V posledních týdnech se násobně zvýšil počet dopisů přicházejících na brněnské biskupství. Pracovníci kurie v nich původně čekali dary do nového fondu PULS, vzniklého na podporu kněží a pastorace, když se ale seznámili s jejich obsahem, byli zpočátku zaskočeni. Naprostá většina z nich totiž obsahuje žádost o povolení diecézního biskupa, aby mohli Mikulášové, kteří tradičně večer 5. prosince navštěvují příbytky a nadělují, používat biskupské insignie.

„Jsme těmi žádostmi naprosto zahlceni. V posledních dnech se v podstatě nevěnujeme ničemu jinému než jejich povolování,” sděluje tisková mluvčí Biskupství brněnského a notářka kurie Martina Jandlová. „Je to pro nás sice náročné, ale na druhou stranu nás těší vzrůstající povědomí veřejnosti o církevním právu a liturgických předpisech,” reaguje na povzdech Jandlové Karel Orlita, soudní vikář brněnského církevního soudu.

Proč vůbec lidé, kteří se v úterý večer chtějí převléci za Mikuláše, žádosti o povolení nosit berlu a mitru posílají, vysvětluje liturgik Radek Tichý: „Svatý Mikuláš z Myry byl biskupem. Proto si ti, kteří se za něj v předvečer jeho svátku převlékají, berou kromě jiného také biskupské insignie, mitru a berlu. Jenže s berlou je problém. V liturgických předpisech, konkrétně v článku 59 Ceremoniale episcoporum, je psáno, že pokud chce biskup nosit berlu v jiné diecézi než ve své, musí s tím souhlasit místní sídelní biskup. Právě ten je místním pastýřem a právě berla je symbolem jeho pastýřské služby.”

Kromě zdvořilých žádostí nalezli pracovních biskupství v otevřených obálkách i drobné výtky. Jedna z nich, psaná Mikulášem Mertou z Brna, uvádí: „Na webu biskupství jsem našel spoustu zbytečných formulářů, které jsou mi úplně k ničemu. Důležité věci, jako třeba právě žádost o povolení užívání mikulášké berly, tam ale nejsou. Otče biskupe, prosím, udělejte s tím něco.” Správce webu biskupství slíbil do příštího roku nápravu.

Co mají dělat Mikulášové, kteří si žádost zapomněli podat nebo jim ještě nepřišla kladná odpověď, upřesňuje Jandlová: „Mají dvě možnosti. Buď nechají berlu doma a půjdou jenom s mitrou, což mohou i bez povolení, nebo zůstanou doma úplně a pošlou za sebe jenom čerty. Druhá varianta se nám ostatně zamlouvá víc. Proto vítáme novou tradici krampslauf, tedy pochod čertů, která k nám do Brna přichází přes Židlochovice z Rakouska. Čím méně Mikulášů, tím méně žádostí a problémů. Alespoň se pak budeme moci věnovat užitečnějším věcem, na které jsme dosud neměli čas, například oslavám 240. výročí založení naší diecéze.”