Titulní strana

Slovenští poradci pomohou urychlit beatifikační procesy v ČR

Téměř bez povšimnutí zůstalo během liturgické slavnosti na košickém stadionu s vyhlášením blahoslavenství Anny Kolesárové vyvěšení transparentu s nápisem „Konec pomalého blahořečení v ČR.“ Nakrátko se objevil i v televizních záběrech, pak ho autor po domluvě s pořadateli sundal. „Nechtěli jsme narušit mši svatou, šlo nám jen o to, abychom představili problém, jehož vážnost cítíme,“ řekl zvláštnímu zpravodaji Tisíckráte.cz mluvčí skupinky českých poutníků, Kamil Mrzena z Valašského Meziříčí. „Podívejte se na Slováky – blahoslavenství zvládnou udělat i z příběhu Anny Kolesárové, který je při vší úctě běžným incidentem opilého sovětského vojáka. My stojíme na místě s kardinálem Beranem, Janem Bulou a dalšími osobnostmi. Když loni v Bratislavě blahořečili salesiána Zemana, říkal jsem si, že patří k nám alespoň příjmením a tím, že byl zavřen také do českých věznic a táborů nucených prací. Letos jsem už trochu ztratil trpělivost,“ vysvětlil Mrzena dále svůj postoj.

Nespokojenost některých věřících s délkou beatifikačních a kanonizačních procesů potvrzuje i generální sekretář České biskupské konference Stanislav Přibyl. Ukazuje několik dopisů a e-mailů, jejichž autoři se například ironicky ptají, zda dojde k Beranově blahořečení dříve než ke kompletní opravě dálnice D1. Náprava se však podle Přibyla chystá. „Na společném setkání biskupských konferencí v Nitře jsme slovenskou stranu požádali o možnost sdílet jejich know-how. Získali jsme poradce pro tyto záležitosti výměnou za podporu nesouhlasu s Istanbulskou úmluvou,“ popisuje generální sekretář ČBK. František Jemelka z tiskového střediska biskupské konference upřesnil, že poradci budou zaměstnáni na částečný úvazek v sekretariátu ČBK a v případě úspěšně završeného procesu nezískají žádný finanční bonus, pouze vstupenky do VIP zóny během obřadu.

Naší redakci se podařilo oslovit jednoho z těchto poradců, který si přál zůstat v anonymitě s ohledem na citlivou povahu jeho poslání. „Nepředstavujte si to tak, že ve Vana kongregaci pro kauzy svatých odevzdáte klobásy a borovičku a do druhého dne máte dekret. Na druhou stranu je ale trochu trestuhodné, když do Vatikánu posíláte plzeňské pivo na Velikonoce a neuděláte ani malou zmínku o tom, jak se lidé z tohoto města těší, až budou slavit blahořečení svého rodáka Berana,“ sdělil slovenský kněz, který je podle svých slov osobně obeznámený s poměry v římské kurii. Dodal, že se chce zaměřit na zlepšení komunikace mezi českou stranou a Vatikánem, dále na rozvoj spolků zaměřených na odkaz daného kandidáta blahořečení a na rozšíření modlitební základny.
Činnost poradců bude koordinovat Stálá rada ČBK. „Je třeba vzít v potaz určité pastorační souvislosti, v jejichž světle není rychlost blahořečení jediným kritériem. U některých osobností může být prozíravé počkat s formálním krokem církve do mimořádně vhodné doby. Vezměte si kanonizaci Anežky České, u které se nakonec docela vyplatilo nic neuspěchat,“ vysvětluje strategii Stanislav Přibyl.

207 komentářů: „Slovenští poradci pomohou urychlit beatifikační procesy v ČR

  • U nás je problém v tom, že soudruzi Zeman, Bureš, Filip a Hamáček v kooperaci s obergruppenführerem T. Okamurou a jeho nohsledy V. Klausem mladším a Jaklem, dohodli, že mučedníci nacismu a komunismu byli protistátní zrádci, jejichž svatořečení by bylo plivancem na nacionálně socialistické zřízení naší republiky a tu si svatořečeními bourat nenecháme!

    Reagovat
    • Oni vámi jmenovaní soudruzi uż vytipovávají svė kandidáty. Třeba mezi agitátory, kteří dostali po hubě. Zázraky se na jejich přímluvu dějí, není přece samo sebou aby inteligentní národ volil nácky a rudochy…

      Reagovat
    • Glume díky!!!

      On je ten článek jedna OBROVSKÁ provokace. Viz věta: „Vezměte si kanonizaci Anežky České, u které se vyplatilo nic neuspěchat,“ … Jako zázrak v Číhošti nezinscenovali „stb-áci“ vedou se 30 let dohady KDO (?) stojí za změnami v roce 1990(?) Církev ???

      … Tanky LM před Prahou, parte „studenta Šmída“ atd. atd.
      _________________
      Třeba se něco dovíme. Ješitné bytosti „s pindíkem“, se sice netrefují do mísy (obsahu) ani k věci pod konkrétní komentář, o to více jsou vztahovačné.

      Reagovat
        • Má. Stejně, jako má každé letadlo „řídící páku“ (či „volant“). Pointa je v tom, že je to dobrý sluha, ale zlý pán.

          Reagovat
          • Pravda! 😀 A souvislost? Malé číslo bot? 😀

            Reagovat
              • Nedělejte ze svého problému problém můj… 😀

                Reagovat
                • Nedělám. Naopak. Konec „diskuse“ u předešlého textu vyzněl přesně obráceně. Nicméně, když chcete se „trefit“ pod komentář, dokážete to. To je DOBRÁ zpráva.

                  Reagovat
  • Dobrý den, jsem z vašeho článku rozmrzelý.

    má úcta
    Kamil Mrzena
    Hřbitovní ul. 2
    Valašské Meziříčí

    Reagovat
  • Byl jsem pozván na exkursi po Silbermannových varhanách ve Freibergu a Zwonitz. Ve zbytku času jsem si „cvičně“ prošel blízkou Kamenici (Chemnitz). Město dýchá atmosférou, kterou by bylo možno krájet… Nebudu komentovat, nechť si to každý, kdo zde zase nadhazuje politické téma (související s článkem??), přebere po svém…

    Reagovat
    • Asi chápu, kam komentářem míříte. Ale řekl bych, že rozdělování témat na ne/politická nám moc nepomůže. To je takové strkání hlavy do písku v bláhové naději, že problém mezi tím zmizí. Náš národ je totiž prosíravý. Většinou pak problém vyřeší někdo za nás bez nás a my na něj tím pádem můžeme kolektivně nadávat. V tomto postupu bychom mohli poskytnout poradce nejen Slovákům, to už máme celé generace vyprecizované 🙂

      Reagovat
      • WejC: Zastávám názor, že náš národ má příliš velký potenciál na to, aby mohl být ze strany „silnějších“ přehlížen – důkaz vidím ve složitosti a sofistikovanosti jazyka, který v Evropě nemá obdoby. K tomu, aby člověk ovládl české skloňování, časování, přechodníky, zájmena, shodu podmětu s přísudkem – atd., atd. – musí mít IQ na jisté minimální úrovni, jinak nemá šanci napsat jedinou větu bez použití Pravidel českého pravopisu… To je důvod, který mě vede k tomu, abych všemi dostupnými prostředky protestoval proti zjednodušování a prznění jazyka – a dokud budu živ, tak to nevzdám, i kdybych měl mít hodně veliké problémy (na které kašlu). A činím tak i ve výuce hudební teorie, kde využívám metafor a alegorií, které může pochopit jen sečtělý student.
        Současně ale nás národ obývá příliš strategické území, což je další nevýhodou a problémem. My tudíž nemáme nejmenší šanci na samostatnost a naše rozhodování se vždy bude pohybovat pouze v mezích KOMU dovolíme, aby nás ovládal (ale ani na to se nás ti mocní nebudou ptát)…
        Rozhodující bitvy v tomto smyslu probíhají zcela mimo nás a my nemáme šanci je ovlivnit – můžeme pouze čekat, jak hra v kostky mezi Amerikou, EU, Ruskem a Čínou dopadne. Samozřejmě obrovskou neznámou je vývoj v islámském světě… Vidím to tak, že i celý islámský svět je v podstatě rukojmí této vysoké hry. Čili nic proti islámu jako takovému – ale pokud bude nasazen a zneužit proti nám, pak…
        V Chemnitz se ukazuje, že se situace trochu vymyká z rukou a že dochází na scénář, který nebyl prvoplánový. Ono to totiž není jen v Chemnitz, ale i v dalších saských městech, jenže se o tom zatím mlčí. Vím o čem mluvím, mám české přátele mj. ve varhanářství v Budyšíně…
        Takže ty řeči o nějakých „soudruzích“ mi v tomto kontextu připadají skutečně VELMI, ale VELMI směšné…

        Reagovat
        • Islám jako takový nemůže být zneužit, pouze naplno využit. Jak tvrdí jeho vůdci, islám není umírněný a radikální, islám je jen jeden. Stačí se začíst do koránu a dalších „posvátných“ knih, aby člověk pochopil, že cílem muslimů je celková nadvláda nad světem, která je šířena prostřednictví zastrašování a teroru. Mein Kampf je oproti Koránu úplně neškodná kniha.
          A co se týče těch soudruhů – myslím si, že největšími soudruhy jsou dnes multikulturisté, genderisté, tzv. antifašisté a neomarxisté. Každý, kdo má jiný názor, než oni, je preventivně obviněn z rasismu, fašismu a xenofobie (novodobého „zločinu“ čarodějnictví). Pokud se poté nepřizná, je to důkaz jeho zatvrzelosti a bude po právu odsouzen. 🙁

          Reagovat
          • Tak to abych se před postavením na hranici pořádně namazal, abych lépe hořel… 🙁

            Reagovat
            • Ta namazání má být zvenku, nebo zevnitř? 🙂

              Reagovat
              • Zevnitř něčím tvrdým, co má alespoň 60%, zvenčí pak nějakým deodorantem s vysokým obsahem špiritusu. Jako puberťáci jsme zkoušeli dělat plamenomety z máminých laků na vlasy a podobně…
                Zajímavá je ale jedna věc – nejméně tolerantní vůči odlišným názorům druhých jsou dnes většinou zhruba třicátníci až čtyřicátníci. U těch mladších (zhruba dvacátníků) zjišťuji, že s některými lze naopak diskutovat velmi rozumně a na úrovni. A nevysvětluji si to pouhou „úctou a shovívavostí ke stáří“. Dobře totiž vím, že ti dvacátníci dokážou bez obalu říci do očí i hodně tvrdé věci a že to, co řeknou, většinou myslí vážně. V tom případě bych je vůbec nepovažoval za „ztracenou“ věkovou skupinu – na rozdíl od těch zhruba o 10 až 20 let starších… Ti od nás očekávají už jen to, abychom to co nejdříve doklepali a nestrašili tady. Jenže mám pocit, že právě oni se od těch mladších dočkají překvapení…

                Reagovat
                • Takové dělení tolerance podle věku je zajímavá, ale např. já jsem to nezaregistroval. Já si spíš všímám, že nejagresivnější a nejméně tolerantní jsou různí dobrotrusové, kteří za každou cenu „páchají dobro“ a jsou schopni k tomu použít i dosti nevybíravé metody.

                  Reagovat
      • Jinak ještě WejC: Za jednu z vážných chyb já považuji rozdělení Československa. Ovšem tu fatální chybu musíme hledat ještě dříve – rozpad rakousko-uherské monarchie. Nebýt toho, tak dějiny 20. století nejspíš šly jiným směrem. Sice tím jakožto český téměř „nacionalista“ (ano – a hrdě se k tomu hlásím!) připouštím jistou možnost znevýhodňující pozice v rámci velkého státního celku, ALE – copak jsme dnes plnohodnotně rovnoprávní s jinými státy EU? V područí jsme vždy byli a budeme! Pak hledejme počátky našich problémů už v rozpadu Velké Moravy… Jestli je naším prezidentem Zeman, Babiš, Drahoš, Vopršálek nebo Blašková…. 😀

        Reagovat
  • … a už to vře i v Köthenu u Lipska (což bylo mimochodem jedno z významných působišť J. S. Bacha)… Opravdu se to začíná vymykat…

    Reagovat
      • Člověče, Radku, koukal jsem se na nejobjektivnější a nejveřejnoprávnější ČT, ale nic o tamní demonstraci tam není. To máš odkaz z nějakého proruského dezinformačního webu? 😀 😀

        Reagovat
        • Nikoliv, to mylo na Zprávy – Seznam.cz. Ale bylo to tam velmi krátce.

          Reagovat
            • V Německu v posledních týdnech nemine skoro den, aby nepřišla zpráva o útocích migrantů na Němce, o znásilněních, anebo dokonce vraždách. Zatímco Němce v západní části SRN to příliš nevzrušuje, východní Němci mají ještě relativně čerstvou zkušenost s politickou manipulací z dob socialismu a jsou alergičtí na to, když někdo nazývá běžné protestující rodiny jako nácky, rasisty a xenofoby. I přes cenzuru, která je Německu daleko tužší, než u nás, si lidé hledají informace, které jsou jim ze strany mainstreamových médií zatajovány či překrucovány. Co bude dál, je otázkou.

              Reagovat
    • U nás to vřelo přesně před 7 lety – Šluknov, Varnsdorf – vzpomínáte? A pak horké hlavy vychladly … Není žádný důvod si myslet, že teď v Německu to bude jiné …

      Reagovat
      • To si bohužel nemyslím. V té době už jsem pracoval na litoměřickém biskupství a tato oblast patří do mého rajónu (referátu). Události jsem tam tudíž také tak trochu sledoval. Jenže v Německu to má o něco jiný rozměr (mnohem političtější) a především Sasové mají Angely už tak plné zuby, že pojistný ventil papiňáku to už přestává pobírat. Na Šluknovsku šlo o „nepřizpůsobivé spoluobčany ČR“ a hněv lidí tehdy nebyl namířen tak vyhraněně vůči naší politické elitě… V kontextu očekávaného bych ale byl upřímně radši, kdybyste měl pravdu…

        Reagovat
        • Tak ať se Sasové odtrhnou. Egon Krenz ještě žije, nebo nějaká reinkarnace Ericha Hoeneckera
          se jistě také najde.
          Všichni prý mají Angely plné zuby a přesto ve volbách vyhrála (byť těsně).

          Reagovat
          • Je zajímavé, že plné zuby Merkelové, resp. její imigrační politiky, má jak většina Sasů, tak i většina Bavorů. Přitom jsou to země, z nichž jedna nepoznala a druhá poznala komunistickou totalitu.
            Pokud jde o reinkarnaci Egona Krenze, tou je právě Merkelová, která se z pionýrky a svazačky tamní FDJ – Svazu svobodné demokratické mládeže vyšplhala do funkce sekretářky pro agitaci a propagandu této komunistické organizace. Díky svým funkcím ve FDJ začala budovat svou politickou kariéru. Po revoluci se překabátila a po sjednocení Německa se stala členkou CDU, kde velice rychle šplhala ve funkcích. 🙂

            Reagovat
            • – a pořád je ta většina menšinou 😉
              – AM nemůže být inkarnací EK.
              Kdyby se ale EK už v mládí rozdvojil, to je pak jiná

              Reagovat
              • Jak jsem už napsal – pokud má být někdo odstaven od koryta, musí za něho být pro lidi všeobecně přijatelná náhrada. Když tato náhrada není, pak se zkrátka musí volit cesta menšího zla a dotyčného prostě nechat u koryta tak dlouho, dokud se ta alternativa nenajde. Němci zkrátka zatím nemají uspokojivě vyřešeno, kým Merkelovou nahradit, takže ji volí. Ale že by ji milovali … ehm, ehm… Budyšínské varhanářství zaměstnává pár Čechů, s nimiž jsem přes tuto odbornost v kontaktu. Nikdo mi o náladách v Sasku (potažmo v Lužici) nemusí nic vykládat… Však to vidíme i u nás: Milujete prezidenta či premiéra?? A máte je kým nahradit?? Jak to, že se tak už nestalo, pokud alternativa existuje i ve všeobecném povědomí lidí?? Tohle není o většině nebo menšině.

                Reagovat
                • To myslíte vážně, že MZ a AB nemají v ČR náhradu?
                  Jako vtip možná dobrý, ale jinak spíš na psychiatra …

                  Reagovat
                  • Tak jak je možné, že ta náhrada už dávno nesedí na Hradě?? 😀 S Andělkou to bude možná podobné! 😀

                    Reagovat
                  • Ovšem za mnohem zásadnější bych považoval otázku, proč do politiky nejdou slušní lidé – tím se samozřejmě zužuje výběr náhrad za gaunery. Kamenáč zde velmi stručně postihl minulost Frau Andělky, a tuto minulost jí nikdo neodpáře, stejně tak jako našemu prezidentovi nikdo neodpáře fakt, že spolu s předešlým prezidentem vzešel z líhně jistého Prognostického ústavu. Takže se pak spíš ptejme na konzistentnost názorů jistých jedinců, zásadovost, morálku… Jenže Frau Andělka je loutkou v rukách mnohem mocnějších hráčů. V podstatě je to oběť nestvůrné mašinérie ovládané finančníky, kteří si navzájem vyhlásili válku, jejíž rukojmí je v podstatě celý svět. Současnou politiku NEDĚLAJÍ vlády států, ale finančníci, nadnárodní korporace a JEJICH peníze… V tomto kontextu pak opravdu přestává záležet na tom, kdo sedí na Hradě. Mimochodem – já osobně naší současné vládě dlouhého trvání nedávám… (Možná se ale mýlím jako se mýlil jistý pán ve filmu Pelíšky)…

                    Reagovat
                    • jistí katolíci se před druhým kolem prezidentských voleb skoro modlili, aby jeden z kandidátů „nebyl“ a dostal se tam jejich jedině pravý Pavel Fischer. A když se nestalo, nešli volit. A výsledek je takový jaký je.
                      Volby MZ k naší smůle vyhráli mnozí lidovci a katolíci.

                      Že si AB kupuje voliče je jasný, ale čím si je kupuje AM ?
                      Německé poměry neznám.

                      Finančníci určitě vytvářejí tlaky, ale Vaše „pravdy“ mně připomínají výroky typu „za všechno můžou židobolševici, zednáři … „

          • Pokud má být nějaký politik (nebo strana) nahrazen(a) jiným(ou) , je to především problém pro lidi přijatelných alternativ. Pro příklady nemusíme chodit do Německa, stačí se podívat, jak je to (s těmi alternativami) u nás…

            Reagovat
            • V tomto s Vámi naprosto souhlasím. V naší městské části jsou možnosti výběru fakt zoufalé.
              Ale letos se pár „kostelních“ lidí domluvilo, postavili kandidátku proti konformním a nevolitelným lidovcům, jiní jsou na kandidátkách dalších stran a hnutí.
              Lepší něco zkusit, než jen žehrat.

              Reagovat
              • Souhlasím. Ale upozorňovat na šlendrián je třeba – nemusí to být právě žehrání.

                Reagovat
              • Co se týče vládnutí finančníků – samozřejmě, že vládnou, a je to neoddiskutovatelné! Příklady máme i u nás! Jak dopadl Petr Nečas? Doplatil na to, že neodklepl mocným hráčům dostavbu Temelína, takže musel být odstraněn. Situaci podcenil a možná nepochopil, že hraje vabank. Ona bývalá kantýnská se ukázala být ideální záminkou k mediálnímu rozpoutání skandálu – vždy se útočí na slabé stránky jednotlivce. Co bylo dál a co je nyní, ponechám bez komentáře, to už je irelevantní. Fakt je, že hlavním důvodem k odstranění premiéra nebyla Nečasova slabost (těm, co drží hubu a krok, procházejí daleko jinší „seky“), ale fakt, že nepřijal diktované pravidla hry a šel hlavou proti zdi. I to je důvod, proč do politiky nechtějí „slušní“. Nikdo z nás není ideálem ctnosti a na každého se něco najde – jednou kantýnská, pak třeba zaviněná autonehoda, nějaký úlet s pornografií… A tak dále…

                Reagovat
  • Článek má pravdu.
    Českomoravský lobbing za naše oprávněné svaté, je uboze diletantský!

    Získat slovenské know how je vcelku zbytečné, protože kdo není pitomec, tak jej to napadne.

    Každý (krom našich lobbistů) ví, že vše tkví ve vztazích a společných prožitcích. Prostě je potřeba se s vatikánskými činiteli, posuzovateli a rozhodovateli – pořádně vožrat. Zabékat si, chytit se okolo ramen …, nechat tam pár demižónů Pálavy, zabíjačku, nějakou tu flašu slivovice, a všechno půjde jak má.

    Do toho se musí jít prostě prsama, teď mě napadá, že i pár dobře rostlých moravských hostesek by nebylo na škodu …

    Reagovat
    • Jj, to mi říkal už jeden z mých nejlepších šéfů v rozhlase, když jsem začínal jako elév – „Na koncerty chodit je důležité, ale mnohem důležitější je chodit po koncertech se strategickými osobami do hospody. Tam vznikají zásadní kontakty a dělají se zásadní kšefty…“

      Reagovat
      • Přesně tak Radku.
        Já, jako podnikatel to praktikuji zrovna tak. Kšefty zásadně domlouvám v hospůdkách. Akorát se mi čím dál častěji stává, že další den nevím co, s kým a jak jsem domluvil.

        Reagovat
        • To chce trénink! Však i mně trvalo, než jsem si přesně vymezil míru, kdy jsem ještě schopen racionálně uvažovat a fungovat a kdy naopak už je lepší se rozloučit a jít spát (společensky se znemožnit v kumštýřských kruzích může být pro další působení dost fatální).
          Kdybych byl majitelem umělecké školy a měl moc zavést do osnov (dnes se tomu hrdě říká školní výukový plán) nové předměty, tak bych kromě hudebně odborných předmětů zavedl ještě:
          1) Společenskou výchovu – ta našim mladým zoufale chybí a mnohdy pak ani nemohou za to, když při společenské události související s jejich profesí dělají jedno faux pas za druhým (při rautech plní kapsy, párátka z jednohubek odkládají zpět na nabídkový talíř, absolutně se neorientují, co se týče chování k ženám a podobně – to poslední nás ale úspěšně odnaučí americké feministky).
          2) Racionální konzumaci alkoholu – jak říkala moje babička v reakci na MUDr. Skálu – „houbeles odnaučit lidi pít – ale naučit je pít tak, aby se nevožrali“!
          3) Operativní schopnost přesunu na vzdálenost minimálně 300 km hromadnou dopravou (tedy bez použití vlastního auta a autostopu na základě hledání v dostupných jízdních řádech a internetu – čas by se měřil a podle rychlosti přesunu by byl student zhodnocen).
          4) Poznávání kultury cizích národů – to měl v osnovách už Komenský jako předmět „Putování“. Student by v závěrečné fázi studia dostal měsíc na to, aby vycestoval do jím zvolené země a výstupem z této cesty by byla práce o minimálně 50 stranách popisující stěžejní kulturní fenomény v dotyčné zemi (ale pozor – nikoliv opsané z wiki, ale doložené vlastními postřehy, fotografiemi, videoklipy atd.).
          Ano, tohle všechno mladým strašně chybí…

          Reagovat
    • Hilarie,
      máš pravdu, že článek má pravdu!
      Jenže je potřeba se ptát PROČ to tak je. Zakopaný pes bude zřejmě v myšlení českého člověka, které je asi takovéto:
      Jestliže budu investovat nějakou tu flašku slivovičky a skvělou domácí zabíjačku, tak musím vědět, k čemu je to dobré a co z toho. Ňákej Bula, jestli je svatej, tak má blahosavení na háku a celou věčnost se bude radovat i bez toho. Nám by zase přibylo do kalendáře další jméno. Už se tam ani nevejdou a jenom se to plete. A co kdyby náhodou kvůli uvolnění místa v kalendáři zrušili některý mariánský svátek (Panna Maria protekčně zabírá nejvíc dní v roce). To by si Bula určitě nepřál. No tak proč se teda o něčí beatifikace tolik drát? … 😀

      Reagovat
      • Lído, něco na tom bude.
        Stejně každej novej svatej to dotáhne maximálně na nezávaznou památku.

        A navíc, být svatý je dnes spíš pro ostudu. Vem si takového Mirka Dušína. V očích dnešních mladých je to spíš naivka a rčení – ty jsi jak Mirek Dušín – je bráno jako posměch.

        Reagovat
        • S tímto mám docela tvrdou zkušenost z mládí. Jako kluk jsem hltal „foglarovky“ a snil o tom, že si také někde postavím chatičku z bedniček od margarínu. Svazky Rychlých šípů jsem měl (a dosud mám) všechny. V sedmé třídě jsme založili po vzoru Rychlých šípů „klub ABC“, což byl tehdy oblíbený mládežnický časopis, který tyto kluby zaštiťoval po vzoru časopisu „Mladý hlasatel“. S bývalými členy našeho klubu jsem stále ve styku (jeden je bohužel už po smrti, další je lékař, další vystudoval katolickou teologii, ale oženil se a nenechal se vysvětit atd…). Od založení klubu jsme však měli mezi spolužáky problémy, kteří nás brali jako „elitáře“, „trapné slušňáky“ a podobně. Vrcholem bylo, když nám z redakce ABC přišel dopis, že pokud chceme nadále zůstat řádně vedeným klubem ABC, musíme vstoupit do Pionýra nebo SSM. Tak jsme se na to po necelém roce vykašlali…

          Reagovat
        • No, a ke všemu jsem ještě slyšela tajnou informaci – tak jen šeptem:
          Od roku 2020 ve Vatikánu plánují pro ty osoby, o jejichž blahoslavení či svatořečení bylo požádáno v roce 2015 a výše, a pak následně (v jakémkoli časovém rozmezí) blahoslavení či svatořečení proběhlo, že za tyto úžasné osoby bude daná země každý rok odvádět do Říma povinné desátky.

          Takže – být po mém – já bych navrhla ČBK, aby se v tomto směru tolik neangažovala a svoji aktivitu raději soustředila na jiné oblasti života české církve, zvláště ty, které toho nejvíce potřebují.

          Reagovat
          • Jen aby jí to nepokazil Tomáš Halík, který si podle svých slov myslí, že by mohl být zavražděn přímo před oltářem. Jak řekl, „člověk s tím musí počítat, jsem v rukou Božích.“ „Představte si, být zavražděn u oltáře, to je na svatořečení. To by byla nejkratší cesta do nebe.“ 😀

            Reagovat
            • No – vidím to tak, že my Češi se na to „velebnosti (Halíku) vyprdnem“, aby vás někdo vraždil u oltáře. Ovšem – kdo počká, ten se dočká – takže je možné, že se toho časem ujmou nějací pravověrní islamisté…….

              Reagovat
          • Na co si vymýšlet … skutečné náklady spojené s kanonizačními procesy jsou dostatečně vysoké, a v běžných případech je neplatí ze své kapsy papež.
            Je reálným problémem, jestli kdo ten který kanonizační proces je schopen a ochoten finančně zajistit.

            Reagovat
  • Nikoliv, to bylo na Seznam.cz, ale bylo to tam velmi krátce.

    Reagovat
  • Lído, vidíš, šeptanda …
    Já jsem zase zaslechl, že Vatikán chystá naopak program podpory svatých.

    Národ, který bude mít nové světce, dostane za každého určitou sumu. Tyto prostředky mají být použity na motivační programy pro adepty svatosti, na jejich vzdělávání a výcvik.
    Jsou prý už hotové osnovy pro mučedníky. Část byla přezvaná z učebních textů pro piloty kamikadze a jsou tam i další, osvědčené zdroje. Pro učitele církve bude prý využita metodika vytvořená nějakým schopným Dr. Josefem Goebbelsem, ale to mě nic neříká.

    Tak teď nevím, kde je pravda a kudy historie půjde.

    Reagovat
    • 😀 😀 😀

      No – že by i ve Vatikánu fungovala pravice a levice a šly proti sobě? Církev je přece vždycky jednotná. Navíc tu naprosto spolehlivě funguje poslušnost. Tak nevím, co je to za tiskařskou – teda šeptanou – kachnu! Jsem z toho naprosto zmatená!! Ale určitě výsledkem nebude zlatá střední cesta. Ježíš přece říká:“Vaše řeč budiž ano-ano, ne-ne.“
      Možná si tyto informace někdo spletl s předpovědí počasí a neodhadl, odkud vítr fouká. Nebo – odkud silnější vítr fouká.
      😀

      Reagovat
      • Ve Vatikánu nikdy nefungoval jen jeden proud. I dnes je církev rozdělena na tu liberální a na konzervativní. A vzhledem k dějům, ke kterým v posledních letech dochází, dochází i k výraznému štěpení názorů 🙁
        http://www.duseahvezdy.cz

        Reagovat
        • Jj… Trochu se bojím, že spějeme k jakémusi schizmatu, či dokonce schizmatům… M.H. by jistě opáčil, že strach není dobrý rádce… Dobrá – nebojím se, ale tím asi hůř…

          Reagovat
        • Nemám důvod se domnívat, že „problém mejkři“ a jejich „vyhledávači“ mají zájem, aby „problémy“ nebyly. Čistě technicky proto, že by neměli na druhé co svádět.

          Reagovat
          • Jasně, Kristova církev je nyní v ideálním stavu! Nikdy na tom nebyla lépe! Stačí trochu projít stránky jednotlivých „sekt“ v rámci církve – a je fuk, zda se nazývají „bratrstvy“ či mají jiné „osvícené“ názvy už jen proto, aby se od ostatních „průměrných a hloupých“ věřících skupiny těchto „osvícenců“ lišily a okázale tak prezentovaly svoji výlučnost. Od extrémních konzervativců k extrémním volnomyšlenkářům… Tak na koho, pane M. H. svedeme tuto situaci? Nebo se sebekriticky k ní přihlásíte vy sám? Vždyť i vy jste součástí církve (nebo ne?)?

            Reagovat
            • Bůh je pouze a jenom JEDEN.
              ____________
              Jste snad jiného názoru?

              Reagovat
              • Nejsem jiného názoru. Názorové štěpení uvnitř církve však považuji za o to závažnější problém, jehož přehlížení by se mohlo vymstít. Vy možná rozštěpení Církve na nejrůznější frakce nevnímáte negativně, ale to je záležitost vašeho nitra. Jasně – papežská schizmata v historii, podobně jako odštěpení dalších křesťanských církví a nejednotnost názorů jsou úúúúúžasně pozitivní. Tak kdo se u nás od Říma odštěpí po starokatolících? 😀 Bůh je jen jeden – vždyť o nic nejde, že? 😀

                Reagovat
                • Je-li Bůh JEDEN, jak tvrdíte, kdo se to tedy „odštěpil“: VY od Boha, nebo Bůh od Vás ???

                  Z toho co píšete de facto plyne, že Boha nepovažujete za Boha, ale za vaše „rukojmí“.

                  Reagovat
                    • Pochopil jste to správně. VY víte přesně, jak to „ten druhý“ (např. pan ex-premiér Nečas) myslel, co a proč udělal. Nedělejte ze sebe CHUDÁKA, neb Vy jím OPRAVDU, ale OPRAVDU nejste.

                      Chytil jste se navíc do své VLASTNÍ hlouposti.
                      Nenavážejte do FAKTU, že Bůh je pouze JEDEN.

                  • Vážený pane, napřed jsem myslel, že se na to (s prominutím vykašlu). Ale nyní jsem si řekl, že byste si mé mlčení (ať už omylem nebo z blbosti) vykládat jako souhlas, takže mlčet nebudu. Zašel jste za hranu. Možná si to neuvědomujete, ale svévolně na sebe berete kompetence, které vám nepřísluší – posuzovat kvalitu víry druhých. Na základě čeho usuzujete, že jsem se „odštěpil od Boha“ (nebo Bůh ode mě – to už je fuk), skutečně nevím a je mi to jedno. Jen bych vám rád tímto sdělil, že jste si dovolil napsat mi něco, co bych já si nedovolil napsat ani bezvěrci nebo jinověrci, který by mi byl jinak z duše odporný a nesympatický. Vy si totiž tady dovolujete hodnotit – a zpochybňovat – DAR VÍRY, kterým jsem byl nikoliv mojí vlastní zásluhou obdařen. Prosím vás, za koho se považujete? Kdo vás vychovával? Jezinky v lese nebo jelen se zlatými parohy? Neurážím vaše rodiče, to bych si nedovolil – ostatně sám jste mi vy vlastnoručně napsal, že děti nejsou kopiemi svých rodičů, stejně jako rodiče často nemohou za to, co se z jejich ratolestí vyvine. Vaše první otázka s třemi otazníky je na první pohled pitomá, ale když se nad ní člověk zamyslí, tak jde o skutečně hrubou urážku daleko za hranou, než by si křesťan směl nebo mohl vůči druhému křesťanovi dovolit. A nebo mě za křesťana nepovažujete – pak je to váš problém a já skutečně nemám nic, co bych k vaší nabubřelé póze dmoucí se z vlastní duchovní pýchy dodal – snad jen to, že pokud tento kontext byl vaším úmyslem, tak jste buď duchovní BURAN nebo neomalenec postrádající jakoukoliv empatii vůči bližnímu. Pokud úmyslem nebyl, tak byste se měl skutečně vážně zamyslet nad autocenzurou myšlenek a z nich vyplývajících vyřčených (napsaných) výroků. V obou případech je to vaše osobní tragédie. Sorry jako… Ani leckterý hříšník a kriminálník NENÍ odštěpen od Boha… Za normálních okolností bych čekal omluvu (nebo alespoň malý projev sebereflexe – je otázkou jste-li vůbec něčeho podobného schopen)…

                    Reagovat
                    • P.S.: Pochopil jste, že jsem v předešlém příspěvku myslel „odštěpení od Říma – resp. Vatikánu“ a nikoliv „odštěpení od Boha“?? Asi ne…

        • Takovými těmi černo-bílými rozdělovači se nenechte svádět! Samozřejmě, že jako u nás, tak v jiných zemích, tak i ve Vatikánu kromě pár černo-bílých extrémistů jsou především normální katolíci, byť nedokonale, ale věřící a sloužící Bohu i lidem jak dovedou s očima upřenýma ani napravo ani nalevo ale na Krista a se srdcem otevřeným (více-méně) vůči všem.

          Reagovat
          • Docela bych rád, kdyby mi nějaký teologicky vzdělaný člověk vysvětlil, na základě čeho všeznalý M.H. usoudil, že já jsem se oddělil od Boha… Má vůbec někdo z masa a kostí PRÁVO posuzovat stav víry druhých (myslím nyní stav NITERNOSTI osobního vztahu vůči Bohu). Mám pocit, že se ten člověk nehorázně rouhá a uráží… Pokud vím, tak toto přísluší především (nebo pouze) zpovědníkovi. Nebo jej mám skutečně považovat za pošetilce a jeho slova nebrat vážně??

            Reagovat
            • Já tedy reagoval na Lídu a Kamenáče Billa, a jen shodou okolností se to octlo pod tou invektivou, do které bych nerad příliš šťoural … tím více by to smrdělo. I u vzdělaných lidí se stává, že v jejich myšlení a vyjadřování jsou logické chyby, ano, někdy že jsou i nepochopitelní nebo zcela vedle. A někdy to ani není případ pro theologicky vzdělaného člověka. Sám jsem se na těchto stránkách velmi obtížně dopátrával zájmu státu na způsobu podávání svatého přijímání … . Myslím, že jste mu odpověděl přiměřeně.
              Exkomunikovat přísluší biskupům, ani ti nemají exkomunikovat lehkovážně, jakmile se začne s exkomunikacemi na divoko, není to dobré. Samozřejmě známý případ snad nějak pokoutně neregulérně vysvěcené skupinky biskupů (Špiřík, Dohnal aspol.), která jako exkomunikovala (a to výslovně, nejen jako když se křesťané různě neformálně mezi sebou osočují) celý biskupský sbor, ač nad ním neměli žádnou jurisdikci, je kapitolou samou pro sebe.

              Reagovat
              • Pane Víte Jůzo, zcela jste zapomněl dodat, že i zpovědník (kněz) je JEN člověk. A ani „milosti“ nerozdává a neuděluje kněz ze svého, ale jsou darem od Boha. … Stejně tak kněz, který byl (případně je) AGENTEM státní bezpečnosti stát NEPŘEDSTAVUJE. (Pakliže nějaký zájem měl, byl to „zájem“ jeho, nikoliv státu.)

                Co NENÍ, toho se těžko můžete „dopátrávat“.
                ______________________
                Pod čarou 2 věci: 1) i „teologicky vzdělaný člověk“ by měl být schopen uvažovat LOGICKY a 2) Není mi jasné PROČ máte potřebu tyto věci na svého SPOLU-BRATRA vytahovat? Byla/je to snad podle Vás CTNOST?

                Reagovat
                • Nemá vůbec cenu na vaše buranské invektivy reagovat, vy jste prostě a jednoduše DUHO (jistý dirigent měl mezi hudebníky přezdívku HUHO – možná někde najdete, co to znamenalo)… Fakt nevím, kdo se tady chytá do vlastní hlouposti. Znovu opakuji, že právě proto, že Bůh je jen jeden, vadí mi sektářství a frakce v rámci jediné Kristovy Církve. Na tento názor mám snad právo, nebo ne?? Stejně tak mám snad právo jej vyjádřit a obhajovat, aniž by mi DUHO vašeho formátu tady pindal kokotiny a ještě poučoval kněze, který vás mnohonásobně převyšuje – především LIDSKY, vážené DUHO (druhé dvě slabiky vyjadřují podstatné jméno středního rodu…).

                  Reagovat
                  • Výborně !!! Právě VOKATIV (5.pád) od slova DUHA je vyjádřením BOŽÍHO příslibu a POŽEHNÁNÍ. Čistě technicky proto, že už v Biblických knihách Starého Zákona čteme o duze coby ZNAMENÍ konce potopy. A to je DOBRÁ ZPRÁVA !!!
                    _____________________________
                    Psal jsem to kdysi tak, aby to pochopili i „laici“. Proto Jistě i pro Vás mohou být slova o duze užitečným poučením: https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2001/cislo-8/mohou-zmoknout-vlny.html

                    Reagovat
                    • Samá voda… Jsou to počáteční slabiky dvou zcela odlišných slov… 😀 A co je tedy potom podle vás HUHO? Nejde o vokativ (5. pád), tím pádem nejde o HUHU, stejně tak jako nejde o DUHU… 😀 Konec „potopy“ přijde ve chvíli, kdy z vašich příspěvků bude cítit alespoň nepatrný náznak sebereflexe. Zatím ale je z nich cítit pravý opak. 🙁

                • ad Pod čarou 2 věci: 1) i „teologicky vzdělaný člověk“ by měl být schopen uvažovat LOGICKY a 2) Není mi jasné PROČ máte potřebu tyto věci na svého SPOLU-BRATRA vytahovat? Byla/je to snad podle Vás CTNOST?

                  Nevšiml jsem si, že by P. Jůza ZAČAL rozvíjet moudra o zájmech státu ve věcech sv. přijímání. Já se tedy nyní zachovám úplně stejně jako vy už mnohokrát: „Nebude náhodou problém mimo jiné i v lámání prstů??“ 😀
                  A víte, proč to zase vytahuji? Přemýšlejte. Když na to přijdete (náhodou), pak i já řeknu „BINGO“ – podobně jako vy projevujete nadšením nad patologickou hypotézou, kterou tady vyslovujete pouze vy o lakomství Čechů vůči syrským sirotkům. Máte-li dostatečně velký byt, tak nám jděte příkladem a alespoň pět jich přijměte. Pokud zjišťujete, že je to technicky nemožné, tak nás ostatní ušetřete vašich nejapných invektiv a nechejte konat vládu a neziskovky, ať prokáží, co v nich je… Mně se do garsonky žádný sirotek nevejde – leda, že bych se já sám zabydlel pod mostem…

                  Reagovat
                  • Jakkoli Vít Jůza výše nepřímo lobuje za „státní dotaci“ pro svatořečení kardinála Berana a faráře Toufara, zde to spíše vypadá, že „Vít Jůza“ je další z „pseudonymů“ policejního trolla (sám jste se zde sám před časem definoval) Radka Rejška.

                    Stran „zájmu státu“ znovu o tom začal zde (v této otázce) hovořit Vít Jůza (navíc na vaši přímou intervenci).

                    Stran „sirotků“ – rozhodovat o tom sám (v rodině by s tím však musela souhlasit minimálně také manželka) bych o adopci takového dítěte vážně přemýšlel.
                    (Opravdu – to má i socialista pan Hamáček pravdu – nejsme tak chudí a tak malí, abychom se o 50 dětí nebyli schopni postarat. Z Bosny jich kdysi přišlo DALEKO více a též se to zvládlo.)

                    Reagovat
                    • Totálně mimo…. To je něco podobného, jako kdybyste mě rovnou označil pseudonymem „Jan Lohelius Öhlschlägel“ (možná na wiki najdete, kdo to byl) 😀

                      Jakou přímou intervenci máte na mysli? – Prosím konkrétně a nejlépe pomocí funkcí ctrl+c a ctrl+v. Ať se s P. Jůzou pobavíme! Mimochodem – víte, že pokud se laik vydává se za kněze, dopouští se skutečně velmi hrubého porušení křesťanské etiky? Tak to bych si já opravdu nedovolil, leč ujišťuji vás, že P. Vít Jůza jakožto nositel kněžského svěcení skutečně existuje a jelikož jej znám, tak bych se já nikdy neodvážil vystupovat jeho jménem a vydávat se za něho.

                      Opravdu jste DUCHOVNÍ KOMEDIANT!

                    • Nikoliv pane Rejšku. Nejsem duchovním. Ani na rozdíl od Vás nejsem varhaníkem, ani mne neplatí „církev“ (resp. biskupství). …

                    • Za státní dotaci jsem neloboval, jen jsem upozornil, že kanonizační procesy jsou samy o sobě finančně náročné, a někdo je musí zaplatit. Bývá to nějaký církevní subjekt – např. diecéze nebo řád – který samozřejmě může ty peníze mít, nebo je sbírat všelijak. A také je musí někdo odmakat na straně žadatele a první – diecézní fáze.

                    • Nejste duchovní… Tak jste pouze komediant bez toho přídavného jména „duchovní“. Ať vás platí kdokoliv, na věci to mění pramálo…

                    • Už tu není další proklik – samozřejmě že má poslední odpověď je určena MH…

  • Odpověď KarloviK: (nějak mi to blbne, ztratilo se to, takže znovu):
    Co se týče vládnutí finančníků – samozřejmě, že vládnou, a je to neoddiskutovatelné! Příklady máme i u nás! Jak dopadl Petr Nečas? Doplatil na to, že neodklepl mocným hráčům dostavbu Temelína, takže musel být odstraněn. Situaci podcenil a možná nepochopil, že hraje vabank. Ona bývalá kantýnská se ukázala být ideální záminkou k mediálnímu rozpoutání skandálu – vždy se útočí na slabé stránky jednotlivce. Co bylo dál a co je nyní, ponechám bez komentáře, to už je irelevantní. Fakt je, že hlavním důvodem k odstranění premiéra nebyla Nečasova slabost (těm, co drží hubu a krok, procházejí daleko jinší „seky“), ale fakt, že nepřijal diktované pravidla hry a šel hlavou proti zdi. I to je důvod, proč do politiky nechtějí „slušní“. Nikdo z nás není ideálem ctnosti a na každého se něco najde – jednou kantýnská, pak třeba zaviněná autonehoda, nějaký úlet s pornografií… A tak dále…

    Reagovat
    • Omlouvám se, ale já na tyhle konspirace moc nejsem.
      Rozhodnutí opustit manželku a 4 děti asi nezavinily tajné služby.
      Ale opravdu nevím, jak to bylo.

      Reagovat
      • Rozhodnutí opustit manželku a 4 děti nemá s Temelínem nic společného. Nečasova osobního úletu bylo ovšem „mistrovsky“ zneužito nejen proti němu samotnému, ale v podstatě proti celé vládě. Jak vidno, povedlo se… Konspirace, nekonspirace … Jsem zvědav, co teď vymyslí na Orbána… A Babiš docela dost riskuje. Jestli mu to nevyjde a Orbána dostanou, tak potěš koště…
        Pokud chce někdo hrát vysokou hru, musí to mít v „týlu“ (a tedy i v soukromí) pojištěno pokud možno na všech liniích. Kdyby Nečas tehdy nehrál o Temelín, tak bychom dnes pouze věděli, že se rozvedl (a možná ani to ne, protože by to presstituti nepovažovali za senzační zprávu pro národ)… Nebyl by sám (Paroubek – ten to má nyní taky veselé a zdaleka se o tom tolik nepíše – a tak dále, a tak dále).
        Jak napsal M.H.: „Pindík“ je dobrý sluha, ale zlý pán! Musím uznat, že tady má pravdu víc než na 100%. 😀

        Reagovat
        • V tom je právě rozdíl: V případě Ježíše Krista jste VY služebníkem Jeho, ne Kristus služebníkem vaším.

          Reagovat
          • Mám vám vyčíslit, kolikrát jste tuto irelevantní a tudíž totálně obecnou frázi vůči mně už použil? Mám pocit, že vy máte problém trefit se do komentáře!

            Reagovat
            • Díky! Chcete říci, že vaším pánem není „p“, ale Pán Ježíš Kristus.
              Výborně !!!

              Reagovat
      • Opravdu mne fascinuje, jak z problému svojí FANTAZIE (tj. z problému „svého“) dokáže „někdo“ vždy udělat problém někoho jiného.

        Reagovat
        • Že ano! 😀 Vy jistě máte lepší zdroje informací než vlastní fantazii! Máte-li zaručené informace, tak sem s nimi! Vaše zásluha pak bude v uvádění „fake-news“ na pravou míru, což je zvláště v dnešní době dezinformací velmi záslužné! Tak jak to bylo s tím Temelínem vs. Westinghouse? 😀

          Reagovat
        • P.S.: Docela by mě zajímaly vaše informace a postřehy k dotyčnému výběrovému řízení! Ale prosím – bez vlastní fantazie! 😀 😀 😀

          Reagovat
  • Já bych se ještě vrátila k článku. Felix píše, že ČBK zaměstnala slovenské poradce. Já opravdu nevím, jestli to z dlouhodobého hlediska není krok špatným směrem. Když zvážím, že ve vládě máme také zaměstnaného nějakého Slováka, a kam to spěje….
    Zdá se mi, že je zapotřebí velké obezřetnosti. Mohlo by se totiž snadno stát, že by se sice urychlilo blahořečení kardinála Berana , ale zároveň by se zjistilo, že ačkoli se narodil v Plzni, měl vlastně slovenskou národnost…
    😀

    Reagovat
        • Další „fake-news“! To nebyl džihádista, on byl jen v depresi a pravděpodobně měl psychické problémy… 😀

          Reagovat
          • S islámem to určitě nijak nesouvisí, všichni víme, že to je náboženství míru 😀 😀 😀

            Reagovat
            • Já bych se zase vrátila k článku…. 😀 😀 …

              Já bych si vážně strašně ráda dělala legraci z článku, a ne diskutovala o politice. No uznejte: diskutovat o politice – to můžeme úplně kdekoli, na jakémkoli webu. Ale takovýto článek – ten jinde nenajdete – ani v našem farním časopise. 😀

              Reagovat
              • Máte pravdu, bude asi lépe příspěvky jistého DUHO (zvláště ten poslední) ignorovat…

                Reagovat
              • Přemýšlel jsem, jak si dělat legraci z tohoto článku a nediskutovat o politice. Nic jsem nevymyslel, protože bráno ze všech stran, je to opět téma svádějící k politickým asociacím. Dokonce ani kdyby nedošlo k rozdělení Československa, bylo by velmi nesnadné se politice vyhnout. V současné bizarní situaci to nejspíš ani nelze.

                Reagovat
              • Lído, souhlasím,
                na závěr článku je věta: „Vezměte si kanonizaci Anežky České, u které se nakonec docela vyplatilo nic neuspěchat.“ – co z toho pro nás vyplývá? Že i kanonizaci J. Berana a J. Buly se vyplatí neuspěchat. Takže to vidím jako v tom vtipu, kdy se baví dva kněží, a jeden se ptá druhého, zda se dožijí zrušení celibátu. Druhý na to odpoví: “ No my už asi ne, ale naše děti určitě ano…..“
                Pokud se tedy kanonizace nedožijeme my, nic není ztraceno, naši prapraprapotomci určitě ano. 🙂
                A tak jako ti kněží, čekající na zrušení celibátu, si to odzkoušeli v praxi jako by byl zrušen, tak i my si můžeme odzkoušet v praxi se ke kandidátům na svaté modlit, jako by už svatí byli.😀

                Reagovat
    • !!! BINGO !!!

      Právě jste odhalila „státní tajemství“, že za rozhodnutím nepřijmout 50 syrských SIROTKŮ nestojí nesnášenliví a LAKOMÍ Češi, ale bratja SLOVÁCI !!!

      Reagovat
      • M.H.: Stran „sirotků“ – rozhodovat o tom sám (v rodině by s tím však musela souhlasit minimálně také manželka) bych o adopci takového dítěte vážně přemýšlel.
        (Opravdu – to má i socialista pan Hamáček pravdu – nejsme tak chudí a tak malí, abychom se o 50 dětí nebyli schopni postarat. Z Bosny jich kdysi přišlo DALEKO více a též se to zvládlo.)

        Pokud bych k tomu měl podmínky a souhlas CELÉ rodiny, pak bych uvažoval o adopci nějakého opuštěného dítěte z Klokánku nebo tuzemského zařízení pro bezprizorní tuzemské děti. Myslím, že ani těch není málo. Dokonce i v hudebnických kruzích máme manželský pár, který když po dlouhém snažení zůstával bezdětný, adoptoval rómská dvojčata – holčičky. Krásná rodinka se vším všudy, bez výhrady a nadsázky.

        Ke gestům pánů Babiše a Hamáčka se nehodlám vyjadřovat a nehodlám je ani komentovat, leč myslím si svoje (…“jen dva prstíčky tam strčíme, trochu se ohřejeme a zase půjdeme…“)…

        Reagovat
      • P.S.: A když toho neústupného amorálního populistu převálcují, bude poručík (z Černých baronů) na koni jako nikdy předtím (navzdory výsledku posledních voleb…).

        Reagovat
          • Jistě budu užívat. Jen si dovolím decentně připomenout, že nejen naše opuštěné děti, ale i mladé začínající rodiny, ba dokonce i naši senioři (!) by si zasloužili sociální péči ze státních prostředků (tedy z peněz daňových poplatníků) – a jak vidno, i zde lze nalézt vážné neřešené problémy a rezervy.
            Bude-li z čeho brát, nic proti…
            Na zdraví (zum Bahnhof!…) 😀

            Reagovat
              • Meow, meow.. Něco jiného je poslat nám sem 50 miminek nebo 50 čtrnácti až sedmnáctiletých výrostků – tedy ve věku, kdy už mají dost síly začít nás tady „obohacovat“ po svém.

                Nicméně je taky pěkné, jak je toho v předvolebním boji zneužíváno: AB versus „poručík“(z Černých – oranžových – baronů) – jeden „hot“, druhý „čehý“. Vyhrát může jen jeden nebo druhý. Co je menší zlo?
                Nebo voliči smetou oba dva? Bohužel to zatím tak nevidím… Proti volebnímu debaklu jsou některé strany imunní…

                Reagovat
                • V garsonce bydlívají pánové po rozvodu, případně staří mládenci či staříci, kteří reprodukce už nejsou schopní… Rodiny zpravidla mívají alespoň 2+kk, 3+1 nebo i vlastní domeček. … Šlápnul jste do „hovínka“ LAKOMSTVÍ.

                  Vaše FANTAZIE zde ZNOVU není na místě.

                  Reagovat
  • Milý Felixi,

    prosíme o nový článek, tady je to díky nám všem nějaký ujetý 😉

    Reagovat
    • Bylo by fajn, kdyby neevokoval politické souvislosti, jinak do toho zase zabředneme…
      Jinak jsem nabyl pocitu, že právě nyní v této fázi mají diskutující prostor – kdyby M.H. neprovokoval a odpadl, tak já bych dal také pokoj a směřoval bych to jiným směrem…

      Reagovat
    • To jste, Karle, optimista.
      Připadá mi, že ať by byl článek o čemkoli, vždy se to tu zvrtne v hádku o politice nebo v prapodivné slovíčkaření.

      Reagovat
      • Stanislavo, říká se, že moudřejší ustoupí. Slibuji všem, že na toho pižďucha už skutečně nebudu reagovat, ať si tady kydá, co chce a na koho chce. Nepochopil ve své pýše vůbec nic a teď mi tady bude ještě matlat cosi o nějakém „hovínku LAKOMSTVÍ“ na základě faktu, že v Praze přespávám v garsonce, když pracuji v Českých Budějovicích, Písku a Litoměřicích. Vůbec nezná důvody tohoto řešení a vztahuje to na nějaké podivné fabule týkající se mého soukromí. Ať si ten pyšný hlupák uklidí před vlastním prahem, nemám pro něj už slušné slovo. Není schopen nejmenší sebereflexe a když už nemůže dělat pitomce z druhých, posloužil jsem mu jako nejvhodnější cíl já. A dovoluje si invektivy i vůči kněžím. Ve svém heretickém náhledu na věc ztotožňuje Boha Otce s Alláhem, a to zcela bez jakékoliv logické vazby na učení o Nejsvětější Trojici, k němuž se my, katolíci, hlásíme. Ano, byl jsem hloupý v tom, že jsem na něj jakkoliv vůbec reagoval. Ano, dělal jsem si občas i legraci, protože jsem se domníval, že tyto stránky jsou k tomu určené. Nyní to vypadá tak, že dva blbci (každý z jiné strany a jiným způsobem) je otrávili. Ano, bohužel je to tak. Láska sice podle jeho slov překonává strach, ale nevím, zda dokáže překonat jeho blbost. (Také nechápu, proč tady pořád žvaní o nějakém strachu – copak se někdo tady bojí? Já jeho tedy vůbec). Ten člověk mi už za jakoukoliv reakci vůbec nestojí. A mám vůči ostatním jediné doporučení: Pročtěte si jeho repliky z minulých diskusí a položte si kriticky otázku, zda vůbec stojí na jeho moudra jakkoliv reagovat. Já myslím že ne.
        Neodcházím, ale hodlám jej totálně ignorovat. Budu reagovat na příspěvky, kde mohou být odlišné názory, ale kde není pýcha. Mimochodem – o čem je vlastně úplně první příspěvek pod tímto článkem, za nějž M.H. nadšeně děkuje hned několika vykřičníky?
        Skoro mám chuť všem říci: Ano, jsem NÁCEK (nacionalista). A mám k tomu své důvody, tudíž jsem na to hrdý a takové neomalené nálepkování mi vůbec nevadí.
        Všechny zdravím (jeho ne)…

        Reagovat
        • Pardon – opravuji. Příspěvek Gluma má logiku, ale reakce P.J. přímo číší nenávistí vůči všem, kdo mají názor jiný. Copak všichni, co zrovna „nejsou modří“, jsou náckové a rudoši? Takže všichni, kdo volili jinak, než podle představ P.L., jsou hodni opovržení? Názorové rozštěpení je i v rámci církve a i k horlivě adorovanému T Halíkovi (někým) bych našel názorový protiklad odlišný o 180 stupňů – je to kněz a řeholník působící v jednom městě krkonošského podhůří (opravdu jej radši nebudu jmenovat – on si skutečně nasazování psí hlavy nezaslouží a nechci, aby se tady toho někdo chytil, když už dotyční mají odvahu nasazovat i na kardinála). Jen konstatuji, že i zde názorové protiklady existují. Takže asi tak…

          Reagovat
          • S tímto Vaším příspěvkem zcela souhlasím. Co se týče diskuze s M.H., již několikrát jsme Vám radili tohoto trolla zcela ignorovat. Čím víc jej krmíte, tím je agresivnější. Tak držím palce, ať se Vám to totální ignorování podaří. 😉

            Reagovat
            • Magdo, díky. Nehledejme, co nás rozděluje, ale hledejme, co nás sjednocuje. Kéž by láska dokázala vítězit nejen nad strachem, ale i nad blbostí (nechci tu teď jitřit emoce výrokem, že nejhorší je srážka s blbcem, ale mnohaleté zkušenosti nejen našich vrstevníků, ale i mnoha generací před námi potvrzují, že je to tak)…
              Jinak – s tím „hovínkem LAKOMSTVÍ“ to je fakt pecka! Když se nad tím zamyslíte, tak ten člověk už vůbec nedomyslel, jak skutečně odporným způsobem zaútočil na mé soukromí. Moc dobře vím, kam mířil – už mu docházely argumenty, tak doufal, že „odhalil“ moji slabinu. Jenže manželskou dvojici mohou rozloučit i okolnosti, které nejsou v „pozemské“ režii. A nebo třeba i to, když se jeden rozhodne pro zasvěcený život a druhý mu dá souhlas. A tak dále a tak dále, nemusí vždy jít o rozvod před pozemským soudem.
              Když se nad tím zamyslíte, tak tímto útokem vůči mé osobě pan M.H. korunoval svoji podlost a i záludnost. Hlavně, že má plná ústa jednoho BOHA a LÁSKY…
              No nic…
              Pěkný den, mnoho štěstí, radosti a LÁSKY! 🙂

              Reagovat
              • Už toho LASKAVĚ nechte (!) Agresivní jste VY. Sám jste začal PROTI sirotkům v řeckých táborech. Že bydlíte v garsonce jste uvedl VY, coby „důvod“, aby oni zůstali v táborech v Řecku. Podlý jste VY. Vaše garsonka má MNOHEM vyšší standard, než mají uprchlíci tam.

                Na Novinkách bylo, že pan B. nechce platit pomoc uprchlíkům ze státního rozpočtu, že pokud jim pomohou charity, že jim v tom nikdo bránit nebude. V pátek se prý má s paní Šojdrovou sejít. …

                Reagovat
          • „ty Váňo na Halíka mi nešahej, ať si je ….“ 😉
            Zrovna teď jsem dočetl jeho nejnovější knihu „To že byl život“ a moc mě nadchla.
            Jak říká Marek Vácha, na katolické církvi je skvělý to, že se tam vejde jak Tomáš Halík,
            tak i Dominik Duka, Radek Rejšek i KarelK (i když ho možná brzy přeloží hodně daleko).

            Taky zdravím.

            Reagovat
            • V pohodě! Někdo tomu říká pluralita názorů, jiný „demokracie“… Hledejme, co nás sjednocuje a ne to, co nás rozděluje… 🙂

              Reagovat
            • I když netuším co je to „hodně daleko“, tak snad to nebude exkomunikace, nebo ještě hůř mimo dosah těchto stránek. 😀
              Tak na cestu jeden cestovatelskej:

              Turista přijede do jedné vesničky na Moravě a ptá se staré babky:
              „Babičko, kde se tady pálí slivovice?“
              „Vidíš ten kostel, mladej,? – Tak mimo něj všude.“

              Reagovat
            • Tak Dominik Duka a Radek Rejšek mají standardní katolické názory, na jejich názorech není nic vychýleného. Na protipólu T. Halíka stojí v naší církvi např. M. Semín. Bohužel, oba dva svými ultra názory poštvávají nevěřící většinu vůči celé církvi. Vím o čem píšu……

              Reagovat
              • Ještě dodatek: pro nekompromisní ultra…. typu Halík je náš pan kardinál odporný zpátečník, pro stejně nekompromisní ultra… z druhé strany typu Semín, je to odporný zrádce katolické nauky. Pro mne je pan kardinál hrdina, který celým svým životem vydával a vydává svědectví víry. A to, že se těmto dvěma nekompromisním táborům „nelíbí“ dokládá, že jeho názory jsou tzv. zdravé. Protože víme, a historie nám to dokladuje, že lidé se zdravými názory byli vždycky „trnem v oku“ všem s názory extrémními. Napsala jsem zde, jak to za celý svůj dlouhý život praktikující katoličky vidím. Nehledejte za tím, milí spoludiskutující, žádné konspirace proti nikomu. 🙂

                Reagovat
                • Trochu mi to připomíná situaci, co se týká hodnocení umění – pro mě je nejbližší samozřejmě hudba, takže použiji příměrů odtud. Když položím studentům otázku, v čem je všeobecně spatřována genialita a velikost Palestriny, Bacha, Mozarta a Dvořáka a co mají tito skladatelé společného, obvykle nedokážou odpovědět. Pak jsou zděšeni mojí odpovědí: „Právě tím, že nepřinesli do hudebního umění nic nového.“ Dokázali totiž geniálním způsobem uchopit všechno to, co přinesli jejich předchůdci a vytvořit z toho dokonalou syntézu – Palestrina v oboru lineárního kontrapunktu, Bach v oboru harmonického kontrapunktu, Mozart v oboru tonálně funkční harmonie a Dvořák s Brahmsem „zachránili“ hudbu před destrukcí započatou novoromantiky tím, že dokázali navázat na tradici a vytvořit to, čemu se dnes říká klasicko-romantická syntéza. Novoromantismus totiž přinesl rozvolněnost tonální hierarchie a tím položen základ k hudební anarchii. Ti, co na toto navázali z opačného konce než Dvořák s Brahmsem, se následně stali obětí anarchie, která vyústila v tu nejděsivější hudební „totalitu“, jaká zde dosud kdy byla (tzv. dodekafonismus s hlavním představitelem tohoto směru Schönbergem). Samozřejmě, že vývoj šel dál a dnešní situaci bych si dovolil nazvat všeobecným „bordelem,“ který nastolily možnosti médií, informatiky a i v hudbě tzv. „globalizace“ (nadvláda populáru, takzvané „alternativní“ žánry – ovšem „alternativní jak a v čem?… atd). Ano, zlehčuji to – ale ve společnosti a jejím životě vidím jasné paralely. Stejně tak vidím jasné paralely v životě církve… Hudba je kupodivu v tomto poněkud napřed a pokud ty paralely odvozuji odtud, nečeká nás nic pěkného (nechci být ale přehnaný pesimista)… 🙂

                  Reagovat
                • Paní Magdo,

                  přečtěte si prosím mnou zmiňovanou knížku. T. Halík v ní žádné „ultras“ názory nevyslovuje, byť se netají, že ne se vším, co dělal D.Duka nebo i třeba jeho přítel P.Piťha souhlasí. To je ta „širokost“ katolické církve, kterou zmiňuji.
                  Jako „ultras“ mně v této chvíli připadají spíš Vaše výroky.

                  Sorry jako ;-}

                  Reagovat
                  • Tím přirovnáním k hudbě jsem myslel to, jak je dobré se držet „kořenů a kmene“, což v životě církve podle mého názoru znamená příliš se neodchylovat od odkazu JK a učitelů církve, v hudbě pak ve jménu vlastní originality neodhazovat tradici a pohrdat jí. Vždy je na co navázat. V „novátorství“ naopak vidím hybnou sílu vývoje a v „novátorech“ vidím do jisté míry oběti experimentu, který může být někdy úspěšný, jindy neúspěšný. Nebýt „novátorů“, tak ani v hudbě dnes neexistuje nic jiného než jednohlas a v praktickém životě bychom nejspíš i dnes rozdělávali oheň pazourky. Nechci posuzovat, jak je to na poli etiky a morálky – to je moc veliké sousto a tenký led.
                    Co se týče mých názorů na globalizaci – moc nadšený z ní nejsem, ale chápu, že už je nevyhnutelná. A to i v tom kumštu. Nic nenaděláme. Připusťme ji a dopřejme jí vývoj – ALE – na neštěstí bych považoval odhození a popření vlastních kulturních (tedy národních) kořenů. Ať do evropského kumštu pronikají asijské nebo africké vlivy, ale ať se z nás šmahem nestanou „kulturní asiati nebo afričani“… Snad tušíte, jak to myslím…
                    S životem církve to asi bude podobné. Některé kroky současného papeže řadu tradičně smýšlejících lidí děsí a pobuřují. Přiznám se bez okolků, že mezi ně patřím také. Ale přiznejme si, že v kontextu globálního myšlení – kdo ví… Nemyslím, že je chybou držet se tradice, ale pokud církevní autority uznají něco, co třeba překračuje „akceptabilitu“ našeho myšlení, pak z pozice pokory vůči učitelskému úřadu církve nejspíš nemáme právo tyto „nové“ závěry nepřijmout. Bylo by to opravdu na dlouhou diskusi. Čili – je to opravdu složité. Ale prozatím – neopouštějme dobré kořeny a kmen a přirůstající větve berme jako zákonitost (byť každý zahradník ví, že je třeba strom občas prořezat a jiné větve naopak tím posílit).

                    Reagovat
                    • Nic Nového. Jako vás „děsí a pobuřuje“ papež František, pobuřoval a DĚSIL před 2000 lety (lidi vašeho typu) Ježíš Kristus.
                      __________________
                      Znamení doby.

                    • Radku … mě, co se týče výroků současného papeže pobuřuje to, že tyto výroky neměly již dávno a dávno jeho předchůdci!

                    • Jak které, Hilarie…

      • Upřímně podivné SLOVÍČKAŘENÍ. Když paní Šojdrové řekne pan B., že pokud děti najde, může je do ČR přivést a následně do médií to komunikuje slovy: „Pokud nějaké (děti) budou, pomůže jim „MIMO“ ČR – připomíná to spíše Heroda z doby před 2000 lety. Též tvrdil, že chce „to dítě“ nalézt, a když ho (ne)nalezli… – povraždil (pro jistotu) stovky neviňátek.
        ____________________________
        92 letá žena z Lidic: „Vím, že jsem starší, ale nemyslím si, že jsem v tomhle přeslechla jeho odpověď.“
        https://www.respekt.cz/spolecnost/lidicka-zena-nemuzeme-rikat-ze-se-nedokazeme-postarat-o-padesat-deti

        Reagovat
  • Tak to mi připomnělo skutečnou příhodu ze života:
    Probíhala biskupská vizitace za účasti dalších vysoce postavených kulturních činitelů na jisté faře, která byla ve značně špatném stavu a prakticky na spodní hranici obyvatelnosti. Umístili tam mladého kněze, u něhož byl předpoklad, že si s tím poradí a že nelehkou situaci zvládne. Vizitace probíhala hladce a v přátelském duchu až do chvíle, kdy jeden z vážených delegátů VIP výpravy ucítil kritickou potřebu odlehčit svým útrobám. Jediná toaleta byla nefunkční, rozkopaná, probíhala instalace veškerých nových rozvodů. Na onom delegátovi se již zračilo zoufalství a otázku „Kam mohu jít?“ vyřkl již se značnými potížemi a bylo znát, že se blíží katastrofa. Mladý kněz jej vyvedl před faru do farské zahrady a rozšafně rozhodil rukama se slovy: „Tady všude – kam chcete!“ a do ruky mu ještě stihl vtisknout novou roli toaletního papíru…

    Reagovat
    • P.S.: Škoda, že ještě nestihl dodat …“mimo kostel“… 🙂

      Reagovat
    • Radku, já znám pokračování

      a až to ten mladej kněz opravil, tak jej přeložili

      a začal opravovat znova a navíc ještě kostel

      a až to opravil, tak jej přeložili a když se ozval, tak mu bylo řečeno, že je jen administrátor, nikoliv farář, takže ohánět se církevním právem nemá smysl

      A pak se z něj stal zapšklej starší kněz

      Reagovat
  • Dotaz na Lídu: A jaké jsou zprávy z moravských vinic a palíren? Všeobecně se naříká na extrémní sucho (tedy – český sever, to je fakt „síla“, tráva hnědá jak v Pádské nížině v Itálii), ale zase se mi donesly hlasy, že pro některé speciální obory ovocnářství to zas taková pohroma nebyla. Jakou kvalitu lze očekávat, co se mešního vína týče? Na Mělnicku kuličky sice maličké, ale sladké, jak už dlouho nebyly… 🙂

    Reagovat
    • Za naší zahradou je palírna. V kteroukoli denní dobu je tam živo. Jezdí jedno auto za druhým, pořád někdo vyplachuje vyprázdněné bečky… Co se děje uvnitř nevím – okno mají na jinou stranu. 😀 Zpěv se neozývá, a tak policajti zatím nepřijeli kontrolovat řidiče… Třešně a meruňky už prý jsou v demižonech, teď se pálí hrušky, zanedlouho pofrčí švestičky…
      Sezóna na jedničku s hvězdičkou! 😀
      (Naše bečičky už jsou taky plné :-D)

      Reagovat
      • Onehdy jsem byl cosi vyřizovat v brněnském rozhlasovém studiu. Po skončení práce mě kolega redaktor pozval na prohlídku svého sklípku v Bojanovicích. Samozřejmě, že tou „prohlídkou“ myslel též ochutnávku. Jenže já jsem tam byl autem – a navíc služebním, které bylo polepeno firemními znaky všude. Po zbytečném vzdorování jsem nakonec podlehl a ochutnával. Ale musel jsem zpátky do Prahy, auto bylo druhý den zamluveno jinam a já měl také další povinnosti. Jet jsem prostě musel. Kolega povídá: „Hele, to je v podhodě, zajeď támhle pod ten strom a prospi se. Máš pět hodin, v deset jeď!“ Učinil jsem tak. Jenže za chvíli kdosi ťuká na auto – dva uniformovaní policisté. „Pane řidiči, silniční kontrola, předložte doklady, knihu jízd…“ Co se dalo dělat… Nakonec jeden z policistů povídá: „Pane řidiči, my dobře víme, kde jste byl, já jsem totiž soused pana……. Zkoušku na alkohol provádět nebudeme, protože je jasné, jak by dopadla. Ale vy nepojedete v deset, vy pojedete až v jednu po půlnoci, já si vás pohlídám. A jestli vyjedete dřív, tak volám první motorizovanou hlídku, ať vás zastaví se všemi důsledky…“ Samozřejmě jsem poslechl a byl vděčný, že moravští policisté jsou tak velkorysí… 🙂

        Reagovat
        • 😀 Ne všude… ( Morava je z tohoto pohledu docela velká.) 😀

          Reagovat
          • To je fakt, u nás jen švestičky z naší zahrádky. A pro otrlejší kalvádos 🙁

            Reagovat
            • Zato je šííííleně ořechů (alespoň u nás). Jsou ale malé. Kvalitu ale nejspíš v tomto nahradí kvantita (na jídlo to moc nebude, komu by se chtělo vybírat to pinzetou, ale do pečiva a na různé další podobné účely docela fajn). Teď po tom vichru mi volal soused, ať si někdo dojede na rodinnou chalupu ty ořechy posbírat – prý to z dálky vypadá jako písek, ale jsou to samé ořechy. A jestli nikdo nepřijede, tak „nám“ je posbírá sám (sobě) a nám nechá jen paběrky…
              😀 Cožpak o to – když vítr sundá jen ořechy… Horší by to bylo s celými stromy nebo střechou…

              Reagovat
            • To NE VŠUDE patřilo k tomu Radkovu závěru, že moravští policisté jsou velkorysí. Ale nevadí, o úrodě se taky dá debatovat. 😉
              Mně se letos teda urodilo úplně všechno. Snad jen mimo červených jeřabin, které ale v zahradě vůbec nemám, a mimo chmele – schválně, jestli se chytí na udičku Pivní Karel. Nějak se po něm slehla země, a na řeči o pivu se vždycky chytil. 😀 😀

              Reagovat
              • Já jsem s moravskými policisty nikdy problémy neměl. Onehdy jsem ve Strážnici během festivalu zaparkoval půlkou auta v zákazu. Když jsem přicházel, viděl jsem, jak policista vypisuje papírek a strká mi ho za stěrač. Doběhl jsem k němu s tím, že okamžitě přeparkuji a jestli by to mohlo být bez pokuty. On se tak divně díval na pražskou SPZ a pak povídá: „No, když mi zazpíváte nějakou naší písničku, tak uvidíme“. A tak jsem začal dnes už méně známou písničku Slávka Volavého „Za našima humnama“. Když jsem dozpíval, policista koukal – asi to nečekal. Pak mě poplácal po rameni a řekl: „Bez pokuty, tuhle měl moc rád můj děda. Dejte si to jinam.“

                Reagovat
                • To je moc hezký. 🙂
                  Já vlastně taky neměla žádnou špatnou zkušenost.
                  Jedna výrazná – když jsem kdysi po Brně randila se svým nynějším manželem, šli jsme jednou taky někdy před půlnocí na Špilas (Špilberk). Najednou za námi dva policajti:“Chcete mít rozbitý huby? Běžte randit jinam!“ Myslela jsem, že nás chtějí zmlátit (za totáče bylo všechno možný), a tak jsme raději šli. Celou cestu za námi jeli v autě krokem, aby si nás zkontrolovali.
                  Až později jsem se dozvěděla, že se tam tehdy scházeli feťáci a různí pochybní živlové, a že ti policajti o nás asi měli starost. Taky hezký, že. 🙂

                  Reagovat
      • jenom srabi pálí v palírně
        já pálím v koupelně, chlazení do vany, plyn z kuchyně … a žádné poplatky

        Reagovat
        • Jo, znal jsem jednoho, který cosi podobného říkal o pěstování takové té vysoké byliny se zubatými listy, co dost smrdí a na straně jedné je léčivá a na straně druhé… Já zastávám názor, že pravda je někde uprostřed. Leč onen dobrodruh to pěstoval doma a musel na to pořád svítit, což mu zvedlo odběr proudu. Asi někde moc mluvil, protože jednoho dne u něj zazvonili s povolením k domovní prohlídce. Průšvih jako hrom. Sedět nešel jen díky tomu, že mu neprokázali, že by s tím kšeftoval a neměl toho tolik, aby to bylo na nepodmíněný pobyt v „lázních“. Zato se mu opět výrazně snížily platby za elektřinu…
          Ale jestli to za určitých okolností může lidem pomáhat (třeba s Alzheimerem, jak se říká), tak proč to v rozumné míře a skutečně lékařsky odůvodněných případech neumožnit. V tomto zase já vidím farmaceutickou lobby…

          Reagovat
          • Lído, se smradem mám vychytávku. Pouštím jej na chodbu našeho činžovního domu a připouštím k němu trochu zemního plynu, abych jej maskoval.

            Reagovat
            • …a slivovici odvádíte hadičkou z okna ven, protože kdyby to celé bouchlo, bylo by jí škoda, že?! 😀

              Reagovat
            • A co na to sousedi? …se divím, že jsi ještě naživu….. 😀

              Reagovat
  • Radku, ke schizmatům nespějeme, já už schizma mám.
    A jaký! Kolikrát se už ani nemůžu po ránu narovnat.

    Reagovat
    • 😀 A nebude to věkem (pardon, nevím, kolik vám je)? Já už jsem ve věku, kdy se říká „Začíná to zlatým srdcem, pokračuje zlatou žílou“… Taky jsem už slyšel výraz „dám si na to prizma“ (bylo myšleno Priesnitzův obklad)… V hudbě pak máme výraz „Pythagorejské kóma“ – a už jsem ve škole slyšel „Pythagorejský kómat“… 🙂

      Reagovat
      • Moje tchýně to dotáhla k dokonalosti. Nemůže na koleno a onehdá mi povídá: „Dávám si na to suchej priznic“. 🙂
        Co se týče schizmatu s narovnáním, tak to už taky zažívám. 🙁

        Reagovat
        • Schizma – prizma – charisma – kataklyzma … 😀 (…byla to kataklyzmatická osobnost…) 😀

          Reagovat
          • To je pořád ještě dobrý. 😀
            Ale jedna moje spolužačka při zkoušení tvrdila, že oční nervy se kříží v ovariu. Já dodávám – v tom případě by chlapi buď byli a) slepí, nebo b) se jim oční nervy nekříží, nebo c) se jim kříží někde jinde…těžko říct kde 😀 😀

            Reagovat
            • 😀 😀 Tak to je opravdu dost dobré!! To mi připomíná spolužáka, který v zeměpisu na dotaz,
              jak se jmenuje významný přístav v tehdejší NDR, odpověděl „Varlemünde“…

              Reagovat
  • Slováci se činí!
    Dnes nominovali nové kandidáty na svatořečení! Už jdou tak daleko, že nenominují již zemřelé, ale dosud živé. Uvádějí je do povědomí Vatikánu, vyřizují potřebné formality … To budou mít po jejich skonu jako když najde.
    Jde o Michala Lajcha a Luciana Baláže.
    Arcibiskup Stanislav Zvolenský se nechal slyšet, že je vše na dobré cestě. Oba jsme suspendovali,

    https://www.novinky.cz/zahranicni/484493-katolicka-cirkev-suspendovala-i-druheho-kneze-ktery-prosazoval-dobrovolny-celibat.html

    zbavili je výdělku (nyní jsou na pracáku), ještě nějakou tu perzekuci, ohováranie, nenávist vyvoláme … a tím máme zajištěno, že bez problému projdou do kategorie mučedníků.

    Reagovat
    • No, taky jsem to zachytil… Upřímně řečeno, nevím, co si mám myslet. Celibát beru jako opodstatněný v řádech – bez toho by nejspíš řády přestaly být tím, co se od nich očekává. Nevím ale, proč by diecézní kněz – „pěšák v poli“ – neměl mít možnost svobodné volby v tomto smyslu. Pak jsou z toho ty všeobecně známé a médii přefukované problémy (i „problémy“) a senzace (i „senzace“)…

      Reagovat
    • Správný POSTŘEH, Hilarie, Slováci to mají „v krvi“.

      Jako náš pan premiér (národností Slovák) chce pomáhat sirotkům ze stanů v Řecku „MIMO území ČR“, píší novinky o šíření myšlenky (ne)celibátu „ve světě“. …

      Reagovat
  • Představte si ženatého kněze. S manželkou naplánují, že v sobotu budou například vybírat brambory. Po té biskup zavelí, že má jít na zástup do sousední farnosti. Co je přednější – manželský slib nebo poslušnost biskupovi? Kdo je pro něj tou první Boží vůlí? Takových situací může být na tisíce. A kterou ženskou by bavilo celý život být druhým kolem u vozu?

    Reagovat
    • To je nekonečné „pro i proti“. Zásadní problém je v tom, že i kněz je muž „z masa a kostí“ a pokud je normální, má i normální lidské potřeby a touhy. Mně osobně se líbí, jak má toto vyřešeno pravoslavná církev nebo řečtí katolíci. Myslím, že je to model akceptovatelný pro většinu normálně smýšlejících lidí, kteří chápou, že i kněz je „jen člověk“. Jiným problémem pak jsou právně majetkové záležitosti a v případě „uvolnění“ celibátu si nedovedu představit ten cajmrsk, který by v těchto otázkách vznikl – možná by to byla pro církev (u nás) větší rána než zdanění restitucí… (?)
      Chápu i to, že manželka kněze by byla postavena před velmi specifické problémy a asi ne každá by to zvládla.
      Není to prostě tak jednoduché. I když jsem zřejmě s porovnání s jinými zde diskutujícími konzervativní, tak právě v těchto věcech s kněžími dost cítím a počítám se mezi poslední z těch, kteří by je za případný přešlap (nebo „trvale svérázně pojaté a nekonformní řešení otázek celibátu“) kritizovali nebo dokonce odsuzovali (samozřejmě, pokud to nezachází za meze kriminality a podobně). Z tohoto úhlu pohledu se mi zdá postup slovenských biskupů dost brutální. I když – zmíněnou knihu jsem nečetl, takže důvodem k jejich kroku mohla být třeba i forma a způsob, jakým je napsána…

      Reagovat
      • Celibát nepožadoval ani Ježíš, ani Bůh (stvořil člověka jako muže a ženu nikoli jako muže a ženu a vedle toho celibátníka), ten zavedla až středověká církev.
        Jan Rybář ve své knize Deník venkovského faráře na toto téma otevřeně píše. Přiznává, že celoživotní dodržení celibátu bylo nad jeho síly. Přiznal to i v době, kdy k tomu docházelo. Na základě toho se mu svěřilo mnoho kněží, jak těch, kteří také nedodrželi, tak těch, kterým se to sice dařilo, ale úsilí, které tomu museli věnovat, pro ně bylo vyčerpávající. V dávno předkoncilních dobách
        měla spousta kněží hospodyně, které byly nejen hospodyněmi. Znám starého 80 letého kněze, který měl v mládí hospodyni a s ní dítě. Znám další kněze, kteří celibát nedodrželi, někteří z nich pak přešli ke starokatolíkům a oženili se. Také bych viděla zdobrovolnění celibátu jako dobré řešení. Když to jde v jiných církvích, proč ne v té naší? A ještě na závěr ocituji M. Váchu: „Tradicionalisté, ač sami ženatí, pro kněze nekompromisně požadují život v celibátu.“

        Reagovat
          • jak to tak bypadá, děti už asi taky ne. Tak že by snad vnoučata? 😉😀

            Reagovat
        • Pán Ježíš ani svatý Pavel nebyli až středověká církev! Od počátku byl jak ideál celibátu pro nebeské království, tak ti ženatí. Průkopníkem všeobecného kněžského celibátu byla už ve starověku severoafrická církev, jejíž koncily i s tím všeobecným kněžským celibátem mají ve svých sbírkách i pravoslavní, byť to samozřejmě a právem nepovažují za závazné pro církev vždy a všude. Ale těch, kteří jsou si v klidu vědomi obojakosti přístupu Církve v této věci z hlediska celého časového a prostorového rozsahu dosavadních dějin Církve, se zdá být snad méně, než jedněch i druhých extrémistů.
          S těma dvěma slovenskýma kněžíma je to zvláštní …. možná není tak problém, co napsali, ale jak pěkně jedovatě to napsali. Co má biskup dělat se zlobivým knězem, který se s ním odmítá i bavit? (Možná podobný problém byl i v případě arcibiskupa Bezáka …. ) A sice se píše o suspensi, ale tak trochu jakoby se jednalo hned rázem a nikoli postupně podle práva i o zbavení úřadu a laicizaci, a to bez řádného procesu a možnosti odvolání … ale z „novin“ se člověk nedozví, jak to tedy vlastně je.

          Reagovat
          • Možná je to právě ve formě a vyjadřovacích prostředcích, jak byl text knihy napsán. Jedna a ta samá myšlenka se dá vyjádřit mnoha způsoby. Od kulantně elegantního až po křupansky hulvátský. Z vlastní zkušenosti vím, že když se člověk nechá příliš unést emocemi, pak má tendenci sklouznout k tomu druhému. Pak se ukáže, že rčení, že papír snese všechno, není tak docela pravdivé. Já bych satiru psát nemohl, protože hned po vydání první knihy by mě museli zavřít pro urážku x osob… A tak ji raději nepíšu… Lépe mi to jde v osobním kontaktu, kdy dotyčnému vidím do obličeje a mám možnost odečítat i nevyřčené z mimiky.
            Pokud tedy mám v některých věcech pochybnosti, raději to osobně konzultuji s knězem a zpovědníkem.

            Reagovat
          • Nereagovala jsem na problém se slovenskými kněžími. Napsala jsem názory, které jsem četla či slyšela od našich českých kněží. Stejně tak víme, že celibát skutečně mnoho kněží nezvládlo dodržovat celá staletí. Nic víc, nic míň. Já, coby vdaná žena, se opravdu necítím být odbornicí na to, kterak zvládat celibát. K tomu musí mít samozřejmě hlavní slovo sami kněží. Ale rozhodně si nemyslím, že necelibátní kněz by byl méně kvalitním. Stejně tak jako není méně kvalitním knězem ten, na kterém je na první pohled vidět, že holduje hříchu obžerství, než ten, který má postavu vychrtlého askety.

            Reagovat
            • Ano, souhlasím. Tento problém je nadčasový a je to v podstatě gordický uzel. Kdo a kdy jej rozetne, toť otázka. Myslím ale, že církev (jako organizace a struktura – proto nepíšu velké „C“) zatím není na tento krok připravena (ve smyslu připravenosti na řešení všech víceméně světských a „technických“ problémů s tím souvisejících). Tady je možná „zakopaný pes“…

              Reagovat
              • Radku,
                zamýšlím se nad tím, jestli je církev dost připravena na to, že ten krok (zdobrovolnění celibátu) nepřichází a nepřichází

                Reagovat
                • Mám pocit, že zatím není připravena na žádný krok – ani sem, ani tam… I proto se asi děje to, co se děje…

                  Reagovat
                • Ono („zdobrovolnění celibátu“) to po žádné stránce není nic zásadního, skutečné aktuální problémy Církve jsou jiné. A celibát je v současnosti v podstatě dobrovolný, v podstatě jde jen o to, jestli světit ženaté nebo bez výslovného nebo nevýslovného závazku celibátu.

                  Reagovat
    • LÍDO, jste zase u těch „předstastav“ a FANTAZIE.

      Reálný život se ovšem žije TADY a TEĎ.

      Reagovat
    • Také jsem slyšel o knězi (ale celibátním), který kdysi přerušil mši svatou, protože se doma telila kráva … . Co se týká kněžských žen … i to je u východních problém, která by chtěla být kněžskou ženou … .

      Reagovat
      • Na hudební fakultě jsme měli mladého pedagoga, který si ještě během studií vzal studentku a narodil se jim klučík. Mladá matka se po přerušení z důvodu mateřské vrátila do školy, aby studium dokončila. Se svým mužem – pedagogem – se potkávala s miminkem v náručí na chodbách školy a my občas nestačili žasnout. Z milé studentky se pomalu a jistě stávala semetrika, která ani na akademické půdě neměla problém před všemi přítomnými manžela (a stále ještě pedagoga) seřvat „na tři doby“.
        „Tys ho blbě přebalil, má hovna až za krkem!“ „No to si děláš …….., to ho ani nepohlídáš, když já potřebuji do archívu!?“ „Prosím tě, vyndej ho z toho kočáru, ať neřve, to tě to jako nenapadne nebo co…!?“ A tak dále a tak dále… Myslím, že už tehdy v relativně mladém věku jsem některé aspekty celibátu možná dovedl pochopit a docenit…
        (Douška na závěr: Toto manželství nevydrželo ani 5 let…).

        Reagovat
        • Pokud si vezme kokokodák, tak pak samozřejmě může „oceňovat“ celibát. Stejně tak by šlo argumentovat tím, že některé ženy, pokud si vzaly kastrovaného býka, by dovedly docenit a pochopit život řeholnic…..

          Reagovat
          • 😀 Jj…. Tak jest! 😀 To byl jen malý příběh ze života…
            Pravda ale je, že manželky kněží by to v našich současných poměrech měly asi hodně těžké. Biskup zavelí, podřízený semkne paty a (ať se to ženušce líbí nebo nelíbí) … Ona by ale někdy místo biskupa stačila docela obyčejná tchyně… (Ale zase je to individuální, třeba by s biskupem vyšla lépe než s tchyní, kdo ví… Naopak by to bylo asi horší)… 😀 😀 😀

            Reagovat
            • Jak píšu výše, nejsem odborníkem, jen coby laik bych neměla problém s (oficiálně) necelibátním knězem – s neoficiálně necelibátními rovněž problém nemám, znám jich celkem dost. Pobývám na tomto světě už nějaký ten pátek, abych tak nějak dokázala chování lidí a důsledky jejich chování posoudit. A to, že kněz nedodrží celibát, či že si muž (žena) ve slabé chvilce zahne, to opravdu nevidím jako největší prohřešky. Nejhorší jsou opravdu ty slovní. Zlí lidé, kteří ubližují jazykem, přitom nevynechají jedinou mši, jedinou litanii, adoraci, pravidelnou zpověď, kde se zpovídají z toho, že se ráno pomodlili o jeden otčenáš míň (z toho, kolikalidem ublížili zlým slovem samozřejmě ne), či fanatici, kteří svým fanatickým přístupem znechucují všechny kolem sebe – to jsou hříchy, kterými je velmi ubližováno!!!
              Co se týče těch současných poměrů ohledně neustálého přemísťování kněží – slyšela jsem názor jednoho erudovaného člověka, že je to ze strany vedení naší církve cílené. No určitě – vždyť ještě za časů mého dětství se takto s kněžími „nešibovalo“. Za časů ještě dřívějších už vůbec ne. Kněz býval v jedné farnosti celá desetiletí.

              Reagovat
              • Magdo, naprosto souhlasím. Ano, jsou mnohem horší hříchy, než když někoho přemůže vlastní libido (zvláště pokud tím reálně neublíží druhému). Ale řečmi lze uškodit velmi zle, a to nejen jednomu člověku, ale třeba i celému společenství.
                Šíbování s kněžími… Co s tím. Ono jich je opravdu málo a občas biskup či generální vikář nemá na vybranou a myslím, že v nadpolovičním počtu případů je nucen volit cestu menšího zla. Ano, jistě bychom našli i případy, kdy přemístění bylo zbytečné nebo i kontraproduktivní…

                Reagovat
              • Magdo, s šibováním kněží, …
                často to je taky z důvodu zacpávání děr, flikování …
                I tohle období bude mít konec, protože nebude kněží dost. Nebude to dlouho trvat a dojdou i Poláci. Už i tam sledují povážlivý úbytek bohoslovců, i když stál mají kněží dostatek.
                Pokud bude trvat vývoj jako dosud, je otázkou času, kdy se zhroutí systém farností.

                Reagovat
                • Ve Skotsku tohle už v pohodě fungovalo před 15-ti lety. … Když byl na ostrově kněz, sloužil mši svatou kněz. Jinak farnost vedla řádová sestra, která měla v neděli bohoslužbu se svatým přijímáním. Když nebyla ani sestra, vzali to za ni 2 místní laici (farmáři).

                  V podstatě model, který může úspěšně fungovat i u nás „v Evropě“.

                  Reagovat
                • To je fakt. A nebude dost nejen kněží, ale ani farníků. 🙁
                  A ke všemu tomu mám v tuto chvíli schizma jako hrom 😉 (po práci na zahradě).

                  Reagovat
            • Biskup zavelí … i s biskupem by se přece mělo dát mluvit.

              A jak to dělají Řecko katolíci, nebo v jiných církvích, jak to dělali víc než tisíc let ženatí kněží katoličtí?

              Reagovat
              • Situace dvou mlýnských kamenů, pokud manželka kněze nesouhlasí s biskupovým rozhodnutím a příkazem (přemístění, život v nekomfortní farní budově atd. Už jen představa při každém přemístění přehlašovat děti do jiné školy a školky, nedostatečná občanská vybavenost nového místa a podobně). Vyvstává jediná otázka – co bude pro kněze větší problém – zda neposlechnout biskupa nebo neposlechnout manželku… Nevím, zda toto mají církve, kde se kněží žení, nějak právně (vnitřně) upraveno. Nevím. Ale asi bych to považoval za nutnost… Pak nastává to, co napsala Lída – manželka logicky a oprávněně nechce být pátým kolem u vozu. A jsme u toho…

                Reagovat
        • Argument (příklad), který uvádíte je naopak spíše důvodem, aby i ženy byly svěceny na kněze (duchovní). Čistě technicky proto, aby žily víru „samy za sebe“ a nerealizovaly se prostřednictvím muže. …
          ____________________
          Znovu mohu vzpomenout Nancy – farářku anglikánské církve, s níž jsem se setkal před 15 lety. I ona dovedla „komandovat“, ale když už toho bylo dost (a někdo ji asi i něco řekl) šla do sebe a měla pak nádherné osobní kázáni. Bylo o tom, že důležitý je OSOBNÍ vztah ke Kristu. Uvedla příklad i ze svého života: měla také nabídky k sňatku, ale rozhodla se zůstat svobodnou pro službu Kristu.

          Reagovat
          • Světit takové, co se chtějí realizovat, je blbost, i pokud různé jiné podmínky včetně pohlaví a rodinného stavu splňují.
            (Nápověda: Kněz má být služebníkem Kristovým a služebníkem lidu, a ne naopak … .)

            Reagovat
            • Bravo. Jak už asi 276x tady M. H. napsal – kněz má být služebníkem Kristovým, nikoliv naopak. Ono se to v jistém slova smyslu týká všech stavů a profesí. Někdo dělá svou práci pro zisk (tedy příliš mu nezáleží na tom, co dělá, jen když to „sype“ – toto samozřejmě u kněží v úvahu nepřichází), někdo proto, aby se „realizoval“ (a už zase vidím ty narážky na umělce, které budou od „kohosi“ následovat – jenže jsou i tací, kteří „se nerealizují“, ale „instinkt tvoření“ chápou jako výzvu a povinnost předat jakési sdělení, třeba i od Nejvyššího – takovým byl třeba právě Antonín Dvořák nebo Palestrina – a podezírat POCTIVÉ kumštýře z toho, že za jejich snažením stojí jiná motivace, je podobná sprosťárna jako hodnotit „kvalitu vztahu k Bohu“ u druhých) a pak jsou tací, kteří profesi či stav PŘIJALI jako poslání a povolání (přijali POZVÁNÍ K SLUŽBĚ). A pokud z nějakých důvodů není možné uskutečnit určitou konkrétní formu služby, najde se vždy alternativa (jednoduše – hluchý se sotva stane virtuózem na hudební nástroj, ale může se stát geniálním malířem…).

              Reagovat
              • P.S.: žena i bez kněžského svěcení se vždy může stát duchovní osobností formátu Hildegardy von Bingen…

                Reagovat
                • Já bych každé ženě nesliboval, že se vždy může stát duchovní osobností formátu Hildegardy von Bingen … ani většina horlivých a zbožných žen nějak na tento formát nemá … nejlepší jsou takové ty „Hospodyně, ty vládneš nade vším“ …

                  Reagovat
                  • 🙂 Jj… Tak dlouho si z toho člověk dělá legraci, až to pak zazpívá naostro (nebo „Miluji tě, hospodyně, má sílo…“)
                    Jako jeden ministrant přečetl místo „… za hlaholu polnice“, tak se mu podařilo „… za hlaholu popelnice.“ To měl dost i celebrant…

                    Reagovat
            • Upřímně: KAŽDÝ kněz, který „to“ bere vážně se realizuje službou Ježíši Kristu. Čistě technicky: Pro koho sloužíte mši VY: Pro sebe, pro Boha, nebo pro druhé?

              Reagovat
            • I díky biskupovi Davídkovi bylo oficiálně církevně potvrzeno, že to opravdu nelze a je neplatné.

              Reagovat

Napsat komentář: Vít Jůza Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *