Zápalky ve dvojčísle Katolického týdeníku rozhořčily protestantské církve.

Poslední dvojčíslo Katolického týdeníku způsobilo roztržku mezi Českou biskupskou konferencí a Ekumenickou radou církví. Mohou za to zápalky, které byly součástí předplatného.
„Je poněkud nevhodné, aby se sirky přiložily zrovna k číslu, které předchází připomínku upálení mistra Jana Husa. Mysleli jsme, že už jsme dál,“ uvedl pro Tisíckráte.cz Daniel Fajfr, předseda Ekumenické rady církví. „Určitě to naruší další ekumenickou spolupráci,“ doplňuje odborník na katolickou církev, náboženství a obecně Ivan Odilo Štampach.
Zastání našel druhé nejčtenější katolické periodikum naopak u některých biskupů. „Pálení čarodějnic se dnes připomíná napříč republikou u ohňů a čím dál častěji také na nejrůznějších festivalech. Proč bychom nemohli podobnou tradici zavést i 6. července?“ uvedl na svém facebookovém profilu Jan Baxant.
Podle vyjádření Katolického týdeníku je to celé nedorozumění. „Zápalky jsou součástí projektu Návrat ke kořenům, kterým chceme přes prázdniny připomínat důležité tradice, na které se pomalu zapomíná,“ vysvětluje šéfredaktorka Katolického týdeníku Kateřina Koubová. „Rozhodně jsme nechtěli nikoho urazit.“
Týdeník se naopak dlouhodobě snaží přiblížit postavu Jana Husa katolickému publiku. Ostatně v kritizovaném čísle najdeme článek Tomáše Halíka: „Kdo chce zapalovat, musí hořet,“ ve kterém vyzdvihuje především podobnost nejzásadnějších Husových myšlenek s těmi svými.

65 komentářů: „Zápalky ve dvojčísle Katolického týdeníku rozhořčily protestantské církve.

  • 30.6.2016 (14:49)
    Permalink

    Jan Hus byl podle mně teda uplné hovado.

    Reagovat
    • 30.6.2016 (14:51)
      Permalink

      A jaké je vlastně stanovisko ČBK k tomuto svědkovi Jehovovém?

      Reagovat
    • 2.7.2016 (19:40)
      Permalink

      To ty si úplné nevzdelané hovado!!! Netušíš kde je sever!!!

      Reagovat
  • 30.6.2016 (17:08)
    Permalink

    Hmm, asi mám nějaké jiné předplatné, protože k mému vydání byl přibalen benzín.

    Reagovat
  • 30.6.2016 (17:49)
    Permalink

    Mohli tam přibalit este jedny Sparty. Lebo pred zňemi je to nabadanie k žhářství ((

    Reagovat
  • 30.6.2016 (18:32)
    Permalink

    Jan Hus byl nebezpečný heretik. Byl po právu odsouzen.

    Reagovat
    • 1.7.2016 (15:49)
      Permalink

      Jan Hus byl hrdinou v dobách ,kdy se ostatní schovávali v rohu.

      Reagovat
      • 19.3.2017 (16:27)
        Permalink

        Karle Dobroto a Lukáši Marginalisi, jak lehké je názorově se sjednotit:

        Jan Hus byl hrdinným a nebezpečným heretikem v dobách, kdy se ostatní schovávali v rohu.

        Reagovat
  • 30.6.2016 (19:04)
    Permalink

    Od které chvíle je padlý dominikán odborník na Církev svatou? 🙂

    Reagovat
    • 30.6.2016 (19:55)
      Permalink

      Vypadá to, že odpadlík může lépe pomlouvat. Tak nějak.

      Reagovat
      • 2.2.2017 (11:43)
        Permalink

        Když humor, tak hloupý a nekorektní… Náš život mezi stvořením a soumrakem je darem toho, který nás povolal ne k tomu, abychom útočili na bližního, ale abychom vykročili na cestu údivu, lásky a chval. A to je ta cesta….

        Reagovat
        • 8.9.2017 (21:05)
          Permalink

          Cesta k Bohu? Jedině skrze Krista – Jan 14,6

          Reagovat
    • 1.7.2016 (8:12)
      Permalink

      K některým výtiskům byla místo sirek přiložena lahvička benzínu.

      Reagovat
  • 30.6.2016 (19:54)
    Permalink

    Katolíci nikdy žádnou ekumenickou spolupráci nemysleli vážně. Vždycky se považovali a považují za jedinou pravou církev. Ekumenu berou jen jako způsob jak si ty protestantské podřídit. No a Fajfr dělá nezávisle na tom z komára velblouda. Vždyť je to ubohost.

    Reagovat
    • 2.1.2017 (19:15)
      Permalink

      Jsem odhalen a tak se přiznám.
      Jsem katolík a již jsem si podřídil tři protestanty. Dělám jim vedoucího.

      Je úžasné, jak se mi ulevilo.

      Reagovat
  • 30.6.2016 (20:06)
    Permalink

    V nasem cisle zadne zapalky nebyly. A to je skoda, protoze katasem v zime nejradeji podpaluju krb.

    Reagovat
  • 30.6.2016 (21:58)
    Permalink

    A které je tedy první nejčtenější katolické periodikum? Že by Tisíckráte?

    Reagovat
    • 1.7.2016 (10:51)
      Permalink

      Periodikum Tisíckráte není, je to spíš nahodilum 🙂

      Reagovat
    • 8.9.2016 (20:41)
      Permalink

      Časopis Milujte se! vychází v o polovinu vyšším nákladu.

      Reagovat
      • 12.4.2017 (22:18)
        Permalink

        Časopis Množte se! by vycházel v 10x vyšším.

        Reagovat
  • 30.6.2016 (23:49)
    Permalink

    Dobrej clanek 🙂 povedenej od A do Z… jen tak dal 🙂

    Reagovat
  • 1.7.2016 (0:03)
    Permalink

    To to je celé nedorozumění určitě nikdo nechce provokovat bratry jiných církví.

    Reagovat
    • 19.1.2017 (17:50)
      Permalink

      Není to nedorozumění, já bratry z jiných, zbloudilých církví – což jsou všechny krom té naší katolické – provokuji pravidelně a rád.

      Reagovat
  • 1.7.2016 (4:50)
    Permalink

    Co tady melou o upalování čarodějnic? Přijde mi trochu nešťastné, že chce církev slavit pohanský svátek. Už tak jich slaví až dost…

    Reagovat
  • 1.7.2016 (12:11)
    Permalink

    Já sirky nedostala, ale není problém si je koupit. Potíž je v tom, že včera naše obec vyhlásila ZÁKAZ PÁLENÍ – prý platný pro celé prázdniny. Má to na svědomí starostka. Neježe je nepraktikující katoličkou, ale – zdá se – se svým zákazem staví proti vyjádření KT, který má záměr zejména o prázdninách připomínat tradice. Myslím, že jí budu muset tento článek přeposlat, aby nadále svůj zákaz zvážila.

    Dále se chci zeptat: Jaké že to tradice mají být připomínány?

    Reagovat
    • 1.7.2016 (22:52)
      Permalink

      Noc táborových ohňů přece! Na farských zahradách se dělají třeba dětské dny, opékají špekáčky a tak…V létě se taky hodně zapalují lýtka, myslím, že tohle je dost ekumenické. Nebo ne? Co na to pan Odilo?

      Reagovat
  • 1.7.2016 (23:42)
    Permalink

    Zajímavé je, že když husité, č.bratři, adventisté a další stovky křesťanských nebo rádoby křesťanských spolků znevažují panenství Panny Marie, papeže a jeho primát a vůbec to co je na katolické církvi svaté, tak to ekumenu nenarušuje? Já to vidím asi tak, že tihle lidé se chovají stejně jako různé spolky na podporu homosexuálů, pro eutanázii a kdovíco ještě. Oni mohou říkat co chtějí, ale jiné názory ani nerespektují. Oni mohou urážet Pannu Marii, ale o Husovi nemůže katolík nic říct, třeba toto: Hus byl jen heretik, s neúplným univerzitním vzděláním, Husitská komunistická revoluce vrhla naši zemi o dvě stě let zpět a ještě si někdo dovolí říct, že kdo nemá rád Husa není Čech. Já říkám něco jiného. Jsem Čech a jsem katolík a epizodu heretického a komunistického plebsu v našich dějinách považuji za nejtemnější období hned po době před přijetím křesťanství. Katolíkům všichni vyčítají idolatrii a úctu ke světcům, ale sami mají Husa a další heretiky za víc jak názor Církve – tedy Kristova mystického těla. A úcta k „ostatkům“ některých protestantů, jako jsou předměty denní potřeby, je snad horší než úcta k ostatkům pravým s jediným rozdílem, klanění se židli nějakého heretika nikomu žádný užitek nepřinese…

    Reagovat
    • 6.7.2016 (14:10)
      Permalink

      Spíš bych upřesnil, že to nejhorší, co nás v historii potkalo, bylo:
      1, katolická církev
      2, komunismus
      3, husitské hnutí
      4, nacizmus

      Zajímavé je, jaké jsou mezi jednotlivými ideologiemi paralely a způsoby šíření…

      Reagovat
      • 2.1.2017 (19:22)
        Permalink

        ještě doplním:

        -2. hlupáci
        -1. sex, drogy a rock n roll
        0. a nejhorší ze všeho – trpaslíci (protože ti vám vlezou všude)

        Reagovat
    • 2.1.2017 (19:23)
      Permalink

      … a i toho Husa nám ti protestanti ukradli

      Reagovat
  • 2.7.2016 (7:27)
    Permalink

    Špekáčky, lýtka, a někomu třeba hoří u koudele…

    Reagovat
    • 26.1.2017 (15:48)
      Permalink

      Pozor: správné je „hoří mu koudel“, bez dodatků kde, neřkuli u čeho. Koudelí byly těsněny skuliny mezi trámy v domcích a chýškách, takže když při nemístném roztopení kamen koudel se vzňala, nastalo nejvyšší nebezpečí požáru. Užitím kamene, cihel, betonu apod. zanikl důvod užití koudele, leč úsloví charakterizující nejvyšší nebezpečí zůstalo nadále. Lidé si ho však přestali správně vykládat, a jako obvykle, vyložili si ho po svém dodáním toho, co jim bylo nejbližší, resp. co mají stále po ruce.

      Reagovat
  • 2.7.2016 (13:07)
    Permalink

    Je to nesmysl a fail!!! K předplatným KT žádné sirky nepřišly… Opět se někdo snaží rozšířit spory mezi křesťany!!!

    Reagovat
    • 2.7.2016 (16:11)
      Permalink

      Je to podlě mně velice smyslné…rozšiřování sporů mezi křesťany je odvěká a zábavná disci plína.

      Reagovat
      • 3.7.2016 (21:16)
        Permalink

        Se vším, co jste napsal se zcela ztotožňuji a souhlasím, mluvíte mě ze srdce, protože to vše je pravda. Zdravím, br. Jaroslav

        Reagovat
        • 19.1.2017 (17:54)
          Permalink

          Já souhlasím se vším co tady kdo napsal a ještě napíše!

          Reagovat
          • 8.7.2017 (17:05)
            Permalink

            Já souhlasím i svůj s tím, co tady nikdo nikdy nenapíše.

            Reagovat
  • 3.7.2016 (6:09)
    Permalink

    Tahle webova stránka je celá vtipná a s nadsázkou, kdo to nepochopil, tak je hloupatej 😀 Díky za ranní pobavení!

    Reagovat
    • 23.2.2017 (20:41)
      Permalink

      Mně to taky přijde všechno velmi vtipné. ??? Možná jsem příliš hloupá, abych pochopila, že ti komentující si jen z redaktorů svými fanatickými poznámkami dělají srandu. Kdo ví…

      Reagovat
  • 3.7.2016 (9:21)
    Permalink

    Ad: „Opět se někdo snaží rozšířit spory mezi křesťany!!!“
    Zajímalo by mne, o jaké spory se má jednat. Zda jde o spory plísní či vyšších hub, zda jde o spory kapradin, plavuní či mechorostů… takhle je to příliš neurčité.
    Máte kupříkladu indicie o tom, že by se jednalo o spory hub rodu psilocybe? To by pak dávalo smysl.
    Někteří též už pomalu obrůstají mechem. Přísun vhodných spor by onu rychlost obrůstu mohl podstatně zvýšit…
    A nebo se snad jedná o spory anthraxu?! To by pak mohlo být kvalifikováno jako šíření poplašné zprávy!
    I když zde by se, vzhledem k neurčitosti vyjádření, možná jednalo pouze o zprávu předplašnou…

    Reagovat
  • 3.7.2016 (20:02)
    Permalink

    Ještě více než články se bavím diskusemi po nimi. Vedení některých lidí je fakt extrémně dlouhé 😀 Jinak díky, drahá redakce, vaše články jsou super. 😀

    Reagovat
    • 4.7.2016 (13:02)
      Permalink

      Na 100% souhlasím – z reakce některých lidí je vidět, že nepochopili, že jde o recesi, některé diskuzní příspěvky jsou vtipné, že se směju ještě v noci v posteli, (a to je ještě dobré – to si jen manžel myslí, že jsem blázen. Horší, když se mi něco připomene při mši v kostele – třeba kadidelnice…) a některé příspěvky jsou tak ůžasné, že nikdo nepozná, co si vlastně pisatel myslí.

      Reagovat
  • 3.7.2016 (20:24)
    Permalink

    Ad: „Vedení některých lidí je fakt extrémně dlouhé…“
    No, oni už se ti čiperní „sběrači“ barevných kovů postarají o to, aby se i jejich vedení podstatně zkrátilo 🙂

    Reagovat
  • 7.7.2016 (10:24)
    Permalink

    Jsem nevěřící (tedy abych byla přesnější nejsem křesťan), a když čtu nejen článek, ale hlavně některé diskutující, tak to tak nejspíš asi zůstane. Mám pocit, že se mi to fakt zdá.

    Reagovat
    • 11.4.2017 (12:32)
      Permalink

      Vždyť je to celé jenom pro pobavení. To, že nevěřící nepochopí je bohužel fakt. Asi jako číst poldům vtipy typu: Proč mají policajti v autě pilu? ?

      Reagovat
  • 12.7.2016 (15:56)
    Permalink

    Tyhle debaty a rozkoly mezi církvemi jasně dokazují, jak nesmyslná je víra v boha vůbec a církve jako takové.

    Když se nad tím zamyslíte, církev je člověkem stvořená instituce regulující víru v cosi nadpřirozeného o čem nic nevíme, jen si myslíme, že by cosi kdesi mohlo nějak být.

    Prodavači pozemků na měsíci mají poctivější business.

    Reagovat
    • 15.7.2016 (12:34)
      Permalink

      Církev je ustanovená Bohem, není to výmysl lidí. Nesmyslné je si myslet, že žádný Bůh není. A v neposlední řadě je nesmyslné reagovat na satirický článek takovýmto způsobem. A v poslední řadě Vám přeju všechno dobré 🙂

      Reagovat
    • 19.1.2017 (17:59)
      Permalink

      Jen doplním Michale:
      A debaty a rozkoly mezi ateisty a jejich skupinami, jasně dokazují, jak nesmysné to bezvěrectví je.

      Reagovat
    • 10.7.2017 (6:48)
      Permalink

      Bohuzel to dava logiku. Nedivim se Vam. Fakt je ze se jedna o recesi a obcas fakt povedenou. Dalsi fakt je, ze ruzni krestani se mezi sebou hadaji, protoze ikdyz prohlasuji jak jsou verici v praveho Boha a nalezi k prave cirkvi, tak na Boha, nebo jeho mineni z vysoka kaslou, protoze Jezis rekl, kdo odsuzuje sveho blizniho je v temnote a od Boha se oddelil. Volna parafraze. Kdyz opravdu narazite na skutecne zamilovaneho do Boha, tak Vas jeho laska okouzli. Jenze takovych vericich je fakt malo. Jsme vetsinou hodne zainteresovani sami sebou a zneuzivame jmeno Krestan

      Reagovat
  • 15.7.2016 (19:55)
    Permalink

    „Církev je ustanovená Bohem…“ nojo, ale která a kterým? Vono je jich na Zemi nějak moc, jak církví tak těch bohů, a všechny se prohlašují za ty pravé a tím svým jedině pravým bohem puncované…

    Ty, Kájo, a která řada je neposlední? Furt se o ní povídá, ale zkus si do ní koupit lístek!

    „Nesmyslné je si myslet, že žádný Bůh není.“
    Tož On nemusí být on, ale Ona. To se jen povídá, že je to samec, ale nikdo si to nezkontroloval. Takže si můžu klidně věřit, že je to Ona. Samozřejmě přímo božská – a to jsou úvahy přímo božsky smyslné 🙂

    Reagovat
    • 16.7.2016 (7:23)
      Permalink

      A jéje…tady se začíná rozebírat text víc jak při rozboru věty na základní škole…:D

      Reagovat
    • 20.7.2016 (12:00)
      Permalink

      Foxy, super – je vidět, žes pochopil, že tady jde o legraci. Tentokrát se Ti ale zřejmě plete slovo POJEM a PRŮJEM. Obojí sice lze brát vážně, ale legraci si tu děláme pouze z průjmu.

      Reagovat
    • 28.7.2016 (13:00)
      Permalink

      Foxy: Nejsi první, koho něco takového napadlo. Tři pánové si s touto myšlenkou dost pěkně pohráli v knize Chatrč.

      Reagovat
  • 20.7.2016 (15:53)
    Permalink

    „Obojí sice lze brát vážně, ale legraci si tu děláme pouze z průjmu.“
    Takže i sranda bez hranic má své meze?
    A víš, Lído, že základní vlastnost každé životní formy, co se jich jen na staré dobré Zemi vyskytlo, bylo, je, a jistě i bude nalézt omezující hranice a udělat vše pro to, aby byly překonány?

    Takového mě tu tedy máte; takového, co neděli věci na vážné a nevážné, na věci srandisovatelné a nedotknutelné.
    Jo, a kterýpažetopak pojem jsem tak hrubě znesvětil svým nečistým dotykem? To jen abych byl v obraze a nikoliv pod obraz…

    Reagovat
  • 21.7.2016 (12:08)
    Permalink

    Foxi – tentokrát už nedokážu odpovědět vtipem, takže: dostals mě, a doufám, že mi redakce promine pár vážných vět. Možná že tato naše komunikace patří již na jiné stránky, omlouvám se.
    Možná se pletu, ale nějak jsem si nikde v zadání nevšimla, že jde o srandu bez hranic.
    Podle mě si poravdu můžeme dělat legraci „z každé živé formy na zemi“. Všechno to stvoření, včetně člověka, všeho co dělá, vymýšlí, jak se chová – nemá punc dokonalosti. A to je právě ta finta – satira a legrace, má-li být vtipná, se trefuje právě do těch nedokonalostí: zdůrazní je, nadsadí, obrátí…a tady na těchto stránkách je vidět, že jsou lidi, kteří to umí opravdu dobře a neustále mě skvěle překvapují. A je moc príma, že takový lidi jsou v církvi, protože, jak myslím, Bůh má smysl pro humor, a jestliže jsme stvořeni k jeho obrazu, tak je dobře, když nejsme suchaři.
    Ale jestliže to berme tak, že Bůh je dokonalý, tak každá satira na Něj bude trapná. A pak taky máme nějakou úctu. Tvoje otázka na pohlaví Boha je v pořádku, ale opravdu, myslím, patří na jiné stránky, a není těžké na ni vážně odpovědět.
    Na závěr by patřilo takové to indiánské slovíčko, které neumím napsat správně, takže to napíšu česky – to snad nespletu: domluvila jsem. 🙂

    Reagovat
  • 21.7.2016 (13:08)
    Permalink

    Lído, jako agnostik nejsem schopen sdílet Tvá omezení, nejsem vázán vírou v Boha, bohy, nadpřirozeno, a boží dokonalost, dokonce i sama reálná existence entity zvané Bůh, pro mne není axiomem.
    Tož asi tak…
    A taky HOWGH 🙂
    Žijte si tu blaze…

    Reagovat
  • 14.11.2016 (22:51)
    Permalink

    My už doma jednu tradici zavedli – každoročně 6. července vyrážíme do některé české restaurace a snažíme se dát si pečenou husu. Nepohrdneme ani kačenou, ale v Táboře se na nás dívali jaksi podivně….

    Reagovat
  • 14.1.2017 (2:04)
    Permalink

    Evangelíci že by byii pohoršeni zápalkami v KT? Víte, jak se jmenuje jedno jejich periodikum? Kostnické jiskry.
    (Namouduši) 🙂

    Reagovat
  • 9.8.2017 (20:03)
    Permalink

    Smíšená komise uhasí spor

    Spor, který vzplál díky zápalkám a novinám, bude ukončen společnou dohodou. Prohlášení o tom vydali předseda ČBK a synodní senior ČCE. „Bylo velkou historickou chybou, že vzplála hranice na břehu Rýna. Podobným chybám – i když v podstatně menším rozsahu – bychom měli předcházet“ píše se v prohlášení.

    Za tímto účelem je zřízena nová smíšená komise, která připraví podklady a návrh znění budoucího kompromisního textu. Členy komise budou půl napůl katoličtí a evangeličtí faráři a chybět nebude ani jeden nejmenovaný starokatolický kněz.

    Zprávu o chystaném smíru uvítala odborná veřejnost. Např. jeden profesor liturgiky k tomu říká: „I když mám blíž k judaismu a luteránství, postava Mistra Jana Husa mi není cizí. Z Husovy angažovanosti na poli liturgického – vlastně tehdy ještě neliturgického zpěvu při liturgii – sklízíme plody dodnes. Předešel tak II. vatikánský koncil – koncil, který vydal dekret o ekumenismu.“

    Sympatizanti českých monarchistů se k plánu staví spíše skepticky. Pan J.N. z Horní Dolní sdělil redakci Tisíckráte následující: „Jan z Husi netušil, jak se situace vyvine. To nemění nic na faktu, že husitské války zapříčinily, že se z prosperujícího českého království, jak ho známe z časů otce vlasti, císaře a krále Karla IV., stala na sto padesát let takřka spálená země. Nesmírné kulturní bohatství lehlo popelem. Zde není prostor pro kompromisní texty nějakých volených komisí. Spálení jednoznačně odmítáme.“

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *