Pastýřské listy jsou si podobné „jako vejce vejci“, zjistila Masarykova univerzita
Podle poslední studie výzkumníků z Masarykovy univerzity v Brně se drtivá většina pastýřských listů neustále opakuje. Odborníci, kteří vyvinuli software odhalující plagiáty mezi vysokoškolskými pracemi známý pod názvem „jako vejce vejci,“ na problém přišli náhodou. Výzkumníci ve spolupráci s katedrou bohemistiky původně chtěli vypátrat, zda se od roku 1990 změnil způsob oslovení v křesťanském prostředí. „Obligátní oslovení ,bratří a sestry‘ zůstalo zachováno. Šokovalo nás ale, jak málo variace je nejen v použitých slovech, ale i v samotném obsahu jednotlivých pastýřských listů. Ve většině případů se pouze lišila jména biskupů.“
„Pastýřské listy většinou připravovali studenti katechetického kurzu jako závěrečnou práci. Když už to bylo jednou připravené, sáhli jsme po ní s radostí. Nikdy nás nenapadlo, že by mohli podvádět,“ vysvětluje bývalý český primas kardinál Vlk. Podobná praxe panovala po celé republice.
Podrobné výsledky studie jsou prozatím kvůli své citlivosti neveřejné. Redakce Tisíckráte.cz měla jednotlivé církevní listy k nahlédnutí. Téměř 100% shoda byla napříč celou republikou u pastýřských listů vyzývající k modlitbám za duchovní povolání, oznámení o konání sbírky na svatopetrský halíř, k zahájení školního roku, ale i mimořádné listy reagující na aktuální situaci ve světě. „Když jsme začali pátrat podrobněji, zjistili jsme, že většina aktuálních reakcí České biskupské konference má z 83 % původ v pastýřských listech z roku 1878. Pastýřský list k duchovnímu životu dětí v rodinách předčítaný naposledy v roce 2015 pochází dokonce z roku 1648,“ dodává překvapeně profesorka Nechutová z Filozofické fakulty.
Vedoucí tiskového střediska České biskupské konference František Jemelka na dotazy zaslané redakcí Tisíckráte.cz odpověděl pouze pomocí sms, ze které ovšem není jasné, jaký postoj k odhalením církev hodlá zaujmout: „Proto věrný křesťane, hledej pravdy, slyš pravdu, uč se pravdě, miluj pravdu, prav pravdu, drž pravdu, braň pravdy až do smrti.“
Paní profesorka Nechutová slibuje, že studie bude zveřejněna ještě na konci listopadu. „Poté se chceme zaměřit na vánoční kázání. Mluví se o tom, že někteří kněží na půlnoční používají stejnou homilii již desítky let. Na rozdíl od pastýřských listů, které věřící málokdy poslouchají, si této podobnosti již všimli,“ uzavírá paní profesorka.
Kázání a pastýřské listy by si zasloužily větší analýzu. Například pokud jde o citace, je to naprostá tragédie. O poznámkách pod čarou ani nemluvím. U drtivé většiny pastýřských listů a u všech kázání chybí dokonce i abstrakt, natož aby byl v angličtině. Dokonce ani monsiňor Halík s čestným doktorátem z Oxfordu není výjimkou.
Jsem zvědavá, jestli se v následujících příspěvcích komentáře naplní lidové rčení: Potrefená husa vždycky zakejhá.
Ono většinou nejde ani o pastýřský list, ale přednášku na dané téma. V těchto případech by se našlo to „vejce vejci“ shodné s nějakým teologickým traktátem.
Neškodilo by mít občas za vzor ty klasické pavlovské pastýřské listy. Bylo by to víc srozumitelnější, také čtivější (nebolí pak z toho čtení tolik v krku) a Božolid by aspoň u toho nespal.
Pastevecké listy mám osobně nejraději. Má to aspoň hlavu a lamu, o kázání to vždy říct nemohu. Je to příjemné zpestření nedělní modloslužby.
Konečně pozitivní zpráva pro nás, tradičně hledající. Svou negativní intepretací pastýřské věrnosti ovšem modernismem prolezlá ČBK už asi nikoho nepřekvapí.
V jeskyni nedaleko Kumránu byl objeven zřejmě první pastýřský list vůbec.
Jeho text zní po přeložení z Aramejštiny takto:
„Bééé, bé, béeéeé, bébebé“.
Takže jistý vývoj přece jen pastýřské listy mají.