Zpravodajství

Za špatné zpovědi může podle biskupů organizovaná skupina agentů.

Ke konci postní doby a zejména se začátkem Velikonočního tridua se opět zvýšil počet případů podivných zpovědí, které často nekončily návratem hříšníka do Otcovy náruče, ale pláčem, migrénou a depresemi. V interním dokumentu vyšetřovací komise České biskupské konference se píše, že za podivným přístupem zpovědníků je rozsáhlá skupina protestantů.

Podle zprávy infiltrovalo několik mužů katolické řady. Mnozí z nich dokonce vstoupili do semináře a nechali se vysvětit. Svým přístupem ve zpovědnicích se později snažili lidem znechutit svátost smíření pomocí nejrůznějších triků. „Nejčastěji jsou skupinou využívány psychologické metody, které mají zdůraznit moc zpovědníka a kajícníka psychicky vydírat. Před hlavními svátky dokonce skupina tvoří falešné fronty, aby se čekání na svátost smíření prodloužilo,“ uvádí se ve zprávě, kterou má redakce k dispozici. Po hrozném zážitku ze zpovědi, během které vykreslují Boha jako soudce a vyhýbají se slovu milosrdenství, před kostelem čeká agent, který se snaží katolíka odlákat od pravé víry.
„Jsem katolík, a proto chodím pravidelně ke zpovědi před Vánoci a Velikonoci. Vždycky odcházím s úlevou plný lásky k Pánu, tentokrát to ale bylo jiné,“ popisuje svůj příběh mladý Jakub z Pardubic. „Kněz mi na začátku vyčetl, že se zpovědí kalkuluji a nechávám zpověď na poslední chvíli. Namítl jsem, že Pán Ježíš také pozval jednoho z lotrů do ráje těsně před smrtí, ale on mi na to odpověděl: ,Kdybych byl Ježíš já, tak mu řeknu, že má smůlu a měl na to celou postní dobu.‘ Nenechal mě vyznat mé připravené hříchy, ale neustále mě nutil vyznat hříchy proti jednomu z přikázání. Když jsem řekl, že jsem ženatý, vrátil se k tomu, že kalkuluji. Rozhřešení mi udělil, až když jsem se psychicky sesypal,“ vypráví roztřeseně mladý muž. Před kostelem Jakub potkal paní ve středních letech, která se jej zeptala, co se stalo a pozvala jej na kávu. „Bavili jsme se o víře a z ní pak vypadlo, že je evangelička a že u nich se ke zpovědi nemusí a mám se někdy zastavit. Při placení jsem v peněžence uviděl obrázek Panny Marie a jen díky ní jsem nakonec nikam nešel,“ uzavírá příběh s dobrým koncem Jakub. Podle biskupského dokumentu to rozhodně není náhoda.
Známé jsou prý dokonce i případy, kdy zpověď odporovala církevním pravidlům. „Když jsem přišel do zpovědní místnosti, nevšiml, jsem si, že tam jsou zpovědníci dva. Když jsem pochytil, že něco není v pořádku, bylo už pozdě. Jeden z nich mi svítil do obličeje a druhý mě nevybíravě pobízel k vyznání hříchů, které jsem nikdy neudělal. Když už jsem se hroutil nabídl druhý zpovídající cigaretu a přitom mi laskavě vysvětloval, proč je zpověď dobrá a jaké máme štěstí, že zpověď máme. Po probdělé noci jsem přemýšlel, jestli se nestanu evangelíkem,“  popsal pan Rudolf z Vysočiny.
Biskupové se minulý týden rozhodli problematické zpovědnice navštívit sami. Experiment ale úplně nevyšel. „Sundal jsem odznaky biskupské moci a nalepil si falešný knír. Bylo to drsné. Z té zpovědi jsem se dostával asi týden. Zvažoval jsem dokonce, že přejdu k adventistům,“ svěřil se zkušený biskup z Čech.
Ačkoli představitelé protestantských církví považují spojování negativních dopadů zpovědí s jejich pastoračními aktivitami za absurdní, katoličtí biskupové nám pod podmínkou anonymity potvrdili, že důkazů proti kolegům z jiných církví mají více než dost. „Původně jsme mysleli, že si laici vymýšlejí a že jim vadí, když je kněz trochu přísnější. Bylo nám ale podezřelé, že tvrdí kněží za pokání dávali mnohem méně často růženec než je běžné. Variantu, že by takto špatně zpovídali skuteční katolíci, jsme vyloučili hned ze začátku. To by se nemohlo stát. Musí za tím být komplot,“ uvedl jeden z biskupů, který byl součástí vyšetřovací komise.

Zda se situaci podaří vyřešit do Vánoc, není dosud jisté. Kněží však doporučují, aby si věřící vybírali své zpovědníky dopředu a nepokoušeli štěstí u zpovědní rulety v anonymních zpovědnicích. Infiltrace je totiž podle zprávy častější v místech, kde je zavedena stálá zpovědní služba a věřící tak neví, na koho ve zpovědnici natrefí.

 

117 komentářů: „Za špatné zpovědi může podle biskupů organizovaná skupina agentů.

  • Zdá se, že používají i jiné úskoky.
    Obvykle se vyhýbám předsvátkovým zpovědním návalům a chodím ke zpovědi, kdy jsou svátky v nedohlednu.

    Nejinak tomu bylo i letos. Počkal jsem si až opadne velikonoční šílení a šel včera. Ve zpovědní místnosti jsem byl zcela sám, se zpovědníkem. Mělo mě varovat, že mu štola příliš neseděla.

    Když jsem se vyzpovídal a dostal rozhřešení, nastal čas udělení pokání.
    Zpovědník povídá. Za pokání vypíjte 0,25 l svěcené vody.
    Přišlo mi to adekvátní. V kropence se může vyskytovat žloutenka typu A, já ji prodělámu … a za ty mé hříchy to bude tak akorát.

    Už jsem se chystal odejít, když tu zpovědník vytáhnul PET lahev se slovy: mám tady vlastní, … a dal mi ji vypít. Pravda, přišla mi dosti hořká, ale chápu, že za ty mé hříchy … co bych čekal?

    Pak už nevím.
    Probrala mě uklízečka, když leštila klekátka v kostele. Chyběla mi peněženka se dvěma tisíci, platební karta a doklady. Přebývala kocovina.

    Tak nevím. Byl to evangelík? Katolík? No ale za ty mé hříchy to bylo celkem adekvátní.

    Reagovat
  • Jako evangelička, která ráda čte vaše zprávy 🙂 si myslím, že tentokrát jste se nestrefili 🙁 Evangelická církev totiž má spíš tendenci k tzv. „laciné milosti“ než k přílišné tvrdosti vůči hříchům… Kapitolu o laciné milosti najdete v knize Následování od Dietricha Bonhoeffera, která platila už tehdy a mnohem víc platí v evangelické církvi dnes…. Cituji pro představu: „Laciná milost je úhlavní nepřítel naší církve… Laciná milost znamená milost jako zboží nabízené pod cenou, promrhané odpuštění, promrhanou útěchu, promrhanou svátost. Znamená milost jako nevyčerpatelnou zásobárnu církve, z níž bezmyšlenkovitě a bezmezně rozhazujeme lehkomyslnýma rukama. Je to milost, která nemá cenu, která nic nestojí. To prý přece dělá milost milostí, že provždy předem uhradila účet. Za tento zaplacený účet můžeme všechno dostat zdarma. Vynaložené náklady jsou nekonečně veliké, proto jsou také nekonečně veliké možnosti, jak ji upotřebit a proplýtvat. Co by vůbec byla milost, kdyby nebyla lacinou milostí?
    Laciná milost znamená milost jako učení, jako princip, jako soustavu. Znamená odpuštění hříchů jako obecnou pravdu. Znamená Boží lásku jako křesťanský pojem Boha. Kdo se k němu hlásí, tomu se už dostalo odpuštění hříchů…
    Laciná milost je kázat odpuštění bez pokání, křtít bez kázně ve sboru, vysluhovat večeři Páně bez vyznání hříchů, vyhlašovat rozhřešení bez osobní zpovědi. Laciná milost je milost bez následování, milost bez kříže, milost bez živého Ježíše Krista, který se stal člověkem.“

    Nebo v tom snad je ten vtip? :)) Pak tedy hlobouk dolů, to je ještě sofistikovanější než obvykle a uhodili hřebík na hlavičku:)) Ale možná to většině lidí nedojde… 🙁

    Reagovat
      • Luther, Luther, to je mi povědomé… Nebyl to ten katolický kněz, co sloužil v Německu v kostele Sv. Marie? Ten to říkal jako nějaké 3 principy: „Sola fide“ – člověk ospravedlněný skrze víru v Krista, nikoliv své skutky, „Sola scriptura“ – Písmo jako vyšší zákon než lidská církevní ustanovení a především „Sola gratia“ – Spasení jako milost Boží, kterou si nelze zasloužit ani zakoupit…

        Reagovat
    • Já to právě pochopila tak, že „agenti“ dělají schválně katolickou zpověď drastickou, aby odlákali katolíky k jiné víře, kde osobní zpověď nemají, a tedy se nebudou nervovat z přílišné tvrdosti vůči hříchům.

      Reagovat
      • Správně pochopeno Lído!

        Na rozdíl od evangeličky DK.
        Ta si neuvědomuje, a nebo neví, že Felix Kulpa je taky evangelík a proto skrz na skrz zná Dietricha Bonhoeffera, takže se mu nemůže stát, že by podcenil nebezpečí lacině dané milosti.

        Navíc, a to vím přesně, je Felix Kulpa také Řeckořímským katolíkem, Pravoslavným křesťanem, Etiopským a Arménským ortodoxním křesťanem, československým (a moravskoslezským) husitou, Protestantem, Presbyteriánem, Episkopálem, Svědkem Jehovovým, Mormonem i Scientologem.

        A posledně, když jsme si po několika pivech vedle sebe ulevovali … a nakouknul jsem … i Židem.

        (samosebou jsem mu nakoukl pod klobouk, lezly mu pejzy)

        Jinými slovy, Felix není z těch, kteří by se mohli v článcích mýlit, něco podcenit.

        Reagovat
        • Jinými slovy, Felix Kulpa je vším, čím chce být.

          Reagovat
        • Ostatně když se ve jménu Felix Kulpa správně přehází a pozmění písmenka, vyjde Chuck Norris. Že by vál vítr odtud?

          Reagovat
          • Příjmení ‚Kulpa‘ se v současné době v celé ČR vyskytuje 15krát !!!!!
            1 + 5 = 6
            To přece také nemůže být náhoda.

            Reagovat
            • No to není náhoda. Felix Kulpa je ILUMINÁT

              Reagovat
    • Když si tady děláme my katolíci srandu sami ze sebe a strefujeme se sami do sebe, tak to čtete ráda a líbí se vám to. Když se jednou udělá sranda z evangelíků, tak už se vám to nelíbí. Zkuste trochu nadhledu….. 🙂

      Reagovat
      • Tady bych si Magdo, dovolil v drobnostech oponovat!

        My katolíci si neděláme srandu ze sebe, protože my jsme Kristovým tělem, takže bychom si dělali srandu z Kristova těla. Strefovat se někam, to už vůbec ne, protože strefování zavání střelbou, střelba zbraněmi a zbraně zabíjením nevinných.
        Nadhledy by se neměly pěstovat už vůbec, protože to je jasné povyšování.

        Z evangelíků si srandu dělat naopak musíme. Jak by jinak poznali, že to co si myslí, praktikují, následují, čemu věří … sranda je???

        Reagovat
        • Nevím, jestli bylo cílem článku vyvolat nevraživost mezi katolíky a evangelíky nebo jinými náboženstvími. Pokud ano, nevidím důvod, proč na to přistupovat.

          Reagovat
          • Naopak Stanislavo. Na to musíme přistoupit!

            Reagovat
                  • Enstchuldigung !!! Was, das hat Vater Reinsberg gesagt ??? 🙂

                    Reagovat
                    • Fakt, Tomáši, nevím, co říkal P. Reinsberg. Byla jsem na jeho mši asi jen jednou, to už je pravěk, takže si z toho nepamatuju vůbec nic.

                • Takto by to J. Reinsberg asi neřekl – pakliže to nebylo v žertu, ale u toho by bylo zřejmé, jak to myslí. (A i tak mi to na něho nesedí.)
                  __________

                  Doba se (díky Bohu) posunula, a dnes v Egyptě přijímali spolu s papežem i „jiní“ než římští katolíci. J. Reinsberg (před 20 lety) vnímal ještě ekumenismus spíše v rovině společné služby – tj. že protestanté a katolíci mají např. společně jít složit staré babičce uhlí, než abychom „my“ chodili na přijímání k nim a „oni“ k nám.

                  Reagovat
  • Obávám se, vážení přátelé, že situace je ještě vážnější! Kdyby šlo jen o protestanty…

    Včera mne navštívila jedna z mých „oveček“. Z pochopitelných důvodů nebudu uvádět ani pohlaví, ani věk, ani bydliště. Bylo mi divné, že nebyla u předvelikonoční zpovědi. Pravila mně, že byla u zpovědi v Praze (opět nebudu jmenovat kostel). A že má z toho hrozně divný pocit. Tak jsem ji vyzval, aby se mi svěřila.

    Tomu zpovědníkovi nejenže neseděla štóla… To, že měl plnovous, mou ovečku zase až tak nepřekvapilo – Tomáš Halík, kapucíni a nakonec i já sám nosíme taky plnovous?. Asi prý ho bolela hlava, protože na hlavě měl takovej divnej ručník, upevněnej dvěma gumovejma černejma pásama. A vůbec se v tý zpovědní místnosti necítila dobře… já prý mám takové dobrácké oči, ale jemu prý sršely z očí blesky a ani jednou se neusmál, furt se mračil.

    Dále jí bylo divné, že zpověď nezačal znamením kříže ani „ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého“. Hned aby prej vysypala hříchy! Furt jí nadával, jednou prý do „pohanskejch psů“, no děs. Jo a hrozně jí vynadal, že jedla vepřovej řízek a dala si k tomu pivo! Prej, proč nejíš skopový maso? Navíc to nebylo ani v pátek, ale v neděli.

    Rozhřešení vůbec neuměl, koktal to z papírku. Za pokání dal pomodlit se 10 nějakejch „súr“ či jak se to nazývá ze Svaté knihy. A zase žádnej kříž…

    A když bylo po zpovědi, tak místo „dobrořečme Pánu“ zařval „BŮH JE VELKÝ!“ a vyrazil ji ven. Když ta ovečka zavírala za sebou dveře zpovědní místnosti, tak zaslechla, jak si mumlal cosi jako „vláhu a bar“, čemuž vůbec nerozuměla. Asi prej mu bylo horko, tak se chtěl svlažit někde v baru… Mně prej vyčítá pivo po nedělním obědě – a sám myslí na vláhu v baru!

    Tak nevím, co to bylo za individuum… Se poradím s Otcem biskupem. Katolík určitě ne a kdoví jestli vůbec křesťan! To se dějou věci!?

    Reagovat
    • Tak jestli to nebyl sám T. Halík. Proslýchá se, že tajně konvertoval kamsi jinam……..

      Reagovat
      • Už jen to Halíkovo příjmení je podezřelé. Nápadně připomíná slovo HALAL (pro muslima přípustné, přijatelné)
        Je to náhoda???

        A nebo, když v příjmení Halík kromě L vyměníte všechna písmena a přidáte 3 písmena, dostanete slovo ILUMINÁT!
        Tohle už je moc náhod najednou!!!

        Reagovat
        • Tomáš Halík. Tomáš obsahuje pět písmen. T je 26sté písmeno abecedy. 26-20 = 6. Šestka je dělitelná 2, krát 3 je zase 6. Náhoda? Já myslím že ne. Tomáš Halík je iluminát.

          Reagovat
        • Nó, vlastně jóóó! A já, proč je mi to stále podezřelé!!! 🙂
          Vždyť tři vyslanci sultána Solimána z filmu Lotrando a Zubejda se jmenovali Halí(k), Belí(k) a Zelí(k)?

          Reagovat
        • Halíkovo příjmení vslovo halál moc nepřipomíná – „h“ ve slově halál je jiná hláska než české „h“ (které má ovšem arabština také). Nicméně podezřelé je i tak, protože kořen h-l-k v arabštině existuje a znamená „zemřít“, „být vyhlazen“, „vymizet“. Samotný tvar „halík“ by měl znamenat „vyhlazený“, „vymizelý“, „zemřelý“.

          Takovéhle příjmení by normální člověk neměl!

          Reagovat
          • Jistě. Až na to, že Halíků je v celé republice 345! Krát 2 je 690, děleno 114 je 6!! Náhoda?? Furt nechápete že Halík je iluminát?

            Reagovat
            • Pánové, díky za spolupráci!
              Je to úžasná spolupráce. Sám bych Halíka takto do naha neodhalil!

              Reagovat
              • Beere, Beere, máš štěstí, že tě už nehlídá lesa pán!
                690 děleno 114 je 6,0526316…..

                Přesto si myslím, že je to silně podezřelé. Už proto, že věřit jakýmkoliv výpočtům, které jsou vyjádřeny arabskými číslicemi se v současné situaci nedá!!!!

                Reagovat
                • Ale ty číslice jsou ve skutečnosti indické. Arabové (alespoň od Egypta na východ) používají jiné. Ne, že by to uklidňovalo. Dá se vůbec věřit čemukoli, co přišlo z východu?

                  Reagovat
                  • Moje babička po „bratrské pomoci spřátelených armád“ v srpnu 1968 pronesla památnou větu: „Z východu krom Cyrila a Metoda nikdy nic pořádnýho nepřišlo!“?

                    Reagovat
                    • a to Cyril s Metůdkem navíc přišli z jihu

                    • Cyril s Metůdkem přišli ještě před gregoriánskou reformou.
                      To ještě byl jih na východě. 🙂

                • A.P.Rile,
                  690 děleno 114 je 6,0526316 … ano ale ta čísla za desetinou čárkou, to je prohnaný úskok, kterým Halík kryje onu šestku, jež by jej mohla prozradit.
                  Ale sám se chytil svoji prohnaností … to vymyslí jen iluminát!

                  Reagovat
                • Pěkně se to čte: halik.cz/cs/o-halikovi/vzpominky

                  (+ píše tam pěkně také o Jiřím Reinsbergovi)

                  Reagovat
    • Pane Špačku ( omluvte prosím, že Vám neříkám otče, protože jednoduše můj otec nejste ), všiml jsem si že si dost často utahujete z isalámu…Vy nechcete svých 72 panen?

      Reagovat
        • To mě těší. Já sem se totiž bál, že jak o isalámu často píšete, tak ho i máte jaksi skrytě rád. Ale vidím, že sem se zmýlil.

          Reagovat
        • Já bych teda přijal 72 panen i od falešného boha. Jen by se o tom nesměla dozvědět manželka. Teda, za mlada. Nyní by to bylo pěkné nadělení.

          Reagovat
          • Já bych je taky přijal. A rozšířil bych své potomstvo, že by ho bylo jako hvězd a nikdo by je nespočítal.

            Reagovat
            • O pany (byť fyzicky vybavené reklamními sliby Koránu) by ani tak nešlo.
              Spíš si představte, že každá z nich bude mít matku. O sedmdesáti dvou tchýních ale „svatá kniha islámu“ mlčí. 🙁 🙁 🙁

              Reagovat
              • No toto. Tak teď nevím. Stojí to za to nebo ne?

                Reagovat
                • Rozhodně to za to nenestojí. A nevím, kam se ti džihádisti cpou.
                  Soudím, že křesťanské peklo je ještě proti muslimskýmu nebi procházka růžovou zahradou.

                  Reagovat
                  • Tak to je vskutku velká HLOUPOST. Peklo není ani křesťanské ani žádné takové. Peklo je peklo. A ani nebe není křesťanské ani muslimské. Není tomu tak?

                    Reagovat
                    • Příspěvek alá Hajný sem zapomněl dodat.

                    • Tak ho dodejte 🙂
                      ______________

                      Mě svého času potěšilo, když na zastávce tramvaje na Karlově náměstí SOUHLASIL (po přednášce o nových aspektech aktuálního nekonečna pořádanou ČKA v klášteře v Emauzích) pan Prof.Václav Wolf (tehdy ještě děkan KTF UK) s MOŽNOSTÍ, že množina Bohem zavržených bytostí nakonec může být PRÁZDNÁ. Své pochopení stvrdil námitkou, že to je však možné až po naší smrti (v Nebi), ne za našeho života na Zemi. (Čímž reagoval na nereálnost „ráje na zemi“, jak to svého času postuloval např. marxismus.)

          • Jóóó, jóóó, to nám to novomanželé slibují při svatebním slibu věrnost dokud nás smrt nerozdělí…… A po pár letech toto. Chudák manželka (chudák maminka – divoká svině….a co děti podsvinčátka?…..čekají na tatínka, a tatínek nikde. Zatím on ten kanec u falešného boha pořádá orgie 🙁 ). Doufám, že jsem nikoho nepohoršila upravenou citací ze Slavností sněženek.

            Reagovat
            • I v islámu se věrnost žádá a její porušení se tvrdě trestá (i smrtí).
              Manželka musí být věrná svému manželovi, a manžel svému harému.

              Reagovat
      • Von Karle, je jisté, že otec Špaček není vaším otcem?

        Už to příjmení Špaček značí určitou přelétavost, značný akční rádius.
        Za druhé, koukal jsem na něj na netu … do cela štramák, jste si jist, že by se paní matce nezamlouval?

        Reagovat
        • Hilarie, je jisté, že není mým otcem. Dám jeho fotku panímámě shlédnout, a uvidíme. Ale troufám si tvrdit, že pouze kývne hlavou a zeptá se proč se na to ptám.

          Reagovat
      • Mimo jiné on to je i pěkný „chyták“. Těch „72 panen“ (pakliže vůbec existují) nepatří ani nám, ani panu Špačkovi… Tak nerozdávejme „z cizího“.

        Reagovat
    • A kterých deset súr? Z konce či začátku Koránu? Ony jsou (kromě první a dvou posledních) řazeny podle délky, takže kontemplovat 2. – 11. súru je docela jiné pokání než 93. – 112. 🙂

      Reagovat
      • Samozřejmě, že těch 10 nejdelších, aby to stálo za to!? Ale ta moje ovečka stejně nemá „Svatou knihu“, má pouze Bibli, takže se to stejně nemodlila… ještě aby, že?????

        Reagovat
        • A víte co, já si stejně myslím, že v té zpovědnici neseděl muslim, ale nějaký agent vydávající se za muslima vydávajícho se za kněze. Důvody:
          1) Nezačal formulí: „Ve jménu Boha milosrdného, slitovného.“
          2) Netřásl se zimou (z pouště do pověstně vychladlých českých kostelů, to by pravý rodák z Arabského poloostrova nevydržel).
          3) Ty nejdelší súry se modlit nedají, to je jako pomodlit se knihu Leviticus. Nehledě na to, že některé z nich obsahují verše pochvalně se vyjadřující o křesťanství – takhle by to skutečný muslim nepopletl.
          4) Naopak pravý muslim by ovečce určitě vnutil růženec… s 99 korálky.
          5) Ovečka nedostala poučení, že při modlitbě se musí obrátit k jihovýchodu.
          6) V kostele po falešném knězi nezůstal písek, datle ani výbušniny.

          Reagovat
          • Wauuu… jste skutečný znalec, u vousu Prorokova! Takže dvojitý agent… No to je teda síla, a já myslel, že je to machometán. Tak to bude mít pan kardinál Duka „radost“, jaká škodná mu řádí v revíru! Musíme na vypátrání tajemného dvojitého agenta povolat ty nejlepší detektivní mozky… Sherlocka Holmese, Hercule Poirota, Nicka Cartera…no a taky samozřejmě majora Zemana, to bude jeho 31. případ!

            Ach joooo… Pánbůh s námi a zlý pryč!?

            Reagovat
    • Je pravda, že J.Reinsberg mluvil o „odpuštění hříchů“ jako o tom, co církev může lidem nabídnout. Navzdory tomu nemá smysl si ani ze zpovědi ani z Islámu Vámi popsaným způsobem „utahovat“. Proces smíření se s kýmkoliv – včetně smíření se s Bohem obnáší PŘIJETÍ a PŘIJÍMÁNÍ MOŽNOSTÍ (darů), které mi ten, s nímž se usmiřuji, nabízí. …

      Pakliže o smíření se s Bohem nestojíte, je zbytečné pro Vás i pro kohokoliv, ke „svátosti smíření“ přistupovat. …

      Reagovat
  • Ke zpovědi k Tomášovi Halíkovi bych nechtěl jít ani náhodou 😀

    Reagovat
  • Také mám zajímavý zážitek. Když jsem vešel do zpovědní místnosti byli tam taky dva, ale moc se s tím nepárali: jedna byla ženská. Když po chvíli v přítmí seznali, že jsem muž, tak odešla. Ten chlap mne normálně nechal vyznat mé hříchy, ale potom začal přednášku o tom jak to bude v ráji a že sem pošlou Ježíše, a že nás bude 440 tisíc… Byla tam celkem tma a bylo to dost únavné, ale ledva jsem zavíral oči, už na mne křičel: „Probuďte se!“ a že je to prý „Strašná Věc!“ takže jsem si to musel celé vyslechnout. Za pokání jsem dostal z přistaveného stojanu k přečtení publikace „Dobrá zpráva od Boha“ a „Stále mějte na mysli Jehovův den.“

    Reagovat
    • Jako že by těch 300 tisíc navíc nechali katolíkům? To by byla „Dobrá zpráva od jehovistů“ Ten musel být zřízenej …… Asi čerpal ze staršího materiálu, který říká, že katolík se musí minimálně jednou do roka řádně zřízenému knězi vyzpovídati =D

      Reagovat
  • To jsem se už několikrát chtěl zeptat na jinou věc: v kostelech je celá řada předmětů – kdyby nic jiného, tak nádherných uměleckých výtvorů, – které se přestaly používat. A není jich málo: mensy u oltářů pro službu zády k lidu, mřížky oddělující kněžiště, kazatelny, leckde již i varhany (bodejť, když bez údržby zhynou jako každý normální stroj) a mnohde i zpovědnice, které jsou nahrazovány pohodlnějšími a od okolí izolovanějšími zpovědními místnostmi. Zato s povděkem kvituji, že u některých kostelů, které jsou navštěvovány mladými rodinami s dětmi, vznikají jakési dětské koutky, kam je možno uklidit hyperaktivní ratolesti v případě, že jejich činnosti liturgii narušují už takovým způsobem, že se ani samotný kněz nemůže pořádně soustředit na to, co dělá a co říká. Ale to je jiná kapitola. Rád bych se vrátil k těm zpovědnicím. Prý byl jejich velikým propagátorem sv. Karel Boromejský. Je to pravda? Jelikož o tom mnoho nevím, rád bych se poučil. Pak si kladu podle mého názoru logickou otázku, proč se někde od zpovědnic upouští a jak moc to je či není v souladu či rozporu s původními záměry (třeba zrovna sv. Karla Boromejského). Pokud je to na dlouhý výklad, uvítám ho třeba jinde a jinou formou…

    Reagovat
    • Se záměry čeho? Asi to není na debatu na tisíckráte, ale zpovědnice ja tak trochu zabiják svátosti smíření. Stačí si vzpomenout jak a kde „zpovídal“ Ježíš. On nezpovídal. Setkával se a uzdravoval, a to se v tmavé malé boudě dělá těžko 🙂

      Reagovat
      • Souhlasím s Giovanym. Zpovědnice jsou zabijákem. Tuhle jsem do jedné vstupoval, vezmu za kliku a spadly na mě dveře.

        Reagovat
    • Výhodou a nevýhodou klasických zpovědnic jde, že jsou pod lepším dohledem a doslechem okolí.

      Reagovat
      • Jo, pod tím doslechem zcela nepochybně ano! Zvláště na poutních místech s ambity, jejichž akustické vlastnosti jsou obdivuhodné. Znám to z Lorety – u jedné rohové kaple něco řeknete a na diagonálně protilehlé straně rozumíte každému slovu. A když jsou zpovědnice nedostatečně uzavřené, tak se zpovědní tajemství stává tajemstvím veřejným… Jak vidno, mezi agenty působili i jinak zdatní barokní architekti!

        Reagovat
      • Tak to jsou. U nás doslova. nejen, že by se coby zpovědník do zpovědnice nedostal nikdo jiný, než náš vlastní pan farář, ale i zpovídající jsou pod drobnohledem a drobnoslechem strejců nalepených na zpovědnici – přičemž lavice zejí prázdnotou. Takže se nezpovídáme pouze zpovědníkovi, nýbrž i všem těmto bedlivě naslouchajícím, kteří ovšem zpovědní tajemství dodržovat nemusejí. Co z toho plyne? U nás si jeden (jedna) nemůže ani pořádně zahřešit, páč by to hnedle po zpovědi věděla celá ves. Pro naše rodiny je to ovšem hotové požehnání, chlapi nás doma nemlátí a vůbec u nás neexistuje například taková manželská nevěra. 🙂

        Reagovat
        • Pozor! Kdokoliv vyslechne zpovědní tajemství jiného člověka (náhodou, nebo i záměrně), musí ho zachovat tak, jako kněz. Na to bacha, kdybyste náhodou taky něco zaslechla 🙂

          Reagovat
          • To je divný – Lído! Já myslela, že na diskuzi může být jen jedna Lída – takže pozor – tady Lída, ale ne ta, co psala ty dva řádky o vyslechnutí zp. tajemství.
            Hele Lído – já tu byla první, tak se laskavě přejmenuj, ať se to neplete. ( před chvílí jsem vyslechla výcuc z přednášky, že člověk musí mít rád sám sebe – tak se hlásím o své právo. Ty můžeš být maximálně Lída2. Ty jsi určitě moc hodná holka, tak vlastně budeš ráda, že na Tebe nepadne můj potemnělý stín.

            Reagovat
            • Felix Kulpa není první, kdo disponuje v jednom představení dvěma Lídami.
              Např. Jára Cimrman měl v první rozhlasové hře na světě „dva sousedovic malé Mirky“.

              Reagovat
          • Akusticky prodyšné zpovědnice…
            Napadá mě, jestli je součástí zpovědního tajemství i promluva zpovědníka?
            Legendární příhoda z doby totality:
            Fronta před zpovědnicí, v budce poněkud nedoslýchavý kněz, který mluví tak, aby se sám slyšel.
            Čekající ve fromtě si tak mohli vyslechnout:
            – (nesrozumitelné mumlání zpovídajícího se)
            – A bylo to ze státního nebo ze soukromýho ?
            – (nesrozumitelné mumlání zpovídajícího se)
            – Tak to není hřích…

            Reagovat
            • 🙂 🙂 🙂
              To bude určitě zpovědní tajemství…

              Reagovat
          • No já se na tu zpovědnici nelepím, takže nic nezaslechávám. A strejcové o tom, že jsou povinni zachovávat zpovědní tajemství evidentně nevědí…..

            Reagovat
  • Jestli to náhodou není odveta za zápalky ve dvojčísle Katolického týdeníku! 🙂

    Reagovat
  • Když jsme u těch zpovědnic, nedá mi to nedodat, že jejich nebezpečí tkví také v tom, že dovedou člověka uvést v OMYL!
    A to pořádný!

    Hned své tvrzení potvrdím pravdivým příběhem:

    Díky návštěvě vesnických příbuzných, jsem se ocitnul ve vesnickém kostele na mši.

    Bylo chvíli před jedenáctou. Kostel plný lidí (to víte, Jižní Morava). Mše měla v 11 h. začít.
    Pan farář ještě zpovídal posledního farníka ve zpovědnici pod kůrem … když tu vběhl do kostela muž středních let a mocným hlasem zvolal: Chlapi! Ženský! Neseďte tady, pojďte k nám, manželka odjela do lázní, mám naraženou bečku, opečeme sele … pojďte!

    Farář to slyšel, vykoukl ze zpovědnice, co že se děje … Chlap faráře uviděl a zavolal na něj: A ty až se vysereš, dojdi taky!!!

    Reagovat
    • Jste všichni skvělí, jak vtipně a mrštně reagujete. 🙂
      Jestli je to obrazem vaší hbitosti, pohotovosti a nadšení, s jakým sami chodíte ke zpovědi, tak omdlívám úžasem! 🙂 🙂

      Reagovat
      • Lído, vzpomněl sem si, že sem říkal, že pujdu v úterý ke zpovědi. Tak teď podávám hlášení: Nebyl sem.

        Reagovat
          • To ne no, ale to nevadí. Jidu dneska, do evangelického prostředí, mám docela strach po přečtení tohoto článku, tak nevím. Uvidíme, zitra napíšu výsledek.

            Reagovat
              • Ano, žiju. Bohužel, mám již druhý den od zpovědi jaksi požmané břicho. Zpověď probíhala vcelku klasicky. Nic zvláštního se nedělo. Ale potom začlo. Poté co jsem vyznal své hříchy, tak mi „kněz“ řekl jakým způsobem se mám rád…byl sem u této otázky značně nervozní a nebyl sem schopen odpovědi. Přemýšlel sem, co má ta věta znamenat. Nepřišel sem na nic. Poté mi jen řekl pár slov a nakonec jestli to stačí, řekl sem že ano, a pak mi dal pokání. Jakési litanie k Duchu svatému. Nebylo tam ani zmínky o Ježíši ani o Bohu…z toho jasně plyne, že to nebyl římskokatolický kněz. Zpověď trvala cca 2 minuty. Je jisté, že na mně nasadili začátečníka, který neměl tolik zkušeností a byl zaskočen mým zaskočením víc než já jeho. Ještě téže večer se mi motala hlava, a ráno chvíli taky. Bylo mi celkem divně, ale k večeru to přešlo. Jelikož sem byl i na adoraci v sobotu po zpovědi, tak Boží moc pomohla. Jenomže včera se mi začala hlava motat znova! Hned po obědě. Po pár hodinách to trochu přešlo, ale k večeru se to zhoršilo mnohonásobně! Dnes je mně zase divně, ale pomalu se to zlepšuje. Tak se přiznám, že nevím co si z toho vzít. Tento agent asi tajně použil nějakých sil, abych měl strach jít k další zpovědi.

                Reagovat
                • To motání hlavy – to bude tekutinami. Buď některých málo nebo jiných moc. Lepší je nesedat pak za volant. Teda za volant se sedat může, ale jen sedět, nevyjíždět z garáže. Od motání hlavy to sice nepomůže, ale předejde se tím vichřici v peněžence. A na agenty se vykašli. 🙂

                  Reagovat
                  • Lído, jde vidět, že máš už dost životních zkušeností. Já sem seděl vedle volantu.

                    Reagovat
                    • Ještě by mě, Karle, moc zajímalo, co to znamená „požmané břicho“. Není to překlep?

                    • To je právě kouzlo těchto speciálních slov – můžeš si představit, co chceš. Přece nebudeš jako Google, který si nepředstavil vůbec nic! 🙂

                    • No predstavu, Lido, mam: „zaludek na vode“. Ale lepsi by byl preklad rodileho mluvciho. Doufam, ze se tato odpoved nezobrazi uplne jinde 🙂

                    • Milá Stáňo, požmané znamená požmané. to znamená, že není v ideálním stavu nebo jak to říct 🙂 Jako když se člověk dost napije, a ráno mu není dobře.

    • Docela tomu věřím! Na Svaté Hoře jsem viděl malou holčičku, tak veškerou silou táhla maminku ke zpovědnici a se slzičkami v očích plačtivě naříkala, že chce kakat. 🙂

      Reagovat
        • Ono je více objektů, které mohou být za kadibudku zaměněny.

          Není to tak dávno, co jsem nakupoval nějaké oblečení. Bylo nutné si jej vyzkoušet.
          A jak se tak odebírám ke kabince, předběhl mě tryskem muž a vběhl do kabinky.

          Chvilku počkám, řekl jsem si a zevloval opodál.

          Najednou se z kabinky ozval vzrušený hlas: co je to za binec, došel papír!

          Reagovat
      • No říkával jeden profesor na CMTF zpovědnici „hříchobudka“. Odvozeně od slova kadibudka – s odůvodněním, že v obojí budce nechává člověk to samé…

        Reagovat
        • Váš příspěvek je super. 🙂
          jen si říkám, když čtu Vaše jméno (Vám vykám, protože jste asi moc prastarý na tykání 🙂 ), že tu ještě chybí Thalattosaurus a Pterodactylus… no a další 🙂

          Reagovat
        • Nebyl tím profesorem bývalý františkán CVP? Od něj jsem tento výstižný název také slyšela ;-).

          Reagovat
            • Tak to nás učil dogmatiku „uspávač hadů“. Byl schopen při vlastní přednášce usnout….. 🙂 🙂

              Reagovat
              • Tak to při přednáškách CVP bylo hodně živo! Tam nikdo neusnul?. Jednou se CVP rozohnil nad nějakým protestanským teologem (už si nepamatuju, kterej to byl). Nejprve podal množství argumentů, které brilantně vyvracely tu teologii, a pak pronesl památný závěr – cituji: „Shrnu to, přátelé, do dvou vět: Taková teologie stojí za hovno. ZA HOVNO!!!“ Konec citátu.???

                Ten Váš „uspavač hadů“ – nebyl to peof. VW? ?

                Reagovat
                  • Aha, tož to ja?. Napadl mne Kubalík, ale ten byl přes fundálku. Já taky nejsu mladej, ale jsem „pozdní povolání“.?

                    Reagovat
                    • Jiří Huber 🙂 Jinak fundálka byla taky výživná =D Naštěstí jsem objevil skutečně výživnou teologii jihoamerickou a té se věnoval 🙂

                • Ano, byl to CVP 🙂 Ještě se mi mimoděk vybavuje jeho teologické hodnocení knihy jisté dogmaticky poněkud nepřesné paní. Komentoval její „mystické vize“ slovy: Chudák Pán Ježíš, zamiloval se na starý kolena do Vasuly!

                  Reagovat
  • No teda, nejsem na tohle úplně odborník, ale myslím si, že to je vykonstruovaná kauza nejspíš někým z vysokých míst, dost možná až z Vatikánu. V posledních letech se dost rozmohla v Českých zemích laxnost při kajících úkonech. Člověk dneska už v kostele jen málokdy potká někoho, kdo by se bičoval, sypal si do ran sůl nebo si při žádostivém pohledu na mladého kněze raději vyňal oko, aby ho nesvádělo k hříšnosti.

    Místo toho se automaticky spoléhá na nezasloužené omilostnění hříchů. A přitom své vykoupení bychom si především měli zajistit svými činy, například poutí k Bráně milosrdenství. Také jsem si všiml, že i plnomocné odpustky se dnes prodávají dost pod cenou – přitom by to mohl být takový pěkný vánoční nebo narozeninový dar.

    Jestli to není spíš iniciativa ortodoxních kněží, kterým ty staré dobré časy pořádných kajícných úkonů prostě chybí. V postní době člověk často slyšel o tom, jak se španělští věřící chystají na Velikonoce přibíjením se na kříž, sebemrskáním a čeští věřící si myslí, že stačí vystát si frontu, ještě s tím novým zpravodajstvím… Zaměřil bych se spíš na to, zda k těmto excesům nedocházelo ve farnostech, kde někteří kněží pravidelně slouží tridentské, zpívají latinské ordinarium apod. Pokud umí intonovat Gloria a pamatují si jeho text zpaměti, je to více než podezřelé!

    V těch výpovědích jsou prostě podezřelé věci: který protestantský kněz by udělil rozhřešení? Ti furt vykládají o tom, že takové věci dělá jen Ježíš. A s tou postní dobou? Protestanti pomalu ani neví, co to je. A kde by sehnali štolu? Jedině u husitů… No a hlavně: kde by protestanti sehnali kněze-muže? Prostě je to celé divné…

    Reagovat
    • Poterfená husa vždycky zakejhá!
      Vy celý článek tak zpochybňujete – jestli Vy náhodou nejste taky agent…..
      🙂 🙂 🙂

      Reagovat
      • Ale kdepak :-). Já bych v životě rozhřešení nikomu nedal, my reformátoři jsme proti tomu, my působíme otevřeně a veřejně :-). Svého času jsem se sice bavil čtením hříchu na Zpovědnici (té na internetu), ale často jsem se styděl, červenal a propadal malomyslnosti o dokonalosti Božího díla a člověku jakožto obrazu božím, proto jsem toho raději nechal, abych se neuváděl v pokušení, ale zbavil od zlého ;-).

        Reagovat

Napsat komentář: M.Hajný Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *