem, zato ji mají v kostele naživo. Ruší kde se dá, nejen bohoslužby, ale i jiné farní akce, nevnímá svoji trapnost, ale zbožná zdá se je. Touží stále být středem pozornosti. Avšak na rozdíl od stavu zde, její ůmysl není cílená likvidace.
    Farníci si na její „folklór“ už museli zvyknout. Vyhodit ji nemůžou, ale čím míň si jí všímají, tím míň ji to baví. Nebyl by to návod na záchranu těchto skvělých stránek?

    Vždyť tento měsíc oslaví výročí prvního roku svého trvání !!!!! 🙂 🙂 🙂
    Felixi Kulpovi přeji pvené nervy!!!

    Reagovat
    • Vážený Rile!
      Můžete prosím odůvodnit, proč farníci sousední farnosti nemohou tu „Hajnou“ vyhodit? Koukněte do Zvonokos Gabriela Chevalliera, kde Eulálii Čubíkovou trpěli do chvíle, než v 60 vešla vyšinutá a nahá do kostela. Leč doba se posunula.
      V Polsku se s takovými Euláliemi nemažou, farář je nechá vyvést policií s odůvodněním, že hýká falešně a schválně kašle při Proměňování.
      I v CZ kotlině toho lze elegantně dosáhnout vč. hospitalizace na psychiatrii s poukazem, že je Eulálie nebezpečná sobě či ostatním.
      Vraťme se do historie. Blbečkové a chromajzlové sice byli živeni církví kvůli milosrdenství, ale pokud jejich šílenství přesáhlo jejich užitek pro společnost, byli humánně či méně humánně (podle století) eliminováni.
      I ten hňup Hajný může být eliminován, pokud NA NĚJ NIKDO NEBUDE REAGOVAT.

      Reagovat
      • Vážený Holbachu, teda vy jste se rozfrčel!!! Tuším, že mít „ho“ po ruce, tak to neskončilo jen malíčkem….
        Neměl jsem v úmyslu řešit situaci sousední farnosti (oni si jistě poradí sami, neb i tam jistě čtou tyto stále oblíbenější stránky 🙂 ).
        Ostatně, která farnost to je? Jsme tu inkognito, a takových Eulálií (a Eulálů, abychm zachovali genderovou vyváženost) se jistě po Česku vyskytuje … A „kdo se cítí, ten se vtípí“, říkávala má babička.Církev vždy dávala prostor i podivínům (a to v žádném případě nemyslím jako výtku).

        Pouze jsem na tom příkladu chtěl decentně navrhnout to „vyignorovávání se na tro(t)la“.

        P. Špaček to má na rozdíl od nás horší, neb poodhalil své „inkognitoidní vystupování“.

        Reagovat
  • Já bych toho pana Hajného stejně chtěl poznat naživo. Buď je to světec, který ví co je a co není v Božích očích humorné, a nebo je to nevím kdo 🙂 Ale o jedno prosím, odpusťte mu, pokud vám nějak ublížil. Pane Hajný, vložte sem aspoň jeden vtip, moc prosím. Jen jednou. Děkuji.

    Reagovat
    • Napadá mne analogie ze zfilmované pohádky soudruha Jana Drdy „Hrátky s čertem“… super „dokonalý“ mravokárce poustevník Školastikus (ve vynikajícím podání Františka Smolíka)… avšak bez lásky a bez smyslu pro humor:

      https://youtu.be/mSQLVPPZPq0

      … aneb kdo se cítí, ten se vtípí, že.

      Reagovat
      • Tak jest. Jako dítě jsem se postavě poustevníka smála, coby bytosti vymyšlené. S přibývajícími léty jsem zjistila, že tento poustevník se skrývá za různě libě vypadajícími tvářemi, přičemž jeho vlastnosti nejsou vlastnostmi ctnostnými, nýbrž vlastnostmi pekelnými, svoji zlobu a nenávist za Boží vůli schovávajícími……

        Reagovat
        • Takže jste, Magdi, právě odhalila smysl toho, PROČ si zdejší stránky a Felix „Maxikulpa“ utahují z postu… Jan Špaček se musí rozhodnout: Je kněz nebo NE? Byl Jan Drda „soudruh“? Dělá si zde ON (Jan Špaček) ze „soudruhů“ LEGRACI (?) nebo jim fandí… Láska soudruhů k církvi atd. atd. …

          Kdo zde schovává „nenávist“ za Boží vůli a ctnostné záměry?
          Popel „do úst“ je vtipný ??? A je P. Jan Špaček „ukřivděný“ právem?

          Reagovat
      • Pana Š(š)pačku, co vtipného je na (mravo)kárání: „Špatně držíte tu ruku!“… ?

        To si děláte legraci z kněze V.Kel(l)nara ??? Chápu, že se ho dotkla slova: „Vy jste služebníkem Krista, ne Kristus, služebníkem vaším.“ (Dokonce tak moc, že zrudl.) Přesto, prosím, řešte identitu (kněžskou) svou, než těch, kdo vás „štvou“.

        Reagovat
    • Karle, je vidět, že jsi mlád, zatím nezatížen zkušeností s takovými lesními pracovníky naživo. Naživo ho ale poznat můžeš, na základě jeho natapetovaných odkazů je snadno dohledatelný. Přeji šťastné pořízení. 🙂

      Reagovat
      • Netřeba dohledávat. Stačí napsat email jméno.přijmení@seznam. cz.
        Pěkný postní čas přeji.

        Reagovat
    • „Felix Kulpa, Felix Kulpa, Felix MAXI Kulpa“…

      ________________________

      … volně slova Jana Votroubka. (Hrob má v Nových Hradech u Litomyšle.) Otázkami „PROČ, jaký to má smysl?“ štval rektora tzv. Teologického konviktu v Litoměřicích pana Františka Koutného (toho později povýšili do Říma a dnes slouží na Moravě – alespoň dle Wiki.) … Dopadlo to tristně. Na konci školního roku mu „rektor“ konviktu sdělil, že na základě psychologických testů je „NEDONOŠENÝ“ a on byl tím, kdo mu nedal „doporučení“ ke studiu na Teologické fakultě v Praze. … Byl „odejit“ a už se nechytl. Rok poté napsal prý ještě bývalým spolužákům dopis, že už nemá smysl života a koncem října 1992 se oběsil. Bylo mu 21 let. … Pouhé vyslovení názoru, že pobyt v církevním zařízení k sebevraždě mladého člověka mohl přispět a on mohl žít, když by do prostředí prověřujícího „adepty církve“ nepřišel, se setkalo ještě s větším ZDĚŠENÍM, než byla pro V.Kel(l)nara slova o tom, že on je „služebníkem Krista“.

      „Leštiči klik“ hned tvrdili, jak rozhodnutí církevního představeného bylo správné a PROZŘETELNÉ, protože, když by se oběsil jako KNĚZ, velice by to uškodilo „MATCE CÍRKVI“. …

      Karle, HUMOR je vždy „zaplacen“ a vyvážen někým, na jehož účet onen „humor“ je. Chtěl jste vtip.
      Onen humor „MAXI KULPA“ zaplatil životem Jan Votroubek (1971-1992). Čest jeho památce.

      Reagovat
      • NENENENENE, toto není humor! Proč prostě nezkopírujete fórek? Jinak pokud Jenda Voutroubek neměl smysl života a spáchal sebevraždu, tak si troufám tvrdit, že nebyl psychicky nebo mentálně v pořádku. Tímto ho neodsuzuju – pouze poukazuju na absurdnost tohoto příkladu, protože nechápu jeho smysl a nechápu ho jako reakci na můj příspěvek. I světci měli humor! Ježíš měl rád humor!! Pokud by Bůh neměl smysl pro humor, tak tady ani není! Je jasné, že se dá vše zneužít, ale proč nezkopírujete nejaký fórek a nepobavíte nás….? 🙂

        Reagovat
        • Karle, nebreč!! Jako vnučka hAJNÉHO si snad můžu dovolit maličkou náplast na Tvé rozervané srdce v podobě vtípku – sice nemí nic-moc, ale všimni si – je v něm o neděli (radostném dni křesťanů), o lese (teritoriu hajného), a o pivě (hádej proč?) :

          „Ještě nikdy jsem neviděl tolik suchých hub jako v neděli.“
          „Nepovídej, ty jsi byl v lese?“
          „Ne, ale v hospodě došlo pivo.“

          Reagovat
        • To jsem si myslel, že umím rusky. Když jsem se však potřeboval rusky domluvit, nešlo to tak, jak jsem si myslel. … Stejně je tomu s latinou. „Módou“ jsou mše v latině. Ale lidé jim také nerozumí tolik, kolik by slovům rozuměli v jazyce rodném. … Čím více se „móda“ latiny šíří, byť textům lidé (a často ani kněží) nerozumí, tím více je aktuální humor jakým je slovo „maxiculpa“.
          (To je z latinských textů mše: „má vina, má veliká vina“ latinsky: „mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa“.).
          ________

          Stran Honzy Votroubka to lze těžko vtělit do dvou vět. Dokonce si nemyslím ani to, že by bylo špatně, že chtěl/šel studovat teologii. Špatně bylo, že se oběsil, ale neházel bych to pouze na něho. … Prostředí, ve kterém se lidé pohybují může mít samo o sobě podstatný vliv. … Rozhodl se pro teologii a byl RADOSTNÝ a spokojený v tom, co dělal. Dokonce s úsměvem říkal, že ani neví, co by dělal jiného a ani se neučil tak špatně. Chtěl se stát knězem a nalezl v tom smysl života. … Zlomilo ho teprve až „církevní“ prostředí, do kterého v Litoměřicích „po revoluci“ přišel. Resp. církevní představený, který se rozhodl ho „nepustit dál“. … Svědectví z místa jeho bydliště bylo následně toto: „To byl takový radostný a stále veselý kluk. Když se vrátil z toho semináře, to už nebyl on. Dokonce nám řekl: Všichni se dokáží radovat, jenom my už ne.“ Oběsil se až rok poté, co „byl odejit“ – tj. to nebylo „zkratkovité jednání“, ale reakce na situaci, do které byl postaven.

          … Je to smutné svědectví. Problém vidím v tom, že se „odejít ze semináře“ nerozhodl sám, ale že byl odejit. Navíc PROTO, že jeho humor a RADOST „církvi“ vadily…

          Byl jsem první, kdo o Honzově smrti říkal Jiřímu Reinsbergovi. „CO ŽE ???“ Sundal si tlusté brýle a zalapal po dechu… Snad jedinkrát, co jsem něco takového u něho zažil. … V kontextu oběšeného kamaráda jsou „zlomený malíček“ i slova kardinála Duky o „zkušenostech a znalostech“ NEŠKODNÝ HUMOR. …

          Reagovat
            • Jsem snad už napsal, ne? … Tzv. „doporučení“ mu nedal rektor (pan František Koutný) https://cs.wikipedia.org/wiki/Franti%C5%A1ek_Koutn%C3%BD – údajně proto, že na základě „psychologických testů“ (ty dělal Dr. Kotek z centra pro rodinu v Olomouci) byl „NEDONOŠENÝ“ a „nebyl by proto schopen zvládnout náročná studia – hlavně jazyků na KTF UK v Praze.“ … Tak to církevní představený (rektor) směrem k Janu Votroubkovi komunikoval.

              … To však byl HODNĚ „zástupný“ důvod, protože se a) neučil tak špatně, a b) daleko více než spíše lepší než průměrný prospěch vadil představenému jeho stálý HUMOR a „klíčové otázky“ typu „PROČ, jaký to má SMYSL?“, po kterých rektor Koutný nebyl schopen obhájit smysl svých příkazů a nařízení.

              Typickou odpovědí (znalci znají 🙂 ) byla slova:
              „O tom nesmíte přemýšlet, to musíte TAK NĚJAK přijmout“. 🙁 …

              Reagovat
  • „Otec Václav (z Letohradu) nám vysvětlil, že po mši už jíst můžeme.“ Chachá, to teda na něj sedí.

    Reagovat

Napsat komentář: Magda Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *