PublicistikaZpravodajství

Seminarista, který šel za Mikuláše, nesmí být knězem. Rozhodl soud.

Právě v těchto dnech vyvrcholil církevní soudní spor, který začal loni 5. prosince večer na tzv. mikulášské mši svaté pro děti v Opavě. Součástí tradičních oslav v předvečer svátku svatého Mikuláše, patrona zubařů, horníků a pěstitelů brambor, byla i návštěva andělů, čertů a známého biskupa s dlouhým plnovousem se všemi insigniemi biskupské moci – berlou, mitrou a červenými rukavicemi.

„Udání nám dorazilo na církevní soud hned 6. prosince brzy ráno,“ uvádí předseda diecézního soudu v P. ICDr. Libor Botek. Podle dopisu, který napsala čtyřicetiletá stěžovatelka, jí způsobilo újmu, že těsně před skončením mše svaté nedorazil do opavské konkatedrály skutečný biskup Mikuláš, jak slibovaly ohlášky. Místo něj se bohoslužby účastnil mladý student bohosloví, který ale přesto konal svátostné úkony, což je v rozporu článkem 6 kánonu 1041 CIC. Za sv. Mikuláše se tehdy převlékl seminarista z olomouckého semináře.
„Věřící zmátlo, že při svém příchodu lidem žehnal, stál před oltářem a s věřícími se modlil,“ uvádí opavský děkan Jan Czudek. Církevní soud ve svém rozsudku uvádí, že hlavním prohřeškem bylo udílení veřejné svátosti smíření. Seminarista Adam K., který si nepřeje být jmenován, ale jehož identitu redakce zná, zpovídal i děti, které nejsou k takovému úkonu duchovně vyzrálé.
„Adam K. před shromážděným společenstvím vyzval děti k vyznání hříchů, vyslechl jejich pokání a nakonec udělil rozhřešení, což jsou úkony, které může konat pouze biskup nebo jím pověřený kněz“ píše se v rozsudku interdiecézního soudu v Olomouci.
Podle odborníka na církevní právo Jiří Rajmund Tretera by si na podobné věci měli dávat věřící pozor. „Seminarista udělal chybu v tom, že se dětí vyptával, zda zlobily, a následně jim jejich provinění odpustil za básničku a nabídl jim čokoládu. Splňuje to všechny parametry, jaké má zpověď mít.“
„Když mi řekli, že je to překážka ke svěcení a v České republice se knězem stát nemohu, říkal jsem si, že jsem raději měl jít za čerta,“ lituje svého skutku Adam, který po opuštění olomouckého semináře odešel do semináře v Polsku. „Sice je tady obrovská konkurence, ale zato mě nikdo nezná,“ vysvětluje seminarista a doufá, že se jednou do českého pohraničí vrátí jako důstojný pán.

36 komentářů: „Seminarista, který šel za Mikuláše, nesmí být knězem. Rozhodl soud.

  • jste perfektní, vždy se těším na nový článek. Držím vám palce.

    Reagovat
  • Jste perfektní, vždy se těším na nový článek. Držím vám palce

    Reagovat
  • Je škoda, že mladý seminarista musel odejít ze semináře do Polska. Jsem z pohraničí a vím jaká je o české kněze nouze…ono i zde se potvrdilo:“ čiň farníkům dobře, peklem se ti odmění“. Zdá se, že nebýt dopisu čtyřicetileté stěžovatelky nic by se v podstatě nestalo. Myslím si, že stěžovatelka pouze záviděla dětem, že si takhle lehce přišly ke svátosti smíření, odříkáním básničky a slibem, že se polepší což v jejím případě asi nebylo možné. Překvapilo mě také radikální řešení celé situace. A to ve mně vyvolává hned několik otázek? Nedalo se to řešit zatím jen domluvou, pokáráním (možná i nějakým výchovně motivačním trestem) a dát mladému seminaristovi ještě druhou šanci? Není to na sepsání petice, aby byl seminarista vzat na milost, pokud by o to stál? Nebo alespoň na pořádný výprask pro stěžovatelku? =)

    Reagovat
    • To je jednoduché – skončil rok milosrdenství, tak jaképak s ním cavyky, žádná druhá šance!
      Jen by mě zajímalo, jak by se tato situace řešila v případě, že by se za Mikuláše převlékl laik.

      Reagovat
      • Nestačí převlečení, musí provést úkon vyhrazený biskupům nebo kněžím. Seminarista neseminarista, upadá do irregularity … to není nějaký trest, to jen znamená, že nemůže být vysvěcen.

        Reagovat
    • Ano, petici! Třeba ji zase podepíše 120 tisíc katolíků… 🙂

      Reagovat
    • Ale toto je přece humoristický web. Nic takového se ve skutečnosti nestalo 😉

      Reagovat
      • Prosím vás kde žijete? V Ledovém Království? Vždyť jedině tady čteme zprávy, které se bojí celý svět odhalit….

        Reagovat
        • Přesně tak! A tímto způsobem bojujeme proti mediální propagandě.

          Reagovat
    • Je to celé nesmysl. Poznat to jde podle toho, že prý církevní soud už LETOS dospěl k rozsudku ve věci LOŇSKÉHO prohřešku. My, kteří se vyznáme totiž víme, že letos se vydávají rozsudky ve věcech kolem roku 2005 (po Kristu samozřejmě, aby nedošlo k omylu).

      Reagovat
    • Dobře, že se to rozmázlo! Pokud upadl do irregularity, je to nezávisle na udání, a takto se před svěcením aspoň nezapomene na potřebnou dispens.

      Reagovat
  • Agi: Já jako kněz s 29letou praxí Souhlasím s kolegou Botkem a vůbec výrokem soudu. Nejnebezpečnější totiž nebylo – asi kvůli diskrétnosti – sděleno. Totiž: Kdo někdy okusí mitru a berlu a moc nad někým vyřknout rozhřešení, už bez toho nemůže být. Protoze jsou ale biskupské stolce obsazeny, s takovým knězem pak vůbec, ale vůbec není k vydržení.

    Reagovat
    • Děkuji za reakci, a jestliže je to tak a kněz s praxí bezmála třicetiletou, podpoří kolegu Botka a i výrok soudu nezbývá i mně jakožto laikovi a neznalé tohoto mladíka i celé situace onen verdikt přijmout a dodat: „dobře mu tak!“

      Reagovat
    • Ano, ano, zpravidla s věkem a akademickou hodností výše popsané symptomy gradují, až u postiženého vypukne tak zvaná angína pektorális, tedy česky chorobná touha po pektorálu.

      Reagovat
  • Nejhorší je na tom ta čokoláda! Děti dospějí a pak budou požadovat při každé zpovědi čokoládu! A kde na to pak farnosti budou brát?

    Reagovat
    • Díky resitucím budeme muset vybudovat čokoládovnu 😉

      Reagovat
    • Díky resitucím budeme muset vybudovat čokoládovnu 😉

      Reagovat
  • Opravdu se nad tímto webem bavím. S jakou jiskrou, vkusnou ironií mířící do vlastních řad se vrháte na témata. Jen škoda, že někteří čtenáři nechápou… Stejně tak jako diváci před jedenácti lety nádherné narážky a hlášky ve filmu Anděl Páně a nyní i ve ‚dvojce‘, kterou jsme si s manželem nemohli nechat ujít. Jen tak dál.

    Reagovat
  • No to vypovídá o mnohém. Chudák kluk. Z takové hlouposti dělat drama.

    Reagovat
  • Stejně tak odsouzení-, zavržení- a trestu- hodná je skutečnost, kdy se některá žena (ryze pohlavní tvor) při podobných akcích vydává za anděla (bezpohlavní stvoření), čímž mate mnohé zbožné muže, kteří ve svých čistých srdcích mohou uvěřit jejich „andělskému“ (jak se mylně domnívají bezpohlavnímu) vábení.

    Reagovat
    • Myslím, že andělé-andělice jsou ještě v pohodě. Podstatně horší jsou čertice!

      Reagovat
  • Co ich učia za bludy . Z rodin nedostanu zaklad krestansk nauk a v seminaroch učia heretici tak čo očakavate ? Arcibludar Halik je priklad a nik ho nepokara§!!!!!!!

    Reagovat
    • Heretici sů hnojem pro církev…jakože bez hnoje nic nevyroste.

      Reagovat
  • Tentokrát to až tak perfektní není:
    1. Socialističtí svatí Mikulášové se dětí nemohli ptát, jestli se modlí a umějí modlit, tak místo toho si nechali zpívat písničky a říkat básničky …. že by se tak dělo v současné době, a to ještě v nejzbožnějším církevním prostředí v nejzbožnější Opavě, to je vyloučeno.
    2. V Olomouci není interdiecézní soud.
    3. Irregularita se na dotyčného vztahuje kdekoli, pokud tedy udělil rozhřešení, což ze článku není zcela zřejmé, ale u církevního soudu to tedy asi bylo posouzeno a prokázáno.
    4. Speciálně Poláci určitě neopomenou vyžádat si na seminaristu reference.

    Jinak Adamovi K. přeji, aby se po obdržení nutné dispense od irregularity stal dobrým knězem – když je ten rok Boží spravedlnosti, tak by tu dispens měl spravedlivě dostat.

    Reagovat
      • A tak přece … omlouvám se, uniklo mi to a překvapuje mě to za situace, kdy v Čechách přestal být a i nejmizernější české diecéze mají své diecézní soudy, že v částech Moravy a Slezska vzniklo a trvá něco takového, ale zdá se, že je to tak.

        Reagovat
  • To, že si budoucí kněz a možná i biskup prakticky zkoušel své budoucí povolání mi nevadí, ale děti a možná ani čokoláda do kostela nepatří.

    Reagovat
  • hezky na hraně s tím humorem. Vždycky to někdo zbaští 🙂
    Ale ještě trochu jinak o tomtéž: Když laik převlečený za Mikuláše v kostele káže jako skutečný biskup Mikuláš, po mši svaté v předvečer svátku, tak co s tím? Církevní právo dovoluje homili kněžím a jáhnům. Laici by ji měli mít napsanou a schválenou, nebo cosi tak. Tak co s laikem Vláďou, který nemá ani minor služby, a který kázal jako biskup, velmi dobře liturgicky oblečen, včetně mitry a berly. Řekl bych, že textu nešlo nic vytknout, krom manipulace – já jsem biskup Mikuláš! ???
    Než začal rozdávat dárky z košíku přítomným dětem.

    Reagovat
    • Jestli někde natrefíte na laika, co káže jako skutečný biskup Mikuláš (což teda nevylučuju), dejte mi, prosím, vědět. Chtěl bych to slyšet.

      Reagovat
  • Kázání laiků pod jakýmkoli převlekem je nutné zabránit. Co kdyby začali kázat ortodoxní nauku církve? Co pak?

    Reagovat
  • Přátelé, kteří věří tomuto humornému článku ..
    A) jsem z farnosti při konkatedrále v Opavě ..
    B) žádná akce při mši sváté s Mikulášem neproběhla … byl jsem na ní a smysly mi slouží správně .. (Čokoládu jsem nedostal….)
    C) DNES při společenství malých dětí (SCHOLKA) jsem dětem Mikuláše dělal já … Rozhřešení jsem nedával, svátosti neuděloval … 🙂 :D.
    Prosím uklidněte své emoce 😀

    Reagovat
      • Zdá se, že se karta obrátila: Karl Beer naletěl Georgovi!!
        Karl – nic si z toho nedělej! Nám se to stává taky! 🙂

        Reagovat
  • Já jen, že mi je líto těch malých dětí, které čtou tento článek, a Džordž jim tu radost zkazil…:( a mně taky

    Reagovat
    • Karle, koupila bych Ti zmrzlinu, abys nebyl smutný. Ale jak to udělat?
      Možná Tě potěší informace, že George příští rok na Mikuláše sebere čert. (Ovšem, jestli to bude převlečený seminarista…)

      Reagovat
  • Celé tohle to svévolné počínání seminaristy jde na vrub nedůsledné formaci bohoslovců v semináři.

    Za totality v Litoměřicích, to byla jiná disciplína!

    Návrat po večerce – podmínečné vyloučení
    Nepovolená návštěva kina – to samé

    Tehdejší „formovači“ byli ochotní v zájmu svěřenců být klidně i za debily!
    Nikoho z nich ani nenapadlo stydět se za to, že jejich pedagogický um v práci s dospělým byl hodnocen každým, kdo má sebemenší pedagogické povědomí, nedostatečně.

    Šli do svého poslání prsama! Neošklíbali se nad bonzováním, provinění svěřenců za tepla rozmazávali v příslušných farnostech a všude tam, kde si to provinilec mohl po zásluze vyžrat!
    Nepovolili!

    A jaké to neslo ovoce!

    A zatímco v oněch památných dobách se dokázali k dospělým mužům (bohoslovcům) chovat jak k páťákům ZŠ, dnešní nedůslední zodpovědní se k nim chovají klidně jak k osmákům a kolikrát k deváťákům!

    Reagovat

Napsat komentář: Karl Beer Von Beer Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *