Protikuřácký zákon vyžene kadidla z kostelů.

Kontroverzní protikuřácký zákon zásadně ovlivní podobu bohoslužeb v chrámech po celé republice. Podle generálního sekretáře ČBK nesmí být v interiérech používány ani kadidelnice: „Informovali jsme se na ministerstvu zdravotnictví a tam nám řekli, že liturgické okuřování je možné provádět pouze venku před kostelem, problém je, že tam nemáme oltář.“

Církevní lobby se sice pokoušela do zákona prosadit výjimku pro náboženské společnosti, ale neúspěšně. „Bylo by to lehce zneužitelné. Ze všech hospod by se staly kostely a nebylo by kam chodit na pivo,“ vysvětluje poslanec Adam z KSČM, proč sněmovní výbor změnu zákona zamítl.
Zákaz kadidelnic v interiérech naruší i letošní slavnosti Těla a Krve Páně. „Je to vždy velká sláva, ke které okuřování patří. Musíme proto tentokrát chodit s Nejsvětější svátostí venku před kostelem a dovnitř půjdeme, až si pořádně zadýmíme,“ vysvětluje otec Ivan Fišar ze Zlína.
Z informací Tisíckráte ale vyplývá, že ne všichni věřící jsou ochotni se zákonu podrobit i za cenu možných sankcí ze strany státních úřadů. „Nedávno jsme museli koupit nové kadidelnice kvůli přísnějším emisím a teď po nás chtějí, abychom přešli na kadidelnice elektronické. Je to nesmysl a nebudu nic měnit,“ prohlašuje statečně pod podmínkou anonymity jeden kněz z Olomouce.
Elektronické kadidelnice nedoporučují ani teologové. „Moderní přístroje vytvářejí páru obsahující výtažek z vonné pryskyřice z kůry stromu Boswelia a na první pohled věřící nic nepozná, jenže na rozdíl od kouře pára klesá k zemi, což odporuje Žalmu 141:2, kde se píše –,Jako kadidlo ať míří má modlitba k tobě,‘“ vysvětluje například odborník na liturgii Jan Kotas.
Někteří biskupové svým kněžím doporučují, aby své kostely prohlásili za dočasnou stavbu, která tzv. protikuřáckému zákonu nepodléhá. „Je to logické. Nic tu není na pořád. Ježíš říkal, že chrám zboří a ve třech dnech znovu postaví. To se může stát každému kostelu. Nevíme ani dne ani hodiny, kdy přijde konec. Bylo by v zásadním rozporu s vírou, kdybychom považovali cokoli na této zemi za definitivní. Vše je pouze dočasné. Jedině Bůh v Trojici je věčný a ten, pokud víme, nekouří,“ ozřejmil redakci Tisíckráte biskup Lobkowicz.

 

Ilustrační foto Michal Syrový.

89 komentářů: „Protikuřácký zákon vyžene kadidla z kostelů.

    • 17.6.2017 (23:35)
      Trvalý odkaz

      Musí přece existovat jméno.Jedno jediné jméno konkrétního člověka,který to navrhl ať už do hospod či kostelů. Hospody můžou být kuřácké a pak „mléčné bary“. Ale kostely??! Ostuda české vlády! 🙂 🙂 🙂
      Co tam zaměsnavaju za luzu,banda jedna.

      Reagovat
  • 15.6.2017 (19:59)
    Trvalý odkaz

    Já to věděl! Ale prý snad existuje nějaká výjimka ve smyslu, že když se restaurace prohlásí za soukromý klub (samozřejmě nevím, za jakých podmínek, v poskytování restauračních a občerstvovacích služeb nejsem fundovaný), tak se tam snad protikuřácký zákon na toto nevztahuje. Spíš mě zajímá jiná věc – bude se časem vztahovat povinnost EET také na intence a úmysly, pro něž budou mše svaté celebrovány? Ovšem ta myšlenka „soukromých klubů“ mi úplně nesmyslná nepřijde – znám dost lidí, kteří chodí do kostela více jako do klubu než na slavení liturgie.

    Reagovat
    • 15.6.2017 (23:22)
      Trvalý odkaz

      Ano, to je pravda! Když se při mši vybírají peníze do košíčku, měl by ten, kdo peníze vybírá každému předat EET účtenku. Proč by měli kostely mít vyjímku, že ano!

      Reagovat
        • 18.6.2017 (12:42)
          Trvalý odkaz

          Nebyl by to jediný paradox našeho českého zákonodárství…

          Reagovat
        • 31.7.2017 (11:56)
          Trvalý odkaz

          Jistě, kdo vybírá nic neprodává a kdo daruje účtenku elektonické evidence tržeb (dále EET) nedostane. Podle finančního úřadu je však případ, že já někomu daruji peníze a on mně daruje například klobásu, obcházení zákona o EET a tedy postižitelné. Jak správně uvádíte, tak ti věřící, kteří přistupují k svtému přijímání dostávají hostii.
          A protože se hostie v kostele přímo „konzumuje“, tedy by tato forma chleba možná podléhat EET měla.
          Je však pravdou, že věřící tento chléb nedostane ve formě potraviny. Před tím, než se hostie dostane k věřícím, je při eucharistii proměněna v tělo Kristovo. Myslím, že za ně již není třeba EET odvádět a tedy ani pořizovat ke každému oltáři registrační pokladnu pro EET.

          Reagovat
    • 16.6.2017 (6:06)
      Trvalý odkaz

      No u restaurace jako takové to nejde. Jde to u malinkatých hospůdek – ale zase – z hlediska živnostenského a ekonomického nejde o prohlášení, ale o zrušení se vším všudy. Následně se pak scházejí pouze ti členové klubu, ale kolemjdoucí náhodný turista si tam na pivko zajít nemůže. Co se týče našeho „klubu“, tam by to myslím šlo. 🙂

      Reagovat
      • 16.6.2017 (13:18)
        Trvalý odkaz

        Každý soukromý klub si snad může zvát hosty, ne? Stejně jako si můžete zvát hosty do soukromého bytu. Rozdíl je jen v tom, že si můžete vybírat, koho si pozvete – není to pak nárokové. Anebo taky můžete vyjít na rozcestí a pozvat na svatbu každého, koho potkáte – ani tím se ovšem akce nestává veřejnou.

        Reagovat
        • 18.6.2017 (15:37)
          Trvalý odkaz

          Tak hosty samozřejmě. Deset kolemjdoucích můžete pozvat, každého občerstvit pěti pivy a s úsměvem se pak rozloučit. Nesmíte si od nich ale ta piva nechat zaplatit. Takže pokud loni jeli turisté kolem hospůdky, mohli se zastavit, objednat pivo, občerstvit se, zaplatit a jet dál. Pokud je z ní dneska klub, a turisté pojedou opět kolem, pak záleží na tom, jestli je klubovníci pozvou či nikoli…… Není možné přijít, objednat, zaplatit. A vo, vo, vo ,vo tom to je……

          Reagovat
          • 20.8.2017 (1:05)
            Trvalý odkaz

            klub je dle kontrolních orgánů klubem protože je vlastně spolkem a tedy neziskovou organizací. tedy pozvat a prodat můžete, jen nesmíte mít zisk. …..navíc platí že i za to soustavné zvaní by vás asi zavřeli ne proto že by to odporovalo zákonu ale proto, že kontrolní orgán má právo posoudit situaci individuálně a usoudit že se tím snažíte obejít zákon, čistě z důvodu vlastního úsudku na to mají říkají právo

            Reagovat
        • 20.8.2017 (1:02)
          Trvalý odkaz

          dle zákona pokud tam pozvete hodně lidí z veřejnosti tak je to pak už akce veřejná a prostory se stávají veřejné a to platí i pro kluby, kluby nemají právo kouřit za všech okolností.

          Reagovat
    • 17.6.2017 (13:49)
      Trvalý odkaz

      hm, do klubu? A copak v kostele hrají kulečník? To jste viděl kde? A nebo co tam hrají ?

      Reagovat
  • 15.6.2017 (20:19)
    Trvalý odkaz

    S údivem zjišťuji, že jsem vysvětlení otce biskupa na závěr článku lehce pochopil. Že by se blýskalo na jednoduchá a „lehce stravitelná“ kázání? 🙂

    Reagovat
    • 15.6.2017 (20:49)
      Trvalý odkaz

      No kéž by to tak bylo. Zatím to většinou dobře začne a v okamžiku, kdy by bylo velmi užitečné skončit, následuje cca 20 minut nudy….Čest výjimkám, papežem počínaje 🙂

      Reagovat
      • 16.6.2017 (6:42)
        Trvalý odkaz

        Jako „začátečník“ jsem míval kázání někdy až kolem půl hodiny?. S postupem času jsem šel do sebe a dnes se vejdu do 10 minut.????

        Reagovat
        • 16.6.2017 (7:34)
          Trvalý odkaz

          Tak to ještě stlačte na 8. jek vyzývá Papež František 🙂

          Reagovat
        • 16.6.2017 (14:42)
          Trvalý odkaz

          Nevím kde všechny ty bohoslovce učí, že musí kázat, a navíc dlouho. Nekdy je to víc ke škodě než užitku. Kdo v tom má prsty?? 🙂

          Reagovat
          • 16.6.2017 (14:59)
            Trvalý odkaz

            Asi my sami?. Protože při vyučování homiletiky nás prof. Josef Hrdlička učil obsah kázání, prof. Radovan Lukavský nás učil techniku mluvení, ale nikdo nám nic neříkal o délce kázání.?

            Reagovat
            • 16.6.2017 (18:27)
              Trvalý odkaz

              Ovšem Evangelii gaudium už je tu nějaký pátek….a tam se o promluvách píše docela jasně, co do obsahu i délky. Zdá se, že dost duchovních prostě papeže moc nemusí….

              Reagovat
                • 19.6.2017 (9:05)
                  Trvalý odkaz

                  Jistě že nemusí. Protože je to papež, který nesedí na svém trůně a jde mezi prosté lidi a nelpí na výstřednostech a „pozlátkách“ ( tím netvrdím, že některý papež je horší nebo lepší, je jiný ) A to se právě hodně kněžím nelíbí, protože by museli „taky něco takového dělat“ 🙂 ale třeba se mýlím 🙂

                  Reagovat
                  • 19.6.2017 (9:11)
                    Trvalý odkaz

                    Myslím, že se nemýlíte 🙂 Jen bych přidal, že se mnohým nechce „něco takového nedělat“ 🙂 Úplně první věc, kterou papež změnil bylo to, že po volbě vyšel na balkon bez zbytečného textilu…. 🙂

                    Reagovat
                  • 19.6.2017 (19:20)
                    Trvalý odkaz

                    Takhle bych to opravdu neviděla a troufám si říct, že se opravdu mýlíš. Svatý Jan Pavel snad seděl na trůně a nechodil mezi lidi??? Stejně tak znám kněze, kteří toho mají mezi lidi opravu hodně nachozeno, a přesto nynějšího papeže nemusí. Ono to není jen o chození….

                    Reagovat
                    • 19.6.2017 (21:27)
                      Trvalý odkaz

                      Ale tak vnější rozdíl ve vystupování a „chození“ je mezi posledním a předchozími papeži ohromný, to by snad viděl i slepý. Což neznamená, jak říká Karl, že některý je (byl) horší či lepší. Ono když někdo má nachozeno jako panko velkomožný, tak papeže nemusí….Kdo má nachozeno jako hříšník (tím narážím na to, jak Francesco označuje sám sebe ), tak pochybuju, že by papeže nemusel….

                    • 20.6.2017 (6:37)
                      Trvalý odkaz

                      Nějak jsem tento váš komentář úplně nepochopila, ale to nevadí. Jen bych podotkla, že když někdo nesouhlasí se vším, co současný papež hlásá, nemusí být hnedle označován za panka velkomožného…..snad můžeme našim obětavým kněžím ponechat právo na svůj názor.

                    • 22.6.2017 (7:26)
                      Trvalý odkaz

                      Možná sem to špatně napsal 🙂 spíš mně šlo o to, že mnohým kněžím se prostě nelíbí Františkův přístup – ono je totiž rozdíl mezi „chozením“ a chozením. Ono chodit mezi své ovečky je lehčí – a to dělá asi každý kněz, ale chodit mezi „odpad“ společnosti, mezi vyvrhele atd. to už dělá málokdo. A to je ten rozdíl. To se těm „pohodovým kněžím“, kteří si krásně žijí na svém písečku těžko přijímá – což i trochu chápu. Tím ale netvrdím, že toho dělají málo, nebo že jsou špatní, to vůbec ne. Spíš jen poukazuju na možné důvody, proč se jim nynější papež nepozdává a proč proti němu tolik kardinálů brojí. Tych důvodů je ovšem určitě víc. Papež jasně vybízí: jděte do světa, mezi obyčejné lidi, hlásejte jim evangelium…a místo toho si ho hlásáme ve svých kostelích, a žijeme ve svých „katolických bublinách“…protože je nám tam dobře a je to snadné 🙂

                    • 22.6.2017 (9:07)
                      Trvalý odkaz

                      Magdo, naprostý souhlas! Opravdu to není jen o chození… jihoamerická mentalita se jen tak lehce nedá do Evropy inkulturovat. A děje-li se tak, pak to vypadá tak, jak to dnes vypadá. Bohužel…

                    • 22.6.2017 (9:55)
                      Trvalý odkaz

                      Co tím chcete říct? Že jiná mentalita je důvod k tomu, abychom zůstali ve svých pohodlných bublinách a nešli „s kůží na trh“? 🙂 Prosím o vysvětlení 🙂

                    • 22.6.2017 (12:22)
                      Trvalý odkaz

                      pro Karl: Nic není jenom černé nebo jenom bílé. z čeho soudíš, že žijeme v bublinách a že nejdeme s kůží na trh? Já jsem zažila totalitu – tehdy šlo mnoho a mnoho kněží i laiků s kůží na trh doslova i přeneseně – za OBRANU NAŠÍ CÍRKVE. I dnes chtějí v Evropě mnozí kněží, kardinálové i řadoví věřící bránit naši církev – a tím jdou opět s kůží na trh.

                    • 22.6.2017 (12:57)
                      Trvalý odkaz

                      Nic takového netvrdím, mluvím obecně, ne o všech 🙂 Mimochodem, už je po totalitě, mluvíme o dnešní době, což je DOST podstatný rozdíl, nelze to srovnávat. Jediné co tvrdím, pořád dokola, že je potřeba vyjít z našeho pohodlí, z našich kostelů mezi lidi, kteří Boha nepoznali. A to se mnohým nelíbí. Vůbec se nebavím o obraně církve, bavíme se tu o postoji papeže a dalšího církevního lidu. A prosím neberte si to všechno osobně, já o nikom zde netvrdím že nějak jedná… 🙂

                    • 22.6.2017 (15:52)
                      Trvalý odkaz

                      Přesně tak…..pokud papež napsal, že exhortace Radost evangelia je naznačením cesty, kterou se má církev v nejbližších letech ubírat a někomu to nevoní, nehledal bych chybu u papeže, už vůbec bych se nevymlouval na Latinskou Ameriku.Stačí se podívat, na koho se tak často v exhortaci odkazuje: evangelia, staří církevní otcové, Tomáš Akvinský, Jan Pavel II, Ratzinger, Benedikt, více i méně staré církevní dokumenty, Tomáš Kempenský, Augustin, Terezie, Guardini a tu a tam Aparecida. kromě posledního mi to moc latinskoamericky nezní 🙂

                    • 23.6.2017 (6:00)
                      Trvalý odkaz

                      Naše diskuze se ubírá směrem „já o koze, vy o voze“.

                    • 23.6.2017 (7:24)
                      Trvalý odkaz

                      Přesněji: my o voze, Magda o koze 😀 sranda

                • 26.6.2017 (11:10)
                  Trvalý odkaz

                  Vámi šířená propaganda si NEUVĚDOMUJE (resp. uvědomit nechce), že nejde o papeže (ať už jím je kdokoli), ale o KRISTA.

                  A pakliže ano, otázkou je „ČÍ JSTE“ ???

                  Reagovat
            • 19.6.2017 (9:02)
              Trvalý odkaz

              No, a pak se můžeme divit 🙂 Místo toho, aby je učili podstatnější věci k jejich službě, tak se učí takovéto „hlouposti“.

              Reagovat
        • 17.6.2017 (14:04)
          Trvalý odkaz

          Uf, Uf, a kde Vám zůstal Duch svatý? To jste ho od r. 1054 nikde nesehnali? A CO TY VONNÉ BYLINKY nebo Myrha ? Ty se snad z nikotinem srovnávat nedají? Nebo snad nikotin je léčivý? No a ten komunista tomu dal na frak. O aroma terapii asi nic neslyšel.

          Reagovat
        • 26.6.2017 (11:16)
          Trvalý odkaz

          Základní „školní“ pravidlo říká:

          5 minut kněz káže PRO Boha
          10 minut kněz káže PRO SEBE
          15 minut kněz káže PRO ďábla
          .

          Reagovat
    • 16.6.2017 (13:31)
      Trvalý odkaz

      Ovšem otázka, jesti Bůh v Trojici kouří, je teologicky poměrně složitá. Duch svatý zapaluje v srdcích svých věřících oheň své lásky, a jak víme, není ohně bez kouře. Tímto způsobem se Bůh projevoval odjakživa: „Celá hora Sínaj byla zahalena kouřem, protože Hospodin na ni sestoupil v ohni. Kouř z ní stoupal jako z hutě a celá hora se silně chvěla.“ (Zajímavé, nenašel jsem ani jednu hospodu, která by se jmenovala Sinaj.) A sám Ježíš řekl: „Oheň jsem přišel uvrhnout na zem, a jak si přeji, aby už vzplanul!“ Plamínky o Letnicích – co člověk, to plamínek – se taky dají interpretovat všelijak, a když už ne interpretovat, tak aspoň symbolizovat.

      Reagovat
  • 15.6.2017 (22:49)
    Trvalý odkaz

    Vůbec nevadí když se ze všech hospod stanou kostely. no tak chlapi nebudou chodit na pivo, ale na víno.

    Reagovat
    • 16.6.2017 (7:16)
      Trvalý odkaz

      Jenomže to je problém, protože málokterý kněz podává „podobojím“ . Takto tam budeme se „suchou hubou“. Ale do kostela se přeci chodí z jiného důvodu 🙂

      Reagovat
    • 16.6.2017 (7:22)
      Trvalý odkaz

      No, jenže to by se ze všech chlapů museli stát kostelníci, ti jediní mají v kostele šanci na opravdové víno.

      Reagovat
      • 16.6.2017 (12:19)
        Trvalý odkaz

        To je nereálné…celý nápad udělat z hospod kostely. Jak by řekl páter Jenda Sojka, je to výplod chorého mozku! 🙂

        Reagovat
        • 16.6.2017 (13:20)
          Trvalý odkaz

          Tak samozřejmě pokud to budou kostely Pivní církve, tak hospody budou ideálními svatyněmi. Jenom aby tam hostinští nečepovali vodu a hosté nebyli povinni věřit, že je přepodstatnělá a že je to pivou pod způsobou vody…

          Reagovat
          • 16.6.2017 (13:29)
            Trvalý odkaz

            No…pivní církev ještě neexistuje, počkáme si na ni. Ovšem transsubstanciace to je jiná liga…na to žádný hospodský nemá. A navíc, takové pivo by nikdo nepil, i kdyby bylo přepodstatněné 🙂

            Reagovat
            • 16.6.2017 (13:42)
              Trvalý odkaz

              Pozor, přečtěte si zákon o církvích pořádně. To, že nějaká církev nedostala registraci, ještě neznamená, že neexistuje. Naopak, aby mohla být zaregistrována, musí napřed existovat. Mimochodem, Bůh svoji právní subjektivitu taky nemá úředně zaregistrovanou, ale ještě to není důkazem, že neexistuje.

              Jinak asi víme, že přepodstatnění je hlavně otázkou víry. Pivo pod způsobou vody samozřejmě vypadá jako voda a chutná jako voda, jeho pivní účinky jsou duchovní a založené na víře. Proto se taky do 18 let pivo nesmí pít, protože děti by to, jak víme od Andersena, nebyl ještě schopné pochopit, stejně jako neocení tu látku a ten střih.

              Reagovat
              • 19.6.2017 (9:24)
                Trvalý odkaz

                Jistě. První bude stupeň pomocníka – obdoba jáhna. Poté bude podsládek – obdoba kaplana, pak sládek – farář. Svěcení bude probíhat v měděném kotli – scezovací kádi. Kdy za opakování nějaké formule bude na zájemce vyléváno vysokostupňové pivo. Poté, jakožto důkaz oddanosti JEDINÉMU PRAVÉMU PIVU musí vylít 50l Staropramenu ( nebo jiné podobné sračky – Starobrno, Gambrinus, Platan, Kozel, Staročech, Primus, Lahváč, Ambrosius, Braník, Svijany, Krušovice, Zlatý Bažant , atd.) do kanálu. Nyní je nutná obnova pivního slibu a zřeknutí se všeho zlého. Poté ( ještě za střízliva ) bude nutné společně pronést „modlitbu“ Pivo Naše, jenž si v kádi. Následuje pomazání chmelovým extraktem, při této činnosti všichni stojí. No a nakonec následuje PIVICE – tj.obdoba primice. No není to skvělá církev?

                Reagovat
                • 21.6.2017 (22:12)
                  Trvalý odkaz

                  To pivo ze svěcení, které teklo po těle svěceného by se mělo jímat a lahvovat. Zcela jistě bude mít posvěcující či uzdravující účinek.

                  Reagovat
              • 19.6.2017 (14:03)
                Trvalý odkaz

                Minimálně jednoho vysvěceného Sládka mají katolíci =D

                Reagovat
          • 17.6.2017 (11:42)
            Trvalý odkaz

            Já nevidím v přeměně hospod na kostely nějaký problém. A kolikrát je hospoda ideálnímu kostelu blíž, než kostel průměrný.
            Z kostela má člověk odcházet proměněn. To se mi však stává zřídka. Zato v hospodě se měním po pátým pivu bezpečně.

            Reagovat
            • 19.6.2017 (7:20)
              Trvalý odkaz

              V tom případě možná nebude chyba na straně kostela, ale na straně Tvé…i když je pravda, že z hospody člověk vychází proměněn tak, že si toho každý všimne 🙂

              Reagovat
          • 17.6.2017 (12:05)
            Trvalý odkaz

            Máš pravdu Jene Špačku, ten p. Jan Sojka se opravdu jeví jako pěknej ptáček! Prej při svých promluvách i ve všem co píše, bezostyšně vykrádá a kopíruje chudáka jednoho pisálka Hanuše Heřmanského! A všichni mu to žerou, i Katolický týdeník …

            Reagovat
            • 17.6.2017 (13:46)
              Trvalý odkaz

              A to ještě žije? Narodil se o 100 let dříve než já, taky na Vysočině, dokonce byl i šéf Katolických novin a doktor práv. Kněz a spisovatel. Ale k tomu Hanuši Heřmanskému neměl teda moc hezký vztah. Kdoví, co P. JUDr. Jan Sojka a pisálek Hanuš Heřmanský mezi sebou měli!

              Myslím však, že jejich vztah byl těsný… VELMI těsný… ???

              Reagovat
              • 17.6.2017 (13:51)
                Trvalý odkaz

                Jejich vztah bych si dovolil přirovnat ke vztahu Emila Frídy a Jaroslava Vrchlického, Vladimíra Vaška a Petra Bezruče anebo Václava Jebavého a Otokara Březiny.?

                Reagovat
                • 17.6.2017 (18:18)
                  Trvalý odkaz

                  ne, nežije, použil jsem přítomný čas kvůli dynamice mého jinak unylého komentáře

                  a k těm Heřmanským, Jebavým, Vrchlickým, Frýdům … to je z psychiatrického pohledu vážná choroba
                  projevuje se jako opak schizofrenie
                  zatímco schizofrenie je rozdvojení, tady dojde k absolutnímu sjednocení

                  Reagovat
                  • 17.6.2017 (20:33)
                    Trvalý odkaz

                    Tuto vážnou psychiatrickou chorobu – opak schizofrenie – velice krásně nazývala jedna starší a velmi kultivovaná dáma v Třebíči: psojdó?

                    Reagovat
        • 17.6.2017 (19:18)
          Trvalý odkaz

          Giovanni, já myslím, že ani jáhni nemají v kostele nárok na víno – když je s knězem mše, tak jedině Krev Páně, a když mají bohoslužbu, tak kostelník ani víno nechystá. Někteří trvalí jáhni mají ale dostatek vína doma. Vím o jednom, který má dokonce VŠ obor vinařství.

          Reagovat
          • 17.6.2017 (22:18)
            Trvalý odkaz

            No nárok nemá ani kostelník 🙂 Ale šanci a přístup….by přece jen jáhni mít mohli 🙂 Kdybychom nějakého měli, určitě bychom mu to neupírali

            Reagovat
            • 18.6.2017 (12:41)
              Trvalý odkaz

              Tento přístup k jáhnům je mimořádný. 🙂 Náš jáhen víno shání, na ochutnávání jsou jiní. 🙂

              Reagovat
              • 18.6.2017 (14:53)
                Trvalý odkaz

                Já vím, bohužel. Pár jich znám a moc si jich vážím. Neupíral bych jim nejen víno 🙂

                Reagovat
                    • 19.6.2017 (22:18)
                      Trvalý odkaz

                      No ták – to byl jen obrazný příměr.
                      Píšete, že byste jim neupíral nejen víno – takže např plat?
                      Když takový jáhen celý den pracuje „na panském“, aby uživil 3 hladové studenty, a pak po večerech a víkendech slouží, tak nějaký chytrák na biskupství rozhodne potrestat ho tím, že mu odejme i těch pár šestáků, které byly pozemskou odměnou za to, že místo rodině se věnuje farnosti, tak to je mnohem horší než to, že neochutná mešní víno. 🙂 To víno si totiž jáhen může dát pěkně doma s manželkou, protože má šikovnou dceru, která od kamaráda doveze nějaké dobré – ale jen tehdy, když zrovna večer nemá dětskou bohoslužbu nebo přípravu snoubenců nebo neleze na faře po střeše a nespravuje krytinu nebo…

                    • 20.6.2017 (6:32)
                      Trvalý odkaz

                      Nejde mi reagovat na váš poslední příspěvek, Lído, tak snad to najdete 🙂 Přesně to jsem měl na mysli….ba ještě víc. Napsala jste to moc trefně….

  • 18.6.2017 (9:19)
    Trvalý odkaz

    Boze…neni to nahodou zas nejakej HOAX? Nejak se mi to nezda.

    Reagovat
    • 19.6.2017 (13:02)
      Trvalý odkaz

      A safra, to mě nenapadlo… možná máte pravdu 🙂

      Reagovat
    • 20.6.2017 (21:32)
      Trvalý odkaz

      Obi – konečně po dlouhé době zase vtipný příspěvek!! 🙂 🙂 🙂

      Reagovat
      • 21.6.2017 (22:19)
        Trvalý odkaz

        Lída na hrad a Džovany taky, spolu s Inocencem, von Karlem, Kaktusem, Špačkem, Aprilem, Magdou, Zedem … myslím na Špilberk, do kasemat!

        Reagovat
          • 25.6.2017 (21:42)
            Trvalý odkaz

            Ano, jdu, milý Giovanni. Já a Hajný budeme bachaři.

            Reagovat
            • 25.6.2017 (22:39)
              Trvalý odkaz

              Super, vy budete dobrá dvojka, taková kompatibilní 🙂

              Reagovat
        • 25.6.2017 (19:36)
          Trvalý odkaz

          A bude tam (kasematy) plná penze nebo all-inclusive? A… kolik nás tam bude na pokoji, nebo každý bude mít soukromí?

          Reagovat
    • 22.6.2017 (9:17)
      Trvalý odkaz

      Kdože to, prosím? Pana Hoaxe neznám?. Všechny příspěvky tuto zde jsou převážně pravdivé (pokud zrovna nejsou nepravdivé), převážně vážné (pokud zrovna nejsou nevážné) a převážně humorně laděné. Takže pana Hoaxe bych do toho nepletl.???

      Reagovat
      • 22.6.2017 (15:49)
        Trvalý odkaz

        HOAXE já znám, ale zajímalo by mně, jestli Obi ( Wanovi ) Bůh odpověděl 🙂

        Reagovat
  • 28.8.2017 (10:26)
    Trvalý odkaz

    Ahoj, jsem ateista. Docela vtipně pojatá diskuse zde :). Padlo tu pár slov o papeži.. Mě osobně vyděsilo, když nedávno prohlásil, že musíme přijímat muslimské „uprchlíky“ (proto ty uvozovky, protože drtivá většina techto uprchlíků jsou ekonomičtí migranti, či jiní lidé (z99,9%muslimove), kteří neutíkají před válkou… Řekl že národní bezpečnost musí jít stranou.., to mě už dost děsí. Předtím jsem někde četl, že papež umýval muslimům nohy.. to jsem taky nepochopil.. možná mi to někdo z vás vysvětlí z jiného pohledu. Když se totiž zamýšlím nad Islámem a Mohamedem, přijde mi že pochází od ďábla. Muslimové mohou v ramci „šíření víry, islamizace“ lhát, porušovat pravidla,přetvařovat se. Vraždit v rámci „víry“. Podle mě je to nepovedená ideologie s prvky nacismu, xenofobie a rasismu, největší která kdy byla,.. bohužel zatím ještě „zahalená“ pod rouškou náboženství…?? Jejich prorok byl násilník, vrach(válečník), pedofil… Jak tuto nechutnou ideologii může někdo nazvat náboženstvím…? Proč nám stále všichni vnucují, že je naší povinností „jim“ pomáhat… Pomáhat čemu? , Islamizaci světa, zániku civilizované myslící společnosti? Já osobně bych rád pomohl, někomu v nouzi. Osobně mi nevadí jiné kultury , zvyklosti a náboženství.. (pokud nejsou v rozporu s právním řádem, což Islám bezesporu je!). Jsem otevřen jako člověk, nejsem rasista, xenofob,ani jinak zaujatý v těchto směrech. Jsem rád, že zatím, a snad to tak i zůstane, mám právo sdělovat své názory a myšlenky. Je toho víc, mnohem víc,.. ale nechci se do toho zamotávat, napsal jsem, co jsem měl na srdci a budu rád za vase reakce a názory. Hezký den Miloslav.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *