RozhovoryTitulní strana

Biskup Konzbul: Generálním vikářem jsem díky Tisíckráte

Po rekordních téměř 27 letech vystřídá v úřadu generálního vikáře brněnské diecéze Jiřího Mikuláška pomocný biskup Pavel Konzbul. Redakce Tisíckráte přináší exkluzivní rozhovor s novým generálním vikářem, který svoji funkci převezme při mši svaté 4. února v 17 hodin v kostele Narození Panny Marie na Vranově u Brna.

Otče pomocný biskupe, jak si vysvětlujete, že do nové funkce budete jmenován v poutním kostele ve Vranově u Brna a ne v katedrále?
Je to rozhodnutí otce biskupa Vojtěcha a plně ho respektuji. Pauláni, kteří při kostele působí, jak známo nejedí maso. Možná mi tím chce otec biskup něco naznačit nebo chce prostě ušetřit na pohoštění.

Co bude váš první krok v úřadu?
Ze všeho nejdříve zjistím, jestli mohu udělovat samostatně důtky, a nebo je potřeba součinnost diecézního biskupa. Další kroky budou navazovat podle toho, jak to je.

Koho plánujete přesunout?
Ze všeho nejdřív plánuju do své pracovny přesunout mapu ze skříně mého předchůdce. Na ní vždycky simuloval strategické tahy s pěšáky. Tak hodlám zachovat kontinuitu úřadu. Co bude s reálnými pěšáky, uvidíte v létě.

Jak si vysvětlujete svůj rychlý kariérní růst?
Myslím si, že úřad generálního vikáře jsem dostal proto, že podle mnohých píšu články na Tisíckráte. Otec biskup Vojtěch uznal, že jsou kvalitní, a za tuto kvalitu mě odměnil.

A píšete je?
Nepíšu. Důkazem toho je tento rozhovor. Není přece možné vést rozhovor sám se sebou. To umí jen Tomáš Halík.

167 komentářů: „Biskup Konzbul: Generálním vikářem jsem díky Tisíckráte

  • Tím, že se při trachtaci po jmenování Kozbula generálním vikářem ve Vranově ušetří, bych si nebyl tak zcela jistý. Pauláni sice nejedí maso, masné výrobky, vejce a mléčné výrobky, ale to neznamená, že je nějaké příšerně „zdravé“ jídlo přijde levně. Takoví hlemýždi, kteří jsou u Paulánů pochoutkou, nejsou zrovna moc levní a ryby oproti vepřové krkovičce taky nejsou tou nejlevnější variantou jídla 🙂

    Reagovat
    • Jsem zvědav, jestli přejdou i na ty brouky a larvy, jak se teď leckde mediálně mohutně propaguje…

      Reagovat
      • Záleží na tom, jestli jsou brouci a larvy považováni za maso. Pauláni měli odjakživa velice přísná pravidla, mezi něž patřil zákaz masa. Pokud je mi mlhavě známo, tak snad někdy v 15. století? jim bylo povoleno požívat ryby a protože mnozí Pauláni sem přišli z Francie, tak i šneci.
        Jestli jim budou povoleni jíst brouci a larvy, to nevím, ale na hostině při příležitosti jmenování biskupa Konzbula generálním vikářem pravděpodobně ne 😉

        Reagovat
        • Taky nevím, co si mám myslet o proteinových tyčinkách, které se prodávají u benzínových pump. Docela mi to chutná, celkem to i funguje, mám to radši než energetické nápoje. Ale pokud bych trval na vegetariánství nebo dokonce veganství, jistý bych si nebyl. Občas mezi zuby něco zakřupe, ale z nějakých oříšků to téměř jistě není. Spíš mám podezření na drcené krovky či jiné části chitinových schránek různých členovců…

          Reagovat
          • S proteinovými tyčinkami nemám žádné zkušenosti, protože to nejím. Proteiny doplňuji konzumací kvalitních hovězích steaků, případně hovězí svíčkové vídeňské roštěné, proteiny obsahuje i dobrá tlačenka, která má díky přítomnosti kolagenu příznivý vliv na pohyblivost kloubů 😀

            Reagovat
      • Podle věrohodných zdrojů Vatikán ještě otázku konzumace hmyzu nerozhodl s definitivní platností.

        Zatím tedy pauláni musí dodržovat reguli otce Školastyka „Doma sněz, co máš, a v cizině, co ti dají“. Kterážto hmyz zapovídá, neboť se jedná o potravu oblíbenou v hlubinách pekelných (čert z nouze i mouchy lapá). V případě, že mnich zapomene zavřít ústa a vletí mu do nich moucha, je mu jako pokání uloženo sledování TV Barrandov po dobu dvou týdnů.

        Zdravím tímto klášterní hospodyni bratra Drbavého, akreditovaného vranovského zpravodaje naší tiskové agentury Mendacium.

        Reagovat
        • Pokud je mi známo, tak zde uvedený otec Školastyk se živil kobylkami. Což je určitý rozpor s tvrzením, že se hmyz zapovídá 😀
          Sledování TV Barrandov po dobu 14 dnů je daleko horším trestem, než sledování Ocásků Václava Hlodavce po dobu jednoho roku. 😀

          Reagovat
          • Kobylkami se živil i Jan Křtitel. Takže zákazu konzumace hmyzu se z Vatikánu dočkáme jen těžko – spíš to bude doporučeno, když ne nařízeno, coby návrat dnešních křesťanů k biblickým kořenům.

            Reagovat
    • Režie slavnosti by přišla výrazně levněji, kdyby ji odložili na léto. To by si pauláni mohli ryby nalovit ve Vranovské přehradě a hlemejždě nasbírat v klášterní zahradě.

      Reagovat
      • Do Vranova u Brna občas jezdím, ale o žádné přehradě v okolí nic nevím. Jednu Vranovskou přehradu ale znám a byl jsem tam, ale ta leží u Znojma. 😉
        Ale pokud budou chtít jíst ve Vranově (u Brna) ryby, není problém si v jakoukoliv roční dobu zajet na Skalním mlýn u Blanska a koupit tam punkevní pstruhy 🙂

        Reagovat
      • Ještě levněji mohla režie slavnosti vyjít, kdyby byl na funkci generálního vikáře vybrán někdo vlivný z Agrofertu. Třeba momentálně volný, „megapodražený“, bývalý primátor. 😀

        Reagovat
        • Nebo by jim mohl ANOfert na trachtacil dodat svoje oblíbené párky s 0% masa, které se dají jíst nejen na Popeleční středu, ale jsou vhodné i pro vegetariány 😀

          Reagovat
          • Zatím marně přemýšlím, proč se mi při pohledu na usměvavé foto vybavila pohádka Dařbuján a Pandrhola. … Že by ty jitrničky, kterými obrostly stromy u potoka ???

            Reagovat
  • Myslím, že podobným způsobem jsem se stal a doufám, že jen na co nejkratší čas, zástupcem za katechety hranického děkanátu a šéfem soutěže Bible a my. Na Tisíckráte jsem teda skoro nic nepsal, jen pár komentářů, za to na Signálech si libuji. Jestli takto se jde ke kariérnímu růstu, tak to se mám na co těšit.

    Reagovat
    • Vojto, nestraš!!!
      Jestli má na karierní růst v církvi vliv i četnost komentářů v diskusích, tak potěš Bůh … Prahu … 😇😜

      Reagovat
    • „Hřích, lze přemoci jedině LÁSKOU, ne strachem.“

      Konzbula neznám. Co mají stále všichni proti T. Halíkovi ???
      To, že nemá strach ???
      _______________________
      Vždyť ani Ježíš Kristus neměl strach.
      A není to špatně (!)

      Reagovat
      • Já jsem přesvědčen, že to nebyl útok proti Halíkovi, ale přátelské mrknutí na způsob, jakým často odpovídá na otázky, něco jako „… ale já si kladu otázku, jestli…“ 😉

        Reagovat
          • Hmmm, tak jsem si to přečetl… Zajímavá je i diskuse níže… Je vidět, že lidi ještě občas přemýšlí.

            Reagovat
          • TH: Stále vyzývám křesťany, kteří jsou mnoha současnými věcmi znechuceni, aby se poučili z mnohých krizí dějin a nenechali se znechutit, aby církev neopouštěli, ale snažili se trpělivě podle vzoru papeže Františka a mnoha světců, kteří si vždy v ní v nejrůznějších dobách užili své, ji přibližovat duchu evangelijní svobody a radosti. Církev stále nosí v sobě příliš mnoho cenných věcí, než abychom ji nechali zdiskreditovat nevěřícími obhájci povrchního „katolicismu bez křesťanství“.
            ________________
            TP je mladší než já. TH a pan kardinál Duka jsou „důstojnější generace“ – těžko říci, komu budou jednou zvonit „pole louky dům“ a komu „šup tam s ním“. …

            Reagovat
        • To je na mně příliš složité. … 🙂
          Podle mne je POINTA stále o tom, zda důvěřujeme Pánu Bohu nebo „jen“ sami sobě.
          ___________________________
          Což neznamená, že ani ti, kdo mají plná ústa Pána Boha, „poslušnosti“ či „církve“ nemyslí v první řadě sami na sebe. Je to o SVĚDOMÍ. Rychlá a jednoduchá řešení nebývají vždy ta nejlepší. Viz historie (od ukřižování Ježíše Krista až po volby diktátorů nejrůznějšího typu)…

          Reagovat
          • K Bohu vede více cest, nikoliv jen jedna. Pokud někdo volí tu, která se druhému nezdá, nemusí to ještě znamenat, že je špatná. Jako horolezci – ti také zdolávají jednu horu ze všech možných stran. Občas ale někdo holt spadne nebo nevyleze až nahoru…
            Svědomí? Jistě… Za důležité bych pak pokládal v rámci toho všeho neškodit a respektovat. Samozřejmě – když někdo jednoznačně spěje k jasnému maléru, bylo by asi dobré ho upozornit.

            Reagovat
            • Nerozumím. JK „spěl k maléru“ a proto ho ukřižovali? Postrádá to logiku. Ukřižovat byl „akt lidí“. Řešení „bez Boha“. Sami za sebe. Nejlepší pro „lidi“ v dané chvíli. …

              Bůh však si to tak NEPŘÁL.
              Jeho řešení jsou LASKAVÁ, vedou k ŽIVOTU.

              Reagovat
              • Nemyslel jsem JK. Myslel jsem jakéhokoliv smrtelníka, který selhává (zabředne do permanentního hříchu).
                —-
                Samozřejmě. Opět nemyslím JK, ale kohokoliv z „hříšných smrtelníků“ – například protialkoholní léčení vypadá nelaskavě, je tvrdé, ale pokud je úspěšné, tak také vede k životu (z pozemských hledisek lepšímu)…

                Reagovat
                • Podle mne není správné měřit (hodnotit) vaším intelektem, svědomí druhého člověka. Čistě technicky i v případě, že neuděláte chybu máte jinou životní zkušenost a jiná „vstupní data“. … Hlavně však mluvíte-li o „permanentním hříchu“, kde je ve vaší představě místo pro Boha?

                  (V každém člověku je přítomen Bůh, tj. v každém je něco dobrého.)

                  Reagovat
                  • …kde je v mojí představě místo pro Boha? VŠUDE!

                    Reagovat
                    • … právě proto, že v každém člověku je přítomen Bůh… Samozřejmě, že svědomí nelze měřit intelektem druhého. Ale na druhé straně je už pro pouhou snesitelnost pozemského bytí nutné rozlišovat dobro od zla. Lupič je lupičem a vrah je vrahem – je třeba nazývat věci pravými jmény.
                      Samozřejmě i vrah má před Bohem šanci, protože i v něm je Bůh – výmluvným svědectvím této skutečnosti je třeba případ vraha P. Cyrila Vrbíka z Dubu nad Moravou…

                    • Dík za příklad. Vadí mi spíše, když o druhém předpokládáte, že je „hříšník“, i když nutně hříšníkem být nemusí. (JK též dával šanci každému.)
                      ________________
                      V životě nemáte jistého nic. Necháte-li se přemoci strachem, nemůžete ráno ani „vylézt z postele“. Natož usednout do letadla. …

                      https://hajny.blog.respekt.cz/strach-55733190/

                    • Ten, co zabil P. Vrbíka z Dubu nad Moravou, nebyl hříšník? Dobrá… 🙂
                      Vy jste sám nikdy neselhal?? V tom případě gratuluji… 🙂
                      Já o sobě také vím svoje. Od toho je svátost smíření. A pokud někomu činí problémy vyznat svá selhání v přítomnosti kněze, má ještě SVĚDOMÍ… 🙂

                    • Samozřejmě, že o KAŽDÉM předpokládám, že je hříšník! Bez hříchu byl pouze JK a Matka Boží…

                    • No právě. Jak to říkali (s humornou nadsázkou) ve fabrice v Brandýse nad Labem: „Tady se viník nehledá, tady se viník určuje.“
                      ________________
                      Učenlivý.

                    • Aha… Takže vyznání hříchů nás VŠECH v úvodu liturgie je podle vás nesmysl („Vyznávám se všemohoucímu Bohu a vám všem, že často hřeším…“).
                      Takže vy, jakožto dokonalý NEHŘÍŠNÍK, vlastně klidně můžete chodit na liturgii (bohoslužbu slova) až na první čtení… Šťastný člověče! 😀 Můžete v neděli klidně o 5 minut déle spát… 😀
                      Nevím, zda mohu předpokládat, že právě vy jste bez hříchu.

                    • Tak se právě hájili autoři i vykonavatelé holokaustu…
                      „Pouze jsem plnil/splnil rozkaz“.
                      ____________________
                      Nevyznávejte se ze hříchů „VŠECH“. …
                      Myslíte-li to PRAVDIVĚ, tak pouze z těch svých.

                    • Vy jste fakt komik! 😀

              • Dodatek: Všeobecné zkušenosti z pozemského života předešlých generací svědčí o tom, že hřích obvykle vede k maléru. Takže je dobré na hřích upozornit, pokud je ovšem dotyčný otevřený vůči slyšení. Není-li tomu tak, pak je to v rukách Božích.

                V případě JK o žádném „maléru“ nemůže být řeč (znovu: myslel jsem lidi pozemské). Jednak žádný hřích neměl a jednak se v jeho případě naplnilo, co je psáno… Opět prosím, nezaměňujme nezaměnitelné…

                Reagovat
                • Ho diabolos (česky „ďábel“) je ve staré řečtině označení pro toho, kdo „žaluje“. To není ta nejšťastnější volba. De facto to je o představě, že Bůh je „hloupý“, že neví, jak se věci mají… Bůh NENÍ „naším služebníkem“.

                  Reagovat
                  • Není třeba hned žalovat. Nejprve se má bližní upozornit osobně mezi čtyřma očima. Nepomůže-li to, má se pozvat svědek. Teprve pak…
                    Cokoliv napíšu, vy musíte negovat… 😀 Najděte si už konečně jiný sport, Bůh není ani VAŠÍM služebníkem…

                    Reagovat
                    • Nedělejte ze sebe „chudáka“. Ani „hřích“, ani „strach“. To není evangelium.
                      Netvrdím nic jiného, než že Bůh má lidi RÁD.
                      _______
                      Má RÁD.

                    • Sice vás Bůh má rád, ale není vaším služebníkem! 😀 😀
                      O strachu z mé strany nepadlo ani slovo… Stejně tak si nemyslím, že bych ze sebe dělal chudáka. Spíš se bavím nad tím, že cokoliv napíšu, vy musíte jakkoliv (třeba i VELMI blbě) napadnout! 😀 😀 😀
                      Schovávat se za Evangelium ve jménu prosazování vlastního EGA, co se názorů týče, také není fér.
                      Bůh není vaším služebníkem, přestože vás má rád (opačně to také funguje)… 😀

                    • Však !!! Bůh není mým služebníkem… NEMÁM ambice, aby mým služebníkem byl. Má mne rád a za to mu jsem VDĚČNÝ. Můžete činit totéž.

                    • Proč bych to dělal? Dva činí totéž a není to totéž! 🙂

                    • … pozor, aby to OPĚT nebylo špatně pochopeno: Jsem Bohu vděčný, ale asi ne tak, jak si vy představujete…

            • Podle Pána Ježíše je ta cesta jen jedna: „Nikdo nepřichází k Otci, než skrze mě.“
              (Ale, pravda, jistě i po té jediné různí lidé jdou různě.)

              Reagovat
              • A to je právě ten PRAVÝ ekumenický přístup… JK říká doslova: „Nebudete-li jíst mé tělo a pít moji krev, nebudete mít v sobě ŽIVOT“… Když tedy křesťané ŽIVOT v sobě mají, lze TVRDIT, že v eucharistii, kterou přijímají není přítomen Kristus ??? Dle mého osobního názoru NE.

                https://iona.org.uk/

                Reagovat
                • A jak je to tedy s muslimy? (Navážu na to, co jste tady napsal už před delším časem). Ti JK neznají. Je mi úplně jasné, že mi odpovíte, že oni jdou po jiné cestě za stejným cílem – Bohem, který je jen jeden. Jenže pro mě jakožto křesťana skutečně neexistuje jiná cesta než skrze JK.
                  Na téma „ekumenismus“ bylo napsáno již velmi mnoho a názory jednotlivých interpretů se dost různí. Pokud ovšem každý bude tvrdit, že pouze JEHO cesta je jediná správná, vždy půjde o nereálnou utopii.
                  Bůh je jen jeden a pro mě jako katolíka je směrodatné to, co výše napsal P. Jůza…

                  Reagovat
                  • Nejde o muslimy. Jde o Vás. Z toho, co píšete vyznívá, že muslima považujete za „hříšníka“ už jen proto, že je muslim.
                    _______________________
                    V tom lze vidět nejen STRACH a nesnášenlivost. V podstatě je v tom i výčitka Bohu, že „špatně“ stvořil ty, kdo nejsou „jako vy“. …

                    Reagovat
                    • Zase uhýbáte! Samozřejmě, že nejde JEN o muslimy. Jde o pravý význam této věty:
                      „Nikdo nepřichází k Otci, než skrze mě.“ (ta věta, prosím, není z mé hlavy).
                      Pokud v této zemi dojde k tomu, že se džihád stane plnohodnotnou složkou práva a legislativy, bude to jiná.

                      Prosím o překlad slova DŽIHÁD do češtiny. Děkuji…

                    • Ještě jednou:
                      „Nikdo nepřichází k Otci, než skrze mě.“
                      A do třetice:
                      „Nikdo nepřichází k Otci, než skrze mě.“

                      Kdo to řekl?
                      Buddha? Alláh? Prorok Mohamed? Jiný prorok se skleněnou koulí (falešný)?

                      Žádná výčitka v tom není. Opět mi podle vlastní fantazie podsouváte podtext, který jsem nezamýšlel.
                      Bůh není vaším služebníkem…

                    • K džihádu… Už se s překladem nemusíte namáhat, na dostupných webech je toho dost. Nic proti „džihádu rukou“ a podobně… Pro mě je problém útočný „džihád mečem“…

                      „Nikdo nepřichází k Otci, než skrze mě.“ – to neřekl ani Mohamed, ani Kršna… To řekl Ježíš Kristus.

                    • Jste jako „zaseklý gramofon“.

                      Nikde není řečeno, že JK nevykoupil a nespasil VŠECHNY lidi. Tj. i Muslimy. Budhisty, prostě VŠECHNY. …

                      Naopak. Učení církve (tradice) je o tom, že nikdo nepřichází k Otci, než skrze JK. (Duše lidská je nesmrtelná a milosti Boží (nikoli „zásluh lidských“… ) je ke spáse nevyhnutelně třeba.)

                    • Hmmmm, tak jóó… Když myslíte…

                  • Ježíš Kristus je jedinou cestou k Otci pro všechny … i pro muslimy, i pro komunisty, i pro zednáře. Standardní Kristem stanovený způsob je samozřejmě skrze víru a svaté svátosti ve společenství Svaté Církve katolické, a nic jiného nelze doporučovat. Zvláštní kapitolou ovšem jsou úvahy, zda někdo může být spasen, pokud je nějak odloučen od jednoty společenství Církve, pokud nepřijal Krista v eucharistii nebo dokonce ani nebyl pokřtěn, pokud (v ideálním případě bez vlastní viny) vůbec Krista nepoznal, aby v něj mohl uvěřit, např. pokud žil v éře „před Kristem“. Úvahy o spáse např. starozákonních svatých nebo o „křtu krve“ nebo „křtu touhy“ tu byly dávno před Druhým vatikánským koncilem. Ale je jisté, že kdokoli nakonec dojde skrze Boží milosrdenství k Otci, nemůže to být jinak než skrze Krista a pro Jeho spasitelnou oběť, nemůže to být ani mimo Církev katolickou, ježto tato je od Krista neoddělitelná a ježto nikdo nemůže být přičleněn k církvi vítězné, aniž by byl přičleněn k církvi, i kdyby to bylo až na konec a skryté tomuto světu.

                    Reagovat
                    • Těžko říci, kde jste studoval a k VAŠEMU teologickému vzdělání přišel… V každém případě – pokud v Čechách, byl jsem MILE překvapen, když po přednášce pořádané pod hlavičkou České křesťanské akademie pedagogy z Matfyzu (MFF UK) v Emauzském klášteře v Praze tehdejší děkan KTF UK pan Prof. Wolf připustil, že „množina Bohem zavržených bytostí NAKONEC může být PRÁZDNÁ“. …
                      (Dokonce svoje pochopení STVRDIL vyjádřením, že toto bude možné až v Nebi – ve smyslu ne za našeho života na Zemi, protože představa „Ráje na Zemi“ je utopie.)
                      _________________________
                      Ve vší úctě – TEORIE šířená vámi de facto tvrdí, že Bohu se jeho „práce“ (Stvoření) NEPOVEDLA. Z vaší strany to je HODNĚ MALÁ VÍRA a dost „nízké“ mínění o Bohu.

                    • Neskutečné, co?
                      Mimochodem – čistě „technicky“ a analyticky – pod rouškou učenosti je opět skryt blábol hodný brouka Pytlíka…
                      … a tak jsem si vzpomněl na operu nedávno zesnulého skladatele Evžena Zámečníka „Brouk Pytlík“, kde jednou z ústředních melodií je žertovná píseň „Pytlíkova kapela hraje pěkně z vesela“…

                    • Směrem k P. Jůzovi: Samozřejmě že ta moje glosa není mířena na Vás… Já už totiž fakt nenacházím slov, jak k duchovní pýše pana M.H. přistupovat… Všimněte si, že každého, kdo s ním jakkoliv polemizuje, on se snaží pasovat na blbce.
                      Pokud je to opravdu tak, pak si jeho hodnocení mé osoby velmi vážím. 😀 😀 😀
                      Být v očích pana M.H. blbcem je totiž v tomto kontextu svým způsobem velká čest.
                      A nejlepší je, jak hodnotí kněze, kteří podle něho něco dělají „špatně“… Svým způsobem sranda k popukání…

                    • Radku, myslím, že u MH. to není pýcha. On za to prostě nemůže. Asi tak, jako jednonohý neskočí do dálky, protože se nemá jak odrazit. Ať si říká co chce, je to nemocný člověk a opravdu nemá cenu s ním diskutovat, protože tak, jako my nepochopíme jeho, on nepochopí nás. A tak, jako alkoholik nepřizná svoji závislost – ani sám sobě – tak jsou problémy, které člověk sám na sobě není schopen vidět.
                      Tady se nabízí jakási poučka o trámech….ale je vidět, že ta druhá půlka neplatí vždycky. 😀

                    • Říkám snad o RR, že je „blbec“? Neříkám (!). 🙂
                      ČLOVĚK by si měl umět vážit sám sebe. To platí i pro RR.

                      Je člověk.

  • Abych se vrátil k tématu…
    Nepochopil jsem, co má společného generální vikář, nebo diecézní biskup s důtkami. 😬😎
    Pročetl jsem celé pašije, ale žádný z nich tam v souvislosti jejich použitím jmenován není. 🙃😵

    Reagovat
    • Buď je příliš přísný na sebe (lepší případ), nebo na druhé… V každém případě Ježíš Kristus byl spíše „slavič“ (viz svatba v Káně, Poslední Večeře atd. atd.) než „moralista“…

      Reagovat
    • Ve škole z pozice třídního podepisuji „důtky“ každou chvíli… 😀
      Kdo viděl film „Gympl“, nechť si vzpomene za ředitelku v podání Evy Holubové… 😀

      Reagovat
  • Zajímavé je, že v Olomouci na to jdou obráceně – generálního vikáře vysvětí na biskupa.
    Mě by zajímalo, co tím otec brněnský sídelní biskup sleduje.. ??
    .. a nebo, to zvorali v Římě, že místo Mikuláška vybrali Konzbula. A Vojtěch to teď napravuje.

    Reagovat
    • Člověče, ty máš naprostou pravdu! 🙂 Církevní postup je, že vikář povyšuje na biskupa, ještě jsem neslyšel, že by někdo ponížil z biskupa na vikáře. :O
      Zatímco vikář se oslovuje titulem „Veledůstojný pane“, biskup se oslovuje titulem „Vaše Excelence“
      Jakpak se vlastně bude oslovovat generální vikář, který byl předtím biskupem? 🙂

      Reagovat
      • Biskup má své jisté…

        Spíše je otázkou jak oslovovat bývalého g. vikáře. Pochopil jsem, že titul Mons. mu je pouze propůjčen po dobu „výkonu úřadu“. V HK takto skončili pan biskup Kajnek (ten biskupem zůstává) a P. Socha. Jak je správné je po změně oslovovat ??? …

        Reagovat
        • Pro nějakou orientaci mohou sloužit katalogy na webových stránkách jednotlivých biskupství včetně rozdílů mezi nimi (např. v Hradci Králové jsou spíše potlačovatelé titulů, v Litoměřicích pěstitelé titulů … ).

          Reagovat
          • S těmi tituly je to docela zajímavé. Trochu jsem si toho už taky všiml… Fakt je, že se říká „…dejte Bohu, co je Božího a císařovi, co je císařovo“. Na jedné jisté hudební fakultě, kde jsem studoval (z důvodu taktnosti ji nebudu jmenovat – tato škola mi dala hodně a vzpomínám na ni rád, leč i zde byly momenty k pousmání), se titulovalo až moc a vizitky všech docentů, asistentů a dalších byly tituly tak plné, že jméno mezi nimi zanikalo. Nějak mi to nesedělo a snad i to mě přivedlo k tomu, že na diplomu sice nějaká písmenka navíc mám, ale v běžném kontaktu mi holé jméno stačí. Jako v té scénce (už nevím, kdy a kde jsem ji viděl): „Dobrý den, jmenuji se doktor Novák“. „Dobrý den, a doktor je jméno nebo příjmení?“

            Reagovat
            • Záleží na člověku – náš již zesnulý pan děkan – velice dobrý a vzdělaný to člověk, si na žádné titulování nepotrpěl, stačilo mu oslovení pane faráři. Ono když s člověkem promluvíte pár vět, hnedle víte, co má v hlavě, a není na to potřeba ani vědět, kolik titulů je před i za jménem. 🙂

              Reagovat
          • No to jste mi toho řekl. 🙂
            (O tom, že jste Vy vzdělaný jsem přece nikdy nepochyboval.)

            Reagovat
            • Čekal jste víc? Při vašich dokonalých znalostech všeho se přeci sám dovtípíte! 😀

              Reagovat
              • Radku, zase ho tak nepřeceňuj! 🙂 On je sice kříženec Brouka Pytlíka a Všeználka, ale úplně všechno taky neví. Jinak by přece řekl, že Konzbul se pro jmenování ve Vranově u Brna rozhodl z toho důvodu, že je tam v Duchovním centru exercitátorem. 😉
                Jinak tě obdivuji, že s tím bláznem stále diskutuješ. Jak jsem ti napsal v minulé diskuzi, říká se, že když normální člověk diskutuje s bláznem více, než čtvrt hodiny, diskutují blázni dva. Zdá se, že tě stále baví občas být „bláznem“ (jak jsi to o sobě minule podotknul). Myslím si ale, že je lepší na něj vůbec nereagovat, jak to činím já i ostatní. Leda, že by jsi chtěl vytvořit rekord v počtu diskuzních příspěvků 😀

                Reagovat
                • Vidíš, tak tohle mě nenapadlo… 😀 . Nevím, jestli jsem držitelem nějakého rekordu v něčem… Pojídání knedlíků to ale nebude…
                  Když už tady padly ty poznámky o hierarchii a funkcích. Trochu mi to připomíná paradoxní situaci z vojenské služby, kdy jsme asi půl roku měli za velitele roty (!) nadpraporčíka. Byl to sice férový chlap a pod ním to bylo v pohodě, ale na tuto funkci vůbec neměl hodnost! Ovšem jako výkonného praporčíka jsme měli podporučíka absolventa (tedy „špagáta“ se zlatou hodností), který co do funkce byl pod oním podpraporčíkem, přestože měl de facto vyšší hodnost…
                  Takže mě to s tím generálním vikářem nějak moc nepřekvapuje… 🙂

                  Reagovat
                  • Generální vikář má asi výrazně více pravomocí než pomocný biskup. Takže v tomto smyslu je jmenování biskupa vikářem bráno jako kariérní růst.
                    Ale třeba to zde vysvětlí nějaký odborník na církevní hierarchii lépe.

                    Reagovat
                    • Já bych to vůbec nebrala jako kariérní růst, ale úsporu lidí. Ve špitálech chybí sestry, ve fabrikách svářeči, obchody nemají prodavače, no a na biskupství nejsou generální vikáři. No tak se sloučí dvě funkce – pomocný biskup a vikář, a je po problému. 😀 😋

                    • Ano, v praxi jsem to viděl a zažil na vlastní kůži.

                    • Nejhorší je, když se musí sloučit funkce faráře, kostelníka a ministranta 🙁

                    • Správně! Sloučí se dvě, tři funkce, ale plat zůstane jeden.
                      ANO, tak se má řídit církev – jako firma!
                      A restituční náhrady ať si klidně bolševik 🤡 zdaní … 😛

                    • Všechno zlé je na něco dobré. … Když „nejsou lidi“ (viz spojení funkcí) alespoň kostelník nezakazuje farářovi, aby ministroval. …
                      🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

                    • Jmenování a vysvěcení pomocného biskupa se prakticky netýká pravomocí, ty jsou dány až (nebo někdy už) jinými jmenováními a pověřeními. Jmenování pomocného biskupa (jednoho z pomocných biskupů) generálním vikářem je doporučeno výslovně církevním právem a je logické, v tomto případě se nejedná o kumulaci funkcí z nouze, blbosti či touhy po větší „seberealizaci“, ale funkce generálního nebo biskupského vikáře k pomocnému biskupovi logicky patří.

                    • Tak to jste mi zkazil radost – já, která tomu vůbec nerozumím, jsem chtěla udělat legraci – no, a zase nic. Škoda. 🙁 🙄

                • Taky nejsou Lumen, pistolníku… 🙂 Jinak by se dočetl, že Vranov bylo rozhodnutí b. Cikrleho. Naštěstí nejen „konzul“ je exercitátorem. Loni (vlastně už předloni) jsem tam byl na exerciciích s Janem Šedivým (žák kardinála Špidlíka) a v podstatě mohu doporučit.
                  ______________
                  Nejen chlebem živ je člověk. …

                  Reagovat
                  • To se divím, že ty exercicie nebyly v Bangladéši! 😀 😀 😀 😀 😀
                    Nepůsobil jste náhodou vy v Bangladéši jako exorcista? 😀 😀 😀

                    Reagovat
                    • Byly na Vranově (v klášteře).

            • Jednotlivé osoby si dovedete již najít. Např. Mons. Mgr. Josef Socha, papežský prelát zřejmě dle označení „papežský prelát“ má stále uvedený titul Mons. na základě jmenovitého výslovného udělení. Zvláštností hradeckého katalogu na webu je nedohledatelnost kapitul, a zatímco u některých kněží (např. Mons. Mgr. Josef Socha, papežský prelát) je uvedena funkce v katedrální kapitule, u mého nejmenovaného spolužáka Jeho Milosti Mgr. Antonína Forbelského jmenovaného kdysi kanovníkem v Litomyšli o tom nic uvedeno není, jinak prý je i statutárním orgánem této kapituly – arcijáhnem.

              Reagovat
              • Mons. Sochu jsem v pátek zdravil slovy „Dobrý den“. … A.Forbelského zase nemám problém oslovit „pane faráři“ – čistě technicky PROTO, že to byl on, kdo mne jako první kdysi dávno (v Hronově) pověřil podáváním svatého přijímání lidem – dokonce ještě před Mons. J. Reinsbergem. …

                Jak je ten svět malý, že?

                Reagovat
                • Čistě „technicky“ 😀 😀 😀 … Ano, svět je malý… Už jsem taky poznal pár lidiček, kteří vás znají nejen z Bangladéše… 😀 😀 😀
                  No, ještě že zatím nezdravíte římskokatolické kněze pozdravem „Hare Kršna“… 😀
                  Ale co není, může být, že ano… 😀

                  Reagovat
                  • Těžko.
                    ________________
                    Stran pozdravů v práci se zdravíme „čest práci“. Zkoušel jsem i „v šest v práci“, ale to se nesetkalo s pochopením. Tak když mám dobrou náladu odpovídám: „až na věky“.

                    Reagovat
          • … pěstitelé titulů…
            Já teda pěstuji ledacos, ale tituly jsem ještě nezkoušela. Přemýšlím, jak by asi vykvetly, a jestli by se hodily do kytky k soše Mistra…
            Na druhou stranu – nedivte se, v české kotlině (do okresu Litoměřice patří i hora Říp a tudíž kraj mlékem a strdím oplývající…) – bodejť by se tam nedařilo i titulům.
            😀 😀

            Reagovat
            • Nojo, … Jenže ta škola, o které jsem psal, je v Brně… 🙂
              Nic ve zlém, vzpomínám na ni moc rád, s láskou a úctou… 🙂

              Reagovat
              • Tak Brno je hnedle vedle úrodné Hané, téměř její součástí. 😉

                Reagovat
                • Brňák miluje, že ať už se z centra rozeběhne na jakoukoliv stranu, vběhne do lesa či na pole dříve, než mu dojde dech. 😀

                  Reagovat
            • Říp s okolím je již hluboko v Pražské arcidiecézi. Zřejmě při zřízení diecéze nepatřil do Litoměřického kraje. Zřejmě na Litoměřickém biskupství podle nejméně jedné kompetentní osoby náležité titulování patří nějak ke slušnosti a patřičné úrovni, a případné kompetentní osoby další se proti tomu nějak zvlášť nebouří (nebo bouří neúspěšně, ale spíš opravdu nebouří, vždyť se tím nic nezkazí … ).

              Reagovat
      • Nejlepší to mají Saleziáni, ti oslovují biskupa „Kájo“

        Reagovat
        • A dal by se titul „Kájo“ použít i na jiné biskupy? 😀

          Reagovat
  • Snad byla oslava na Vranově zvolena z důvodu DUCHOVNA. V zasedací místnosti je tam nádherná malba Eucharistie. Tak snad proto. (Na schodišti zase portrét diecézního biskupa. Dýchá z něho KLID.)

    I když v kostele lze v únoru čekat zimu…

    Reagovat
  • Mně teda zaujala ta třetí otázka ohledně přesunů:
    „Ze všeho nejdřív plánuju do své pracovny přesunout mapu ze skříně mého předchůdce.“
    Z uvedeného vyplývá, že biskup Konsbul se nepřestěhuje do kanceláře stávajícího generálního vikáře. Z toho mi vyplývají dvě otázky:
    – Zda nepřesunutí se nového generálního do staré kanceláře znamená i nepřesunování pěšáků, nebo naopak – zda přesunutí umístění kanceláře generálního bude znamenat i přesunování pěšáků ze starých kanceláří do nových.
    V obojím případě jsem vůbec nepochopila přesun staré mapy do nové kanceláře. Na nový pytel se přece nedoporučuje nová záplata.
    😉

    Reagovat
    • Lído, starou mapu je třeba přesunout kvůli tomu, aby nový generální vikář věděl, ve kterých farnostech má jaké pastýře. Nejde o kanceláře, jde o farnosti. 🙂 No a pak záleží na strategii, jak s jednotlivými figurkami pohybovat. 😉 Ty jsou v různých diecézích různé. Jak říká známý kněz Milan Norbert Badal, někde biskup umísťuje a překládá kněze z pastoračních důvodů. Tedy sleduje tím určitou koncepci. Např. se snaží každému knězi vymezit prostor, který mu „sedí“, aby např. někdo, kdo si bude báječně rozumět s vesničany, nebyl usazen do universitní čtvrti velkoměsta. De facto by řádně ustanovený kněz už neměl být podle církevního kodexu překládán, leda za trest. Jiná strategie říká, že když farnost funguje, je třeba přeložit kněze tam, kde to nefunguje a naopak. 😉

      Reagovat
    • Lído, dovolím si zde připomenout, že Brňáci jsou na přesuny kabrňáci. 🙃
      Například nádraží přesouvají z centra už několik desítek let.
      Bude-li to podobné i s vikářskými kancelářemi a mapou, kdo ví, jestli se toho vůbec dočkáme.
      Řekl bych však, že letní přesun pěšáků má v Brně úplně jinou, svižnější tradici.
      V té souvislosti mě napadá, jestli by nebylo vhodné, aby pan biskup vypsal na téma přesunů nějaké to referendum … 😀

      Reagovat
      • No, jo – brněnské nádraží!! TO je právě ono: kdyby se bývalo přesunulo před 30 ti léty, když se začalo o tom vážně a konkrétně uvažovat, tak by nebyl problém. Jenže mezi tím – podle mě – případné pozemky skoupili vychytrálci, a teď je to souboj ne o umístění kvůli praktičnosti, ale o to, kdo z toho víc vytříská.
        Jenže – a to je na tom úžasné -přestože je brněnská diecéze nejchudší ze všech českých a moravských, vůbec jí nejde o peníze – důkazem je právě svižnost přesunů pěšáků.
        😀 😀 😀
        A v létě uvidíme pěkný tanec!! 😀
        Jak známo, biskup Konsbul velmi pečlivě sledoval taneční soutěž Star dance. No, a my se za pár měsíců dozvíme, který tanec u něj vyhrál – jestli to to byl anglický valčík, slasa nebo rock’n roll .
        😉

        Reagovat
        • Jenom aby to nebyl ten tanec, v němž Arichteva nechtěně ukázala holou zadnici 😀

          Reagovat
            • Nádherný smajlíky, jednom bych se dovolil zeptat, kde jsou takové k mání 🙂

              Reagovat
              • To už jsme tu řešili- ty jsou pouze protekční. Ale nebudu skrblit a prokážu dobrou vůli:
                😋 😘 🤐 😨 🤠 🤡 🤧 👻 🍀

                Reagovat
                  • Lído, obávám se, že jste mi nepomohla. Chtělo by to nějaké klávesové zkratky. Ale přesto díky. 🙂 :-$

                    Reagovat
                  • Teda Kamenáči , Ty seš jak malej kluk – akorát tak vypláznout jazyk…. Ovšem teda –
                    na druhou stranu, mohlo by to dopadnout i hůř. Můj 2 a půl letý synovec, když ho švagrová sundala z nočníku, on naštvaný, schoval hlavu do polštáře jako pštros a vysadil na nás nejen pozadí, nýbrž i vše, co k muži patří…… 😋 😉 😉

                    Reagovat
                    • Něco podobného provedl můj syn se svými spolužáky, když bydleli na internátě. Měli tam mladou, ale dost „oraženou“ vychovatelku, která měla v oblibě dělat nečekané přepadovky na pokojích, kam vždy vtrhla bez zaklepání. Jednou kluci tušili, že se schyluje k podobné přepadovce, svlékli se do naha, lehli na postele pozadím vzhůru, přičemž ještě svá pozadí namířili přímo na dveře a přikryli si hlavy. Když vychovatelka vtrhla, viděla šest obnažených pánských pozadí (asi i se vším všudy) mířících přímo na ni ve dveřích. Chvilku byla ticho, pak údajně řekla něco poněkud vulgárního, práskla dveřmi a odešla. Ale od té doby vždy prý zaklepala, než vešla… 😀

                    • Magdo, určitě jsi sis všimnula, že jsem tam udělal pokus o čtyři smajlíky přes klávesové zkratky. Že jediná, která se mi „povedla“, je s vyplazeným jazykem, za to já opravdu nemohu. 🙂
                      Ještě zkusím pár klávesových zkratek, tak uvidíme, jestli se z toho něco ujme.
                      :-l (H) :-# 8ol 8-l :^) l-)

                    • Vidíš, zase nic. Třeba mě to časem někdo naučí 🙂

                    • Kamenáči: cha cha, chi chi, che, che……
                      Radku – ale synovec tak učinil nevědom svého počínání……..

                    • Já vím… Ale tento nápad jsem docela ocenil, protože zaklepat před vstupem do soukromí je slušností, i když tam z pozice pedagoga nebo vychovatele jdu dělat kontrolu. Vychovatelka v podstatě dostala to, co si zasloužila… 🙂 Já bych si taky nedovolil dělat „razii“ na dívčím pokoji tímto způsobem. Nehledě na to, že bych mohl být nařčen ze sexuálního obtěžování v podobě šmírování mladých děvčat…

                    • Magdo, já vím, nic nepotěší člověka víc, jako cizí neúspěch 🙂
                      Zkrátka zkouším, zkouším, metoda pokus-omyl a nějak se mi nedaří. Tak to budu vkládat jen ty smajlíky, které umím 🙂 😀 😉 🙁 😛

        • Teď mě napadá, že kdyby brněnská radnice zaangažovala do přesunu nádraží „emeritního“ generálního, tak vlaky budou zastavovat na hlavňáku za řekou už v létě a to bez ohledu na existenci brněnského metra. 😎😵

          Reagovat
          • Brňáky může těšit, že první návrh na výstavbu čtyř podzemních tratí v Praze (metra) předložil v roce 1926 inženýr Vladimír List, který byl v letech 1907 – 1948 profesorem na České vysoké škole technické v Brně 🙂

            Reagovat
            • V Brně už bylo také předloženo několik návrhů. Bohužel nikdo dosud nepředložil prachy… 🙁
              Takže zatím je jediné brněnské Metro to u Alfa pasáže 😋 .

              Reagovat
              • Brňák se těší z toho, že může cestovat na povrchu, protože zná pouze padesátimetrový podchod pod Hlavním nádražím a i ten se dá obejít. Když už zatouží po podzemí plném vody, navštíví nedaleký Moravský Kras, kde nenajde průvan a koleje, ale pramičky a krápníky. 🙂

                Reagovat
                • Bille, na Brno mi nesahej… 😀 Sice jsem dnes Pražák, ale když jsem v Brně studoval, tak jsem zjistil, že je to město, kde bych dokázal žít.
                  Podobný vztah mám k Olomouci, Hradci Králové či Pardubicím (považuji to téměř za totéž, i když znám jisté rivality mezi oběma městy), nyní i k Litoměřicím.
                  Prostě – každé místo má svůj půvab, který je třeba objevit.
                  Když jsem nastoupil do Litoměřic, tak jsem nebyl nijak nadšen z industriálně zasaženého severu. Okolí Lovosic, Mostu nebo Litvínova – samá roura, zeleně minimum, občas nějaké křoví…
                  Jenže ono to chce mít oči k vidění… Už i tam jsem dokázal najít partie, které mi učarovaly!

                  Reagovat
                  • Radku, Bill je Moravák. No a my Moraváci si ze své metropole můžeme dělat bžundu. Nikdo jiný ale ne!!!! Stejně tak jako Pražané si mohou dělat bžundu sami ze sebe, ale běda tomu, kdo by si ji udělal z nich.

                    Reagovat
                    • Magdo, tak to je přesné!! 😀 😘 😉

                    • Však bych si dělat bžundu v Brně z Brna a Brňáků nikdy nedovolil! Jediné, co mi občas vrtá hlavou a když to vidím v reálu, tak se musím odvrátit, abych se nesmál, je ten „moderní orloj“ v podobě obřího …. (no, víte, čeho)…
                      A jednou jsem dostal trochu strach, když mě na konci podchodu zastavil takový maník vypadající na slušného „ranaře“ se slovy „Kámo, vohřej mi válec!“ Vůbec jsem nevěděl, co chce a už jsem přemýšlel o scénáři, jak se zachovám, pokud by šlo o nějakého „úchyla“… Pak jsem pochopil – chtěl připálit cigaretu. S tím jsem neměl problém… 🙂

                  • Radku, mě se zase líbí okolí Litoměřic, doslova mě fascinuje České středohoří. Taky výlet do Hřenska má své kouzlo 🙂
                    Brno, resp. jeho historický střed, má své kouzlo. K zahození ani není to, že Brňák zná všechny zábavní podniky ve městě jménem a ví přesně, kde leží. Jediný zádrhel tkví v tom, že personál těchto podniků zná jménem také jeho. 😉

                    Reagovat
                    • Ano České středohoří – nádhera!
                      A člověk si říká, jak krásné to muselo být třeba u Litvínova, než to tam zrubali tím chemickým průmyslem. Stačí vyjet nad Litvínov směrem k hranici, projet asi 6 km lesem se serpentinami a když vyjedete z lesa, jste v úplně jiném světě – pohádkovém!
                      A co se týče hospod a hospůdek – nedám dopustit na motorest ve Velemíně (tam ovšem nyní bědují, že jim dálnice sebrala klientelu), nedám dopustit na rodinnou hospodu Doušových v Kravařích a nedám dopustit na úžasnou hospůdku v Kocourově nad Milešovem… 🙂

                    • Mě se na Českém středohoří líbí, že je tam na každém druhém kopci nějaká zřícenina hradu. Romantika jako blázen! 😉 🙂

  • pokud mohu poradit- doporučuju biskupství Brněnskému využít pro ty „škatulata“ založit si účet na LinkedIN, vysypat tam volné fleky na farách a počkat až se nahrnou zájemci z řad ctihodných farářů (kteří netrpělivě očekávají vytouženou změnu)

    Reagovat
  • TEchnická: Víte J. buďte prosím OPATRNĚJŠÍ při vkládání teologických pouček. Jsou-li vytrženy neteology z kontextu, mohou vést v krajním případě až k holokaustu.

    Reagovat
    • Ve Starém zákoně je povícero pravidel, výzev i příkladů holokaustů=celopalů, myslíte-li však tímto slovem hubení Bohem vyvoleného národa německými národními socialisty v minulém století, zpytujte trochu, oč šlo … spojitost s „teologickými poučkami“ veškerá žádná. A Vaše fantasie, co by k čemu mohlo vést, je zřejmě dost bujná, a bez podrobnějšího vysvětlení pochopitelně zcela nepochopitelná, jak co se týká toho, co tím vůbec myslíte, tak toho, proč tak myslíte.

      Reagovat
      • PROČ ??? Protože se i vy zjevujete „pouze při bubnování“ abyste „slíznul SMETANU“. (Např. pan biskup Kajnek slouží PRAVIDELNĚ ranní mše svaté v Pardubicích a navíc s takovou úctou, že když mi minule podával svaté přijímání „na ruku“, pokládal svatou Hostii na dlaň s takovou ÚCTOU a LÁSKOU, že to ani nelze slovy vyjádřit.)

        „Vtipně“ utrousíte větu a bavíte se tím, jak se druzí „perou“… Viz výše vaše „moudro“ o „jediné cestě“. PROVOKUJETE a jste nesmiřitelný více, než sám RR.

        Jak říkal J.Reinsberg: „Nejprve musí být chytrost“…
        Opravdu je to „chytrost“ (?) Není. HLOUPOST. Nic více.
        _________________________
        Buďte opatrnější… Díky.

        Reagovat
        • I vy byste mohl být opatrnější, pane. Pýcha (i ta duchovní) předchází pád…

          Reagovat
          • Radku, diskutovat s bláznem může být obtížné, nudné, ale i zábavné.
            Diskutovat s pyšným bláznem, který poučuje kněze a který by byl snad schopen poučit i samotného papeže, je zbytečné. Za tyto lidi je potřeba se modlit.

            Reagovat
            • Souhlas… Jenže papeže Františka on poučovat nebude, protože papež František je „jeho“ linie, jak je vidět (nebo jak se zatím zdá). Ale docela věřím tomu, že Benediktovi by nejspíš s velikou chutí nějaké to školení poskytl… 😀 😀 😀
              Mimochodem – docela mě vede k zamyšlení skutečnost, že od abdikace je kolem Benedikta ticho, jakoby vůbec neexistoval. Když jakákoliv emeritní skřehotající celebritka dostane průjem nebo se špatně vyspí, hned jsou toho plná média. Ale o emeritním papeži ani slovo, ani slovíčko! Kdyby třeba jen občas napsali, že si ještě rád zahraje na klavír…
              Pravda, možná je to tím, že papež jako takový pro sekulární svět „celebritou“ není… Možná že je to v tomto kontextu nakonec dobře…
              Ale možná také, že není moc žádoucí o něm psát a na jeho existenci upozorňovat…

              Reagovat
              • Např. na http://www.radiovaticana.cz několikrát ročně přiměřené zprávy o emeritním papeži jsou. Pro světský bulvár je méně zajímavý, nakolik se tam ty zprávičky také dostanou, to zcela zákonitě nemám přehled … i pokud se objeví, a i pokud si některé našinec všimne, neutkví to v paměti, neboť nejde o žádný skandál. A je na Benediktovi příkladné, jak se skutečně stáhnul do pozadí.

                Reagovat
                • Pokud je to Benediktovo přání, budiž respektováno… Pro mě však byl ve všech případech a ve všech směrech fascinující osobností…

                  Reagovat
        • Přiznávám, že Vaše bubnování a smetanu prostě nechápu. O té jediné cestě, to není zrovna žádné moje moudro, to je vyjádření samotného Pána Ježíše, domnívám se, že i Vy jste ho nejednou slyšel a četl, já ho jen připomněl. Vážně přemýšlet a diskutovat o tom, co to znamená, je jistě přirozené, důležité a prospěšné, i když pan kardinál Tomášek kdysi zahřměl v katedrále, že slovo Boží není slovo k diskusi, ale k akci. Souvislost mezi touto pravdou víry a nějakým možným celopalem vidím jen tu, že k Otci se nedostáváme přes celopaly a oběti, ale přes Krista. Váš „sám RR“ mně teda pobavil … . Možná, že když pro Vás bude jen „RR“ (a Vy pro něj jen M.H.), nebo ještě lépe s nějakým positivním přívlastkem (např. „milovaný bratr“)(i když jsem tedy slyšel, že prý u špiček lidovců se vyostření diskuse pozná podle toho, že se začnou vzorově oslovovat „bratře“), že by to mohlo vzájemné reakce poněkud zklidnit. A musím Vám psát, že kdybych Vás neměl rád, že se s Vámi nebavím? (Ale pokud se s Vámi zrovna nějaký čas bavit nebudu, tak si to hned, prosím, nevysvětlujte tak, že už Vás rád nemám.) A za to, že nechodíte na mši svatou do Loukova, ale do Pardubic, za to já opravdu nemohu … tím Vám to samozřejmě nevytýkám, co byste tu dělal … .

          Reagovat
          • Relativně vlídné. Děkuji.
            ___________
            „JK přišel, aby všechny lidi vykoupil a navěky spasil.“ …

            Skromně se domnívám, že spása, kterou nám JK zprostředkoval je JINÁ, než jsou naše představy o ní, resp. naše představy o tom, co by měli dělat a jak se „chovat“ ti „druzí“. … V tomto smyslu se pak ani nemám problém společně modlit s Muslimem či Budhistou, bude-li ON o to stát.

            Reagovat
      • Víte, pokus se vžít do pozice toho ubožáka.
        Představ si, že někdo celý život studuje na mnoha vysokých školách, aby přišel k vědění. Scestuje celý svět, aby došel k poznání. Udělá pilotní zkoušky, aby se naučil záviděníhodným dovednostem. Stojí ho to mnoho peněz, úsilí a času. A když všechno to vědění, poznání a dovednosti má v malíčku, někdo mu ho zlomí. Z toho by přece škráblo každýmu. 😇
        P.S. A teď vážně. Myslím, že MLČENÍ v tomto případě není souhlas, ale je to NEPŘISTOUPENÍ na jeho hru.

        Reagovat
        • Mým celoživotním a dosud nesplněným snem bylo udělat si papíry na parní lokomotivu… Jenže to už se mi opravdu asi nesplní. Páry mám strašně rád a kdykoliv něco někde jede, alespoň se snažím být u toho…

          Reagovat
        • Jako VTIP dobrý (!)
          _______________
          Pravda však je, že to bylo opačně. 🙂 (Studoval jsem sice pouze na jedné VŠ a to „před“, ale jinak mi malíček zlámal kněz Pavel Budský v květnu (ne v dubnu) 2004. Piloťák jsem dal až na jaře 2009 (malíčku navzdory).

          Reagovat
  • Mám trochu strach.
    Když pomocný biskup v rozhovoru Konzbul zmínil pěšáky, je mi jasné, že myslel šachy. Ty jeho předchůdce s kaplany, administrátory a faráři hrával.
    A já zase hrával šachy s Konzbulem.
    A ten miluje rošády.
    To je špatné znamení!

    Reagovat
    • Nevím Hilarie, jak to v Brně na biskupství chodí, ale špatnější znamení by bylo, kdyby preferoval mat dámou … 🤧

      Reagovat
      • A což takhle rošádu mezi koněm a střelcem? 😀

        Reagovat
        • Kamenáči, asi nejsi z Brna.
          Tak jen pro vysvětlení. Ten mat dámou nebyla narážka na pomocnou biskupku … 😉

          Reagovat
          • Ne. Z Brna nésu. Správné Brňák pravidelně chodí na utkání svého oblíbeného fotbalového mužstva, i když už 20 let nedokázalo nic kloudného vyhrát. Když dost mrzne a je led, zajde si solidárně i do Ronda na Kometu. A já do Brna na fotbal fakt nechodím 🙂

            Reagovat
  • S těma rošádama, proč se toho tak bojím a proč si myslím, že je to zlé znamení:

    Šachista Konzbul v jedné partii děla klidně víc rošád. Když se nikdo nedíval tak třeba 20, když byl přistižen, hádal se, že se to může, že když jde udělat (podle Cimrmana) v šachu aut, proč by nemohlo být tolik rošád, kolik hráč chce?!
    Dokonce i po ztrátě obou věží děla rošády mezi králem a kteroukoliv jinou figurou.
    Tehdy mě to přišlo nepodstatné, každej máme nějakou tu úchylku,
    ale nyní, když se dostal k veslu …

    Reagovat
    • Výhodou je, že když v šachu házíš aut figurce vepředu, tato není v ofsajdu a může hrát dál 🙂

      Reagovat
      • Já ze zásady nemám důvěru k lidem, kteří hrají šachy. 😨 Vždyť ta hra pochází od někud z Arábie! 🤐
        A kdo ví, jestli vůbec přicestovala do Evropy s pasem!
        Přitom se zde vlastně jedná o lítý boj mezi bílými a černými. 🥁 Zakázal bych to! 😎
        Souhlasil bych pouze s tím, kdyby se nad šachovnicí postavila malá šibenička s kouličkou a hrálo by se to jako ruské kuželky 😋 😘 🍀.

        Reagovat
        • Na jednom zámku jsem viděl skleněné rokokové šachy, které byly barevné – červené a modré. Třeba by se šachy daly barevně řešit takto.
          Moje mladší sestra za mlada jeden čas „chodila“ s šachistou. Otec se jí jednou zeptal, co dělají, když jsou spolu sami. Sestra bez váhání a nejspíš i bez dvojsmyslu odpověděla „Hrajeme šachy“. Táta se ušklíbl a řekl „No jo, každý tomu říká jinak…“ Pak se jednou „nečekaně“ vrátil domů, když sestra měla nápadníka u nás na návštěvě. Nebyl jsem u toho, ale jen jsem slyšel, jak táta mámě říká: „Hele, já jsem přišel domů a oni fakt hráli šachy!“ 😀 Ovšem vím, že tento vztah mé sestry netrval dlouho… Asi se nedivím… 🙂

          Reagovat
  • Předevčírem na TV Noe otec Kelnar propagoval „církevní turistiku“. Prý se (pod hlavičkou Arcibiskupství Pražského) o ni snaží už „10 let“… (!)
    _________________
    Si nevyberou… V Praze „lámou malíčky“ 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 :), v Brně dělají „rošády“. Hlavně že je vždy všude a ve všem Kristus. (Že Češi nevynikají ochotou „přijímat“ uprchlíky – není se co divit. My podporujeme „TURISTIKU“.)

    Reagovat
      • Ani jedna, není o co stát – „pro tvrdost vašeho srdce“…
        Sám Ježíš to kdysi zažil jako batole.

        Reagovat

Napsat komentář: M.H. Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *