Díky expresním zpovědnicím zmizí fronty
Během prosince přijal papež František zástupce Komise pro trvale udržitelný rozvoj katolické církve v čele s jejím předsedou kardinálem Kasperem. Komise byla zřízena za účelem nalezení vhodných řešení jak zefektivnit a zjednodušit náročnou službu kněžím po celém světě. Hlavní návrh, který komise přednesla, přijal Svatý otec s nadšením. Jde o zavedení zpovědnic, kam budou chodit pouze penitenti, kteří neporušili šestého přikázání. Zároveň pak dojde k omezení možnosti vyzpovídat se v běžných zpovědnicích z porušení šestého přikázání. Vznik nových zpovědnic bude slavnostně vyhlášen 20. března na výročí úmrtí sv. Jana Nepomuckého.
„Důvod toho kroku vidíme především v úspoře času, kterého v současné době laici i kněží nemají zrovna nazbyt. Až 80 % hříchů, které si ve zpovědnici od penitentů všichni vyslechneme, má nějakou spojitost s přikázáním nesesmilníš. Pokud by se zpověď zkrátila jen na pětinu, nesmírně by to všem pomohlo,“ vysvětluje Kasper. Hlavně před vánočními a velikonočním svátky toho laici i kněží musí mnoho zařídit a i na svátost smíření mají někdy málo času. „Pokud by kněží bylo víc, nemuseli bychom k tomuto kroku přistupovat, ale protože jich není tolik, kolik bychom si přáli, dochází nutě k optimalizaci využití jejich času. Třeba to věřící bude motivovat a budou hřešit o to méně. Je možné, že budou někde fronty u obyčejných zpovědnic velmi dlouhé, ale pokud věřící mají čas na porušování šestého přikázání, musí si udělat čas i na frontu ke zpovědnici“, vysvětluje člen komise zastupující střední Evropu kardinál Schönborn.
V každém kostele bude muset být zpovědnice nebo zpovědní místnost viditelně označená nápisem „Expresní zpověď“. Ta bude k dispozici pro ty, kteří šesté přikázání neporušili a můžou tedy dostat rychle rozhřešení. Zpovědnice kde se bude moct zpovídat z porušení všech přikázání bez omezení, pak bude možno navštívit podle speciálního rozvrhu. K dispozici budou v každé farnosti minimálně každý pátek a neděli.
Slova kardinála Kaspera potvrzuje kněz Pavel Ajchler z litoměřické diecéze. „Před Vánocemi jsem musel shánět nový betlém, nechávali jsme opravit střechu a pořádně nefungovalo ani věčné světlo. K tomu jsem jezdil zpovídat i za některé kněze ze sousední diecéze, kteří tehdy odjeli do Polska na konferenci o pomoci bližním. Ve zpovědnici jsem byl skoro pořád. A s železnou pravidelností se tam objevovala ta šestka. Ani na můj koníček už nemám čas jako dřív. Sbírám etikety polosuchých mešních vín a kvůli šestému přikázání jsem propásl skoro celou předvánoční břeclavskou burzu. Když jsem tam v podvečer přijel, už tam zbyly jen moldavské a španělské etikety z loňska, které jsou dobré leda tak pro začátečníky.“
V návaznosti na vznik expresních zpovědnic dojde i k rozšíření elektronická evidence penitentů ( o EEP více zde ), v rámci které vznikne i možnost objednat se ke svátosti smíření přes internetový formulář. Ve větších farnostech se také uvažuje o vydávání pořadových lístků s číslem a předpokládaným časem, kdy penitent přijde na řadu.
Schönstattské hnutí slaví!
Ze všech oken Nad Koulkou v Praze je slyšet cinkot skleniček a volání sláva!
Šesté přikázání se konečně má šanci dostat z nelichotivé a hrubě přezírané druhé poloviny desatera do čela, kam po zásluze patří!
Tento zpovědní počin dodává konečně váhu šestému přikázání a to by tak mohlo zvýšit šance na opravení zjevné chyby v překladu důležité pasáže Lukášova evangelia:
Jde o desátou kapitolu, kde se zákoník ptá Ježíše „Učiteli, co mám učinit, abych získal věčný život?“
„Co je napsáno v Zákoně? Jak to tam čteš? „ Budeš milovat Pána, svého Boha, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí, a svého bližního jako sebe samého. “ Řekl mu: „Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ.“
Jak Schönstattští teologové již dávno vědí, je závěr textu správně takto:
„Nebudeš se milovat před svatbou, nebudeš milovat žádnou holku ani kluka, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí před svatbou, a svého bližního jako sebe samého budeš milovat až po svatbě.. .
a což takhle sestavit speciální Jednotku Rychlého Rozhřešení, která by operovala přímo v terénu a byla by k dispozici hříšníkům do několika minut po samotném činu… to by prospělo nejen „šestkařům“, ale třeba lidem, které sužuje jeden z nejzákeřnějších hlavních hříchů – lenost…
Mohlo by to být jako na poštách – lístky s pořadovým číslem a rozdělení podle typu zpovědi :
běžná měsíční, roční, generální, s těžkým hříchem nebo bez apod. Kategorie by stanovila biskupská konference po poradě se zkušenými zpovědníky.
V Německu to vyřešili mnohem elegantněji. Zpovědnice zrušili a odvezli a mají klid.
áno, áno, to je už 50 let stará věc, že se mají budovat zpovědní místnosti místo zpovědnic. Ještě 50 let a budeme sto let za opicemi!
elektronická evidence penitentů = EEP a ne EPP
EPI = evidence poklesnuvších individuí. Navrhuji zavést systém, v němž by penitent měl za povinost po každé zpovědi typu „6+…“ zdolat schody do kostelní věže, případně na kúr, ve snaze pozvednout jej z tohoto nízkého způsobu bytí, a zde do připraveného amplionu zveřejnit: „hněv, hádání, nactiutrhání, necudnost, prchlivost, nesebeovládání“…a jiné typy zobecněných nectností a na závěr tohoto druhu cvičení by pak ještě pověřené osobě, vykonávající jmenovitou statistiku, nahlásil mnohost a rozličnost příslušného provinění a nechal by vše zaznamenat do připraveného tiskopisu, který by bylo třeba odesílat jednou denně k rukám pověřeným, těm,co mohou (a chtějí) hodit kamenem… Viz příslušná olympijská disciplína „vrh šutrem“.
Vznik nových zpovědnic bude slavnostně vyhlášen 20. března na výročí úmrtí sv. Jana Nepomuckého je vtip, který si užijeme i my nevěřící 🙂
Určitý krok vpřed to jistě je. I když mi v mnohém spíše připomíná slavný Cimrmanův úkrok stranou.
Přesto nechápu tu zpátečnickost církve. V naší elektronicko/Internetové době by přeci stačilo poslat krátký číselný seznam hříchů 1-11 (rozšířeno o jedenácté přikázání) datovou schránkou nebo elektronicky podepsaným mailem či webovým formulářem), rozšířený o normalizovaný text (max.77 znaků) s vyjádřením projevu účinné lítosti. Předem zaregistrovaným penizentům (elektronickou registraci pak zavést povinnou) by pak obratem přišla do datové schránky odpověď s rozhřešením. Tato metoda navíc umožňuje zavést i centralní databázi hříchů a automatické generování rozhřešení. Dovedete si představit ty úspory lidských, časových i finančních zdrojů? O výhodách centrálního zpracování nemluvě.