Zpravodajství

Během hokejového šampionátu u oltáře zaskakují polští ministranti

Přes dva tisíce ministrantů z Polska v těchto dnech vypomáhají v českých a moravských farnostech. Domácí církev je povolala po zkušenostech z minulých let, kdy se v době zápasů českých hokejistů na mistrovství světa obtížně dařilo obsadit všechny liturgické služby. „Polsko nám už pomohlo s nedostatkem duchovních a i teď nás biskupská konference ujistila, že nám může zapůjčit několik ministrantů včetně těch, kteří mají nejvyšší výkonnostní třídu a mohou zaskočit za biskupského ceremoniáře. Dobře tak zvládneme i slavnosti Navalis,“ popsal generální sekretář České biskupské konference Stanislav Přibyl.
Za výpomoc svých krajanů je vděčný lanškrounský farář Zbigniew Czendlik. „Vzpomínám si na jeden ze svých prvních prvních květnových pátků. Chtěl jsem to pojmout slavnostně, ale neměl jsem nikoho ani na držení misálu, natož pro kadidelnici. Navíc jsem v sakristii nemohl najít zápalky a kostelník taky koukal na hokej. Pak mi na jednom golfovém turnaji Jaromír Jágr vysvětlil, byl u toho také Jiří Suchý, že hokej je pro Čechy náboženstvím,“ říká P. Czendlik. Přesun začátku času bohoslužeb podle něj není možný. „Ty babičky na tu svou májovou pobožnost čekají, to bych jim nemohl udělat,“ vysvětluje.
Nadšený z pobytu v Česku je třináctiletý Jerzy z Krakova. „Doma jsem to za šest let dotáhl nejvýš k držení patény, tady jsem mohl hned napoprvé podávat konvičky,“ pochvaluje si a podle svých slov už překonává jazykovou bariéru. „Naučil jsem se odpovídat ´i s tebou´, musím si jen dávat pozor, abych to pak neřekl v Polsku. Naši sice o mě měli strach a nechtěli mě pustit, ale když jsem jim napsal, že jsme v pátek na faře dostali jen chleba s vajíčkovou pomazánkou, byli spokojeni,“ popisuje Jerzy, který slouží v Kroměříži a dochází na tamní Arcibiskupské gymnázium. Pro české ministranty má pochopení a pod příslibem zachování anonymity přiznává, že jednou kvůli závodům ve skocích na lyžích vynechal přípravu k prvnímu svatému přijímání.
Ne všude ale zahraniční posily přivítali. Na Facebooku vznikla skupina „Čeští ministranti pro české kostely“, která vydala prohlášení vyjadřující obavy, že polští ministranti vytlačí domácí natrvalo, jak se podle signatářů stalo i v případě kněží. „Hokej je jen záminka,“ varuje Jan Šindelář z Havlíčkova Brodu a vybízí k následování vlastního příkladu. „Po první třetině zápasu se Slovinskem jdu na májovou a pak na mši. Nějak to přežiju, dělám to pro nás a naše děti.“ Někteří duchovní si pochvalují, že s polskou konkurencí si místní ministranti začali více vážit svého místa u oltáře a například dbát o čistý liturgický oděv. „Měli byste vidět, jaký má efekt, když řeknu Štěpáne, klidně se na ten zápas se Švýcarskem podívej, Jana Nepomuckého odministruje Krzysztof,“ usmívá se Petr Beneš, farář z Brna-Židenic.

 

110 komentářů: „Během hokejového šampionátu u oltáře zaskakují polští ministranti

    • A to je správně. Já místo všeho užitečného koukám na hokej. Je to to nejlepší, co můžeme dělat. 🙂

      Reagovat
    • Práve to, ako sa píše, že hokej je mnohým bohom. Mám aj ja rád hokej, ale prioritou, musí VŽDY BIŤ BOH.

      Reagovat
    • Mna zaujala veta „Přesun začátku času bohoslužeb podle něj není možný. „Ty babičky na tu svou májovou pobožnost čekají, to bych jim nemohl udělat,“ vysvětluje.“ čo pobožnosť je len pre babičky alebo pre celú farnosť, knazi keď oni maju neakú akciu alebo niečo tak si prestavia čas bohoslužieb .

      Reagovat
      • Pobožnost je pro celou farnost, ale téměř nikdo jiný než babičky na ni nechodí.

        Reagovat
  • „… , že jsme v pátek na faře dostali jen chleba s vajíčkovou pomazánkou, …“
    No to bych prosil, pokud to nebyla vajíčka z Polska, ale od spokojených českých EUslepiček.
    A s Babišovýma Agrosojafertuzeninama bychom to nevytrhli tuplem.

    Reagovat
  • Tož jako na Lipně jsme výjimeční. Já měl při mších sv. obvyklý počet NAŠICH ministrantů – hokej nehokej. Kvůli šťouchání zahnutým klackem do gumovýho vdolku by nevynechslu službu u oltáře. Naši ministranti totiž vědí, co je hlavní a co je vedlejší.?

    Reagovat
    • Jak se říká – každá liška chválí svůj ocas – že Vy ty svoje ministranty kryjete! Tohle přce není možné! Nebo možná máte samé ministrantky. Nebo máte jednu nenápadnou televizku vzadu na zpovědnici, vypnutý zvuk, babičky nic netuší, a ministranti můžou po očku pokukovat. Na to ale bacha, aby Vám při mši místo odpovědi:“I s Tebou“ nebo „Amen“ nezařvali:“Góól!!“

      Reagovat
      • Proto v době mistrovství nečtu texty z tabletu. Pokušení by bylo moc velké, potom bych mohl mít hokej v tom, jestli už se proměňovalo 🙂

        Reagovat
        • Navrhuji, aby bylo za každou svatyní (oltářem) zřízeno místo pro vybraného ministranta, kterýžto v proužkovaném oděvu bude červeným světlem signalizovat, zda bylo proměněno, či ne.

          Reagovat
          • Očekávala jsem, že když v proužkovaném oděvu rozhodčího, tak bude signalizovat každý další gól. A ono zatím proměnění – na to nepotřebuje proužkovaný oděv – mohl by být považován za uprchlého Kájínka.

            Reagovat
      • Lído, tys to trefila. Také neznám takové ministranty……

        Reagovat
      • Já myslím, že na Lipno tato ministrantská módní vlna ještě nedorazila. Naštěstí.. protože z Polska je to tam daleko a import polských ministrantů by vyšel dráž než třeba do Ostravy… A naše ČBK tak mohla ušetřit…
        A nebo… tam na Lipně chytají pouze německé kanály a to se klukům nechce sledovat a tak jdou raději na mši, kde se slouží v mateřstině. Co, otče Jane?

        Reagovat
        • Cena za import polských ministrantů už brzy nebude rozhodovat. Ovarovi se podařilo zařadit Prahu na trasu novodobé Hedvábné stezky, takže platit můžeme třeba jantarem. 🙂

          Reagovat
      • Lído, poodhalila jste mě. Něco pravdy na tom je. Není to v ministrantkách ani v televizce na zpovědnici. Je to ve smartphonech + v uších ministrantů. Ale „góóóóól“ naštěstí nezařvali. I když s podáváním konviček a zvoněním to bylo takové všelijakééé.????

        Reagovat
  • Kdyby jenom ministranti zaskakovali …

    Kamarád přišel domů z hospody po první třetině zápasu s Finy … za stavu 3:0 pro Finy nevěřil, že by to naši obrátili …
    No a zjistil, že ho zaskakuje soused v ložnici.

    Reagovat
    • Ajajaj, není záskok jako záskok… To byl teda pro něho „GÓÓÓL!“ A pro ty dva hráče v betli asi došlo k „napadení spoluhráčů“ a k „bránění ve hře“.???

      Reagovat
    • Tak snad bude mít ten záskok souseda stejný efekt, jako ten záskok ministrantů, a kamarád si začne více vážit svého místa v ložnici…… :-)))

      Reagovat
      • Začne si vážit svého místa a proto vyžene svou ženu. Zajímaly by mně detaily Hilarie. Došlo k něčemu, nebo se teprve schylovalo?

        Reagovat
        • Ještě nevíš, co soused dělal, ale už bys vyháněl ženu. To jsou mi nějaké starozákonní metody. Co když soused opravoval pojistky, protože se paní dívala na hokej v televizi, vypadl proud, ona se chtěla dodívat, páč měla jasnou předtuchu, jak to dopadne a chtěla to vidět. Jenže manžel v hospodě lemtal pivo, a aby to šel domů opravit to ho ani nehnulo, tak dobrák soused pomohl. Ale halt – vztek si ješitný chlap má vylít na chuděře ženě – jak taky jinak, že jo, přece nepřizná, že něco zvoral…….. 🙁

          Reagovat
          • No jistě – pojistky prý! V ložnici! Co je to za dům, kde mají pojistky v ložnici – HLOUPOST. Magdo, nesnaž se taky obhajovat toho záletníka. Je uplně jasné co provedl. Kdyby to bylo na chodbě, tak bych byl mírnější, ale v ložnici. To musí být všem nadmíru jasné.

            Reagovat
          • Ještě je teoreticky možné, že zaskakoval u sledování televize. To by bylo v pořádku 🙂

            Reagovat
            • Já teda pojistky v ložnici nemám, mám je v kuchyni (kdo by k nim pořád běhal po schodech do průjezdu!) A v rohu je pohovka. Přesto tvrdím, že popsaný příběh se u nás nestal. 🙂

              Reagovat
              • Bylo by nanejvýš podivné, kdyby soused sledoval s manželkou televizi. Nevím co bych dělal.

                Reagovat
      • A proč nestyda? Na co Vy hned nemyslíte! Třeba tam za něj luxoval, nebo umýval okno. 🙂

        Reagovat
        • A.P.Rille – buďme realisti. Hilarius jasně napsal, že zaskakoval v ložnici. To není nic sprostého, pokud by soused byl manžel jeho manželky. Jenomže to on nejspíš není. Takže to je sprosťárna. I kdyby luxoval nebo umýval okno, tak je to furt prasárna. Ale nedělejme si iluze. Měli spolu poloměr a je mi Finů moc líto.

          Reagovat
          • Tak a teď vyvstává zásadní otázka – praví katolíci, nežli spolu mají poloměr, musejí použít teploměr. Takže záleží na tom, jaké pracovní náčiní manžel našel, podle toho teprve lze dělat závěry, jaká činnost byla prováděna.
            A jako vůbec nechápu, proč sousedskou výpomoc, ať už v jakékoli oblasti, kterou manžel nezvládá (či zanedbává), nazýváš prasárnou. To je naprosto křesťanský postoj. 🙁

            Reagovat
            • Magdo sorry, ale obšťastňování od souseda musím nazvat prasárnou.
              Jíří Reinsberg říkaval: „jde to i bez teploměru“.

              Reagovat
              • Tak když to říkával jiří Reinsberg, tak já mu to teda věřím – to myslím naprosto bez ironie. Ale v tom případě nechápu, proč na všech těch předmanželských a manželských křesťanských poradnách tvrdí (a tvrdí to svobodní muži -teologové, žijící v univerzitních studovnách), že základ šťastného bezhříšného manželství spočívá v používání teploměru…..

                Reagovat
                • To říkají právě proto, že žíjí v těch studovnách.

                  Reagovat
                  • To vím taky. A právě proto nestačím při jejich teoretických návodech na správné bezhříšné manželské soužití žasnout.

                    Reagovat
                    • Nejlepší je to ani nečíst, nevědět, ani neslyšet. Ono sa to lehce říká, ale praxe je jiná 🙂

                    • Nejak sme odbočili od HUMORU.

            • Nechal sem se trochu unést. Obdobné případy jsou jaksi vzrušující. Tímto se omlouvám všem, které sem pohoršil.

              Reagovat
              • Karle Beere, přemýšlel jsem o tom a uznávám, že mýt okna nebo luxovat je prasárna.
                Obzvlášť pro chlapa. A je jedno, jestli to provozuje doma, nebo u sousedů. 🙂 🙂 🙂

                Reagovat
            • Magdo!
              Rozhodující bylo, že u manželky nenašel aspirin, nejspolehlivější antikoncepční prostředek

              Reagovat
              • O této metodě teologové zatím mlčí. Zřejmě o ní ještě nevědí….?

                Reagovat
              • A jak se takový aspirin jako koncepční přípravek používá?

                Reagovat
                • Tak se dáme zase do HUMORU – to fakt nevíš??? Vždyť to prý je ta úplně nejspolehlivější metoda – sám Hilarius to zde potvrzuje. Zřejmě to má odzkoušeno z praxe, a tak snad podá vysvětlení ohledně užívání….. 😉

                  Reagovat
                  • Mně tuto aspirinovou metodu poradil kdysi přítel, zkušený ženáč.
                    Podával jsem jej manželce pravidelněm … a máme kupu dětí.
                    Po letech jsem tuto metodu u zmíněného přítele reklamoval a on mě osvětlil, že chyba byla v aplikaci. Tabletka nepatří do úst, ale mezi kolena.

                    Reagovat
                    • Aha. Tato reklamace ale nemohla být uznána že? Jinak ohledně té aplikace. Už mně je to jasné. Dáš pilulku manželce mezi kolena, a jí nesmí spadnout. To znamená, že není možné, aby došlo řekněme…. k onomu sblížení. Pokud jí spadne, tak co potom?

                    • Moméént, aspirin mezi kolena. Ale kolena manželky nebo kolena moje? Pokud to v návodu k použití není specifikováno, tak násedky mohou být, řekněme, témeř katastrofální.
                      Napadá mě, že v ložnici máme ještě kolena na trubkách od topení, ale jejich spojitost s „oním sblížením“ (terminus technicus od Karla) rodinným životem mi nedochází takže ty asi mohu z úvah vyloučit.

                    • Ó kolena, kolena, nechť přiblíží se k jezeru.

                    • Stanislavo, nerozumím tomu co píšete 🙂 je to snad nějaký verš? Nebo axiom, či apokryf?

                    • No jak se tady pořád psalo o těch kolenou, tak toto je citát z jednoho filmu pro pamětníky (myslím Cesta do hlubin študákovy duše nebo Škola základ života), citát z nějakého latinského klasika a studenti měli vyložit „co tím chtěl básník říci“ – s výsledkem např. „básník si chce umýt kolena“.
                      No je pravda, že se to sem moc nehodí… 🙂

                    • Děkuji za osvětlení 🙂

  • Tedy pánové, kam nám to ta diskuse odjíždí… Mně by spíš zajímalo, jak reagují čeští věřící, když se pak v litaniích ozývá Královno koruny polské, Královno národa polského… Může nás někdo z dotyčných farností informovat? 🙂

    Reagovat
    • To je zbytečná informace. Inocenci, musíme jít s dobou.

      Reagovat
    • Já tedy osobně – když při májové pobožnosti zpívám Loretánské litanie – jako poslední invokaci (po „Královno míru“) přidávám invokaci „Královno serafínského řádu…“. Je to z úcty k mé rodné kapucínské farnosti v Třebíči-Jejkově, kde jsem vyrůstal, ministroval a chodil na krásné májové pobožnosti. U kapucínů bývaly společné májové pobožnosti pro všechny 3 třebíčské farnosti. Kostel byl vždy plný. Kdykoliv zpívám „Královno serafínského řádu“, jsem v duchu v tom našem jejkovském kapucínském kostelíčku… ?

      Reagovat
  • Mně teda není moc jasné, jako souvislost má čistý liturgický oděv našich ministrantů v souvislosti s polskými „vypomahači“ ? Připadá mi to kontraproduktivní: polští ministranti si přece půjčují rochety nepřítomných místních ministrantů. Nechápu, proč bychom my, maminky ministrantů na to měly doplácet, a častěji prát a žehlit kvůli polským kostelním brigádníkům.

    Reagovat
    • Nejde jen o maminky, co kostelníci a vůbec blahoslavený lid věřící? Prý výpomoc, a pak tu vyškrtávají naše sirky, pálí naše kadidlo, ošoupávají naše židle (či na čem to ministranti sedí), a vsadím se, že i ruce si myjou vodou z našeho vodovodu… 🙂

      Reagovat
      • Tož jako o tom nepochybujte?! A ještě, když by se používalo kadidlo, tak polský výraz pro „okuřování“ je „okadzenie“, pro „západ“ je „zachód“ a pro „hledat“ je „szukać“. Což může vzbuzovat všelijaké asociace, že.????

        Reagovat
        • No to ještě že nepoužíváme chrámové opony – v jazyce Sienkiewiczově „opony“ znamenají pneumatiky, radši nedomýšlet, jak by komunikace s ministranty dopadala… 🙂

          Reagovat
          • Co by potom bylo těžší: roztrhnout chrámovou oponu nebo roztrhnout chrámovou pneumatiku?

            Reagovat
        • … a tisk – obávám se, že církevní nevyjímaje – se řekne „prasa“

          Reagovat
      • A co naše sociální dávky – čerpají či nečerpají? Řekla bych, že ne, páč kamarádi příchozí ze Slovenka, naše dávky čerpající – těm si nikdo netroufnul vyčítat trochu vody na umytí…..

        Reagovat
  • Importem polských ministrantů to nemusí nutně skončit. Felix nám gentlemansky zatím nesdělil, že v spirituála v olomouckém semináři vykonává P. Szkandera. To nezní jako typicky české jméno, že?
    😉

    Reagovat
    • A nejstarší mužský klášter v ČR šéfuje jakýsi P. Siostrzonek… to už skoro vypadá na nenápadné přebírání moci 🙂

      Reagovat
      • Já bych to viděla jako zatím dobrý, až ho začne šéfovat jakýsi Mohamed, pak – nevím, nevím…..

        Reagovat
        • No jenomže toto nebezpečí nám nehrozí. Opravdu je tady spíš problém s polským přebíráním moc. Jde o to, že Poláci zažili okupaci ve velké míře, za II.World War. A mají teďka zranění, a potřebují udělat taky něco takového. Takže se jim ani moc nedivým. Měli bychom jim nechat příležitost. Aspoň v církvi.

          Reagovat
                  • A kdo by byl trestán? A za co? Vidím to na nedělní – ti jsou nejvíc trnem v oku. Nevadí, že nic moc nehřeší, ale jsou prý moc vlažní, a tak vůbec – nedávají prý dobrý příklad. Jóóó to takovej pořádnej hříšník(ce) – to je inčí matriál – tomu je co odpouštět. Mnoho je mu odpouštěno, mnoho bude litovat – z toho bychom si my nedělní měli vzít příklad! A né se dohadovat, jestli bude Panenka Maria Jako Taková nebo Jako Maková ?

                    Reagovat
                    • Hmmmm…nejvíce potřebné by bylo trestat ty, co teprve hledají Boha. Měli by aspoň potřebný respekt, a poté by viděli sílu milosrdenství – v případě, že by Papá František nějaký rok milosrdenství zase udělal. Jinak trestat nějaké pravověrné katolíky nemá cenu.

    • Začínám mít podezření, že jde o Polskou expanzi. Nejdříve Těšínsko, poté pátá kolona – kněží, ministanti, léky na výrobu pervitinu … a budeme v rozkladu, nachystaní k obsazení!

      Reagovat
      • Možná proto jel Zeman Ovar do Číny! Možná má Polsko s Čínou pakt přátelství.

        Reagovat
  • Karle, potom je to stejné, jako kdyby aspirin užívala.

    Reagovat
  • Vrátím se k Panně Marii „Jako Takové“… Mně to připadá úplně šílené – veškerá poezie a citovost (byť někdy třeba trochu naivní) se úplně likvidují – ve jménu čeho? Na popud koho? Vždyť ty litanie jsou tak půvabné – a nejsou to jen litanie loretánské, ale i litanie k Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu nebo k Duchu Svatému. Chápu, že pro některé – zvláště mladé – to může být martyrium k nepřečkání. Já jsem za mlada docela upřímně nesnášel Růženec. Fakt je, že člověk mnohdy začne chápat a vnímat s postupem času a věku. Dobrá – budiž tedy Panna Maria „Jako Taková“… Už nebude Panna Maria Vyšebrodská, Skocká, Hostýnská (jen aby z ní neudělali „hostinskou“), Svatohorská… Prostě a jednoduše, bude „univerzální Jako Taková“. Pak zrušme i Litanie ke Všem Svatým – Jan Dismas Zelenka je tehdy v Drážďanech komponoval úplně zbytečně, stejně to dnes nikdo neposlouchá a nehraje… A nakonec ve jménu „univerzalizace a unifikace všeho“ zrušme i pozitivní (altruistické) city jednoho vůči druhému. Ale to jsem odbočil od polských ministrantů – Jako Takových…

    Reagovat
    • Radku, máš v něčem pravdu.
      Ale Maria jako taková má i klady.

      Tak například, půjdu na májovou, zapomenu kancionál nebo brejle na čtení … a jsem vyřízenej.
      Tolik veršů litanie prostě z hlavy nedám.

      Avšak novou verzi, kde je pouze jedna Marie de facto obecná, se odmodlím snadno.

      Reagovat
    • A takové zkrácené litanie prospějou farnostem. Májové budou kratší a zbožný lid tak bude moci být déle v práci, aby více vydělal a následně mohl více přispět do nedělní sbírky. Matička církev začne vzkvétat… a bude za to moci Panna Maria jako taková. 🙂

      Reagovat
      • Ten, kdo více vydělá, nikdy nedá do nedělní sbírky více. VŽDY dá tolik, kolik normálně, a peníze, které vydělá navíc, použije na uplně jiné věci. Sám to znám moc dobře. Vydělám řekněme ( tolik nemám ) 45 000 čistého a v neděli dám do zvonečku 45,-kč. Když se zadaří a vydělám 60 000,-kč čistého, tak dám v neděli opět 45,-kč. To znamená, nemá cenu být v práci déle – pokud si nechcete přivydělat na své potřeby a na pivo.

        Reagovat
        • To je fakt, s důchodcema je to obdobně. Všímám si, že když zvednou důchody o 2 stovky, nikdo nedá do košíku 6 korun. Pořád pětikačky….

          Reagovat
          • To bude asi žert. Ty drobné korunky od důchodců myslím rozpočet kostela moc nevytrhnou.
            Musím přiznat, že mě moc nemotivuje dávat víc peněz do sbírky, když člověka při každé mši přijde ministrant „zkasírovat“, působí to myslím dost kontraproduktivně (aspoň na mě, ale možná jsem mimořádně vzpurná osoba). Člověk si připadá při tom dávání dost „nedobrovolně“ a jaksi mu to dávání nejde.

            Reagovat
    • Ale u Ducha svatého jako takového to nevadí, ten je jen jeden (doufám). Stejně tak Nejsvětější Srdce Ježíšovo 🙂

      Reagovat
      • Lékař – kardiolog – by nám vysvětlil, že srdce je vlastně oběhové čerpadlo pumpující do našich tělních orgánů krev, takže vlastně oslavujeme, nejen v litaniích, krevní pumpu. Symbolika a poezie jde do kopru, což je pro mě, jakožto kumštýře stav, který se mi moc nelíbí. Zjišťuji, že se ze mě stává na stará kolena zapšklý konzervativec. Asi už stárnu a leze na mě ten – jak se mu říká – … Němec, jak dělá tu neplechu nejen v bytě, ale i mysli … no táááák! —- nějaký Almajzr? Nebo to je Baktěrejev?

        Reagovat
        • No to je přece tén – nóóó – šak víte – jak všechno schovává. Jo Němec je to, už jsem si vzpomnněla. Tak to s námi není ještě tak zlé, když si ho tak dobře pamatujeme. ?

          Reagovat
          • To já mám Němce rád. Když jsou oba společně, ani mně nevadí, že si nic nepamatuji.
            Jeden se jmenuje Müller a druhej Thurgau. 🙂

            Reagovat
            • Jo – tak to jsou sympaťáci. 🙂 Když se s nimi manžel setká na na jakékoli oslavě, tak ho pak nemůžu nikdy dostat domů, jak si s nimi rozumí. ?

              Reagovat
              • Ještě že Ti je netahá domů, a nezamyká je do komory…. 🙂

                Reagovat
                • Občas se i to stane, že je přitáhne, ale nezamyká je ?

                  Reagovat
      • Když je jedno z Ježíšových srdcí to nejsvětější, tak jich asi musí být víc, ne?

        Reagovat
        • Tento typ humoru bych už raději přenechal teologům, tady se příliš snadno můžeme dostat na tenký led a za hranu… Mně se líbí ta dvojice Müller a Thurgau. To je něco, jako když jedna posluchačka napsala do rozhlasu do naší hudební redakce, že chce zahrát tu árii z Carmen „Tore a Dore“… A pak si zase další posluchač žádal Dvořákovu „Novoměstskou“ symfonii… Taky jsem slyšel o tom, jak jedna bábinka neznalá latiny nahlas pronášela „Deus Pater ó impotent“…

          Reagovat
            • Tady bych neřekl, že jde o omyl, to spíš vypadá na záměr – člověk by musel vědět, o čem ta kniha je.

              Reagovat
              • Na základce nám žáčkům zase učitelka spílala, že se neučíme, a raději maříme čas sledováním divadla Semafor hlavně těch dvou …. Suchýš a Litr.

                Reagovat
                • To je jako ti dva sourozenci z Etiopie, co za komančů studovali na VŠCHT Pardubice. Jak voni se to jmenovali? Jo, už vím: Addis a Beba???!

                  Reagovat
                  • Addis je ve skutečnosti zkratka Adidas. Tak už víte, kde tato značka vznikla?

                    Reagovat
                    • A „Beba“ jsou ty „BeBe“ sušenky? 🙂

                    • Já myslím, že ne. Beba – je od slova bebínko, to A – je zkratka od ANTI (proti). Takže pak Addis A Beba znamená: sportovní boty, které nedělají puchýře.

    • Důležité je, že od Bergoglia víme, že Panna Maria není ani listonoška, ani šéfka telegrafického úřadu.

      Reagovat
  • Fenomenální je myšlenka „české ministransty pro české kostely“ !
    To by se mělo rozšíšit na „české faráře pro české kostely“.

    Dokud nevznikne pořádný „hlad“ po tomto povolání, budeme se zacpávat „dovozovými brambůrkami“. Nic ve zlým proti církevnímu „multikulti“ polské a slovenské provenience, ale myslím, že na tom něco bude.
    A když myslím, že na tom něco bude, tak na tom něco bude!
    Protože kdyby na tom nic nebylo, tak by bylo vidět, že na tom nic není!

    Reagovat
  • Nepomyslel jsem si, že tady funguje cenzura. Co má cenzor proti slovům papeže, že Panna Maria není šéfka telegrafického úřadu či pošťačka? Vždyť tato slova pronesl Bergoglio na adresu mariánských zjevení v Medjugorii a informovaly o tom i katolické servery.
    No tak jste mi můj příspěvek smazali. Aspoň vím, co jste zač.

    Reagovat
    • Ale já Váš přispěvek o Panně Marii tady vídím….“Důležité je, že od Bergoglia víme, že Panna Maria není ani listonoška, ani šéfka telegrafického úřadu.

      Reagovat

Napsat komentář: P. Jan Špaček Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *