Článek smazán: Kytary a bicí v kostelech končí, shodli se účastníci sympozia o sakrální hudbě.
Na opakovanou žádost pana Vladimíra Jelínka, který byl v původním textu zmíněn, stahujeme z internetu článek „Kytary a bicí v kostelech končí, shodli se účastníci sympozia o sakrální hudbě,“ ve kterém jsme psali o sympoziu o sakrální hudbě ve Vatikánu.
Chtěli bychom se tímto panu Jelínkovi omluvit za vzniklá příkoří, které mu tento text dle jeho vyjádření způsobil.
Našim záměrem nikdy nebylo kohokoli poškodit nebo mu způsobit újmu, ale v duchu hesla „Se non è vero, è ben trovato,“ se věnovat tématům, které jsou s církví spojeny a to stylem, který je dobře popsán například zde: http://www.rozhlas.cz/…/nase-clanky-se-libi-spis… či na stránkách wikipedie. I přesto, že jsme si panem Jelínkem vyměnili několik mailů a jeho jméno z textu dali pryč, článek nakonec na jeho žádost odstraníme.
Rozhodli jsme se tak proto, že jsme si již na začátku vytkli za cíl, že nechceme být zlí. Pán nás totiž dle evangelia svatého Lukáše (LK 12, 58) vede k usmíření.
Panu Jelínkovi přejeme vše dobré a všem ostatním radost z Hospodina.
Za redakci Felix Kulpa
Chá chá, tak je to konečně tady! Dlouho sem ve své mysli toužil po tomto rozhodnutí, a ono konečně přišlo! Pryč s kytarama, pryč s bubnama, pryč s basou!! JE to hnus, hnus. A ti namistrovaní lidé co na ty nástroje hrají, farizeji a bolševici! AMEN
Bůh má lidi rád.
… „účastníci sympózia“ jsou také POUZE lidé.
_____________
Hudba má být především PRAVDIVÁ. Asi tak, jako když P. Jiří Reinsberg na závěr mše sv. u Týna zpíval vždy latinsky „Salve Regina“.
Pěkná muzika.
No, Salve Regina zpívali hlavně lidi v kostele. Samozřejmě, tato antifona je ideální pro zakončení každé mše „per annum“.
Zpívali jsme ji všichni. (Rád jsem se ta slova i já naučil.)
Smyslem mojí reakce bylo říci, že ZPĚV (i život) má být v první řadě PRAVDIVÝ.
V tomto smyslu slova byl P. Jiří Reinsberg dobrý učitel.
Jeho život i zpěv pravdivým BYL.
My sme ju spievali aj s gitarou napr…
Ano. Také vzpomínám! To byla atmosféra. A vigilie na Bílou sobotu, to by mělo být součástí kulturního dědictví národa. Bohužel to už bez patera „Jiříčka“ opakovat nelze…
Nechápu Karle Beer Von Beer co máte proti base. Vím, točený je lepší, ale basa též dá sa.
Inu, po pravdě řečeno, milý Aprile, já bych byl s tou basou opatrný, neboť není basa jako basa! V takovém horkém létě se chudák basista při hře na basu pořádně unaví a zpotí, při dodržování pitného režimu „urazí“ celou dobře vychlazenou basu, pak pod vlivem vyvede nějakou „kékovinu“, načež skončí v base. Basa se mi tedy jeví jako povýtce kontroverzní inštrument, a proto volám: „Basu nebrat!“ ???
P.Jiří Reinsberg zavřený nebyl, pan biskup Otčenášek ano.
Samo o sobě to ještě nic neznamená. … (Zárukou „kvality“ není to ani to).
______________
Už sv. Pavel psal, že může-li se stát člověk svobodným, je to tak lépe.
Basa ( ať je jakákoliv ) je plodem zla a pýchy. Nejhorší je, když v base, sedí basák s basou, a přitom ještě s basou vedle nohou, a přitom ještě pusou děla basu. A to sem vynechal kontra bas.
Myslíte si, že všichni varhaníci jsou „svatí“? Ha ha ha…..
tak nejak 😀
Ale no tak . Prečo ťa zlomyselnost.
Že by středověk? Pálení knih. Upalování čarodejnic. Církevní fanatismus?
Lidé musí pouze umřít. Vše ostatní je MOŽNOST. …
Buben v Bibli je!
A kde je konec s dodatkem „apríl“? Vždyť i ta zpráva zní jak z nepovedené relace ČT před 30 lety, konkrétně mluvím o pasáži s varhanami, ale jsou i další.
Mají se dodržovat tradiční hodnoty, ale zároveň jít s dobou. Mnoho mladých katolíků prožívá mše pěkně právě z důvodu hudby jejich doby. Mohou tak participovat a animovat. Výsledek toho jednání je zpátečnický a jen nesmiřitelní hlupáci s 2. vatikánským koncilem chodí někam na tyhle myšlenky.
Holt dobrá satira… 😀
Mně se kytary v kostele líbí, mše je při nich živější. Neměli bychom zapomínat na mladé křesťany a konvertity. Spíš kytara než varhany mladé přitáhnou.
Mladí a konvertité jsou plevelem církve….
To jsou do jisté míry všichni katolíci. 😀
reklama na ateismus?
_________________
Hřích přemoci zde. LÁSKOU. (Viz Jiří Saller níže.)
To byla sranda.
Z mojí strany nikoliv. Hřích LÁSKOU přemoci lze. … (Viz moje slova adresovaná P.Budskému v květnu 2004: „Protože se VY bojíte svého šéfa, odháníte lidi od Krista.“)
…
Ovšem že z vaší strany nikoliv. Hřích jistě lze přemoci láskou. Ale byla to sranda.
To su prisilne slova. A mladi su buducnostou!
Nadhera… nemam slov na toto fakt… toto si hovori krestan… kam sme to dospeli sa pytam… hanba…
Jak víte kdo je křesťan a kdo ne? A jak víte, že to není sranda?…
Blahoslavení budiš chudí duchem. I jejich je království nebeské!
Co je to „budiš“? Něco jako budík? Či Budišovice nad Budišovkou?
🙂
Anebo, nedejbože, Babiš! ???
a) budiŽ, b) je i on PODMNOŽINOU Bohem stvořeného světa. (Ve smyslu že je i on tvorem milovaným Bohem.) …
Tak ale mladí su budúcnosť. Teraz ma ako cela cirkev pomrieť? 🙂
Ale sú budúcnosť cirkvi.
Jenomže my mladí budem jednou starí a taky jsme církev.
Do Apríla ještě pár týdnů zbývá, ale tenhle se vážně povedl… 😀 Kytaru dávám na hřebík a letím do shopu kupovat loutnu a citeru… a hluboce smekám před účastníky symposia… církev je i tak z doby kamenné a taková rozhodnutí tomu moc nepřidávají…
Z doby kamenné asi těžko šéfe…
Z shopů doporučuji Alza.cz – ti mají vše od špedlíku po lokomotivu, takže loutny a citery Vám nabídnou v hojných variantách… a bez navýýýšenííí! ??? A to, pěkně prosím, v nejvyšší myslitelné kvalitě „(š)mejd in Čajna“.???????
Jestli ona pointa nebude v tom, že DUCHOVNO „jako takové“ nepochází ani z Číny (to ve vší úctě), ani z Tibetu, ale ani ne z Vatikánu, ale JE od BOHA.
Gratuluji 🙂
A co tak ty kytary dopsat do Bible? Stačí jen malá změna: citera nebo kytara, to zní skoro stejně. Navíc v Latině se C čte zpravidla jako k, takže nečteme citery, ale Kitery. A už zbývá změnit jediné písmenko. A to by šlo protlačit možná ještě víc nástrojů – třeba lesní roh. Koza má přece taky rohy a koza je v Bibli. A nebo klíče – Petr přece dostal klíče od nebeského království.
Fuuuuuuuj. Tady někdo užívá rekonstituovanou německou latinu. My čeští civilizovaní barbaři víme, že C se čte jako K jen před A, O, U, souhláskou nebo na konci slova. Nehledě na to, že by to chtělo změnit alespoň dvě písmena ve slově „kitery“, nechceme-li hrát ovšem na litery.
Výborně, milý Zbožný Karle?. Jen upřesním, že v řečtině se užívá výraz „κιθάρα“ [kithára] (což se velice podobá našemu „kytara“). Latina toto slovo převzala z řečtiny v podobě „cithara“, což se čte [citara]. Němci to ovšem budou číst [khitara], Italové [čitára] a Španělé [sitarra] ??? Ouplnej Babylón ?. Nu a z tohoto řecko-latinského názvu máme v češtině citeru i kytaru.
Takže ve Španělsku by v liturgii mohli mít i sitár. Taková mše pro varhany a sitár by mohla mít slušné grády.
Máte sice pravdu. leč jen poloviční. Výslovnost latiny, kterou uvádíte, se kodifikovala až v raném středověku. V klasickém období se každé „c“ vyslovovalo „k“.
Vulgáta byla přeložena ještě v klasickém období.
Ano, to je ta rekonstituovaná latina . Já jsem ale Pražák jak Brno, takže čtu po našem s C (podle u nás užívané středověké verse).
Na to máte svaté právo. Leč dějiny církve přesahují od klasické latiny přes živou jednoduchou středověkou, dále přes knižní renesanční navrátivší se ku klasické a dále k descartovské dodnes užívané.
Nezmiňuji raději italské preláty, kteří latinu vyslovují s otřesnou italskou výslovností.
Tudíž při bazálních znalostech můžete v latině odůvodnit mnohé.
Super, bratře v Kristu! Kdopak to chce vyhnat mladé z kostelů a z náruče milosrdného Krista? Nechce se mi věřit, že tohle schvaluje papež František, který často projevuje názory na šíření uvolnění, aby se co nejširší spektrum lidské společnosti cítilo v Církvi dobře. Jen tak si mohu vykládat některé výroky současné hlavy Církve – a najednou tohle! Není-li to rozporuplné?
Je to rozporné a otázkou je, PROČ (?) takovéto texty lidé vymýšlejí a píší…
Nemá to ani ducha („rukopis“) papeže, ani Ducha Svatého.
Třeba právě ta Medugorje. Tam kytary nikdo neřeší – naopak noční adorace v létě jsou doplněny moderní muzikou a i k liturgii tak to prostě PATŘÍ.
________
Člověk má žít a dělat, co mu říká jeho svědomí, ne vymýšlet KRAVINY.
CO když mně svědomí říká, že mám vymýšlet srandu?
„Proč (?) takovéto texty lidé vymýšlejí a píší“ … položení takovéto otázky solidně titulovanou osobou, která má v podstatě ke všemu diskusní příspěvek a často už předem i nějakou osobně laděnou webovou stránku, to mne velmi překvapilo. Ale jen na chvíli, neb vidím, že si na ni sám pod čarou hnedle i odpověděl: “ Člověk má žít a dělat, co mu říká jeho svědomí“ … … … A TO TU AUTOŘI TAKÉ ČINÍ.
Plný rozporů, jedni chtějí válku, druzí nenávidí….tak to je prostě. Vyhnat mladé nechce doufám nikdo, paní Štampfelová. 🙂
PROČ (?) „amatéři“ neznají Bibli ???
Žalm 150 (!) strunné nástroje (typu KYTARY) výslovně předurčuje k oslavě Hospodina…
Aleluja! Chvalte Hospodina v jeho svatyni, chvalte ho na jeho vznešené obloze!
Chvalte ho pro jeho mocná díla, chvalte ho pro jeho svrchovanou velebnost!
Chvalte ho hlaholem trouby, chvalte ho harfou a citerou!
Chvalte ho bubnem a tancem, chvalte ho strunnými nástroji a flétnou!
Chvalte ho zvučnými cimbály, chvalte ho cimbály hlučnými!
Všechno, co dýchá, ať chválí Hospodina! Aleluja!
_____________
Chápu, že zmáčknout klávesu (klavíru, varhan) je snazší, než dostat tón z „plechu“ či struny…
SMYSLEM však JE oslava (ve smyslu chvála) HOSPODINA, nikoliv preferování toho kterého „nástroje“ potažmo „dovednosti“.
Je zřejmé,že pan Šánek asi neměl tu trpělivost,než něco vypustil,dojít k žalmu 150. Jsem varhaník a zažil jsem ve farnosti několik let tzv. scholu. No kupa kraválu a nic. Ale nechápu proč by nemohla v kostele zaznít kytara třeba v kontextu s provedením starého díla jako doprovodný nástroj chrámového sboru.A další neshoda v tomto članku.Rád bych věděl jaký nástroj je tamburina,když ne rytmický.Ať se na mně nikdo nezlobí ale velmi nabývám dojmu,že opět jako v mnoha odvětvích,je toto zase jen iniciativa pražáků. Kolik lidí z jiných diecézí bylo na tomto sympoziu?
Jasne ????oslava Pana + mon
Klavír (křídlo) v kamenných zdech starobylého kláštera. … To je vjem, který lze těžko sdělit. https://www.youtube.com/watch?v=C15KCOChZnc
Ke zpovědi za to sprosté slovo….A zmáčknout klávesy je mnohdy těžší.
Jak pro koho. …
Létat akrobatické sestavy také není úplně „eazy“.
To věřím, myslíte, že i v nebi se bude létat?
V Bibli je cosi ve smyslu, že ani oko nevidělo, ani ucho neslyšel, ani na mysl lidskou nevstoupilo, co připravil Bůh těm, kdo ho milují.
____________
Zda se bude v Nebi „létat“ NEVÍM. Věřím pouze, že nespojitost na konci našeho života je nespojitost INTEGROVATELNÁ.
Máte to celé špatně. Kterým slovem končí ten žalm? No? V době postní přece AL***JA neříkáme. Každému musí dojím, že tím pádem teď tento žalm neplatí.
(Věřím však, že vám Pán ve svém milosrdenství napsání toho slova odpustí, zvláště s přihlédnutí k tomu, že je text patrně zkopírovaný a tudíž jste ho možná užil nevědomky.)
Text jsem užil vědomě, protože z žalmu 150 plyne, že kytara do kostela PATŘÍ!
Z citovaného textu NIC vynechávat nemusíte. To je právě to pěkné na Bibli, že platí nezávisle, na roční době i počasí. …
Kdyby to mělo být platné, byla by tam taková ta závorka „vynechává se v postní době“. Jakékoli námitky proti tomuto , jsou urážkou Ducha sv. jenžto je dokonalý a nadčasový.
Urážením Ducha Sv. je vaše „legrace“, kterou si z Něho tropíte. … Nicméně se klidně dál rouhejte. Duch Svatý přečkal tisíce let, vy za nějakých cca 100 let už „zpívat“ nebudete, resp. (z pohledu v Nebi) se už i vy budete vyjadřovat pokorněji a „jinak“. …
jenom v liturgii se nyní neříká aleluja!
A krom toho se liturgické právo přece netrestá.
Nutno však dodat, že ač je tento text neplatný, přece na něm něco je: všimněme si, že jako první ve výčtu je „hlahol trouby“. Hlásím se do služby, rád budu hlaholit. Myslím, že je to zcela jasné, na prvním místě tedy patří do kostela chorál.
a) Text NENÍ neplatný.
b) Aleluja! jsou „závorky“, které tento žalm lemují (tj. začínají i končí).
c) Na prvním místě (řádku) není „trouba“ ani „trubka“, ale svatyně a „vznešená obloha“.
… a čistě technicky: PLATÍ a naplňují se slova tohoto žalmu i DNES. Např.: Dnes, když jsem byl na pohřbu pilota Jiřího Sallera, nad hřbitovem v Hradci Králové prolétaly 2 vznešenými průlety dva letouny L-159 (ALCA) a následně Z-37 Čmelák.
https://www.airzone.tv/news/zemrel-jiri-saller-leve-kridlo-skupiny-flying-bulls-aerobatics-team/
______________
Je mnoho způsobů, jak chválit Hospodina. … Komu čest, tomu čest!
Láska je pouze JEDNA.
Možností (cest) jak LÁSKOU život naplnit, tj. LÁSKU ŽÍT a REALIZOVAT mnoho.
ad a et b): Uznávám, druhou možností, je nahrazení za „Chvála Tobě Kriste, Králi věčné slávy!“ ovšem ani to jsem tam nenalezl, tudíž ten žalm (vždyť je poslední!) přidal do Písma sv. jistě nějaký propagátor neliturgických hudebních nástrojů.
ad c): Když píšu, že jsem první ve výčtu, myslím tím ve výčtu jsoucen, kterými má být Pán chválen (a přeskakuji místa a důvody ke chválení).
ad a), b) : Hned v počátku se JK „slávy“ ZŘEKL. Viz text o „pokušení na poušti“. Navíc o JK se v žalmech nemluví. Čistě technicky PROTO, že pocházejí (v písemné podobě) z doby cca 800 let před jeho narozením. Žalmy oslavují Boha (HOSPODINA).
ad c) NEPOCHOPIL jste smysl. Podstatou je oslava Hospodina. Boha – Stvořitele. A to lze uskutečnit NAPLNĚNÍM života. Každý kdo prožije hodnotný a naplněný život Boha oslavuje. Odkaz na člověka, který podle všeho (svědectví těch, kdo ho znali) takový život prožil, byl zde uveden včera. … Je pěkné, když tisíce let staré (židovské/biblické) texty popisují to, co žijeme a zakoušíme také my dnes.
Jakkoli rozvíjíte moji myšlenku ze včera, NEPOCHOPIL jste podstatu. Myšlenka nebyla o tom, že „trouba“ (když už se za něho považujete) má „troubit“. Podstatou Žalmu 150 bylo a je OSLAVOVÁNÍ Hospodina.
____________
Tj. nikoliv toho, kdo „troubí“ resp. „řeční“. …
Což my – my si snad zvykneme. Ale co černoši – ti bez bubínku ani nebéknou. Ještě že není zakázaný tanec! To by v Africe šlo křesťanství úplně do kytek.
No – už vidím černoušky, jak při mši tancují při varhanách..např. při „Když na kříži pněl Spasitel…“… 🙂
V Africe se modlí i růženec, ale jsou tam živé i jiné křesťanské (např. letniční) církve. (Jak před lety, tak i loni jsem tam nahlédl i do nekatolického kostela a lidé tam byli věřící a „živí“.) … Ne že by v Africe nebyly problémy, ale ekumenismus tam jde dokonce tak daleko, že nádherný ŘK kostelík vystavěli („na klíč“) prý muslimové.
http://hajny.blog.respekt.cz/nad-mraky/
Letničním církvím v Africe se nelze divit, tam mají celý rok jak v létě.
Ve třech kilometrech bylo i v Africe příjemných 20°C.
První den, když pršelo, mi tam naopak byla i zima.
Tak to je divné. Proč tam tedy nejsou i zimniční církve?
Místní tak vysoko nechodí. …
Krom toho termín „letniční“ je odvozen od tzv. Letnic, tj. doby seslání Ducha Svatého, ne od ročního období. Platí úměra: Čím více „tradicionalisté“ prudí, tím více jsou aktuální „alternativy“ typu letniční církve. …
V tomto jsou i Afričané úplně NORMÁLNÍ lidé.
A zimniční církve jsou od tzv. Zimnic, tj doby seslání nemoci, ne od ročního období.
Nemáte pravdu. Ve 3 km výšky je teplota nižší a díky tomu tam malárie a další nemoci nehrozí. Pokud nějakou nemoc v Africe pořídíte, daleko spíše ji chytíte v místě, kde je tepleji (nikoliv zima) a hlavně tam, kde žijí lidé, kteří tyto nemoci mají. Tam, kde jsem byl já, na bezpečnost hodně dbali. Už na letišti plošně scanovali všechny příchozí a měřili každého infra teploměrem. …
HLOUPOST…
_____________
a) „zimniční“ církve neexistují.
b) Existuje očkování proti „žluté zimnici“. Pakliže lobujete proti „farmaceutické loby“, v tomto případě to skutečně hloupé je. …
A ja se ptam: Muze se clovek v postni dobe doslova valet smichy?
Vcera se mi to stalo, Lido, po precteni Tveho komentare. A hadej, jaka pisnicka se dnes rano zpivala pri msi?
Přesně to si teď taky říkám, teď při pročítání diskuze, jestli je vhodné, abych se v postní době řehtala jak kůň. 🙂
Stanislavo – dík, potěšilo. Je to podobné, jako když náš farář použil výraz:“církev jako taková“ – a při tom zjeně vůbec netušil, že tady zrovna byl aktuální článek o „Panně Marii Jako takové“. Kdyby se byly pod lavicí neválely malé děti, padla bych tam já.
Ale myslím, že se člověk i Ty klidně můžete válet smíchy – protože: když se člověk postí, ať si hlavu pomaže olejem a… nedělá utrápený ksichty – ne?
Juchuuuuu! Konečně se dočkám cimbálu v kostele! A bude tam legálně!
لا اله الا الله محمد رسول الله
Tož asi tak ?.
Souhlas, ale musí se to číst odzadu. A co takhle:
萬歲達賴喇嘛
西藏自由
Taky souhlas, ať žije Tändzin Gjamccho! Na faře v Horní Plané už vlaje tibetská vlajka, stejně tak i na radnici! Ať žije svobodný Tibet!
Chybí vám tam spojka mezi Bůh a Muhammad.
Ano, má tam býti „wa Muhammad“. Arabštinu jsem na fakultě měl jako nepovinný předmět, a chodil jsem tam jen 1 semestr, tož už to moc neumím ?.
Čistě náhodou, nejmenovala se vaše učitelka Mlada M.?
Ne ne, žádná taková paní na CMTF UPOL nebyla. Arabštinu tam vyučoval starý jezuita – prof. ThDr. Jiří „Abrahám“ Novotný SJ. Učil Starý zákon a 2 nepovinné předměty – arabštinu a teologii ikon. Arabsky uměl jako česky – za bolševíka přednášel 15 let na univerzitě sv. Josefa v Bejrútu.
Mimochodem – Vy umíte arabsky? ?
Aha, Mlada M. učí na KTF v Praze.
Já se už léta snažím dokončit studium arabistiky na FF UK.
Hm, uznávám, že kdo je jakého vyznání, jsem nezkoumal. Prostě se mi ten kostelík líbil a to je celé.
Navíc tam nebylo ani takové vedro, jako u moře. …
Né že bych byl zastánce té „kytarové muziky“ v kostelech. Ale pochybuji že onen žalm je taxativni předpis povolených nástrojů… to je absurdní výmysl rigidnich formalistů. Stejně tak do parku kde je zákaz psů, můžu přivést medvěda, protože není výslovně zakázaný, že ano… Když už to vnímáme jako předpisy, tak ty očekávají alespoň minimální inteligenci!
Účastníci sympozia se zřejmě nechali inspirovat několika verši vytrženými z kontextu. Namátkou mě napadají:
„Ustane veselí bubnů, pomine hluk rozjařených, ustane veselí citery.“ – Iz 24,8
„… Zmlkni! Utiš se! …“ Mk 4,39
„Nikdy už v tobě nezazní hudba, neozve se harfa, píšťala ani trubka…“ – Zj 18,22
Pingback: Kopa hoaxu: Koniec gitár v kostoloch – Kopa vecí, ktoré by vás mohli zaujímať, ale nikdy ste nemali čas ich hľadať po internetoch.
Náš varhaník, když jej lidi naštvou a při mši málo zpívají, tak na konci mše hraje „Táhněte do háje všichni pryč, chtěl jsem jít do ráje a nemám klíč….“
To bych chtěla na varhany slyšet.
Já taky ?. Hlavně tu rychlou pasáž „na kolena na kolena na kolena na kolena jéé jéé jé“. To chrámový varhany „nedají“. Celkově ta písnička bude na varhany pomalá. Schválně – zajdu si na kůr (tedy mimo mši samozřejmě) a zkusím si to zahrát. ?
No nevím. Ještě chvíli zde takto diskutujte … a v kostelech zakáží a v důsledku toho vymizí (tradicí dochované) VARHANY a nahradí je TICHO, případně „kytary“. …
…
No a? Ať se stane co se má stát. Takové ticho při mši není na škodu.
Není ticho jako ticho. Na hřbitově je také TICHO.
Když kdysi v Hronově přišli o život 3 mladí lidé z našeho společenství a při pohřbu „ujížděly nervy“ i tehdejšímu páteru Šidákovi… (např. chtěl poměrně „netaktně“ vykázat z kostela všechny věnce a kytice apod.) – jsme chodili s mladými ze „spolča“ na hřbitov a zpívali s KYTAROU přímo u jejich hrobů na hřbitově. (Nebožtíky to nerušilo a pro nás zpívání tam bylo více než modlitba).
JK řekl: „Já jsem VZKŘÍŠENÍ a ŽIVOT. Kdo věří ve mne, i kdyby zemřel, bude žít.“ …
No ještě aby měl klíče! Ty má přece Petr!
Asi Vás nepotěším, Petr klíč nemá. Zamantal ho přece Uriáš s Petronelem na zemi. Záleží teď na tom, jak to vyřeší Anděl Páně 3. Ale to zase čeká, jak dopadne Duka se Strachem u soudu. 🙁
LÁSKA strach přemáhá. …
_____________
Pohádka záleží spíše na tom, zda neumře herec Jiří Bartoška (což je v Boží ruce). Čistě technicky proto, že bez Boha by to byla „jiná“ pohádka. …
Myslím, že to poradím i našemu varhaníkovi. 🙂
Karle, náš varhaník mi na svatbě hrál – toreadore smělý, pozor si dej, pozor si dej …
Možné je vše, co je možné.
Třeba měl pro to důvod.
Spíše je život o Lásce, než o potřebě (druhé) „krotit“.
________
(Poznámka pod čarou: Spíše „zkrotíte“ a přemůžete hřích Pravdou a Láskou, než „drilem, bičem a strachem“. Bůh také „jen“ miluje.)
A co žalm 150? 😮 Tam se doslovně píše: „…chvalte ho bubnem a tancem, chvalte ho strunami a flétnou…“ takže tam snadno spadá kytara i bicí! 😀
„Výjimku udělili odborníci převážně z oblasti organologie pouze varhanám, o kterých se Písmo nezmiňuje.“
Holý nesmysl! Každý katolík čte žalmy především latinsky a ví, že žalm „U řek babylonských“ výslovně mluví o varhanách (vodních?) s opěrnou konstrukcí z vrbového dřeva: „in salicibus in medio eius suspendimus *organa* nostra.“
Jaká obětavost, jaká svatá horlivost! Jerusalemští vyhnanci dobře věděli, že k oslavě Boží je třeba hudby nejvznešenější, a proto se nespokojili s citerami a tamburínami, ale dokonce i v Babylóně si vybudovali – varhany! A v tomto jsou dozajista svrchovaně hodni následování.
No jen jestli to nebyly jejich „údy“ označované v dobových výrazech jako „organa“.
Kontrolní otázka: Máte údy?
a) Příběh o Babylonu je uveden v Bibli proto, že „nevyšel“. Osobně tomu rozumím tak, že smyslem spolupráce a soužití lidí je Boha OSLAVOVAT, ne se nad něho „vyvyšovat“.
b) Sv. Pavel píše, že „tělo má mnoho údů“. Každý člověk má svoji funkci a svůj „úkol“ v životě. Každý z vás vnímáme svět na základě svého vlastního svědomí a svých vlastních zkušeností. …
Boha lze oslavovat mnoha způsoby. Kněz slouží mši, učitel učí, pilot letadla létá, Prof. medicíny vás bude operovat … Není „univerzální recept“ než každý dělat poctivě „to své“. …
Co takhle uvést nějaký zdroj, ze kterého autor čerpá? Osobně jsem nenašel žádná ustanovení tohoto sympózia na webu.
Autorovy zdroje jsou přístupné jen vyvoleným jedincům.
Ale neděste se, podmínka pro přijetí do okruhu zasvěcených je jediná: smysl pro humor.
Kytarová skupina z HK (Učedníci) zpívala kdysi pěkný text:
„Ďábel je zvláštní tvor. On nestrpí, aby se mu někdo SMÁL.“ …
_______________
Problém je v tom, že rozdíl je vtip a „ZVRHLÝ vtip“.
Koncentrační tábory za nacistů, i krutosti IS se zprvu TAKÉ jevili jako „vtip“, přesto to vtip (ani humor) nebyl. … Podle mne je řešení jediné: být PRAVDIVÝ. Pokud něco vtip není (byť je to „chytlavé“), tak se tomu nesměji.
Srovnáváte nesrovnatelné. Já znám pravdivý humor.
Což je však pouze „tvrzení, proti tvrzení“. Čistě technicky: Humor sám není ani pravdivý, ani nepravdivý. Záleží na kontextu, v jakém je/byl použit.
JK řekl: „Já jsem cesta, pravda a ŽIVOT“. Ukřižování JK byl „humor“ ???
A „humorem“ byla slova kněze: „špatně držíte tu ruku“ ???
…
Kdo říká, že to co říkáte že někdo říká je skutečně to co říká a myslí si to?
ČAS. 🙂
Všeho „do času“, Pán Bůh NAVĚKY.
Vyhýbavá odpověď….
Nebo též prostor pro Vás…
, aby Vy sám v hloubi své duše našel odpověď.
Dominiku, zdrojem informací Felixe jsou:
1. Duch svatý
2. Duchové nesvatí
3. odposlouchávací zařízení
4. agentura JPP
5. atestovaná křišťálová koule
6. bonzáci
7. wws (world web scout) (světová síť zvědů)
Sám uznáš … kam se hrabe běžnej web.
Informace samy o sobě ještě nikoho nespasily a ani nespasí. …
Jak mohou inteligentní lidé skočit vážně na legraci v hudbě?
Je-li psáno „zpívejme Hospodinu píseň novou“, je možno klidně použít buben, dudy, perkuse, tibetské mísy, didgeridoo.
I mladý David tancoval a hrál Nejvyššímu zcela improvizovaně.
Až jsem se lekla, ale pak jsem si uvědomila, že jde o mou oblíbenou stránku.
Myslím, že je to krok mimo! Dát výjimku varhanům je směšné. No snad to přivede do kostelů více babiček! No a mladí? Doufejme, že najdou cestu do kostelů a společenství kde nevládne nesmyslné nařízení…
Upřímně vzato to je právě ten důvod PROČ 2. vat. koncil byl NEVYHNUTELNÝ, protože právě tzv. „tradicionalisté“ přivedli ŘK církev doslova „na BUBEN“. …
Doporučuji vřele knížku Prof. T.Petráčka:
„CÍRKEV, TRADICE, REFORMA Odkaz Druhého vatikánského koncilu“. Moc užitečné a PRAVDIVÉ čtení.
Je docela pozoruhodné, že v článku jsou citována má slova, aniž by autor považoval za slušnost mi alespoň sdělit, že tak hodlá učinit. Že ono diskutované sympozium proběhlo, se dovídám až nyní poté, co jsem byl upozorněn na odkaz na článek. Přiznám se, že se už nepamatuji, kde a při jaké příležitosti jsem toto vyřkl a odkud mě autor článku cituje. Z internetové diskuse? Z kuloárové debaty v pauze „Studijního dne“ uspořádaného na popud „Otevřeného dopisu“? Bylo by totiž dobré zasadit má slova do patřičného kontextu. Ale vzhledem k tomu, že vlastně vůbec nevím, že ono sympozium ve Vatikánu již proběhlo, tak považuji za zcela nemožné, abych jakkoliv na jeho závěry reagoval, a už vůbec ne těmito slovy. Nebo to měl být nějaký neformální predikát? To bych rád slyšel nebo četl od autora článku! Jde totiž o to, že jsem nyní stavěn do pozice jakéhosi nesmiřitelného hudebního inkvizitora a reprezentanta jakéhosi obskurního spolku nazvaného autorem „varhanická lobby“, přičemž o existenci jakékoliv varhanické mafie lobbující za „jedině správnou“ varhanní hudbu při liturgii vůbec nic nevím. Nejsem vůbec proti kytaře v kostele – to zdůrazňuji! A v tom se plně ztotožňuji se Žalmem č. 150 s tvrzením, že kdyby Bach znal syntezátor, nejspíš by ho také použil. Tady vůbec nejde o to „CO“, ale jde o to „JAK“! Pokud by byl syntezátor použit adekvátně duchovně kongeniálním způsobem, tak proč ne? Já jsem vždy bojoval, bojuji a budu bojovat proti PRIMITIVISMU v oboru hudebních vyjadřovacích prostředků při liturgii, což je velmi zásadní rozdíl! Ano – když se sejde sedm kytaristů hrdě se nazývajících „scholou“, kteří se ani neumí pořádně sladit dohromady a drbou stále dokola tři harmonické funkce, na něž je našroubovaná primitivní melodie v rozsahu čisté kvinty a rádoby duchovní text, tak to fakt šílím a dostávám osypky! Jenže tento humus se bohužel dá provozovat i na varhany, což jsem už také zažil… Takže celé to je o něčem jiném a nyní jen trnu hrůzou, aby se zase někdo závěrů onoho sympózia nechytil s podobnou vervou jako naši politici jakýchkoliv směrnic od Evropské komise EU a nevylil s vaničkou i dítě! Jsem si bohužel téměř jist, že se tak stane…
Je škoda, že se Váš komentář ztratí v toku času a záplavě dalších komentářu, lidem tak unikne, že vlastně říkáte něco úplně jiného…
Radku,
představte si situaci, kdy JK leží na zemi se svými učedníky a má v úmyslu s nimi povečeřet a při té příležitosti jim cosi VELMI důležitého sdělit. V tom tam napochoduje „orchestr“ (třeba Alexandrovců) a čistou a technicky bezchybnou hudbou provede precizní ordinárium. … Precizně, bez jediné odchylky a sebemenší chybičky. … Následně přicházejí Židé, JK odvedou a ukřižují. …
Nechybí Vám tam něco?
Obdobným příkladem je nádherná vážná hudba, kterou si hráli velitelé koncentračních táborů posílající statisíce lidí do plynu. … Dokonalá a bezchybně prováděná muzika. …
__________________
ŽÁDNÁ muzika (hudba) sama o sobě NENÍ smyslem, ale teprve až „třešničkou na dortu“ – ve smyslu oslavou toho, co Bůh činí. Co není PRAVDIVÉ (byť je to sebepreciznější) škodí. Teprve PRAVDIVOST toho, co lidé dělají dává našemu (lidskému) konání SMYSL.
Tedy i pravdivost konání tvůrců. Ano. Ale jako tvůrce mohu mít úžasnou vizi o sdělení, které toužím zprostředkovat, jenže se mi nedostává technické (či jakožto sochaři třeba technologické) erudice. Co s tím? Pokud bytostně toužím vizi předat, nezbývá mi nic jiného, než se učit a snažit dosáhnout úrovně, která mi toto zprostředkování umožní – tedy stručně řečeno makat. A nebo si mohu říci, že moje vize je sice „geniální“, ale pro její předání mi klidně stačí průměrná „řemeslná“ výbava a lid kostelní a Pán (od něhož by měla vzejít) se jistě nebudou zlobit, když tak budu činit polovičatě jako upřímný nedouk. Takže tři akordy a hup na to… (On to Všemohoucí pochopí a moji duchovně-kumštýřskou lenost omluví)…
Radku, resp. pane Radku,
jste tvůrce hudby. Ne však „tvůrce“ odkazu „VEZMĚTE a jezte z toho VŠICHNI“, „to čiňte na moji památku“. … V tomto smyslu slova jakákoliv „obecná směrnice“ není PRAVDIVÁ. Hudba (a to i ta „vaše“) je teprve až „přívažkem“ k tomu, co si přál a ustanovil JK. …
„Tělo má mnoho údů“ – píše sv. Pavel. Jakkoli si i vaší práce lze vážit (a nemá smysl ji zlehčovat) SMYSL má v kontextu „oslavy Boha“. … Vede-li Duch Svatý jiného člověka ke slavení Boha „jinak“, není fér a ani pravdivé (z vaší strany) v tom druhé omezovat.
V tomto smyslu slova mi např. ani Lucie Bílá zpívající na narozeninách biskupa K.Otčenáška nevadila. Že dostala křížek na čelo (ona i tehdejší prezident Klaus) nebyla „fraška“. Pan biskup Otčenášek takovým byl a lidi „nekádroval“. http://hajny.blog.respekt.cz/moudrost-stari/
Zas ten troll Hajný mele své nesmysly a zapleveluje diskusi!
A co je „přidaná hodnota“ příspěvků vašich ?
…
Nebýt tohoto komentáře, asi už bych si nevzpomněl na vzkaz Jindřicha Felda kardinálu Vlkovi – příteli Vlku, bacha na toho Rejška, chce nahlodat moderní směry duchovní hudby, zvlášť na kytary má spadeno .. je to vykuk … čím míň kytar, tím víc těch jeho zvonkoher …
Proč mám takový zvláštní pocit, že někteří se do této diskuse pustili velmi vášnivě a vážně, to je chvályhodné, ale přitom zapomněli, že zprávy na tomto serveru je potřeba brát s nadsázkou a humorem…
Nebo je tady snad někdo, kdo si myslí, že je to pravda?? 🙂 – viz.dalsi zprávy typu děti na policejní stanici pro podezření z terorismu při Tříkrálové koledě, petice za znemožnění účasti na mši svaté dětem, biskupové na běžkách… 😀
Jenisi, ten pocit nemáte sám !!!!
Odpověď je jednoduchá – protože někteří diskutující si nepřečetli nadpis těchto stránek:
„Se non è vero, è ben trovato“.
Možná si jej i přečetli, ale nerozumí tomu. Nebo tomu i rozumí, ale nedocvaklo jim to. Nebo jim to i docvaklo, ale chtějí ve své pýše za každou cenu ukázat jak jsou důležití.
Jsou to ale také lidi a jak praví jedno moudré pořekadlo, „Pán Bůh je má taky rád“.
Milý Apríle, tady jde o něco jiného než o projev pýchy a důležitosti! Autor článku citoval cosi, co jsem snad někde měl prohlásit, ale absolutně pominul kontext, v němž bylo dané proneseno. Vůbec nezáleží na tom, zda jde o web vážný nebo recesistický (samozřejmě pokud nejde o vyložený bulvár, kde je dovoleno snad už úplně všechno – což bych v křesťanském prostředí přes značnou aktuální dekadenci ani dnes nepředpokládal). Prostě tady kdosi kohosi cituje a pokud jde o recesistický web, slušelo by se na záměr citovat alespoň dotyčného upozornit – je to věc obyčejného slušného vychování! Požadovat slušnost po komkoliv bych se neodvažoval považovat za projev pýchy a důležitosti, stejně jako bych nepovažoval za projev zbožné pokory úlitbu povinnosti či nutnosti přetrpět bez námitek provozování uměleckého braku při liturgii, která by měla být něčím více než pouhým divadlem v kulisách zvaných liturgický prostor. Nevím, kolik vám je let, ale mně už je 57 (není to žádné tajemství). Za život jsem učinil i pozoruhodné poznání, že ti, kdo nejvíce pindají o pýše druhých, mají sami se sebou v tomto ohledu nejvíce problémů… Můžete to brát jako A.P.Rilový pozdrav…
Pouze podotýkám, že i můj „dopis biskupům“ byl datován 1.dubna (2007), a že tento NEBYL „apríl“.
http://hajny.webpark.cz/biskupum.html
____________
Komu čest, tomu čest. I pěkná hudba nepadá „z Nebe“, ale stojí za ní nejednou sebekázeň a píle. I o hudbě však platí (myšleno té církevní), že by hudba měla sloužit Bohu (Kristu), nikoliv Kristus „hudbě“. …
To je přeci samozřejmé! Jenže skutečně hodnotná hudba má tu výhodu, že se to na ní obvykle pozná.
Obvykle ano, nicméně primární vaší motivací je (a být má) OSLAVA Boha.
Bůh ví, jak jste to myslel a co za tím stálo a stojí. A víte sám, že ne každého (byť jste to myslel poctivě) musí vaše práce oslovit a ne nutně vás HNED každý pochopí a ocení…
Jan Jakub Ryba (pokud se nepletu) také nebyl ověnčen vavříny a přitom jeho hudbu hrají a zpívají lidé dodnes. …
_______
Znovu mne to vede k tomu že je správné řídit se svým svědomím a poctivě dělat to „své“. Druhé změnit nemůžeme, sebe ano.
Troufnu si říci, že SE TO NA NÍ NEPOZNÁ.
Ale o tom dnešní článek není, takže jste pane mimo téma.
Vysmahni protivný a tupý trolle na úrovni Hajného! Asi ti nedochází, že se tu bavíme, troubo!
Jakkoli pana Rejška osobně neznám, na rozdíl od Vás má a) co říci (ve smyslu má „svůj“ názor) a b) se dokáže PODEPSAT a není „anonym“. …
😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀
Je spousta kostelů (včetně našeho), kde i bez sympozia na kytaru nenarazíte.
Což je škoda.
Jak kde…
Ve vší úctě, mně KYTARA nevadila a nevadí ani na HŘBITOVĚ (viz můj příspěvek výše), natož pak v kostele. NAOPAK. Je tato výrazem „života“.
Já si myslím, že církev by měla jít s dobou. Můžeme jako Židé zůstat ve Starém zákoně a brát si doslovně jeho výklad, ale já bych řekl, že bychom naopak měli žít život Nového zákona. Tam je důležitá láska a vztah s Bohem. Pokud někdo rád vzývá Boha za pomoci kytar, nevidím důvod, proč mu to zakazovat. Podle mě je to naprosto nesmyslné rozhodnutí.. Navíc, kdo z moderních lidí poslouchá běžně hru na loutnu a tamburínu?
Jenis: Hodně lidí neví, že jde o server, kde je dost věcí míněno nevážně. Já jsem také naletěl – až teprve známý mě upozornil, jak se věci mají.
Turek: Bohužel je spousta kostelů (třeba v litoměřické diecézi, kde působím), kde sice narazíte na jakési pozůstatky varhan (totálně zdevastované a roznesené po kostele a okolí, přičemž změti čehosi cínového dávají tušit, že to kdysi mohly být píšťaly), ale na varhaníka nikoliv – a co je nejhorší, tak často ani na věřící. V tomto kontextu bych plně respektoval a dokonce i obhajoval používání kytar, pokud by to mělo pro pastoraci potenciálních hledačů víry pozitivní efekt. Efekt v obecné pastorační rovině bych upřednostňoval před nařízeními a směrnicemi. Ale všechno má své meze – co bych připustil ve výše uvedeném případě, asi bych nepřipustil na pontifikálce v katedrále…
Honza: Vycházeje ze zjištění, že jde o tak trochu recesistický web, jsem uklidněn. Loutnu a tamburínu naštěstí nikdo nikomu nutit nebude (doufám).
Jaj, tak jsem taky „naletěl“… 🙂
Mistře, jsem opravdu rád, že jste pochopil, že jde o recesi ?.
Ne nutně. Pravdu má RR v tom, že práci má SMYSL dělat POCTIVĚ a pravdivě. Na „hraně“ nebo už i nepravdivé je to tam, kdy k tomu či onomu NUTÍME druhé. Pán Bůh má lidi rád. Není „policajt“ a „nutič“. … Vše to, co v životě dělat můžeme a máme je MOŽNOST.
(Byť dělat věci správně je pro nás užitečné… )
Bůh je Bohem Lásky, ne Bohem „násilí a strachu“.
To je zase spousta kecu o nicem. Mladi chteji hrat a zpivat proto, ze se jim to libi. Tak jim to zakazte v kostelich a oni se budou srocovat KE SVE SLAVE jinde. Pitomci zase excelovaliu.
Tak teď kvůli tomuto musíme překopat svůj článek o herním soundtracku. Ale je dobře že se orgové zbavili této hereze, která jen kazila hráčům herní zážitek, je to příjemná změna vzhledem k tomu jak liberální a nekatolarperský je náš současný pontifuck. Jinak zdravím ze spřátelené stránky KatoLARP a nechť na vás sešle své kouzlo požehnání nemohoucí fort i syn i puch svatý. http://katolarp.blog.cz/1609/uvod
Psohlavý – to jako od Aloise Jiráska?
… se nedivte, že musíte „překopávat“. Stavějte na seriózní historii ne na vymyšlené beletrii, která se „lidem líbí“. … „Lojzíčku, ono to tak nebylo.“ … “ Já vím maminko, ale lidem se to tak líbí.“
_____________
Zkuste tohle:
https://www.kosmas.cz/knihy/209433/cirkev-tradice-reforma/
Fořt? Cha. … Bůh. Otec, Syn a Duch Svatý.
________
Jirásek neJirásek. …
Babička má hrob na stejném hřbitově.
http://hajny.blog.respekt.cz/babicka-59325830/
Kryštofe, já bych chtěl být u toho, až vaše duše bude putovat k Bohu, a vy budete čubrnět, a nechápat, jak je možné, že on nějaký Bůh skutečně existuje. A třeba se potom uvidíme.
To je zase rozhodnutí, nevydala ho náhodou EU ? Miluji při mši písničky s kytarou, naopak písničky z kancionálu mě nijak neoslovují. Když to porušíme, tak co se stane ?
Milá Šárko, pokud bude kněz rozumný, nestane se vůbec nic. V krajním případě, když to i jeho samotného bude štvát, pokusí se s Vámi dát řeč někde v uzavřené společnosti. Dva dělají totéž a není to totéž. Třeba v místě XY je kostel bez funkčních varhan a bez varhaníka. Takže by se tam mělo mlčet nebo recitovat? Když se tam sejde parta schopných muzikantů, tak s odkazem na Žalm č. 150 můžou důstojně chválit Pána i na „neliturgické“ nástroje. To může platit i v případě, že varhaník je snaživý amatérský „zoufalec“, jehož hra je opravdu víc než chvála čímkoliv jiným. Pak tu ale můžeme mít místo YZ, kde působí naopak varhaník velmi schopný, který dal dohromady i poslouchatelný sbor či dokonce poslouchatelnou gregoriánskou scholu. Místa XY a YZ jsou od sebe vzdálena třeba pouhých 10 km a z hlediska hudebního doprovodu liturgie může jít o diametrálně odlišné „světy“. Vždy by se mělo vycházet z místních podmínek a možností – co je někde ku prospěchu věci, může být o 10 km vedle problémem a naopak. Veškeré směrnice byly, jsou a nejspíš i v budoucnosti budou šité na velmi obtížně dosažitelný „ideální“ stav věcí, který možná občas nalezneme ve velkých místech v katedrálách nebo klášterech či poutních místech, ale na venkově v duchovně „polomrtvých“ oblastech by snaha o uvádění idealistických směrnic (občas odtržených od reality) do praxe mohla být vyloženě kontraproduktivní.
Pane Radku,
zdá se, že to myslíte vážně. Proti hudbě „jako takové“ nic nemám, ať je to moderní muzika, nebo starý chorál. Přesto však („směrnice“ a tak), neděláte z kostela „FIRMU“ ?
M.H.
Kdo dělá z kostela firmu? Ti, co směrnice vymýšlí nebo ti, kteří se snaží směrnicím tak nějak vyhovět a současně neodradit všechny ty, kteří ještě stále žijí v přesvědčení, že „chodit do kostela“ má smysl? To je chůze po velmi tenkém ledě. Pro mě jako hudebníka je takovým velmi poučným příkladem z historie Řezenská reforma (tzv. „ceciliánská“ reforma) a její důsledky. Z hlediska historie skladatelské tvorby pro varhany a pro stavbu varhan obecně neznám problematičtější úsek dějin tohoto oboru. Bylo by to téma na dizertační práci – a velmi stručnou odpověď na otázku, zda byl dopad této reformy v české kotlině negativní nebo pozitivní, si můžeme odvodit třeba i tím, když se pokusíme sestavit výčet skladeb pro varhany od velikánů české hudby jako byli Dvořák, Smetana, Fibich… „Nula – nula – nic“?? Čím to asi bude??… Nakonec tím nejlépe propluli Francouzi, jejichž volnomyšlenkářský duch poslal protagonisty „cecilianismu“ takzvaně k šípku a díky syntetické osobnosti varhanáře A. Cavaillé-Colla vznikly nástroje, pro které mělo smysl komponovat. A tak má Francie Widora, Francka, Guilmanta, Duprého… Jenže český duch je, ač to nerad přiznávám, poněkud jiný… Kostel jako firma? Kdyby se zjistilo, že je současný ministr financí katolík, tak bych dostal upřímný strach, to je fakt… 🙂
Eh vy dva trollovští chudáci přede mnou! Konkrétně Hajný a Rejžek.
Nechtěli byste si vytvořit speciální osobní peklo jen sami pro sebe a tam se opájet vlastním hýkáním bez možnosti zaplevelovat veselé diskuse na veselých stránkách?
Milý Neznabohu – tak teď jsi fakt trefil hřebíček na hlavičku a konečně se začínám bavit i já! S Janem Rejžkem jsem totiž velmi často zaměňován a už nejednou jsem si z lidí vystřelil právě díky této záměně! Jednou to dokonce zavánělo žalobou – to když v rozhlase spojovatelka přepojila kohosi, kdo chtěl mluvit „s panem RejŽkem“ na můj stůl (já se jmenuji RejŠek). Ten dotyčný vůbec nevěděl, že mluví se mnou a nikoliv s RejŽkem a já měl zrovna v onen den strašnou chuť si dělat legraci. Tak jsem to rozehrál hodně vysoko, a to až do momentu, kdy dotyčný do telefonu řval, že mě (tedy jako RejŽka) bude žalovat a praštil telefonem. Jak se pak vyvíjela konverzace mezi jím a skutečným RejŽkem, jsem už pak nesledoval, ale muselo to být docela husté 🙂 Takže bezva – opět se bavím! 🙂
Hele, i tady je třeba mít nějakou hranici, co psát a co ne…trolování si zřejmě přebral s Hajným i ty! 😀 a zdržel bych se urážek.
CHa. „Učitel národů“ J.A.Komenský by řekl: „Škola HROU“… Aneb jak se od „nevinného laškování“ ke HLUBOKOMYSLNÝM závěrům dobrat. 🙂
____________
Chápu, že jako „katolík“ na BISKUPA Jednoty bratrské nedržíte. Nicméně jste to VY kdo se „hranicí“ svého tzv. „katolictví“ OMEZIL a do NEREÁLNÉHO (ve smyslu „virtuálního“ a „omezeného“) světa sám uzavřel. …
__________________
Znovu odkazuji na knihu Prof. Petráčka:
http://www.kosmas.cz/knihy/209433/cirkev-tradice-reforma/
2.vat koncil byl NUTNOSTÍ právě proto, že předchozí (tridentský) koncil „hranice“ ŘKC nepravdivě a neadekvátně OMEZIL.
No, psal sem Neznabohovi, ne Vám, pane Hajný. My sme přece dobrá dvojka ne? 🙂
Co jsem napsal, napsal jsem. Potřebu vyjadřovat se k řečem o „hýkání“ nemám. Odkazovat na kumpány „páně“ Kel(l)nara – proč? Abych jim dělal reklamu? Na to si vystačí sami. … Nesměji se tomu, co vtipně NEBYLO a NENÍ.
O „hranicích“ píšete Vy.
Z pohledu nekonečna jsou hranice relativní.
Smějete se vůbec něčemu?
Vám. 🙁 … Sorry. To byl/je VTIP.
Církevní „Donald“ ??? BLBOST. (Pozn. Hitler byl taky BLBOST). OSOBNÍ totiž není pravda (ta je naopak pouze JEDNA a jediná), ale osobním je VZTAH člověka v PRAVDĚ potažmo k Bohu.
A v tom je právě ten rozdíl, který „mystifikátoři“ NECHTĚJÍ (ač jistě i oni toho jsou schopni) POCHOPIT.
oprava: …vztah „k“ pravdě.
Odpověď Hajnému:Vám.… Sorry. To byl/je VTIP. To třeba nebylo vůbec vtipné. Já sem tady žádného mystifikátora nenašel, až nějakého uvidíte, dejte mi vědět. Zřejmě ste opravdu nepochopil smysl tady těch stránek.
No ale to je jedno. Je třeba se soustředit na důležitější věci.
Uznávám. Vtip (z mojí strany) byl hloupý (tj. nebyl vtipný). Nesměji se Vám, čehož je důkazem, že s Vámi vážně hovořím a nepřezírám Vás. Každý člověk je milován Bohem, tj. i Vy a v tomto smyslu je správná ÚCTA a RESPEKT – ke každému člověku.
Děkuji. Máte Pravdu.
Přeji pěknou neděli.
Ano, taky přeju pěknou neděli 🙂
Radku Rejšku, současný ministr financí je skutečně katolík, jen to tají z důvodu důvěryhodnosti v očích týpků jako jste vy a já.
50 ran bičem…
Cituji kamaráda:
„Kdo jinému jámu jámu, sám do ní motyka.“
…
No vidíte, že umíte napsat vtip!!! VOLEJTE TŘIKRÁT SLÁVA!
Vůbec nechápu, o čem se tu vede debata.
Každý správný katolík zákonitě dojde k poznání, že hudba do kostela nepatří vůbec (s výjimkou žalmů, ale i ty lze zádumčivě recitovat).
Vždyť mše svatá je sama o sobě vážná a končí (vrcholí) obětí Pána Ježíše za nás, kterého závěrem pozřeme.
Pak následuje požehnání a odcházíme. Žádný úkon vzkříšení, žádné nemístné radování).
K tomuto osvědčenému řádu se hodí ticho (doplněné maximálně zvukem z bití v prsa), rozjímání a samosebou služba zády k lidu.
Hilare, děkuji. Máte dar slova. Hezky ste to vystihl.
Teda, Felixi Kulpo, jste jednička !!!!!
Nejenže nás tady už rok úspěšně mystifikujete reportážemi „Se non è vero, è ben trovato“, ale nyní jste to vylepšil i o postavy v diskusi (Hajný x Rejšek), které dokonce spolu vedou dialog! Málem jsem Vám na to skočil. 🙂 Sám mistr Cimrman by vám mohl závidět (viz Yeti = Já – Ty v Dobytí severního pólu).
Až půjdete všichni (ve třech jeden) pro cenu Magnesia litera 2016, jistě zachováte inkognito.
Možná se budete divit, ale tento typ humoru beru! Spíš mi jde o to, aby v rámci vážných nebo někdy spíše „rádoby vážných“ serverů byla zachovávána jistá slušnost a úcta. Z tohoto důvodu jsem si třeba návštěvu některých serverů, a to i křesťanských, či „křesťanských“ přísné zakázal, protože jsem se při četbě diskusí většinou příšerně rozčílil. A tak v zájmu zachování duševního zdraví a pevnosti ve víře tyto servery nenavštěvuji, byť se tváří křesťansky nebo dokonce „velmi katolicky“. Tyto servery nebudu jmenovat. Nicméně – zdejší server se mi naopak líbí a po přečtení ostatních článků docházím k závěru, že je to docela svébytný typ satiry, která sice nastavuje zrcadlo, ale neubližuje, což je pro mě důležité. Jo, beru a Felixe Kulpu bych rád poznal osobně. A když už jsme u té „cimrmanovštiny“, tak pokud se chcete hodně pobavit na poli hudebním, tak si na „Ty trubko“ („YouTube“) zadejte ve vyhledávači jméno P.D.Q.Bach! Myslím, že strávíte kus večera nevšedními hudebními zážitky s tím, že vás bude bolet bránice až do rána…
Milý A.P.Rile!
S Felixem se znám ještě ze studií VUML a postgraduálního studia Vědeckého ateismu.
To, co se zdánlivě jeví jako žerty, je čistá pravda.
Felix se díky svým kontaktům ze studií seznámil se spoustou kněží sdružených v Pacem in terris (část s námi studovala výše uvedená studia), s mnoha církevními tajemníky …
Jak známo, schopní lidé se neztratí, takže Felix nyní čerpá, díky těmto dávným přátelstvím, informace přímo od pramenů. Nedávno se mi dokonce chlubil, že není biskupství, kde by neměl spolužáka(y).
Vážený Hilarie,
je-li tomu tak jak píšete, pak literární cena pro Felixe Kulpu je tutáč. Bude však nutno přehodnotit místo konání oslavy poté. Původní skromné návrhy zde mi již připadají ne příliš hodné jejího významu.
V Brně se nyní uvolnil pavilon E a B na výstavišti. Z historického hlediska by možná byl vhodnější zámek Dobříš, či Palác kultury (tzv. Lidojem).
P.S. Dlouho mi vrtá hlavou původ Vašeho jména. Nemáte Vy něco společného s poraženou prezidentskou protikandidátkou kačera Donalda?
Poctivým studiem vědeckého ateismu se jak známo dospěje ke konverzi k víře. To tušili už i komanči.
Nyní se proslýchá, že zavedením kateder vědeckého ateismu na všech teologických fakultách a povinným postgraduálním studiem by se mohl vyřešit problém s nevěřícími kněžími.
(viz https://tisickrate.cz/od-roku-2021-budou-muset-byt-vsichni-knezi-verici/)
Vážený Antone Pavloviči Rile (doufám, že jsem Vaše jméno uhodl)
Zmíněná Hillari Clinton je nebožky mámy strýce mé tety dceřina sestřenka.
Takže, jsme blízcí příbuzní.
Óóóó, díky Aprile a další mí drazí Neznabozi. Zachránili jste mě. Celý život jsem měl za to, že čerti jsou hodní, loztomilí a je s nima legrace. Málem už jsem začal pochybovat, že je to všechno jinak a začal se mi hroutit svět, div že jsem neudělal nějakou hloupost.
Dovedou ale poškádlit …čtveráci.
Neviem ,či tento článok je pravdou,popísať sa dá toho dosť,no oficiálne stanovisko musí zaznieť z oficiálneho úradu, nestačia závery sympózia s komentármi
na internete,ktoré plodia plody“ ducha „aké teraz čítam.
Počkajme na oficiálne stanovisko hlavy cirkvi.
Som presvedčený že názor Boha je iný ako názor niektorých „múdrych“tohto sveta.
J.Kaňuch M.D.
Jáne,
Tisíckráte jest oficiálním věstníkem oficiálního úřadu církve.
Jeho názory jsou názory Boha.
Posloucham radiovatikan denne. Se symposia ve Vatikane nebyli vydany zadne ofiicialni konklusie o zákaze gytary. Nadale se mohou pouzívat vsechny dustojne hudebni nastroje, jako to bylo v celých dejinách katolické církve.. Sleduji to a je to tak..
Treba to jeste budou vysilat. Sledujte to dal!
a) RV redukuje svoje vysílání: radiovaticana.cz/clanek.php4?id=25378
b) Pevně věřím, že „zprávy“ z nichž si dělá „legraci“ tento článek a diskuze NIKDY z RV nezazní. 🙂
_______________
Celý tento text i „diskuse“ je HLOUPOST proto, že DUCH je stále více o tom, že nikoliv „příkazy“, „zákazy“ a nařízení, ale SVĚDOMÍ každého konkrétního člověka se stává určujícím faktorem toho, co je a býti MÁ. …
(Viz proroctví Bible: „Svůj zákon jim dám do srdce“ atd. atd.)
Augi, já jsem to slyšel na vlastní naslouchadlo. Zatím to vysílali jen po půlnoci, protože, to víš, i oni mají strach z reakce naštvaných kytaristů.
Až se ta zpráva roznese více a lidi si na ni zvyknou, odvysílá se v hlavním vysílacím čase – hned po Večerníčku.
Nejdrazší Bratře Hilarie,
„Hlavní vysílací čas“ je RELATIVNÍ, neb tak slavný pohřeb jako pan kardinál Vlk (2 dny vystavován atd.) nebude mít (ve vší úctě) ani prezident Zeman. … V hlavním (ani vedlejším) čase HLOUPOSTI nemá smysl vysílat.
____
Nebýt hloupých reakcí typu těch vašich (potřeby zakazování lidem „kytar“ a pod.), bylo by zbytečné zčervenání se kněze (kanovníka) řešit. http://hajny.webpark.cz/kelnar.html
Ještě dražší než nejdražší bratře Hajný,
mé názory nejsou hloupé neboť jsem nesmírně chytrý.
Studoval jsem poctivě.
Například základku téměř dvakrát déle, učivo mnohých ročníků jsem prohluboval i vícekrát opakováním.
Caute, citam v zalme budem ti pane spievat a hrat pre tvarou anjelov, ale organ ani nic podobneho tam nenachazdam, cize ten by sa mal zakazat, vobec nekoresponduje s Bozim Slovom a bol vymysleny kedy??? A kym? To ze Fender?
Boh miluje otvorene srdce a tvoj postoj pri modlitbe, nastroj si ty, doprovod ti pomaha, bez gitary, basy a bicich to bude vzdy len prazdna sakralna hudba
Ja by som videl problém práve v tom, že spomínaný organ (varhany) sa nikde v Biblii nespomínajú, a ako trefne viacerí citovali, všetky možné strunové nástroj a aj bubny sa v Biblii spomínajú.
S čím súhlasím je fakt, že elektrické gitary s metalovými efektami sa naozaj k doprovodu spevu vo svätej omši nehodia (už len pre okolnosti svojho vzniku a tiež pre to, čo podľa psychológov vyvoláva v človeku). Mám osobne problémy aj s bicími (nie perkusie), lebo to už fakt chce premodleného budeníka, aby nerušil posvätnosť liturgie.
Ale akustická gitara, basa bez efektov, ktorá hrá jednoduchú rytmiku, perkusie, to sa dokonca dá vhodne použiť pri adorácii.
Všetko záleží od typu piesne a kultivovanosti hudobníkov a v prvom rade od šéfa liturgie a to je na danom mieste vždy celebrant podriadený autorite biskupa a pápeža.
Na druhej strane, nerobím z toho vedu. Keď Rím rozhodne, že gitary nie, tak poslúchnem. Zatiaľ to je len správa bez puncu autority.
Při zpěvu Svatý, svatý, třikrát svatý, zástupů všech Pán…sem si dovolil přidat Gain. Valil sem tam kila na akordu A…tadadadadadadadadadadadada, a schola začala zpívat, nezažil sem v životě lepší Svatý. Myslím, že i v nebi se to líbilo, protože zpívali všichni s námi. Potom se přidal bubeník s dvojšlapkou, měl otevřenou Hajtku, na to se s ním přidal i basák, měl 300W lampovou hlavu, a bedny Ampeg 8×10. Efekt od Maršála. To bylo něco. Kostel se třásl, babičky plakaly, farář trsal. Bohužel, to bylo naposled kdy nás do kostela pustili….
Karle, kdybys nedodal tu poslední větu, tak jsem si myslela, žes byl na návštěvě v ráji… 🙂
Ta poslední věta není uplně pravdivá ( pardon M.Hajný ). V ráji sem ještě nebyl, doufám ale, že jednou tam dojdu, díky Boží milosti. Třeba tam potom spolu zašprýmujem.
Ctěný Kárle fon Bhf: Slzím tu smíchy při představě popisovaného !!!!! … a pro doplnění představy se mi vnuká otázka, esli ste byli i s inštrumety z chrámu páně vyšupnuti se vší parádou rovnó na čáru a nebo dikretnějc před katastrál?
Rovnó na čáru. Samozřejmě už jsme je nikdy neviděli.
Doslechl jsem se o tom nářezu, prý vylézali i nebožtíci z krypty … je to fakt?
Je to tak!
Kniha žalmov kapitola 81
Hilary. Svätá omša sa deli na štyri časti. Tou poslednou časťou je vďakyvzdanie.
Ináč… Nech VÁS VŠETKÝCH ŽEHNÁ A OCHRAŇUJE NÁŠ NEBESKÝ OTEC! Vyprosujem Vám všetkým VEĽA BOŽÍCH MILOSTÍ A MILOSRDENSTIEV PRE KAŽDODENNÝ ŽIVOT!
Děkujeme moc! Ať Vám taky žehná.
I kdyz je to mozna humor, vite, ze po staleti krestane zamerne nechteli a nemeli nastrojovou hudbu pri Bohosluzbe? Ze v pravoslavne cirkvi a mnoha protestantskych neni dodnes? Ze v Novem zakone se opakovane rika toliko zpivejte a mluvte k sobe v duchovnich pisnich a zalmech?
Tak sa mi zdá, že tí zúčastnení na sympóziu čítali len niečo z Biblie. Čo tak Žalm 149,3? „Nech oslavujú jeho meno tancom, nech mu hrajú na bubne a na citare.“ A navyše chcem vidieť, ako toto nariadenie budú aplikovať v komunitách v Afrike? Tam je predsa napr. tanec počas bohoslužieb niečo tak zažité a samozrejme nie je len taký acapela. A čo tam všetky tie bongá (ktoré mimochodom v pôvodných náboženstvách slúžili na iné tance….) ? Alebo gitary či ukulelé, ktoré sú v Latinskej Amerike tiež tradičné nástroje už stáročia…? Toto je teda poriadne spiatočnícky krok…nechápem…
Patriku, není vždy v našich silách všechno pochopit. Můžeme jenom tiše sedět a znovu se učit poslušnosti. Nechceme snad dopadnou jako Jan Hus. Pokora a poslušnost – to je teď to důležité.
a) Ještě včera jste tvrdil, že tady je vše LEGRACE a „satira“. Dnes už hovoříte o „poslušnosti“. Salámová metoda ???
b) Jan Pavel 2. (papež) mluví o SVĚDOMÍ, coby NEJVYŠŠÍ MRAVNÍ INSTANCI člověka. V tomto smysl ANO, máte pravdu, je poslušnosti (svědomí) skutečně správné se učit.
Pane Hajny, to jste to zase Karlovi zbastil i s navijakem, samozrejme ze si z Patrika utahuje.
Nezbaštil. A) Karel si „neutahuje“ z Patrika, ale z „oslavování Hospodina“ – což ROZDÍL je.
B) Reakce připomíná, když kdysi sloužil v Praze na Náměstí Míru (kostel sv.Ludmily) kanovník, který byl odhodlaným členem komunisty podporovaného sdružení „Pacem in terris“. Do „dějin“ se prý zapsal kázáním: „Nežijte jako Kristus. Vždyť toho ukřižovali!“
…
Ale pane Hajný, opět mi vidíte do srdce a mysli? Proto vás prosím, nepište svoje domněnky o tom z čeho si kdo utahuje, když to nevíte 🙂
Nápodobně!
I Vy prosím mluvte a pište pouze to, o čem jste přesvědčen, že je PRAVDA.
Díky.
Je rozdíl, když píšu o někom něco co není pravda, nebo píšu něco o něčem, co pravda není a dělám si z toho srandu. VY píšete o mně, co pravda není. Nevadí mi sranda z mojí osoby…ale vadí mi LEŽ. To je to, co ste napsal. Takže váš komentář je irelevantní a nepravdivý. Myslel sem, že dokážete uznat svou chybu…kdyby ten komentář:Karel si „neutahuje“ z Patrika, ale z „oslavování Hospodina“ byla sranda, tak bych to bral, ale není, protože vy si to myslíte!
Hrajete „o slovíčka“. Lež je vědomé tvrzení toho, co vím, že není pravda. Nechci Vám křivdit a netvrdím, že jsem se nemohl zmýlit resp. že jsem nebyl přesný. Z toho co jste napsal jsem to tak pochopil, nicméně, pakliže jste si na základě toho, co jsem napsal (uznávám, že v omezeném čase a dost možná i ukvapeně), Vy sám uvědomil, že z Hospodina (a jeho oslavování) si legraci neděláte a dělat nechcete, je to jen a jen dobře a moje reakce tak splnila svůj účel.
___________
Vezmete-li to prosím POZITIVNĚ: Je to znovu jen o důvod více těšit se do Nebe, kde již PRAVDU budeme vidět „tváří v tvář“ a nebudeme se muset tak často mýlit a dělat (a pak zase napravovat) chyby. …
Co sem tvrdil, tvrdil sem. Salám mám rád ( ne gothaj – to je hnus ). Salámovou metodu používám na akné, místo okurek. Salám, který je sám o sobě mastný, propustí do podkoží tuk, který naváže ten můj a potom je ho tolik, že ho pokožka vypudí. Tudíž ano, máte pravdu, používám SM ( rozuměj salamová metoda ).
Zajimave! Jen aby se bedary po teto kure jeste nepomnozily.
Opak je pravdou 🙂
To samozřejmě pouze proto, že „vrána k vráně sedá“. … (Ne, že by to bylo nutně pravdivé, ale vzpomínky na hříchy mládí mohou být příjemnější, než žít REALITU stáří.)
__________
Stará „SSM“. Cha. Svého času byl pohovor „z SSM“ při přijímacích zkouškách na VŠ důležitější, než písemka z matematiky.
Ale kdeže. Vrána k vráně nikdy nesedá, protože nesnese vránu druhou. Nesmíte věřit každému pořekadlu.
Nerozumíme si.
a) Pohovor „z SSM“ jsem osobně absolvoval, tj. nepíšu „mystifikaci“, ale osobní zkušenost. S tím, kdo ho prováděl, jsem se domluvil v tom smyslu, že jsem „aktivní v jiných organizacích“, což v té době byl Svazarm. (A za to jsem se ani nijak nestyděl.)
b) Vrána k vráně sedá z důvodu „účelu“, který „světí prostředky“. Stačí, když na podzim zvednete pozadí od PC a navštívíte venkovská pole. (Kromě toho dnes se vrány objevují už i ve městech.) …
NIKDY nesedí vrána vedle vrány. Já bydlím na venkově, mám pole za barákem, a taky mnoho stromů a větvoví, ale vrána prostě nikdy nesedí u vrány. Účel nikdy nemože nic světit…viděl ste ho někdy? Já ne.
Naši předkové nebyli nutně HLOUPĚJŠÍ, než jsme my dnes. Do rčení a pořekadel je vtělena lidská ZKUŠENOST. Jakkoli byla vytvořena a platí („pořekadla“) za určitých počátečních a okrajových podmínek, nejsou nutně bez smyslu, jen proto, že ho nevidíme, nebo vidět nechceme. …
_____________
Od původního příspěvku týkajícího se „oslavy Hospodina“ jsme utekli. Možná právě proto, že než o oslavu Hospodina, jsme šli za oslavou „svou“. …
Patrik (ať už svatý nebo nesvatý 🙂 ) má „recht“: Neoslavovat Hospodina je krok ZPĚT. Oslavovat a chválit HOSPODINA je naopak věc prospívající a užitečná.
Nečetla jsem všechny komentáře, takže se možná opakuji. Chtěla bych jen podotknout, že argument „Věříme, že pokud by varhany existovaly v době sepsání Bible, jistě by se o nich také psalo“ lze vztáhnout na všechny nástroje. Tudíž i na kytaru. Není to trochu pokrytecké?
Můžeme určitě diskutovat o kvalitě liturgické hudby v našich kostelích, ale kde je napsáno, že „nekvalitní“ varhaník je lepší než dobrý kytarista?
A kolik znáte hráčů na citeru?
Martino, opakujete se, ale to nevadí. Pokud je mi známo, učedníci byli sami někteří hráči na hudební nástroje. Zmínky o varhanách tam opravdu není…v tomto je článek pravdivý. Špatný varhaník je totiž vždy mnohem lepší, než dobrý kytarista…zkuste si zahrát třeba takové Máti Páně přesvatá na kytary…pro babičky by to byla poslední mše v životě.
Karle, vy se také opakujete… Zkušenost, kterou mám já je jiná než vaše a zapravdu dává naopak spíše Martině výše. Čistě technicky: mít klapky na očích a nevnímat, co se děje kolem není ani bezpečné, ani pravdivé (a to platí jak v létání, tak v životě).
Konkrétně totiž: Když kdysi dávno v kostele v Hronově začaly „drnčet“ kytary – byly to právě BABIČKY v kostele, které si v rytmu melodie pobrukovaly. Nevadilo jim to, naopak měly pro kytary více pochopení než kdekdo „mladší“. … Dokonce na tom bylo pěkné i to, že když Anička, které bylo tehdy cca 19 let, a která vedla scholu zemřela při nehodě, nejen že zpívání v hronovském kostele NESKONČILO, ale my následně chodili zpívat s KYTAROU i na hřbitov.
Kytara je nástroj Ducha svatého. I takto je možné to vnímat.
Já se nikdy neopakuji. Vaši zkušenost nemohu brát vážně. Nesouhlasím.
Což je asi tak to jediné, co s tím můžete dělat. …
_______
Nepřeji Vám, aby Vám vaši 3 blízcí lidé/kamarádi zemřeli. Brečeli jsme tehdy VŠICHNI. A ani já se nestydím za to, že jsem chodil po poli za našima a BREČEL.
Díky tomu se však dokážu i dnes RADOVAT, když důvod proto je a nesmát se každé HLOUPOSTI, kravině a „mystifikaci“.
V úctě
M.H.
Jaj jaj jupí jupí jou…jaj jaj jupí jupí jou….taky se umím radovat. A zasmát se i hlouposti a kravině. To ze mně ještě ale nedělá někoho špatného nebo horšího než vy. 🙂
Radovat se je podstatou KŘESŤANSTVÍ. Doslova. Řecká předpona „EU“ znamená RADOSTNÝ. Proto „Eu-anggelium“ (česky Evangelium ve smyslu „RADOSTNÁ zpráva“ (poselství).
Diskuse zde není o ničem jiném, než že LZE, aby RADOST byla pravdivá.
_______
Hodnocení, kdo jaký je nechme na Boha – potažmo sami na sebe, až před Ním budeme stát a ve světle jeho LÁSKY sami sebe vnímat.
Já už jsem taky babička a nevadí mi to!
Martino, já hraji na citeru obstojně, též na cimbál dunivý. A jsem rád, že ty nablý kytaristy vyhodí z kostela, protože mi zaclánějí. už se těším, jak se do toho opřu … to pak žádné dítě neprospí svůj křest, ano kdyby usnulo po týdnu bdění!
Tož pošli video, jinak nemohu uvěřit, že hraješ na citeru.
To je ňákýho kraválu a dohadování! Nechte hrát všechno, co se dá provrtat a přežvejkat, hlavně žádný umělotiny, ale kus pořádnýho voňavýho dřeva. Mějte se mnou slitováni, taky jsem jenom červotoč a živobytí nemám lehký.
Abych dodal k jisté nepřesnosti článku, varhany existovali už v době kdy se bible psala, tedy, alespoň její nejnovější části známé též jako nový zákon.
A co se týče zbytku, určitě by neškodilo, kdyby v kostelech bylo méně kytar a více grooveboxů, a bubny nahrazené elektrickými bubnovými smyčkami. Jestli vám přijde, že by hudba v kostelech měla být zastaralá, tak dost pravděpodobně budete brát toto jako rouhání, nicméně já si myslím, že hudba by měla být jako církev: živá. (potažmo aktuální)
Už dřív mě napadlo, že by třeba také bylo možné nahradit ty zvonečky, co s nima cinkají ministranti při proměňování, foukáním na dydžeridů. Myslím, že by to ministranty víc bavilo, měli by menší problémy s udržením rytmu cinkání a určitě by to oslovilo spoustu mladých rastafariánů! A ostatním by to lépe pomohlo přijmout tajemství Božího těla, protože zvonečky jsou moc veselé, ale dydžeridů je mnohem tajemnější!
Hudba v kostele by měla být aktuální …
Souhlasím naprosto.
Např. na Velký pátek by měl zaznít Death metal
Na Bílou sobotu White metal (opak Black metalu – zatím čeká na objevení)
a na památky mučedníků a mučednic – Stánky od Jana Nedvěda
Já taky přeji panu Jelínkovi všechno dobré.
To, že se článek musel smazat je sice škoda, ale neva – klidně se budeme smát něčemu jinému – život jde dál! 🙂
Redakci Tisickrate i Felixi Kulpovi dál fandím skoro ze všech sil! – Píšu „skoro“ – nějaké síly si musím rezervovat, abych přežila záchvaty smíchu, vyvolané čtení článků a komentářů. 🙂 🙂 😉
Aspoň že tu máme experty přes komentáře 🙂
Také mě mrzí, že se článek smazal – byl můj oblíbený a obzvlášť komentáře k němu jsou skvělé, hodně jsem se nasmála. (Jako aktivní provozovatelce liturgické hudby je mi toto téma blízké).
Felixi, vám děkuji za vaše skvělé reportáže a přeji hodně inspirace v dalším psaní.
Judita spievala: „Udrite na bubny na počesť môjho Boha, hrajte môjmu Pánovi na cimbaloch; zaspievajte nový žalm na neho, velebte a vzývajte jeho meno! (Jdt 16,1)
Prizerajú sa, Bože, ako vstupuješ, ako ty môj Boh a kráľ, vstupuješ do svätyne. Na čele idú speváci, na konci zasa harfisti a uprostred dievčatá bijúce na bubny. „Na zhromaždeniach Boha velebte, velebte Pána, potomci Izraela.“ (Ž 68, 25-27)
Plesajte Bohu, ktorý nám pomáha, jasajte Bohu Jakubovmu. Vezmite harfy, udrite na bubon, na ľúbu lýru a citaru. Zatrúbte rohom pri nove mesiaca i pri jeho splne v deň našej slávnosti. Lebo také je nariadenie pre Izrael a zákon Boha Jakubovho. (Ž 81,2-5)
S těmi Starozákonními citáty bych byl opatrný. Stejně tak můžeme dát vedle zmíněných textů (nebo přímo vedle 150. žalmu) texty o kozlí krvi, o mouce polité olejem atd. Toto všechno dohromady je pouhý předobraz liturgie novozákonní. Když už má člověk skutečnost, nemá důvod vracet se k předobrazům (nebudeme se řídit ani výzvou ke stříkání kozlí krví, ani výzvou k udeření na buben).
Jako manžel, kterému se vrátila manželka, nezavrhne její fotku ani nezničí, ale ten obraz manželky prostě už nepotřebuje, když už má manželku skutečnou, tak ani my, když už zde máme bohopoctu Ježíše Krista přinesenou Bohu Otci, nezavrhneme její starozákonní (před)obrazy, ale prostě je nepotřebujeme, když namísto (před)obrazů zde již máme skutečnost.
Jelínku, Jelínku, vždyť se nestyď, a pěkně po chlapsku nech článek vrátit …
Ach jo….nedivila bych se, kdyby protestoval Orko, že mu vložili do úst slova o tom, že Země je placatá a nese ji na svém krunýři želva…a někteří tomu věřili!! Tohle mi ve světle toho opravdu nepřijde hodné nějakého protestu…
Nebojte se…kdo chce článek číst , vždycky si cestu najde 😀 zvládli to lidé za komunistů zvládnou to i za katolíků 😀
Eritrejská metropolitní církev sui iuris přechází k varhanám
Tradiční mimoliturgický buben etiopského obřadu zvaný „negarit“ bude v Eritrei napříště nahrazen varhanami.
Arcibiskup Tesfamariam, hlava eritrejské katolické církve, k tomu sděluje: „Denně nám na kurii přicházely stížnosti od věřících, že prý jsou utlačováni ze strany Etiopanů. Po vyčlenění se z etiopské církve žádají naši věřící další krok, kterým bychom se vymezili – jak oni říkají – vůči svým etiopským vrahům. V dobách kolonialismu jsme měli tu čest poznat bohoslužbu Evropanů. Etiopané odmítají Itálii a italskou liturgii, proto my odmítneme etiopskou a přizpůsobíme se té Italské. Bez ohledu na II. vatikánský koncil, který volá po věrnosti vlastním liturgickým tradicím, jsme již začali otáčet oltáře proti lidu. Nyní nadešel čas udělat další krok.“
Sekretář Kongregace pro východní církve, arcibiskup Cyril Vasil, záměr eritrejské katolické církve schvaluje: „Z důvodu ochrany ryzosti vlastních tradic by jednotlivé katolické církve sui iuris měly mít co největší autonomii a vměšování Říma by mělo být co nejmenší. Proto jim v jejich rozsáhlých liturgických změnách nebudeme bránit.“ Dodejme ještě, že plán se setkává také s tichým souhlasem kardinála Sandriho.
,, zpivejte a hrajte hospodinu na citeru“. Tohle se pise v zalmu.. Nevidim duvod proc ne kytaru, fletnu apod.? Kdo zpiva, dvakrat se modli 😉